Gå til innhold
Hundesonen.no

Våkner en del på natten


eple

Recommended Posts

Er det noe vi kan gjøre for at valpen skal sove lenger på natten? Jeg synes hun er ganske urolig i løpet av en natt, mer nå enn i begynnelsen. Jeg vet hun kan holde seg for det har hendt at hun kan sove 8-9 timer på natten. Men noen netter våkner hun, av og til to eller tre ganger i løpet av en natt. Jeg synes det er for mye, spesielt siden hun er blitt 13 uker. Noen ganger våkner hun 3-4-tiden selv om hun har sovnet kanskje klokken 23. Vi har henne på soverommet og hun sover på gulvet i et åpent tøybur. Når hun våkner tar vi henne ofte ut for å tisse. Noen ganger venter vi for å se om hun roer seg igjen, og det gjør hun en del. Er det best å ta henne rett ut for å se om hun vil tisse og ta henne inn igjen hvis hun ikke tisser, eller er det best å gå tur til hun har tisset? Vi merker at hun er våken på at hun tasser rundt, gnager på sengen osv. Noen ganger klynker hun, feks i natt når hun måtte veldig gjøre fra seg, da tok vi henne ut selvfølgelig. Skal vi bare ta henne ut hvis hun klynker, og ikke hvis hun tasser rundt eller ligger og gnager/leker?

Masse spørsmål her, blir takknemlig for alle tanker og tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker hadde jeg fjernet. På natta leker man ikke, da er det ro. Får vurdere om hvor mye den trenger å tisse om natta, men tar dere den med, så bare ut og tisser den ikke, så rett inn. Gi den 0 oppmerksomhet. Så rett i seng. Slik jeg ser det så gir hun jo signal med klynk, så jeg hadde kun gjort det da. Men ikke xxx ganger på natta. (hvis den utnytter at det da blir reaksjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene Tia har våknet om natten, har jeg hevet henne ut, og ikke gått inn igjen før hun har tisset. Ikke latt henne ha noe gøy, bare stått på samme sted, latt henne tisse, og lagt meg/oss igjen..! Hun synes det var både kjipt og kaldt, og beveger seg ikke en millimeter hvis hun våkner på natten nå, fordi hun vet hva som venter ;)

Hun er rolig fra 22-23, da er det null lek og ting... Etter kvelds i 24-tiden er det natt for hennes del, og hun sover nå frem til hun får en tissetur i 9-10-tiden (jada, vet at døgnet her er litt vridd, men that's life!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer det som allerede har blitt skrevet. Du må gjøre lufteturene på nettene det kjedeligste som finnes.

Ikke snakk, kos, gi oppmerksomhet, med noe annet enn skryt når valpen gjør i fra seg.

Rett inn og rett ut. Jeg hadde også stått og ventet helt til valpen gjør ifra seg, men ikke gå tur!

Ikke ha leker eller annet moro tilgjengelig. Det hadde ikke hjulpet og ikke hatt henne på rommet deres da?

Vi hadde kun Hera (nå 1år gammel) på rommet den første uken, da hadde vi henne i sengen siden vi sover tungt, så vi merket når hun måtte på do (ja, veldig mange vil si at det er feil, men vi gjorde det nå slik) og etter den uken var hun ikke på rommet mer, og klynket aldri etter og komme ut på natta. Bare pep litt når hun måtte legge seg uten oss.

Jeg ville tatt henne ut hvis hun klynker, beveger seg og gir tegn til den rastløsheten som fører til tissing på gulvet. Men jeg hadde lagt henne inn i buret igjen om hun kun ligger og tygger på senga o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da være hoppende glad for at valpen din som BARE er 12-13 uker vekker deg om natta når hun må ut!

