Gå til innhold
Hundesonen.no

FCI innfører nytt internasjonalt championat


jaktlykke

Recommended Posts

Viktig information angående ett nytt internationellt championat (C.I.E)

FCI har beslutat att införa ett nytt internationellt championat (C.I.E) och i samband därmed kommer SKK att införa de förkortningar som FCI använder för sina championattitlar (beteckningar på vissa titlar ändras).

C.I.B (International Beauty Champion)

Tilldelas hund som ej är av arbetande ras och som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser).

Alla dispenser från regelverket som SKK tidigare erhållit efter särskild ansökan till FCI har upphört med anledning av det nya championat (C.I.E) som införts.

I övrigt är kraven desamma som för tidigare INTUCH.

SKK har tillskrivit FCI och avvaktar besked gällande exempelvis om svenska bruksprovsmeriter fortfarande jämställs med IPO.

C.I.E (International Show Champion)

Fr o m 2009-01-01

Nytt championat som tilldelas hund av arbetande ras som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare, men inte har arbetsmerit för att kunna ansöka om C.I.B enligt ovan. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

Från denna regel har de nordiska kennelklubbarna (gäller ej DKK) tillsvidare beslutat att undanta samtliga jakthundraser som har Sverige, Norge eller Finland som ursprungsland.

SKK har tillskrivit FCI och avvaktar besked gällande exempelvis retroaktivitet.

C.I.T (International Working Champion)

Tilldelas hund som erhållit två (2) CACIT utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus lägst 2:a pris i kvalitetsbedömning på internationell utställning vid lägst 15 månaders ålder i jakt-/bruksklass eller öppen klass. Kraven är oförändrade i förhållande till t ex tidigare INTBCH och INTJCH.

Kilde: SKK.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en vond smak i munnen jeg når man begynner å fjerne brukskrav. <_<

Det viser jo bare nok en gang at utstillingstitler er "viktigere" for arbeidene raser enn brukstittler.

Så ingen stående applaus fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke noen fjerning av brukskrav her, da - clou'et er jo faktisk å gjøre titlene slik at man kan SE om hunden faktisk har bruksmeritter eller ikke.

Nå i dag heter jo alle "Int ch" og det er umulig å se noe mer utav den tittelen - når dette blir oppe og går vil man faktisk kunne se forskjellen på titlene.

Så ideen er god, den. (Men veldig uvant å tenke CIB champion, da...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke noen fjerning av brukskrav her, da - clou'et er jo faktisk å gjøre titlene slik at man kan SE om hunden faktisk har bruksmeritter eller ikke.

Nå i dag heter jo alle "Int ch" og det er umulig å se noe mer utav den tittelen - når dette blir oppe og går vil man faktisk kunne se forskjellen på titlene.

Så ideen er god, den. (Men veldig uvant å tenke CIB champion, da...)

Susanne

Så lenge dem oppnår en tittel uten å faktisk ha noe bruks bak, ja da har dem "fjernet" ett krav. Da er det rett og slett ett press fra dem som driver med utstilling som ikke har egenskaper til å trene hund/hund uten tilstrekkelig egenskaper/ikke syns det er viktig å ivareta bruksegenskaper/velger feil rase som dem ikke burde ha da det er en brukshund. Stryk det som ikke passer.

For meg er det nok ett bevis på at utstilling blir prioritert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Så lenge dem oppnår en tittel uten å faktisk ha noe bruks bak, ja da har dem "fjernet" ett krav. Da er det rett og slett ett press fra dem som driver med utstilling som ikke har egenskaper til å trene hund/hund uten tilstrekkelig egenskaper/ikke syns det er viktig å ivareta bruksegenskaper/velger feil rase som dem ikke burde ha da det er en brukshund. Stryk det som ikke passer.

For meg er det nok ett bevis på at utstilling blir prioritert..

Jeg er faktisk helt enig - jeg synes det er HÅRREISENDE at en belger nå kan bli international champion UTEN ett minste minimum av brukskrav.

