Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags fantasybøker liker du best å lese?


Aya

Recommended Posts

Eragon forsøkte jeg på da den kom ut. Men hans dårlige ordforråd og formulering av settinger fikk meg til å le (jeg leser kunn på engelsk). Greit nok at han var bare 15år da han skreiv den, men det er sløvt at de ikke pusset den opp litt for å tiltrekke mer voksne lesere enn "fjortiser". Personlig tror jeg at boken ble så populær som den ble nettopp pga hans ung alder. Det var dette som alltid ble hoved fokuset da boken ble nevnt i media...

Jeg klarte bare ikke å lese ferdig boken.

Enig i det med språket. Men jeg må nevne at jeg synes det tok seg opp i The Eldest og Brisingr. Han ble vel eldre og klokere! Eragon er ikke den beste boken i den serien, men man kan jo ikke lese bare de siste to bøkene, går glipp av en del bakgrunnshistorie der. Uansett er serien helt ypperlig for dem som ikke har lest så mye på engelsk tidligere, litt for enkelt for oss som her lest engelsk i 15 år, men så er vel kanskje ikke vi målgruppen for serien heller da?

Så til hovedspørsmålet: vår verden eller oppdiktet verden? Oppdiktet, da slipper vi alt tullet med at ting skal holdes skjult for menneskeheten. Det er noe jeg er grundig lei av å lese om, vil ha historiene jeg, ikke alt surret med å skjule ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eragon forsøkte jeg på da den kom ut. Men hans dårlige ordforråd og formulering av settinger fikk meg til å le (jeg leser kunn på engelsk). Greit nok at han var bare 15år da han skreiv den, men det er sløvt at de ikke pusset den opp litt for å tiltrekke mer voksne lesere enn "fjortiser". Personlig tror jeg at boken ble så populær som den ble nettopp pga hans ung alder. Det var dette som alltid ble hoved fokuset da boken ble nevnt i media...

Jeg klarte bare ikke å lese ferdig boken.

Nå er jeg litt forvirret, var forfatteren 15 år når han skrev boken? Jeg trodde han var voksen jeg, men at det var Eragon som var 15 i første bok? Eller snakker vi forbi hverandre nå?

EdIT: My mistake ja.. JO forfatteren var 15 år da han skrev den *går og legger meg under en sten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt før: Ja takk, begge deler! :)

Men jeg har nok lest flest fantasybøker som har sin "egen" verden. Favoritt fantasyserien min (etter LOTR som alltid kommer til å være min yndlingsbok nr 1) er bøkene om Drizzt Do'Urden av R.A. Salvatore. Der foregår handlingen i Faerun (D&D-verdenen) med alt det medbringer av rare skapninger. Elsker de bøkene! ;)

Fantasy har alltid vært favorittsjangeren min, noe jeg tror er mammas skyld. Hun leste litt i Hobbiten for meg som nattahistorie første gang når jeg var rundt 2 eller noe sånt.. ;) Hobbiter og drager har dermed alltid vært blant mine favoritt skapninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de det ja? For Det gyldne kompass likte jeg heller ikke, men bøkene er rimelig bra. Er ikke alltid de er like heldige med å feste slikt på film nei. Men da kanskje jeg skal gå til innkjøp av den første Eragon-boken da. Har kjøpt Twilight nå og, hørte de var så bra.Blir en fantasy-sommer! :)

Både bøkene til Den mørke materien og Eragon bøkene er supre, jeg likte de kjempe godt.

Les The Host også (av Stephenie Meyer, samme forfatter som Twilight)! Jeg holder på med den nå, den er litt treig i begynnelsen, men jeg har grini meg gjennom de siste kapitlene her nå (ikke de siste i boka, men de siste jeg har lest - er litt over midten).

Jeg er enig at den var treig i begynnelsen, men pga min nysgjerrighet, så måtte jeg jo lese for å vite hva som skjedde videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med språket. Men jeg må nevne at jeg synes det tok seg opp i The Eldest og Brisingr. Han ble vel eldre og klokere! Eragon er ikke den beste boken i den serien, men man kan jo ikke lese bare de siste to bøkene, går glipp av en del bakgrunnshistorie der. Uansett er serien helt ypperlig for dem som ikke har lest så mye på engelsk tidligere, litt for enkelt for oss som her lest engelsk i 15 år, men så er vel kanskje ikke vi målgruppen for serien heller da?

Så sant. Jeg ser at boken er i katagorien "young adults", jeg var ikke klar over den var det da jeg leste. Ikke rart den ikke falt i smak da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
De som tar utgangspunkt i vår egen verden (Harry Potter, Narnia, Twilight), eller de som har en helt annen verden (LOTR, The Inheritance cycle (Eragon, Eldest, Brisingr) som utgangspunkt? Hvilke elementer liker du spesielt godt å ha med i en fantasybok/serie?

For meg er andre verdener det jeg liker best. Iblandt kan jeg bli bergtatt av vår verden også, men det hører til skjeldenheten. Så langt er det vel bare Twilight som virkelig har klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritt fantasyserien min (etter LOTR som alltid kommer til å være min yndlingsbok nr 1) er bøkene om Drizzt Do'Urden av R.A. Salvatore. Der foregår handlingen i Faerun (D&D-verdenen) med alt det medbringer av rare skapninger. Elsker de bøkene! :)

Jaaa!

Nå har jeg ikke lest dem siden jeg var 16 eller noe da... men tror jeg må ta dem fram igjen, håper jeg liker dem like mye en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lese en bokserie nå som heter "De fire og han som gjør galt verre". Den er helt absurd på alle måter, men etter min smak hysterisk morsom.

Også elsker jeg Twilight-bøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa!

Nå har jeg ikke lest dem siden jeg var 16 eller noe da... men tror jeg må ta dem fram igjen, håper jeg liker dem like mye en gang til!

Lånte egentlig bare bøkene av kompisen min, jeg, men når hele serien var lest var jeg bare nødt til å kjøpe alle bøkene så jeg kan lese dem om og om igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...