Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase som defineres som aktiv/meget aktiv


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Følger med og setter pris på alle svar og opplysninger. Mange viktige momenter som har blitt poengtert syns jeg.

Foruten flat, så vurderes også Australsk kelpie - noen med erfaringer og/eller kunnskap mellom de rasene?

Skal lese mer info og prøve å besøke kenneler og eventuelt andre plasser for å se disse rasene med flere, men folks erfaringer her er med på å lage et mer helhetlig inntrykk syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med og setter pris på alle svar og opplysninger. Mange viktige momenter som har blitt poengtert syns jeg.

Foruten flat, så vurderes også Australsk kelpie - noen med erfaringer og/eller kunnskap mellom de rasene?

Skal lese mer info og prøve å besøke kenneler og eventuelt andre plasser for å se disse rasene med flere, men folks erfaringer her er med på å lage et mer helhetlig inntrykk syns jeg.

JeanetteH her på sonen har kelpier - jeg anbefaler deg på det varmeste å lese hjemmesiden hennes: www.deepeyes.org masse nyttig der! Hun har også lenker til andre bra kelpie-sider (Jeg selv er forbi "titte på kelpie" stadiet .. neste hund her blir 99.99 % sikkert kelpie - spørsmålet er bare når.. ser for meg en fremtid med kelpie og basenji, da får jeg med meg alt jeg kan ønske i et hundehold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og har lest endel der, også prøvd å kontakte for mer info.

Forøvrig et meget interessante raser på deg. Hvordan er basenji syns du? - ser den er litt 'spesiell' rase for å si det sånn (vet ingenting om den, bare leste litt kjapt på en beskrivelse av rasen nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og har lest endel der, også prøvd å kontakte for mer info.

Forøvrig et meget interessante raser på deg. Hvordan er basenji syns du? - ser den er litt 'spesiell' rase for å si det sånn (vet ingenting om den, bare leste litt kjapt på en beskrivelse av rasen nå)

Basenji.. jeg kan legge ut i det vide og brede om den. For meg er den vanvittig spennende hund, det er en "ikke helt domestisert" hund - selv om graden av "ur" varierer fra linje til linje. Den er meget interessant adferdsmessig, har en helt spesiell type intelligens som jeg ihvertfall har mye glede av å observere - og er vel en av de beste læremesterne i positiv trening man kan oppleve. utover det er basenjien min en ordentlig heks og utyske, et troll på mange måter, uendelig hengiven mot familien og en riktig bitch mot alt og alle ellers, og veldig veldig morsom nettopp pga hennes smarthet som plutselig overrasker en med uventede vendinger. Det er en veldig spesiell hund ja. Men jeg kan ikke dra på hundetreff eller hundetreninger med henne, kan ikke la fremmede klappe henne - og hun nekter å gå ut hvis det er vått eller regner, og hun fikser ikke temperaturer under -5, selv ikke med dekken. Så jeg vil gjerne ha en hund som jeg kan bruke til slikt - flat-tomsingen vå er desverre helt udugelig til det meste - så jeg driver og ser på neste hund som skal være en kelpie. Kelpie+basenji - da har jeg alt jeg kan ønske meg fra hundeverden - tror jeg her og nå ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med flat er nesten utelukkende negativ. Sorry, men det er den.. De har et helt sykt stress, og de har MYE lyd, spesielt når de stresser. Og de hopper. Mest med frambeina, men blir de gira nok, følger bakbeina etter. Samtidig som de bjeffer. Og bjeffer, og bjeffer. :whistle: Det samme gjelder forøvrig golden, labrador er mye mer balanserte der, og har mye mindre lyd. Dette er forøvrig observert i situasjoner som slett ikke er "hjemmesituasjon", så det er godt mulig det er annerledes hjemme (håper inderlig det), men saken er jo at det sier ganske mye om hva som bor i hundene.

Unnskyld at jeg foreslår min egen rase, men hva med en aktiv springer? Eller blir ikke det aktivt nok for deg?

Og umm.. hva var spørsmålet i topicen igjen? Hvor mye aktivisering aktive raser trenger? Hvis jeg kan si jeg har en aktiv rase (jeg er klar over at noen er uenige i det, men da har de ikke møtt min..), så er i alle fall en ting sikkert: hun må få brukt seg! I perioder må hun få brukt seg daglig, i andre perioder holder det med tre-fire ganger i uka. Vi trener alt mulig rart; neseoppgaver i forskjellige varianter, fysiske anstrengelser i forskjellig utgave (hun trekker meg mer enn gjerne to mil på sykkel, det er null problem, og hun blir egentlig ikke så sliten heller, hun vil gjerne gjøre mer om kvelden dersom jeg spør), vi trener også hodet på mange måter og vi prøver å kombinere dette. Slik du forklarer hva du tenker med hunden, så tror jeg at en springer ville digget å bodd hos deg! :ahappy: (Og nei, jeg anbefaler svært sjelden min egen rase når noen spør.) Pelsstellet er fint overkommelig forresten, i alle fall på en tispe hvor det ikke er avlet frem kun pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer er sett på og vurdert også. Den ser også interessant ut og var tidlig på listen over raser vi skulle vurdere. Men flat og kelpie utpekte seg i første omgang. Flat mye for at jeg alltid har hatt lyst på en. (den gang kun fordi jeg likte den uten å vite noe om hund overhodet)

Jeg vet egentlig ikke hvor aktiv jeg vil ha en hund ennå, jeg er i tenkeboksen. For jeg har som sagt mine planer om hva jeg vil med hunden og hvordan hverdagen blir for både oss og hund, men det holder ikke bare å ha planer uten å stå for de. Det er dette jeg må vurdere og tenke nøye igjennom - tross alt skal man ha hunden i godt over 10 år, så tar man et valg, så får man stå for det også - da er det ingen vei tilbake.