Og det kommer da fra meg - som faktisk har bruksrase men ikke trener bruks men lydighet og vet at mine hunder antagelig aldri vil oppnå den type titler.

Jeg mener det burde være brukskrav til ALLE championater for bruksraser - og når jeg snakker bruksraser så snakker jeg om mer enn de som tradisjonelt er bruksraser - det burde gjelde samtlige hunder i gruppe 1 og 2 - og er det sånn at noen raser i de gruppene ikke er brukanes så burde de flyttes til en annen gruppe - eksempelvis gruppe 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en vond smak i munnen jeg når man begynner å fjerne brukskrav. <_< Det viser jo bare nok en gang at utstillingstitler er "viktigere" for arbeidene raser enn brukstittler.

Så ingen stående applaus fra meg..

Helt enig. Dette er jo nærmest en falitterklæring, og bidrar til å redusere verdien av et internasjonalt championat for min del (og så kan jeg jo legge til at Babs antakelig er den eneste internasjonale champion av sin rase her i Norden som oppfyller kravene til begge de titlene siden hun både har brukskravene OG har langt over 4 CACIB i 3 forskjellige land for 3 forskjellige dommere :icon_redface:).

EDIT: Forresten har de jo gjort noe tilsvarende for en del raser i Sverige også, og gitt S (U)CH til hunder som ikke har jaktmeritter som kreves for ordinært championat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - hvordan vet dere at en bruksrase kan få et CIB-tittel, da?

Som JEG leser reglene så er det en tittel for "Tilldelas hund som ej är av arbetande ras" - dvs en som pr i dag ikke har brukskrav likevel - f.eks. bearded collie, chihuahua, sheltie....

En tidligere (og nåværende) bruksrase:

"För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser). " Altså tilsvarende tidligere regelverk.

Så f.eks. en schäfer kan ikke bli CIB champion i det hele tatt.

Men jeg kan innrømme at jeg kanskje ikke har oppfattet det riktig, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg "leser og forstår" dette kan man nå få en ren utstillingsch (CIE), en ren brukschampion (CIT) og en som kombinerer disse to ( CIB). Ikke at krav er tatt vekk, men at det er åpnet for CH også for de som kun driver med en av "grenene" (men seff er det fremdeles slik at man MÅ ha en utst pris for å kunne bli bruksch og ikke omvendt noe som virkelig irriterer meg innad i egen rase iaf...).

Korriger meg om hodet mitt er helt ute og sykler :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg mener det burde være brukskrav til ALLE championater for bruksraser - og når jeg snakker bruksraser så snakker jeg om mer enn de som tradisjonelt er bruksraser - det burde gjelde samtlige hunder i gruppe 1 og 2 - og er det sånn at noen raser i de gruppene ikke er brukanes så burde de flyttes til en annen gruppe - eksempelvis gruppe 9.

Da hadde det falt bort mange raser fra gruppe 2 iallefall. For det er ikke mange av de største rasene som blir brukt slik at de oppnår brukskravene som stilles (bl.a. St. Berhard, Pyreneerhund, Leonberger osv osv). Tror kanskje jeg skulle ha gledet meg litt om flere av disse rasene forsvant fra gruppe 2 (de er jo mer eller mindre større selskapshunder enn arbeidshunder), kanskje det hadde vært større sjanse å få plasseringeringer for min rase også da :icon_redface: (som om jeg er den som renner ned utstillingene med mine hunder... not) :rolleyes2:

Men - hvordan vet dere at en bruksrase kan få et CIB-tittel, da?

Som JEG leser reglene så er det en tittel for "Tilldelas hund som ej är av arbetande ras" - dvs en som pr i dag ikke har brukskrav likevel - f.eks. bearded collie, chihuahua, sheltie....

En tidligere (og nåværende) bruksrase:

"För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser). " Altså tilsvarende tidligere regelverk.

Så f.eks. en schäfer kan ikke bli CIB champion i det hele tatt.

Men jeg kan innrømme at jeg kanskje ikke har oppfattet det riktig, da..

Susanne

Svaret ditt står jo i det første innlegget...

