Gå til innhold
Hundesonen.no

Irritasjonsmoment

Klementin

Recommended Posts

Ah, skjønner at jeg tydeligvis går glipp av noe. Ikke så mange som er interessert i å la hundene sine hilse på farlige schäfern min :rolleyes: Ikke så mange mennesker som våger seg bort heller, bortsett fra en del eldre alkiser - sånne MÅ bare bort og kladde på den fine schäferen, for en sånn en har de hatt selv en gang :closedeyes:

Får virkelig ikke håpe det er en sammenheng mellom å bli alkis, og det å ha hatt schäfer - det lover jo i så fall ikke så bra! :)

Selv opplever vi sjelden og aldri at andre vil hilse. Hvis vi går et sted hvor passeringen kommer til å skje veldig tett og mine hunder er veldig "heite", så går jeg heller langt ut til siden (grøften), og får hundene til å sitte. Jeg signaliserer veldig tydelig at jeg likevel ikke vil de skal hilse, ved å stille meg med ryggen til og ikke se på de møtende. Noen ganger må vi gjøre det sånn, fordi hundene mine er litt giret, andre ganger kan vi gå rett forbi. Men jeg mener at alternativet (hvis jeg ikke hadde gått ut til siden og stoppet, men bare gått rett frem), hadde vært verre. Hundene mine kan gire seg ytterligere opp, kaste seg plutselig i båndet, osv osv. Dette vil jo mest sannsynlig den andre hunden reagere på, og dermed har det skjedd en "situasjon". Når jeg stopper, får den andre hundeeieren tid til å korte inn båndet på sin hund, få kontakt osv, og passere i et tempo som passer dem, mens jeg har mine i sitt i grøften. Jeg synes egentlig det fungerer fint, og de eneste som har problemer med det, er de som faktisk ikke har skikkelig passering på sin hund. De hundene som kan å passere andre hunder fint, de passerer selv om det sitter to i grøften (og ikke stirrer på den møtende hunden). De som får problemer med at vi står/sitter der, er de som tydeligvis ikke har lagt så mye trening ned i det heller, og en vanlig passering ville nok blitt enda verre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...