Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, månen kommer til å forsvinne...


Tuskelusken

Recommended Posts

blomsterpotte at jeg ikke hamstret noe boksemat når jeg var på butikken i sted... :rolleyes:

Neida, artikkelen var spennende den, jeg elsker å lese om slike ting.

At jorden en gang går under, eller at det kommer en såkallt dommedag, liker jeg å tro, men tror ikke det vil skje på noen år frem i tid.

Står det ikke noe om dommedag i Bibelen et sted? Husker å ha lest noe, men kommer ikke på hva det var.

Ang Maya kalenderen, så har jeg stor tro på at folk idag har kunnskap nok til å lage sin egen kalender, og at det at den slutter i 2012 ikke har noen betydning for befolkningen i det hele tatt! Men, vi får vente å se da, 2012 blir et spennende år! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ang Maya kalenderen, så har jeg stor tro på at folk idag har kunnskap nok til å lage sin egen kalender, og at det at den slutter i 2012 ikke har noen betydning for befolkningen i det hele tatt! Men, vi får vente å se da, 2012 blir et spennende år! :icon_cry:

Og de som lagde kalenderen må jo ha stoppet en plass, right?! Dermed bare begynne på en ny...

Tviler på at det skjer noe stort fra jorden sin side i 2012, og gidder ikke å gå rundt å handle i frykt, og å gå rundt å være redd fordi en eller annen planet skal krasje med jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Mange spørsmål en kan stille om verdensrommet og hvordan armageddon vil foreløpe når den en gang inntreffer. (Ikke filmen armageddon altså.... :P ) Finnes jo veldig veldig veldig mange forskjellige teorier og "visjoner" om både verdensrommets opprinnelse og slutt. Men har noen her lest "En kort historie om nesten alt"? Første kapittelet i den boka sier endel om hvor stort verdensrommet er (og endel om teoriene bak hvordan det ble til) Ganske interessant lesning! :icon_cry: F.eks. er vår nærmeste stjernenabo (Alpha Centauri) 4,3 lysår unna. Dvs 40 678 000 000 000 000 meter.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på vgs, tok jeg en test på internett. Den kunne visstnok fortelle meg når jeg kom til å dø. Jeg har fleipet med det mang en gang, men nå skjønner jeg jo at det kan være ramme alvor! August 2012 er min dødsdag fikk jeg vite - og nå skjønner jeg hvorfor! :P Jeg er nemlig ikke noe fremstående menneske, og jeg kommer til å være blant de 2 millionene som dauer når planet X kommer og tar rotta på oss.. Jeg gidder med andre ord ikke hamstre noe hermetikk. :rolleyes:

Hehe... Mange spørsmål en kan stille om verdensrommet og hvordan armageddon vil foreløpe når den en gang inntreffer. (Ikke filmen armageddon altså.... :P ) Finnes jo veldig veldig veldig mange forskjellige teorier og "visjoner" om både verdensrommets opprinnelse og slutt. Men har noen her lest "En kort historie om nesten alt"? Første kapittelet i den boka sier endel om hvor stort verdensrommet er (og endel om teoriene bak hvordan det ble til) Ganske interessant lesning! :P F.eks. er vår nærmeste stjernenabo (Alpha Centauri) 4,3 lysår unna. Dvs 40 678 000 000 000 000 meter.. :P

Nå har ikke jeg hatt matte på en stund, men 4,3 lysår i meter må vel nødvendigvis inneholde et 3-tall eller i alle fall et 2-tall rundet oppover?? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt matte på en stund, men 4,3 lysår i meter må vel nødvendigvis inneholde et 3-tall eller i alle fall et 2-tall rundet oppover?? :icon_cry:

Et lysår er den avstanden lyset tilbakelegger på et år, og lysfarten er vel sånn omtrent 300 millioner meter i sekundet og da blir et lysår omtrent 9,46 * 10^15 meter (946 med 13 nuller bak) og da blir det som Zufy sa. Tror jeg. Gjør alltid regnefeil :P Er snakk om store avstander ihvertfall. Og det er bare den nærmeste stjernen, liksom...