C.I.B (International Beauty Champion)

Tilldelas hund som ej är av arbetande ras och som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det fra jakthundfronten kan en hund bli internasjonal champion ut å ha være jaktpremiert. Dette har skapt ramaskrik og NKK jobber (visstnok) med å få endret dette. I norge har vi hatt høye krav til bruksegenskaper ved siden av utseende på jakthunder (og sikkert også bruksrasene, men de kjenner jeg ikke), noe som gir friske og dyktige hunder som fortsatt ivaretar de egenskapene de i opprinnelsen var avlet for.

Å få endret tilbake de nye reglene til at man må ha godkjent bruks/ jaktprøve for å bli utstillingschampion håper jeg virkelig går igjennom. Det er viktig ivareta de egenskapene hundene har, og det er bedre med en rase som har begge to enn to raser der den ene ikke ligner noe særlig på den andre og aldri kan være med på utstilling å gjøre det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Viktig information angående ett nytt internationellt championat (C.I.E)

C.I.B (International Beauty Champion)

Tilldelas hund som ej är av arbetande ras och som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

Samme regel som det er for internationalt championat i dag.

För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser).

Alla dispenser från regelverket som SKK tidigare erhållit efter särskild ansökan till FCI har upphört med anledning av det nya championat (C.I.E) som införts.

I övrigt är kraven desamma som för tidigare INTUCH.

SKK har tillskrivit FCI och avvaktar besked gällande exempelvis om svenska bruksprovsmeriter fortfarande jämställs med IPO.

Det er dette som sånn cirka gjelder i dag - men sååååå kommer det:

C.I.E (International Show Champion)

Fr o m 2009-01-01

Nytt championat som tilldelas hund av arbetande ras som erhållit fyra (4) CACIB utdelade i minst tre (3) länder av minst tre (3) domare, men inte har arbetsmerit för att kunna ansöka om C.I.B enligt ovan. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB.

Från denna regel har de nordiska kennelklubbarna (gäller ej DKK) tillsvidare beslutat att undanta samtliga jakthundraser som har Sverige, Norge eller Finland som ursprungsland.

SKK har tillskrivit FCI och avvaktar besked gällande exempelvis retroaktivitet.

En hund av brukshundrase som til nå har hatt krav om bruksmeritter for å bli international utstillingschampion vil nå kunne bli nettopp det UTEN å ha en eneste meritt og det er her både Jeanette, Siri og jeg mener at dette blir helt feil.

Men - hvordan vet dere at en bruksrase kan få et CIB-tittel, da?

Som JEG leser reglene så er det en tittel for "Tilldelas hund som ej är av arbetande ras" - dvs en som pr i dag ikke har brukskrav likevel - f.eks. bearded collie, chihuahua, sheltie....

En tidligere (og nåværende) bruksrase:

"För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser). " Altså tilsvarende tidligere regelverk.

Så f.eks. en schäfer kan ikke bli CIB champion i det hele tatt.

Men jeg kan innrømme at jeg kanskje ikke har oppfattet det riktig, da..

Susanne

För hund av arbetande ras krävs två (2) CACIB utdelade i två (2) länder av två (2) domare plus arbetsmerit i enlighet med tidigare regelverk (se SKKs Utställnings- och championatbestämmelser).

En hund av brukshundrase kan fint fortsatt bli CIB, etter samme regler som nå - den må være bruksmeritert i tillegg til Cacib.

Problemet er at FCI vil la disse rasene bli internationale showchampions allikevel UTEN krav, men da heter tittelen CIE - og krever 4 cacib i tre forskjellige land.

Slik jeg "leser og forstår" dette kan man nå få en ren utstillingsch (CIE), en ren brukschampion (CIT) og en som kombinerer disse to ( CIB). Ikke at krav er tatt vekk, men at det er åpnet for CH også for de som kun driver med en av "grenene" (men seff er det fremdeles slik at man MÅ ha en utst pris for å kunne bli bruksch og ikke omvendt noe som virkelig irriterer meg innad i egen rase iaf...).

