Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med Shetland Sheepdog?


Stripa

Recommended Posts

Heisann:)

Har tenkt på å anskaffe meg hund av rasen Shetland Sheepdog. Lurte på om noen av dere som har erfaring med rasen (eller vet en del om den) kan fortelle litt om hvordan dere opplever den?

I tillegg til det generelle om rasen tenkte jeg på:

- har fått frarådet dene rasen da flere mener den er nervøs, og at det krever en erfaren hundeeier for å få denne rasen trygg. Stemmer det?

- siden jeg har et hus på kun 70 kvadratmeter fordelt på 2 etasjer, lurte jeg på om det ville være litt lite til hunden?

- siden både jeg og samboeren er veldig stille og rolige personligheter, så må ikke hunden bli masete av seg. den må kunne ligge på plassen sin rolig i lengre perioder. altså lite aktivitet og mas innendørs. ute kan vi fint leke et par ganger om dagen.

- krever den mye mosjon? vil det være nok med et par 30 minutters turer daglig?

- røyter den og /eller lukter den kraftig hund? (samboer har følsom nese) :)

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det generelle om rasen tenkte jeg på:

- har fått frarådet dene rasen da flere mener den er nervøs, og at det krever en erfaren hundeeier for å få denne rasen trygg. Stemmer det?

Nei. Det ville kanskje stemt for 10 år siden, men rasen har generelt fått bedre mentalitet. Søer allikevel for å vite litt om foreldredyrene og deres slektninger, for dårlig mentalitet kan en finne innenfor alle raser. En sheltie skal kunne være reservert, men aldri nervøs.

- siden jeg har et hus på kun 70 kvadratmeter fordelt på 2 etasjer, lurte jeg på om det ville være litt lite til hunden?¨

Nei, det vil jeg ikke mene.

- siden både jeg og samboeren er veldig stille og rolige personligheter, så må ikke hunden bli masete av seg. den må kunne ligge på plassen sin rolig i lengre perioder. altså lite aktivitet og mas innendørs. ute kan vi fint leke et par ganger om dagen.

Så lenge hunden vennes til det vil den lære seg å være rolig innendørs, noe jeg vil anta gjelder de fleste raser.

- krever den mye mosjon? vil det være nok med et par 30 minutters turer daglig?

Det synes jeg hørtes ganske lite ut uansett rase, for å være helt ærlig.

- røyter den og /eller lukter den kraftig hund? (samboer har følsom nese) :)

Ja, de røyter, det er tross alt en langhårsrase med underull. Tisper røyter normalt ca. 4 mnd. etter hver løpetid, mens hannhunder har mer sesongrelatert røyting (røyter ofte om våren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen individer kan være nervøse, men de kommer oftest av dårlig sosialisering, og iblant dårlig avl.

Min tispe er i overkant nervøs, dette kommer nok av en del dårlige erfaringer i tidlig barndom, og utilstrekkelig sosialisering i valpetiden pga eiers (min) helse.

Min sheltie er meget rolig innendørs (og utendørs for den sakes skyld). Hun ligger og sover, og venter på action. Jeg vil anbefale en del hjernestimuli i tillegg til tur. De er meget intelligente og sporty.

De røyter en del, og røyteperiodene er ganske "festlige". Men hårene er meget lette å få bort.

Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til at det lukter særlig "hund" av min.

Sheltie er en herlig rase, og jeg kommer i allefall ikke til å bytte rase :)

Edit; Ser at Caroline har skrevet langt mer utførlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- har fått frarådet dene rasen da flere mener den er nervøs, og at det krever en erfaren hundeeier for å få denne rasen trygg. Stemmer det?

Min sheltie ble litt nervøs etterhvert som han ble eldre. Dvs, ikke redd for andre hunder eller noe, men fryktelig redd for vind, regn og raketter. Jeg tror kanskje det kan ha noe med oppdrettet å gjøre, og har hørt mange sheltie eiere si at de ikke har hatt noen problemer med dette.

- siden jeg har et hus på kun 70 kvadratmeter fordelt på 2 etasjer, lurte jeg på om det ville være litt lite til hunden?

Det er ikke for lite til hunden.