En 3 måneder gammel valp er som en menneskebaby ute av stand til å holde seg veldig lenge, og det er alt for mye for langt å forvente at den skal klare å holde seg i 8-9 timer.... Ut og tiss - ikke gå tur, men finn en fast tisseplass som dere kan være på til jobben er gjort (en liten valp er distre og lett å avlede, du kan ikke forvente at hun huker seg ned og tisser på momangen, ha en "tissekommando" og ros masse når det er gjort - alle nybakte valpeeiere bør ha varme klær ved senga klar så de kan kaste seg ut i kulda og være der så lenge som det trengs!), inn i mørke natta igjen, og slå av lyset, vær stille og ta bort leker, men la gjerne et tyggebein ligge tilgjengelig - og pris deg lykkelig over at du slipper å stå opp å sette bena i en tissedam kl 7! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips! Hun har aldri tisset eller gjort fra seg på soverommet og det er vi såklart veldig takknemlige for ;) Tingen er at hun sov bedre før, og kunne sove hele natten. Det er jo veldig individuelt hvor god kontroll valper har over blæren og hvilken rytme de har på natten. Jeg har funnet ut at vi har hatt litt ulik praksis på lufteturer om natten (hun har fått en del turer og lek), noe som har ført til at hun synes det er gøy å gå tur om natten. I natt bestemte vi oss for å bare ta henne ut hvis hun klynket, og at vi da bare skulle rett ut og ikke gå tur. Tidligere har vi hoppet opp av sengen bare hun tasser rundt. I natt tror jeg hun våknet to ganger, og gikk rundt. Begge gangene falt hun raskt til ro igjen da hun ikke fikk respons. Vi hadde på forhånd ryddet bort alle leker osv på soverommet. Hun hadde siste luftetur kl 21.30, og vi gikk og la oss 22.30. Kl. 8.30 våknet hun 3. gang og fikk sove i sengen til 9.30. Så hun holdt seg i 12 timer, ikke verst. Da klokken var 9.30 merket vi at hun var urolig slik hun pleier når hun må på do.

Vi er veldig fornøyd. Vi har hatt litt mangel på søvn i det siste fordi hun er så urolig, så i natt fikk vi sovet ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3 måneder gammel valp er som en menneskebaby ute av stand til å holde seg veldig lenge, og det er alt for mye for langt å forvente at den skal klare å holde seg i 8-9 timer...

Vår lå fra 23 til 7 (8 timer) fra den kom i huset 8 uker gammel, så det er veldig individuelt.

Et lite tips til TS: Hver gang valpen tisset - om det var natt eller dag, så sa vi "Tiss" akkurat når han startet og tisse. "så flink å tiss" avsluttet vi med og en liten goddis eller annet forsterkende. Så etter kort tid kunne han tisse på kommando, så det siste vi gjorde før natta var å gå rett utenfor og gi kommandoen "tiss" og han tisset. Godt å legge seg på tom blære skjønner du ^^. Forøvrig en fin ting å ha lært inn hvis man skal på tur elns der man vet det er en stund til de kan tisse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lå fra 23 til 7 (8 timer) fra den kom i huset 8 uker gammel, så det er veldig individuelt.

Et lite tips til TS: Hver gang valpen tisset - om det var natt eller dag, så sa vi "Tiss" akkurat når han startet og tisse. "så flink å tiss" avsluttet vi med og en liten goddis eller annet forsterkende. Så etter kort tid kunne han tisse på kommando, så det siste vi gjorde før natta var å gå rett utenfor og gi kommandoen "tiss" og han tisset. Godt å legge seg på tom blære skjønner du ^^. Forøvrig en fin ting å ha lært inn hvis man skal på tur elns der man vet det er en stund til de kan tisse igjen.

Signerer, det er helt genialt..! Tia er litt skeptisk på hvor hun "har lov" til å tisse, og prøve helst å holde seg til hun er hjemme i hagen.. :) Men den kommandoer er hun myyye enklere, spess når vi er på besøk og ting.. Vi har fast regel på at hun ikke får gå inn før hun har tisset, og det funker topp... :) Må hun egentlig ikke tisse, er hun vittig.. Da setter hun seg pent ned, presser ut to dråper, og bøøøørner inn igjen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...