Den -nærmeste- galaksenaboen vår ligger 2,5 millioner lysår unna, osv... det er ganske mange meterne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som lagde kalenderen må jo ha stoppet en plass, right?! Dermed bare begynne på en ny...

Tviler på at det skjer noe stort fra jorden sin side i 2012, og gidder ikke å gå rundt å handle i frykt, og å gå rundt å være redd fordi en eller annen planet skal krasje med jorda.

Enig. Tviler på de gadd å holde på lengre en det de gjorde, jeg. Vi har jo kunnskapen til å lage ny kalender, eller fortsette på den som er... liksom :icon_cry: hehe.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lysår er den avstanden lyset tilbakelegger på et år, og lysfarten er vel sånn omtrent 300 millioner meter i sekundet og da blir et lysår omtrent 9,46 * 10^15 meter (946 med 13 nuller bak) og da blir det som Zufy sa. Tror jeg. Gjør alltid regnefeil :D Er snakk om store avstander ihvertfall. Og det er bare den nærmeste stjernen, liksom...

Den -nærmeste- galaksenaboen vår ligger 2,5 millioner lysår unna, osv... det er ganske mange meterne :wub:

Uuuki. Det er altså naturfag eller noe sånt jeg ikke har hatt på en stund, siden jeg ikke vet hva et lysår er.. :o

Jeg tror den gikk på TV for en stund siden (?)

Jøss, er skolefilmer så bra at de kan sendes på TV nå for tiden?? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er skolefilmer så bra at de kan sendes på TV nå for tiden?? :icon_redface:

Heller at det ikke lages skolefilmer lenger, derfor tar lærerne opp (kanskje tilogmed på DVD) filmer som går på tv, eller bruker DVD (eller kanskje blu-ray!! :shocked: ) i undervisningen. Moderne tider vettu :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller at det ikke lages skolefilmer lenger, derfor tar lærerne opp (kanskje tilogmed på DVD) filmer som går på tv, eller bruker DVD (eller kanskje blu-ray! :shocked: ) i undervisningen. Moderne tider vettu :wub:

Vel, det har ikke nådd min generasjon enda.. <_< Sist uke var vi så heldige å skulle få se "film" i forelesningen. DVD'en var kopiert (originalen kunne ikke vises av en eller annen grunn), og kvaliteten var så crappy at den skalla mannens hode ikke kunne skilles fra den hvite veggen bak han. Han hadde store trillrunde svarte briller, og av og til så man øyebrynene hans titte over kanten. Han hadde ingen ansiktsuttrykk som jeg kunne se, og bevegde nesten ikke munnen når han snakket. Generelt så han mistenkelig rolig ut i kroppen og bevegelsene sine - neste dopet. Han så ut som en blørry munk. Denne filmen var relativt ny, for de snakket nemlig om "i våre dager, når vi har telefon, fax og INTERNETT..." - da falt jeg ut - filmen var jo fra tidlig 80-tall eller noe sånt. Så i alle fall sånn ut. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt matte på en stund, men 4,3 lysår i meter må vel nødvendigvis inneholde et 3-tall eller i alle fall et 2-tall rundet oppover?? :icon_redface:

Et lysår er den avstanden lyset tilbakelegger på et år, og lysfarten er vel sånn omtrent 300 millioner meter i sekundet og da blir et lysår omtrent 9,46 * 10^15 meter (946 med 13 nuller bak) og da blir det som Zufy sa. Tror jeg. Gjør alltid regnefeil :o Er snakk om store avstander ihvertfall. Og det er bare den nærmeste stjernen, liksom...

Den -nærmeste- galaksenaboen vår ligger 2,5 millioner lysår unna, osv... det er ganske mange meterne :wub:

Som Pion sier så er ikke lysår regnet i meter. :DEt lysår er definert som 9,46 * 10^15 meter. Hvis du da ganger det med 4,3 lysår får du ca den lengden jeg skrev ned i forrige innlegg. Noe som er sinnsykt langt. Leste noe om at hvis du skal lage en korrekt modell av vårt solsystem måtte du beregnet 12 fotball baner mellom sola (hvis du markerer den som en bitte bitte liten prikk) og Pluto. (Eller var det Neptun siden Pluto ikke er en planet lenger. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...