Gå til innhold
Hundesonen.no

Komondor


Akita

Recommended Posts

Det er jo snakket om raser som er ulovelig her i Norge, er dette en rase som heller skulle vært ulovlig fremfor de som ulovlig nå?

Absolut ikke, en rase bør ikke forbys bare fordi den er krevende, hva sitter vi igjen med da? Cavalier og golden?

Litt av et utvalg :D

Så utrolig morsomt at du var i kincsem park også! :) (håper du likte det)

Elsket det, fantastisk sted, omgivelser og arrangement!

Jeg er enig med deg der i ungarn har du ett ufatelig bra utvalg av hundre i verdensklasse i både utstilling, bruks og annen hundesport. De har flinke opdrettere i særklasse som har mye kunsskap om rasen og om hund. Desverre så ser man kun blandings hundene og gatehundene som blir satt på diverse veldesighets hjem og om smuglerhunder. Jeg har en av mine beste hunder importert fra ungarn med sterke sunne linjer helt tilbake i så mange ledd jeg kan tenke meg. I slketa har han flertalls verdensvinner flerfoldige champions og europa vinnere likevel når noen spørr hvor jeg har importert han fra og jeg sier ungran blir de med en gang skeptiske og nesten går ut ifra at jeg har smuglet han inn med sammenbundede bein og nesten ikke stamtavle. det er fryktelig komisk å snakke med folk som tror de har litt peiling på rasen og så se ansiktsutrykket dems. En ting jeg ikke har fortalt de fleste selvfølgelig at jeg har betalt tilsammen med alt nesten tre ganger så mye for den hunden som en vanlig valp koster i norge! )

Ungarn har mye bra. Nå kjenner ikke jeg så mye til andre raser,men mye av tankegangen er bra. Som at de bruker klinisk friske hunde i avlen(flinkere til å se helhet), i steden for å teste i "hue og ræva" bare for å ha enda et papir å vise til som tydeligvis er veldig inn i Norge... De er blitt flinkere til å røntge der nede også, og mange prioritere å teste hundene sine for det mest nødvendigste.

Noe de er dårlig på er vel helst matadoravl og innavls%.

Og sosialisering, desverre. Og det er nok mye pga det at folk er skeptisk er mitt inntrykk i allefall.

Men den gernerelle holdningen til hunder er bra, og de har en sunnere innstilling til det enn mange i Norge har(menneskliggjøring osv)

Et annet sted jeg følte meg diskriminert var hos forsikringselskapet. Jeg skulle bytte og forsikre hundene mine hos dem. De norske lot seg registrere uten problemer (selv om hun ene tispen er den jeg har mest brukt forsikringselskapet for) så kom jeg til han stakkarn her som ikke har vert hos dyrlegen (bank i bordet) siden jeg fikk han snart tre år siden, skulle da also ha helseatest på fra dyrlegen uansett om han har vert her lenge og ikke har hatt noe skade samt at han er blitt champion og en verdifull hund nei det brydde de seg ikke om siden han stammer fra ett "såkallt" risikoland!

)

Har jeg heldigvis ikke hatt problemer med.

Så ja jeg er enig med anders desverre her i norge er jo folk fullstendig idioter med det raseforbudet kommer du med en kuvasz eller en komondor vill ingen i norge tro at det er en potensielt aggresiv hund! HVorfor fordi det ikke er en såkalt muskel rase. )

Nå er det ingen komondorer i Norge, og kommer nok til å bli en stund før noen tar den inn til "pottit landet". men tror ikke den er noe værre en mange av de andre vokterhundene(vel og merke de som ikke er helt avlet vekk i fra sin naturlige oppg) men det er helt klart en hund som skal respekteres, og den innstillingen mangler endel mennesker i Norge, til dyr generellt ikke bare hund.

Har man lagt noen forhold tilrette og sosialiserer godt tror jeg at det er helt ok. men man må tåle litt pelsstell da :D Ihvertfall i forbindelse med vinter m snø og i sølevær og påfølgende bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...