- siden både jeg og samboeren er veldig stille og rolige personligheter, så må ikke hunden bli masete av seg. den må kunne ligge på plassen sin rolig i lengre perioder. altså lite aktivitet og mas innendørs. ute kan vi fint leke et par ganger om dagen.

Min sheltie var veldig aktiv. Han roet seg godt inne når han fikk nok mosjon. Hvis han fikk for lite mosjon noen dager kunne han mase. Sånn tror jeg de fleste hunder er.

- krever den mye mosjon? vil det være nok med et par 30 minutters turer daglig?

Den krever endel mosjon. Dette er en aktiv rase selv om den er liten. Jeg synes dette blir for lite.

- røyter den og /eller lukter den kraftig hund? (samboer har følsom nese) smile.gif

Den røyter jo endel da det er en hund med lang pels og masse underull. Hvis man børster den jevnlig, så begrenser man det, men likevel røyter den endel i røyteperiodene. Jeg husker ikke om den lukter hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

da er vel hovedproblemet som jeg forstår at sheltien er for aktiv i forhold til det jeg kan tilby den av mosjon. Men synes dere virkelig at en time om dagen (2x30min) med ren tur-gåing er for lite?

Valpen vi i alle tilfeller gå valpekurs, grunnkurs og mest sannsynlig hverdagslydighetskurset også. den vil ha tilgang til en 1,3 mål med inngjerdet hage der den får løpe fritt.

kjenner jeg meg selv rett så blir det mye mer lek og trening i hagen.

alt dette i tilegg til den 2x30 minuttene jeg nevnte.

Synes dere det er for lite til at hunden klarer å være rolig inne?

Min tidligere leieboer hadde en collie som kun ble luftet ca 1 time per dag til sammen og ikke noe mer ekstra, og hun sov hele dagen, var veldig rolig inne. Så jeg tenkte kanskje at sheltien også var slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :ahappy:

da er vel hovedproblemet som jeg forstår at sheltien er for aktiv i forhold til det jeg kan tilby den av mosjon. Men synes dere virkelig at en time om dagen (2x30min) med ren tur-gåing er for lite?

Valpen vi i alle tilfeller gå valpekurs, grunnkurs og mest sannsynlig hverdagslydighetskurset også. den vil ha tilgang til en 1,3 mål med inngjerdet hage der den får løpe fritt.

kjenner jeg meg selv rett så blir det mye mer lek og trening i hagen.

alt dette i tilegg til den 2x30 minuttene jeg nevnte.

Synes dere det er for lite til at hunden klarer å være rolig inne?

Min tidligere leieboer hadde en collie som kun ble luftet ca 1 time per dag til sammen og ikke noe mer ekstra, og hun sov hele dagen, var veldig rolig inne. Så jeg tenkte kanskje at sheltien også var slik.

At leieboeren din hadde en collie som ble luftet 1 time betyr jo ikke at det var det beste for den hunden da. Jeg synes at man bør gå 1-1,5 timers tur i tillegg til tisserunder med bikkja hver dag. Det blir jo hvertfall 2-3 timer daglig med aktivisering/turer/trening/lek. Hvis du har et stort område som hunden kan være ute på er jo det et pluss, men jeg synes ikke at dette erstatter turer og aktivisering med hunden. Jeg synes absolutt at to turer på 30 min daglig er for lite, både når det gjelder sheltie og collie. Jeg har fox terrier, og hun er mindre enn en sheltie, men hun får ca 2-3 timer tur og aktivisering hver dag. Det hender selvfølgelig at hun ikke får det, og da er hun rolig inne, men da er det bare en dag innimellom, ikke flere dager i strekk. Jeg synes at hvis du ikke har mulighet til å aktivisere hunden mer enn det bør du vurdere en annen rase enn sheltie. Min oppfatning er at sheltie er en (fantastisk) hund som er liten, men som kan være med på alt, og som krever og trenger endel mosjon. Jeg hadde med min på lange fjellturer, og trente mye med han. Min hadde også en god del gjeterinnstinkt i seg, faktisk mer enn collien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At leieboeren din hadde en collie som ble luftet 1 time betyr jo ikke at det var det beste for den hunden da. Jeg synes at man bør gå 1-1,5 timers tur i tillegg til tisserunder med bikkja hver dag. Det blir jo hvertfall 2-3 timer daglig med aktivisering/turer/trening/lek. Hvis du har et stort område som hunden kan være ute på er jo det et pluss, men jeg synes ikke at dette erstatter turer og aktivisering med hunden. Jeg synes absolutt at to turer på 30 min daglig er for lite, både når det gjelder sheltie og collie. Jeg har fox terrier, og hun er mindre enn en sheltie, men hun får ca 2-3 timer tur og aktivisering hver dag. Det hender selvfølgelig at hun ikke får det, og da er hun rolig inne, men da er det bare en dag innimellom, ikke flere dager i strekk. Jeg synes at hvis du ikke har mulighet til å aktivisere hunden mer enn det bør du vurdere en annen rase enn sheltie. Min oppfatning er at sheltie er en (fantastisk) hund som er liten, men som kan være med på alt, og som krever og trenger endel mosjon. Jeg hadde med min på lange fjellturer, og trente mye med han. Min hadde også en god del gjeterinnstinkt i seg, faktisk mer enn collien min.

