Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene på å gå pent


Stripa

Recommended Posts

Lucas er bare 4 1/2 mnd. gammel, så jeg forventer ikke all verden fra han. Men jeg har sett at mange andre valper i samme alder går som en drøm i utstillingsringen. Lucas går litt, hopper litt, spretter litt til, og så så er det sååå mange go'lukter i denne ringen!

Han er ikke av de verste som ikke vil gå altså, men han går ikke noe fint. Så hvordan lære han til å gå pent? Kan godt trene en del med han, jeg bare vet ikke hvordan jeg skal trene. Den vanlige metoden med godbit når han går riktig synes jeg er litt vanskelig, da jeg ikke ser hvordan han går når jeg går med han, lett å belønne feil ting på feil tidspunkt. Han har også lett for å gå fint med framlabba mens han hopper (harehopp) helt eller delvis med bakbeina.

Han står derimot som en drøm, så jeg skal ikke klage på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke trent så mye på det jeg, han er bare 4 1/2 måned. I alle fall ikke mer enn "ta på utstillingsline, går en runde, stille opp, belønne, ferdig". Det kommer etterhvert, det viktigste er at han har det morro så bruk gjerne en superduper leke som sluttbelønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg gjør dette på en litt rar måte men, når jeg går med han så får han gå temmelig tett inntil meg, altså det jeg vil kalle "fot". Og han er veldig liten, jeg er veldig høy (182) og jeg klarer ikke å se helheten i gangen hans. Klarer selvfølgelig å merke hvorvidt han hopper og spretter, men ser ikke om han går fint med alle 4 beina. Er lett å se hva som skjer med forkroppen, men bakkroppen er litt ute av syne for meg. Og siden han i blant "harehopper", så er det ikke alltid jeg ser det.

Alternativet er å holde hånda mi rett ut til siden når jeg går, slik at han blir gående ca. 1 meter fra meg. Dette skal jeg teste ut senere "i dag".

Vil så gjerne få han til å gå pent, og er villig til å bruke litt tid på å lære han det :P Vet at han er ung enda, men jeg lemper gjerne litt på andre krav/annen trening for å få til dette. Bitt av utstillingsbasillen..?? Nei da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å holde hånda mi rett ut til siden når jeg går, slik at han blir gående ca. 1 meter fra meg. Dette skal jeg teste ut senere "i dag".

Det er det vi alle gjør, både på trening og på utstilling.

Vil så gjerne få han til å gå pent, og er villig til å bruke litt tid på å lære han det :P Vet at han er ung enda, men jeg lemper gjerne litt på andre krav/annen trening for å få til dette. Bitt av utstillingsbasillen..?? Nei da :P

Risikoen er at han kommer til å synes dette er så tvers igjennom dritt kjedelig at han ikke vil vise seg bra. Det vises veldig godt på hunder om de misliker utstilling. Skynd deg langsomt, han er jo bare en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...