Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som jager katter


Stripa

Recommended Posts

Jeg har vel utrykt min frustrasjon over valpen min i en tråd før, og kommet frem til at han egentlig er flink, og det er han. Men nå tenkte jeg skulle komme med et konkret problem som jeg skulle høre om noen av dere har forslag til løsning på.

Lucas er litt over 3 mnd gammel, og fæl til å jage katter. Jeg vet, han skal bare leke og når katten løper vil han instinktivt løpe etter den. Men etter en episode som endte hos dyrlegen med antibiotika, smertestillende og øyedråper så er jeg så redd for at han igjen skal bli tatt av en katt. Han ble nemlig klort inn i øyet, men hadde rimelig flaks denne gangen. Og man skulle kanksje tro at han har lært, men tro meg, dét har han ikke!

Lucas løper løs i hagen da han er flink til å komme på innkalling, og 2 av 3 ganger så gjør han det også når en katt er der. Mn så har vi de episodene der gutten har usynlige ørepropper og ikke kommer. jeg prøver å avlede, rope på han, få tak i han, men det er lettere sagt enn gjort. Nesten umulig oppgave å være blid i stemme og rope "kom" når hjertet sitter i halsen og bare venter på kattens neste trekk.

Så jeg lurer på om dere han noen tips til hva jeg kan gjøre? "Nei" funker ofte, men ikke alltid. Når det funker så er det kjempe ros å få en skikkelig god gobit, og så går vi og gjør noe annet morsomt. Men iblant så kjenner jeg frustrasjonen bre seg og dete eneste jeg har lyst til å gjøre er å ta tak i han og filleriste han så han virkelig skjønner at nei betyr nettopp NEI!! Altså sånn ta han en gang for alle. Men fornuften sier kanksje at dette ikke er lurt, men egentlig så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Min katt som vi bor med vil nok ikke gjøre han noe alvorlig, heller ikke den ene av naboens katter som bruker å være her, men de andre kan være ordenltig skumle! Og det er stregt tatt umulig å nekte en katt å gå over hagen. Problemet hadde vel vært løst hvis Lucas ikke løp løs, men det er liksom siste utevei for det fungerer så fint. Og selv når jeg senere i sommer gjerder inn hagen slik at han kan løpe løs, så vil det alltid være katter som hopper over gjerdet. Så hva skal jeg gjøøøre...???

Dette ble et langt frustrasjonsinnlegg, men håper noen kan komme med forslag til løsning på dette.

:ahappy::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Et lite tips fra jakthunder. Lær han avstands sitt eller dekk. Altså treningen begynner nerme deg også etter hvert skal han kunne sitte eller dekke på langt hold. Han må i starten ikke få lov til å løpe etter katten når du driver på med treningen så jeg ville da brukt langline for å stoppe han for premien for å løpe etter kattene er veldig høy etter hva du forteller. Så når han sitter eller dekker på lang avstand går du bort til han og roser og kanskje leker med han eller plikker han opp eller tar på han band eller..... det må du variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...