Derfor jeg 'maser' her for å høre andres erfaringer, slik at jeg får ett ennå bedre bilde på hva det å ha en aktiv/meget aktiv rase krever. Mulig jeg kommer fram til at vi må velge andre raser en kelpie eller flat, og da med mindre aktive/krevende raser, men det vil tiden vise.

Derfor setter jeg stor pris på tilbakemeldinger her. Jeg tar til meg alle og de gir meg en større 'plattform' å ta valget på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har en flat hannhund på 3,5 år nå. Dette er en rase jeg ville anbefale.

Det er sant at de kan ble stresse, men vis du er bevist med det fra starten så kan man fort finne en av.kanpp på de. Jeg hadde aldri hatt hund selv før når jeg fikk flaten min, men enda så klarte jeg og fine av knappen ganske fort. Broren til min har ingen av kapp, men det er fordi eieren ikke har prøvd og finne den.

Som sakt de jobber hele tiden hvis du vil, og de er kosete solsiale dyr. Flaten peiler som regel ikke og gå fra din side, de vil være med eieren hele tiden.

Men jeg synes mye av jobben står på eieren, så man kan få til det meste vis man bare vil :)

Lykke til med og finne rase :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TonjeM beskriver flat'en på en glimrende måte - de er litt kørka, men samtidig smart! Lettlært (...men regn med at du ikke vil klare å lære hunden å ikke stjele mat fra bordet hvis den tidligere har lykkes med nettopp det...), allsidig, omgjengelig, svært sosial (derfor tror jeg også at rudnering vil være en ypperlig treningsform), har god nese (du tenker å drive med spor..?), er sterke nok til trekk og store nok til kløv og er fantastisk underholdende - disse hundene har virkelig sans for humor, og når du minst venter det står de plutselig på stuegulvet med en sokk i kjeften og en logrende hale høyt til værs! :)

Ja, de har lett for å utvikle stress, men jeg tror at så lenge du finner en aktivitet som passer deg og hunden, og hunden ellers får nok mosjon og hjernestimuli (det er noe du finner ut av og tilpasser etterhvert som du blir kjent med din hunds individuelle behov) så vil du få en harmonisk hund med god av/på-knapp. Av de 4 hundene vi har hatt i familien har alle vært sofagriser innendørs og sprudlende av energi så snart ordet "tur" nevnes.

Tispen jeg har nå er den desidert roligste av disse 4 hundene, og er en drøm og ha med å gjøre - sånn bortsett fra stjeling av mat og noen ganger dårlig konsentrasjon på trening, ja og så har hun dessverre utviklet en lei tendens til varsling når noen går utenfor... Hun får 1.5-2 timers tur i skauen hver dag, utenom litt LP-øvelser og klikkertreningsøkter hvor vi bare har det gøy med innlæring av teite og ubrukelige triks noen ganger i uken :aww: Agility synes hun er stas, og det tenker vi på begynne med til høsten. Som du ser så er ikke hun noen brukshund i den forstand, men er likevel harmonisk og veldig grei å ha med å gjøre i hverdagen.

Jeg kan absolutt anbefale rasen til de som ønsker en aktiv hund som er brukendes til det meste, hvor eieren er klar over at hunden må jobbes litt med for å få utløp for energien og som er inneforstått med at hundene fra naturens side enkelt og greit elsker mennesker, og som Akela (tror jeg det var) sa: de har et sterkt behov for å føle seg elsket av alt og alle. Derfor må man trene en del på kontakt fra valpestadiet av, og gjerne bygge opp en god forsterker slik at du er sikret god konsentrasjon i treningssammenheng.

Lykke til med valg av rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer er sett på og vurdert også. Den ser også interessant ut og var tidlig på listen over raser vi skulle vurdere. Men flat og kelpie utpekte seg i første omgang. Flat mye for at jeg alltid har hatt lyst på en. (den gang kun fordi jeg likte den uten å vite noe om hund overhodet)

Jeg vet egentlig ikke hvor aktiv jeg vil ha en hund ennå, jeg er i tenkeboksen. For jeg har som sagt mine planer om hva jeg vil med hunden og hvordan hverdagen blir for både oss og hund, men det holder ikke bare å ha planer uten å stå for de. Det er dette jeg må vurdere og tenke nøye igjennom - tross alt skal man ha hunden i godt over 10 år, så tar man et valg, så får man stå for det også - da er det ingen vei tilbake.

Derfor jeg 'maser' her for å høre andres erfaringer, slik at jeg får ett ennå bedre bilde på hva det å ha en aktiv/meget aktiv rase krever. Mulig jeg kommer fram til at vi må velge andre raser en kelpie eller flat, og da med mindre aktive/krevende raser, men det vil tiden vise.

Derfor setter jeg stor pris på tilbakemeldinger her. Jeg tar til meg alle og de gir meg en større 'plattform' å ta valget på.

Du er velkommen til å låne/prøve Tulla hvis du vil det! :aww:(Og det sier jeg ikke til hvem som helst, eller med lett hjerte.. eh...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...