Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundene tar med alt ut og ødelegger det:/

Klementin

Recommended Posts

Skrevet

Her i huset er det hundeluke ut til en inngjerdet hage på et halvt mål. Hundene går ut og inn som de vil. Hundene er en golden på 1,5 å og en portugisisk vannhund på snart 5.

Golden retrieveren har alltid vært glad i å bære ting, naturlig nok ;) men i fjor en gang tok jeg meg selv i å stadig lete etter ting, og trodde jeg hadde begynt rote bort alt jeg hadde. jeg tok en tur ut i hagen for å plukke opp litt møkk og fant da alt jeg lette etter spredd fint utover hundehagen. Vi begynte å rydde bort alt med én gang, men dersom noe skulle ligge fremme forsvant det ut ved første mulighet. Ute var sko, kaffekopper, aviser, viktige papirer, lekene til barnet, klær, bestikk osv osv.

Jeg fikk tatt golden-pølsa på fersken en gang, og etter dette var det slutt på stjeling en god stund. Men så begynte det så skje bare når jeg ikke var til stede (kunne jeg nesten forvente meg). Dersom hundene var alene hjemme eller på natta kunne jeg garantere at de hadde klart å finne ett eller annet. En fjernkontroll, mobillader, mobiltelefon?? Etter hvert ble også portisen med på dette. Hun hadde ikke tatt noe på mange år! Men fortsatt mest goldenen som stjal, portisen som ødela tingene etter hvert som det kom ut. (tok de på fersken et par ganger, så jeg så dette).

Nå er det sånn at jeg legger meg om kvelden, og så etter en stund så hører jeg hundene begynner å romstere, etter en stund går det i hundeluka. Har pleid å stå i vinduet da og sagt "nei!" idet Goldenpelsen kommer ut luka med ett eller annet i munnen. Da slipper hun det, og går inn igjen. Men løser jo ikke akkurat problemet på sikt.

Er lei av at hundehagen ser ut som en slagmark og at vi mister og får ødelagt ting. Lar vi det ligge igjen et bittelite stykke papir ender det opp strødd utover hele hagen.

Trenger noen råd som funker ang hvordan jeg kan få slutt på dette:)

Skrevet
Kan du ikke bare stenge hundeluka når du ikke er hjemme eller på natta?

Da forsvinner litt av poenget med hundehagen føler jeg + at dersom den luka plutselig er stengt tror jeg hundene risikerer å få en stor kul i panna. De har ganske stor fart når de fyker igjennom der...

Jeg har prøvd meg på webcam og overvåket området fra 2. etasje. da sa jeg "Nei!" i mikrofonen i det de tok ting. Det funka jo, for en periode... Vil liksom ha en mer varig metode.

Skrevet
Jeg har prøvd meg på webcam og overvåket området fra 2. etasje. da sa jeg "Nei!" i mikrofonen i det de tok ting. Det funka jo, for en periode... Vil liksom ha en mer varig metode.

To forslag som løser problemet varig:

1) Steng luka

2) Rydd unna ting så bikkjene ikke får bært rundt på det..

Skrevet

1) Steng luka

Rydding prøver vi på. men ikke alltid så lett med barn i hus:)

Det går alltids an å stenge døra inn til rommet der hundeluka er. De gangen vi har gjort det har golden retrieveren blitt skikkelig stressa, men må jo kunne lære seg det:) tror vi får gjøre det ja. er ikke mye andre muligheter kanskje.

Skrevet

Om du ikke vil stenge luken, så begrens området inne i huset som de kan bevege seg på. La dem kun være i det rommet der luken er når dere sover, eller ikke er hjemme. (lettere å rydde 1 rom, enn ett helt hus...)

Skrevet
Om du ikke vil stenge luken, så begrens området inne i huset som de kan bevege seg på. La dem kun være i det rommet der luken er når dere sover, eller ikke er hjemme. (lettere å rydde 1 rom, enn ett helt hus...)

Ja jeg tror vi må gjøre det sånn fremover jeg! For dette fungerer i hvert fall ikke.

Skrevet

Hva med å sette noe foran luken, sånn at de skjønner at den er stengt? En kompostgrind, for eksempel. Jeg tenkte i forhold til hvis hundene ble stresset av å ikke være der de er vant til å være. :lol:

Skrevet

1) Steng luka

Enig i den.

Begge deler burde da være overkommerlig å få til, spesielt førstnevnte...

Skrevet

Fungerer bra med at de er på rommet om natta og om dagen når vi er borte. Der har de sengene sine og en vannskål, også kan de gå ut og inn som de vil. Ville gjerne at de skulle ha den friheten med å ha 1. etasje i huset også, men så jo hvordan det gikk <_< Dette er en bra løsning synes jeg!

Skrevet
Fungerer bra med at de er på rommet om natta og om dagen når vi er borte. Der har de sengene sine og en vannskål, også kan de gå ut og inn som de vil. Ville gjerne at de skulle ha den friheten med å ha 1. etasje i huset også, men så jo hvordan det gikk <_< Dette er en bra løsning synes jeg!

Fint dere fant en løsning som fungerte for dere! Jeg ser at det kunne vært en fordel om hundene kunne brukt all plassen dere har å by på, men når det ikke alltid fungerer får man ty til det nest beste...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...