Korriger meg om hodet mitt er helt ute og sykler :icon_redface:

Litt ute å sykler kanskje - CIT har man kunnet bli hele tiden, BIB like så - problemet har vært at hunder av bruksrase har mått ha bruksmeritter (opprykk til B tror jeg) for å bli international champion (CIB) - nå åpner FCI for at brukshunder som er UBRUKELIGE likevel skal få enda en utstillingstittel - CIE - der kravene er som de er for ikke brukshundraser og CIB tittelen.

Dette blir jo helt feil, man lemper på kravene og folk kommer garantert til å bruke disse nye titlene til å reklamere for valper og selge valper osv. - Jeg mener har man en CIE eller en CIB så bruker man det for det det er verdt - vanlig menig mann blir imponert. Drit i om bikkja kan brukes - bare den har titler liksom.

Nei, jeg synes dette er helt feil.

Og ja, jeg mener at gruppeinndelingene til FCI er helt på tryne - kalles det bruks-/gjeterhund så bør det være krav om merittering før championat-titler (også det norske mener nå jeg) - og ja, man burde omrokkere på rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg mener at gruppeinndelingene til FCI er helt på tryne - kalles det bruks-/gjeterhund så bør det være krav om merittering før championat-titler (også det norske mener nå jeg) - og ja, man burde omrokkere på rasene.

Kanskje man skulle gjeninnført den gamle gruppe D som bestod av en fin blanding av gruppe 1 og 2-hunder ? Altså de rasene som i Sverige ennå forvaltes av den svenske brukshundklubben ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det burde være brukskrav til ALLE championater for bruksraser - og når jeg snakker bruksraser så snakker jeg om mer enn de som tradisjonelt er bruksraser - det burde gjelde samtlige hunder i gruppe 1 og 2 - og er det sånn at noen raser i de gruppene ikke er brukanes så burde de flyttes til en annen gruppe - eksempelvis gruppe 9.

Ser for meg Blondie som IPO hund *kniiis* :rolleyes2:

Jeg mener faktisk at det gamle gruppe systemet fungerte bedre jeg da.. Jeg kan ikke se hva feks dvergschnauzer og st.bernard gjør i samme gruppe :icon_redface: Slik det var før var det oppdelt slik.. Gruppe A var spisshunder, gruppe B drivende hunder (harehunder osv..) Gruppe C fuglehunder Gruppe D: tjenestehunder Gruppe E: terriere F: mynder gruppe G: Selskapshunder Gruppe H: miniatyrer

Personlig hadde jeg synes det var mere "naturlig" om Dvergschnauzeren konkurrerte i gruppe 9 enn i gruppe 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ute å sykler kanskje - CIT har man kunnet bli hele tiden, BIB like så - problemet har vært at hunder av bruksrase har mått ha bruksmeritter (opprykk til B tror jeg) for å bli international champion (CIB) - nå åpner FCI for at brukshunder som er UBRUKELIGE likevel skal få enda en utstillingstittel - CIE - der kravene er som de er for ikke brukshundraser og CIB tittelen.

Jeg tror jeg er ualminnelig "tungsykla" for jeg får det ikke helt til inni hodet mitt ennå jeg...

Så jeg foreslår for meg selv å lese nøye igjennom ALT før jeg uttaler meg :icon_redface:

---

Men om man kjenner på at det blir helt feil ifht bruksrasene forstår jeg godt det reageres. I min rase har vi også bruksmeritter/championater, men disse er ikke nødvendig for å oppnå noe innen utstilling.

Men omvendt derimot, grrr...

Og vi opplever, dessverre, veldig ofte at når vi stiller i BK blir hundene sett på som "dårlige" individer til tross for at de kan ha lass og spann med titler, også innen utstilling...

Sånn generellt, det burde da være krav til begge deler hvis man skal få kalle seg en CH? Tross alt, utstilling er "bare" eksteriør/misse, mens det er på feltet (eller hva man nå har) hunden viser hva den kan utfra hva den er ment/avlet for.