Den samme leieboeren har også en fox terrier som også får den samme behandlingen, han sover også stort sett hele tiden og er svært rolig inne. Teorien hennes er at hundene blir vant med at sånn er det bare.

Jeg er enig med dere om at 2-3 timer hver dag er det ideelle, men jeg kjenner faktisk nesten ingen som gjør det. vennina har shaefer som hun går tur med kun en gang om dagen, men den hadde tilgang til 1,5 mål med inngjerdet hage som den gjør fra seg på. tanta mi har en sheltie, der er det også 2-3 små tisse turer som gjelder, ingen problem. en annen venninne har en shaefer/border collie blanding som også kun får en tur om dagen i tillegg til fri tilgang til hagen ellers. Hun hadde også en irsk ulvehund som det samme ble praktisert på. En annen veninne har en collie som får en tissetur på morgenen, en 1 times tur på ettermiddag og en kort tissetur før leggetid. jeg kunne nesten ha fortsatt i det uendelige med eksempler av denne typen. Og alle de rasene jeg nå har nevnt er hunder som etter min oppfatning er mer krevende enn en sheltie. derfor har tankegangen min vært at sheltien ikke krever så mye mer. men kanskje jeg tar feil? :ahappy:

Jeg er fortsatt i tankefasen på om det blir sheltie eller ikke, så jeg setter stor pris på tilbakemeldinger fra dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- har fått frarådet dene rasen da flere mener den er nervøs, og at det krever en erfaren hundeeier for å få denne rasen trygg. Stemmer det?

Det finnes nervøse individer innen denne rasen som alle andre, om man er nøye på linjer osv og sosialiserer hunden så burde det ikke være noe problem..

- siden jeg har et hus på kun 70 kvadratmeter fordelt på 2 etasjer, lurte jeg på om det ville være litt lite til hunden?

Nei. Det er ikke for lite til hunden.

- siden både jeg og samboeren er veldig stille og rolige personligheter, så må ikke hunden bli masete av seg. den må kunne ligge på plassen sin rolig i lengre perioder. altså lite aktivitet og mas innendørs. ute kan vi fint leke et par ganger om dagen.

Om den får nok mosjon og hodebry så vil den som de fleste andre hunder ta livet med ro innendørs.. men, sheltien er jo kjent for å følge etter eier overalt innendørs da, begge mine gjør dette, de tasser etter meg uansett hva jeg gjør, går jeg på do så ligger begge utenfor døren til jeg er ferdig, går jeg på kjøkkenet for å lage mat så er de rett i hælene på meg..

De er aldri mange metrene unna meg til enhver tid..

Noen finner det kanskje irriterende.. men jeg går utifra at det er mulig å lære dem å ikke gjøre dette(Jeg bryr meg ikke om det, så har ikke prøvd å trene det bort)

- krever den mye mosjon? vil det være nok med et par 30 minutters turer daglig?

Nei, jeg syns absolutt ikke 2x30min er nok.. Eldstemann min ville kanskje klart seg på noe sånt, men han ville blitt masete(Og han er et ekstremt rolig individ, absolutt ikke normal), yngstemann ville revet huset i fillebiter og blitt et totalt monster med så lite mosjon..

Mine får minst 2timer tur pr. dag, i tillegg kommer hodebry/trening, og de er jo to, så de aktiviserer hverandre en god del i tillegg..