Ved ikke å ta hensyn til begge deler er det, dessverre igjen, blitt raser som er delt. Den ene tryner på feltet, mens den andre ikke kommer seg rundt i ringen liksom..

Sånn vil vi vel ikke ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig - jeg synes det er HÅRREISENDE at en belger nå kan bli international champion UTEN ett minste minimum av brukskrav.

Og det kommer da fra meg - som faktisk har bruksrase men ikke trener bruks men lydighet og vet at mine hunder antagelig aldri vil oppnå den type titler.

Jeg mener det burde være brukskrav til ALLE championater for bruksraser - og når jeg snakker bruksraser så snakker jeg om mer enn de som tradisjonelt er bruksraser - det burde gjelde samtlige hunder i gruppe 1 og 2 - og er det sånn at noen raser i de gruppene ikke er brukanes så burde de flyttes til en annen gruppe - eksempelvis gruppe 9.

I utgangspunktet er jeg enig med deg - bruksraser må bevise visse bruksferdigheter for titler, en må bevare rasens egenskaper på alle områder.

Men jeg faller av når du mener det gjelder samtlige raser i gruppe 2. For hva skal jeg konkurrere med X'en for å kvalifisere til et internasjonalt championat, synes du? De er opprinnelig gårdshunder - men de er ikke gjeterhunder per se. De skulle trekke noen hundre liter melk til meieriet - skal vi innføre weight pulling? Det er jo heller ikke det samme. I Sverige har en jobbet med et arbetsprov for sennenhunder, hvor de skal trekke en kjerre gjennom en løype (svinger, bommer, osv), men det gir vel bare en AP-tittel og brukes ikke til noe. Så enten må det etableres konkurransegrenser skreddersydd for bernerens bruksområde (på samme måte som at nuffe og landseer har vannprøver), hvor vi i mellomtiden får ta internasjonale championat på "gamlemåten", eller så må berner ut av gruppe 2 - og det er vel ikke første gang det sies at gruppe 2 er en snål oppsamlingsgruppe. Det er satt sammen av schnauzer og pinscher, som vel kan fortjene å beholde et brukshundstempel, men molosser og sennenhunder - store, hårete og that's it?

Og det kvalifiserer til å gå i gruppe 9? Jeg er ikke enig i det heller, jeg da. For det første heter den gruppen miniatyrhunder (+ storpuddel, liksom), og det er hunder med andre bruksegenskaper enn molosser og sennenhunder. Hva med å lage en gruppe 11, for store, hårete? Også drite i å gi dachs en egen gruppe, for de er bare ni og det er urettferdig, de kan gå med gruppe 6. Så har vi fremdeles bare 10 grupper.

Og når det er sagt, burde også hunder i gruppe 6, 7, 8 og 10 også ha krav til brukskrav for internasjonalt championat, for flere av disse har allerede passende konkurransegrener. En del terriere kan ta hiprøver. Gruppe 5 kan ta jakt- eller trekkprøver.

Og jeg skulle gjerne hatt en dedikert brukskonkurranse for berner, jeg tror det hadde vært sunt, også for rasemiljøet. Men jeg tror altså det måtte vært noe eget, for gjete kan de ikke, og jeg vet ikke om de vil kunne være gode nok brukshunder til å få tilstrekkelig opprykk?

Og da står vi igjen med gruppe 9, og det burde da hæren døtte meg være noe de kan gjøre også?

Jeg mener faktisk at det gamle gruppe systemet fungerte bedre jeg da.. Jeg kan ikke se hva feks dvergschnauzer og st.bernard gjør i samme gruppe :icon_redface: Slik det var før var det oppdelt slik.. Gruppe A var spisshunder, gruppe B drivende hunder (harehunder osv..) Gruppe C fuglehunder Gruppe D: tjenestehunder Gruppe E: terriere F: mynder gruppe G: Selskapshunder Gruppe H: miniatyrer

Personlig hadde jeg synes det var mere "naturlig" om Dvergschnauzeren konkurrerte i gruppe 9 enn i gruppe 2

Vel, gruppe G var en salig røre av rester det også - hva har puddel og berner til felles, for eksempel? Eller berner og dalmatiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi opplever, dessverre, veldig ofte at når vi stiller i BK blir hundene sett på som "dårlige" individer til tross for at de kan ha lass og spann med titler, også innen utstilling...