At hunden blir hva en gjør den til tror jeg ikke man skal sette penger på altså.. Min yngste ble holdt mye i ro som valp pga skader, og han er absolutt ikke blitt et veldig rolig individ av den grunn, tvert imot faktisk.

Det er greit at hunder er tilpassningsdyktige, men et sted går grensen, man kan ikke gjøre aktive hunder makelige, ekstremrolige individer bare ved å la være å aktivisere dem, man ender heller opp med hunder som blir frustrerte og gjør ugagn..

Og at du kjenner folk som mosjonerer lite betyr ikke at det er optimalt for hundene.. Jeg kjenner noen som banker hundene sine, og som overhodet ikke mosjonerer dem, er det en ok måte å behandle hund på da?

- røyter den og /eller lukter den kraftig hund? (samboer har følsom nese) smile.gif

Ja, den røyter.. Jeg syns ikke de røyter ekstremt mye med tanke på hvor mye pels det er, men det ligger konstant hybelkaniner etter gulvene her, men jeg syns pelsen dems er lite problematisk på den måten at det faktisk blir hårdotter av det, som er enkle å støvsuge opp el.lignende.. Pelsen knør seg ikke fast i møblene og blir umulige å fjerne..

Ang. lukt så syns jeg ikke de lukter hund overhodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som går 3 timer i skauen hver dag og en time med trening: Hvordan i huleste får dere tid til det? :S

Si at man kommer hjem kl. 4. Du går da 3 timer i skauen (klokka er da 7.) Så trener du med hunden din en time. Da er klokka 8. Går hele dagen utenom jobb/skole til hund da? Må jo være umulig å ha tid til lekser og skole da, hvis man går på skole.

Jeg er ca en time i skauen med min hver dag og i tillegg kommer tisseturer. Hun er jo med meg ut når jeg går med kaninene og forer de (så hun er mye ute), men hun får nok ikke på langt nær så mye mosjon som hundene deres får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at jeg går tre timer sammenhengende i skogen. Jeg sier at jeg til sammen aktiviserer min hund ca tre timer hver dag. Jeg går minst 1,5 time "hovedtur, pluss aktivisering og småturer som tilsammen blir tre timer hver dag. Når jeg er ute på tur med Dina går jeg ikke fra a-b også ferdig. Jeg har med ball og godbiter, og trener lydighet mens vi går, ofte møter vi andre hunder som vi leker med, og derfor blir turen på en måte en treningsøkt som varer lenger enn om jeg hadde gått fra a-b på tur liksom.

Jeg er så enig i det som blir sagt over her; at man kjenner mange som har hund som går så lite med de og aktiviserer de så lite betyr jo ikke at det er bra fordi?? Jeg kjenner mange jeg, som har et hundehold jeg aldri i verden ville ha tilbudt min hund... Hunden kommer seg jo ingen sted uten at vi tar den med på det, så da sier det seg jo selv at de bare må finne seg i det, men enkelte hunder takler ikke en slik tilværelse, og blir syk av å få for lite aktivisering. Jeg kjenner ei som hadde en BC som fikk alt for lite aktivisering. Den hunden måtte tilslutt avlives fordi hun klødde seg til blods på hele kroppen pga stress. Dette er jo selvfølgelig et ekstremt eksempel... Så lurer jeg litt på, hvorfor skaffe seg hund om man ikke har lyst til å gjøre ting sammen med den? Hvis målet er å venne den til så lite mosjon som mulig kan man heller skaffe seg en katt, eller et marsvin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at du kjenner folk som mosjonerer lite betyr ikke at det er optimalt for hundene.. Jeg kjenner noen som banker hundene sine, og som overhodet ikke mosjonerer dem, er det en ok måte å behandle hund på da?

Jeg er så enig i det som blir sagt over her; at man kjenner mange som har hund som går så lite med de og aktiviserer de så lite betyr jo ikke at det er bra fordi?? Jeg kjenner mange jeg, som har et hundehold jeg aldri i verden ville ha tilbudt min hund...

De fleste jeg kjenner morsonerer hunden sin lite ja. Og det kan som dere sier ikke nødvendigvis være optimalt, men det er bare det at alle hundene ser ut til å trives med det. Ingen er masete inne, ingen ramponerer huset eller uler osv.

Hvis hunden i eksempelet over hadde blitt banka, så er det for det første ikke lovlig, og for det andre vil hunden ta skade av det. Men det ser virkelig ikke ut som hundene i mine kjente eksempler lider noe nød av å ikke bli mosjonert 2-3 timer daglig. Derfor har jeg trodd at det er ok å lufte hunden sin ca 1 time hver dag.

Dere som går 3 timer i skauen hver dag og en time med trening: Hvordan i huleste får dere tid til det? :S

Den der signerer jeg :D

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å ha et liv som de fleste av oss har med fulltidsjobb og/eller skole, kanskje barn, hus å gjøre ting i, og samtidig bruke såpas mye tid på bare hunden. Det vil da ikke bli igjen noe tid til noe annet..?

Så lurer jeg litt på, hvorfor skaffe seg hund om man ikke har lyst til å gjøre ting sammen med den? Hvis målet er å venne den til så lite mosjon som mulig kan man heller skaffe seg en katt, eller et marsvin...

Marit&Dina, jeg har katt :ahappy: men for å forklare litt om hvordan min situasjon er. Det vil ikke bli aktuelt med valp før til høsten igjen, da jeg må spare penger til valp, og vi har planlagt å pusse opp kjøkkenet. I tillegg, hvis jeg skal ha valp må tomta gjerdes inn først.

Og til høsten vil jeg være "hjemmeværende" fulltidsstudent. Kommer nok til å reise til høgskolen (en times kjøring en vei) gjennomsnittlig 3 ganer i uka. da bli jeg borte om lag 5 timer. Hunden kan fint være med når den vennes til å være i bilen og været tillater det. Samboer jobber 100 % og studerer 50%, så han er ganske opptatt. Kan ikke forlange de lange turene av han, men han er heldig og jobber som lærer så han vil ha mye ferie. Jeg har også en liten jobb ved siden av studiene på lørdager og er ellers tilkallingshjelp. Jeg kan tenke meg en hverdag som blir slik:

står opp: 9.00

(hunden slippes i hagen, er der så lenge den vil)

Frokost og diverse: 10.00

(en liten tur med hunden, ca halv time)

Reiser til skolen: 11-16.00

(hunden er enten med eller ligger igjen hjemme, evnt. hvis den kan læres til å stå i hundegård)

Middagstider: 16.30

(hunden vil slippes ut i hagen når jeg kommer tilbake)

Stor luftetur: 17.00

(vil gå "hovedturen" med hunden, bortimot 1 time)

Hvis været er fint og alt sånn, så vil jeg selvfølgelig leke og trene med hunden i hagen, man har jo hund fordi man synes det er moro å være med den. Men er det 30 minus eller snøstorm eller det striregner så vil nok ikke det bli en prioritet.

ca 22.00 eller 23.00 så vil hunden enten få seg en liten tur, eller kun bi sluppet i hagen.

Dette er det jeg ser for meg som en gjennomsnittelig dag. Det kan bli mer noen ganger, men helst ikke noe mindre enn dette. Jeg må bare forsikre meg om at jeg ikke skaffer meg arbeid jeg ikke kan takle før jeg kjøper meg hunden, for når hunden er i hus så er det for seint å tenke på dette :D

Aktivisering i form av lydighetskurs, kanskje et agillity kurs, være med å kjøre bil, på besøk til folk, bli sosialisert ved å gå i byen osv. kommer selvfølgelig i tillegg, men det er vanskelig å plotte det inn i en gjennomsnittelig dag da dette ikke vil kunne skje hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner morsonerer hunden sin lite ja. Og det kan som dere sier ikke nødvendigvis være optimalt, men det er bare det at alle hundene ser ut til å trives med det. Ingen er masete inne, ingen ramponerer huset eller uler osv.

Hvis hunden i eksempelet over hadde blitt banka, så er det for det første ikke lovlig, og for det andre vil hunden ta skade av det. Men det ser virkelig ikke ut som hundene i mine kjente eksempler lider noe nød av å ikke bli mosjonert 2-3 timer daglig. Derfor har jeg trodd at det er ok å lufte hunden sin ca 1 time hver dag.

Den der signerer jeg :D

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å ha et liv som de fleste av oss har med fulltidsjobb og/eller skole, kanskje barn, hus å gjøre ting i, og samtidig bruke såpas mye tid på bare hunden. Det vil da ikke bli igjen noe tid til noe annet..?

Marit&Dina, jeg har katt :ahappy: men for å forklare litt om hvordan min situasjon er. Det vil ikke bli aktuelt med valp før til høsten igjen, da jeg må spare penger til valp, og vi har planlagt å pusse opp kjøkkenet. I tillegg, hvis jeg skal ha valp må tomta gjerdes inn først.

Og til høsten vil jeg være "hjemmeværende" fulltidsstudent. Kommer nok til å reise til høgskolen (en times kjøring en vei) gjennomsnittlig 3 ganer i uka. da bli jeg borte om lag 5 timer. Hunden kan fint være med når den vennes til å være i bilen og været tillater det. Samboer jobber 100 % og studerer 50%, så han er ganske opptatt. Kan ikke forlange de lange turene av han, men han er heldig og jobber som lærer så han vil ha mye ferie. Jeg har også en liten jobb ved siden av studiene på lørdager og er ellers tilkallingshjelp. Jeg kan tenke meg en hverdag som blir slik:

står opp: 9.00

(hunden slippes i hagen, er der så lenge den vil)

Frokost og diverse: 10.00

(en liten tur med hunden, ca halv time)

Reiser til skolen: 11-16.00

(hunden er enten med eller ligger igjen hjemme, evnt. hvis den kan læres til å stå i hundegård)

Middagstider: 16.30

(hunden vil slippes ut i hagen når jeg kommer tilbake)

Stor luftetur: 17.00

(vil gå "hovedturen" med hunden, bortimot 1 time)

Hvis været er fint og alt sånn, så vil jeg selvfølgelig leke og trene med hunden i hagen, man har jo hund fordi man synes det er moro å være med den. Men er det 30 minus eller snøstorm eller det striregner så vil nok ikke det bli en prioritet.

ca 22.00 eller 23.00 så vil hunden enten få seg en liten tur, eller kun bi sluppet i hagen.

Dette er det jeg ser for meg som en gjennomsnittelig dag. Det kan bli mer noen ganger, men helst ikke noe mindre enn dette. Jeg må bare forsikre meg om at jeg ikke skaffer meg arbeid jeg ikke kan takle før jeg kjøper meg hunden, for når hunden er i hus så er det for seint å tenke på dette :D

Aktivisering i form av lydighetskurs, kanskje et agillity kurs, være med å kjøre bil, på besøk til folk, bli sosialisert ved å gå i byen osv. kommer selvfølgelig i tillegg, men det er vanskelig å plotte det inn i en gjennomsnittelig dag da dette ikke vil kunne skje hver dag.

Det du beskriver her synes ikke jeg er for lite aktivitet for en hund hver dag. Her fremstiller du det på en annen måte enn hva du gjorde i første innlegget synes jeg. Hunden vil få være ute i hagen og leke og styre på egenhånd, i tillegg til at du kommer til å gi den minst 1,5 time hver dag med aktivisering og mosjon som er styrt av deg. Jeg synes ikke det er for lite. Hvis hunden kun får 30min tur på formiddag og 30min tur på kvelden, og resten av dagen skal den være sofapute, det synes jeg er for lite, og et for kjedelig hundeliv. Jeg har ikke mulighet til å ha hunden ute uten at jeg er med, derfor må jeg bruke mye mer tid på å aktivisere hunden min, slik at hun blir god å sliten. Hvis jeg hadde hatt en stor hage, så hadde jeg hatt to hunder, og latt de leke mye ute. Likevel ville jeg ikke tenkt at to timer ute å leke er det samme som to timer tur/aktivisering så da slipper jeg å gå tur. Tidligere hadde jeg mulighet til å ha bikkja ute i bånd på plena. Jeg erstattet ikke denne tiden med tur/aktiviserings tid. Som en annen har sagt tidligere i en annen tråd, og som jeg synes var veldig bra sagt; det er ikke bare hvor mye tid du bruker sammen med hunden din, men det er også viktig hvordan du bruker den... En times helhjertet aktivisering med hunden på tur med lydighetstrening og f.eks godbitsøk og div er bedre enn to timers gå tur fra a-b med ipod på ørene liksom... Synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...