Jeg gjorde et lite forsøk for et par år siden der jeg stilte min velmeritterte internasjonale champion med vinnertitler i bruksklassen - bare sånn litt for gøy og litt for å vise at hunden faktisk hadde bruksmeritter. Av fire utstillinger i denne klassen endte tre av dem kun med flat rød og ikke noe mer (kan jo ha vært tilfeldig at to av dommerne var østeuropeere som telte tenner og felte henne av den grunn, men likvel...), den fjerde var på spesialutstillinga vår, og dommeren visste hvilke meritter hunden hadde fra før (nyutdannet norsk dommer) så hun fikk CK og ble 4. BTK. Eller som en av dommerne sa ved bedømmelsen: Good quality for a workingdog (og ga henne flat rød)... :rolleyes: Resten av utstillingene det året stilte jeg henne i chk og da fikk hun CK gitt... Jeg TROR ikke hun hadde forandret seg sånn veldig utover året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Og så synes jeg at kravene til championat (uansett type championat skal følge rasens hjemland for championat), krever da opprinnelseslandet bruksmeritter for uch, ja sa skulle alle fci-landene gjøre det og ikke en salig blanding som nå. For min rase er det faktisk 6 forskjellige krav til å bli nasjonal champion i europeiske land (mener det er 6 forskjellige, garantert at det er 5 forskjellige).

De er opprinnelig gårdshunder - men de er ikke gjeterhunder per se.

Og om man tar min rase og ser på hva navnet betyr, så kommer man frem til Hova = Hof (gård) og Wart = wacher (vakt), altså en gårdvokter (og mange sier at det er en gjeterhundrase :icon_redface: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, gruppe G var en salig røre av rester det også - hva har puddel og berner til felles, for eksempel? Eller berner og dalmatiner?

Tja evnt finfordelt gruppe G i litt flere grupper. Hatt en egen moloss gruppe slik vi delvis har nå, (bortsett fra at nå er schnauzer og pincher der også) og evnt delt den opp i en til?

Nei, jeg vet ikke helt, men jeg synes ikke det er ideelt slik det er i dag hvertfall <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et lite forsøk for et par år siden der jeg stilte min velmeritterte internasjonale champion med vinnertitler i bruksklassen - bare sånn litt for gøy og litt for å vise at hunden faktisk hadde bruksmeritter. Av fire utstillinger i denne klassen endte tre av dem kun med flat rød og ikke noe mer (kan jo ha vært tilfeldig at to av dommerne var østeuropeere som telte tenner og felte henne av den grunn, men likvel...), den fjerde var på spesialutstillinga vår, og dommeren visste hvilke meritter hunden hadde fra før (nyutdannet norsk dommer) så hun fikk CK og ble 4. BTK. Eller som en av dommerne sa ved bedømmelsen: Good quality for a workingdog (og ga henne flat rød)... :rolleyes: Resten av utstillingene det året stilte jeg henne i chk og da fikk hun CK gitt... Jeg TROR ikke hun hadde forandret seg sånn veldig utover året.

Som om jeg skulle skrevet det selv...

Jeg er seff av den drittsære typen som stiller konsekvent i BK selvom jeg VET jeg taper et evt cert på det, men jeg NEKTER å godta at hunden skal klasse-bedømmes og ikke individ-bedømmes (hilsen frk snurtesen).

Min vakreste fikk en gang en knallende kritikk som nok hadde gitt han både cert og plassering om den hadde vært fra AK, men helt på slutten av kritikken sto det at han var "less to elegant to be a showsaluki"!

DA meldte jeg meg ut, jeg har en SALUKI, hverken show eller working, men rett og slett en SALUKI.

Men heldigvis, fremdeles for rasedommere har det vist seg at de vet hva de bedømmer, men all-roundere, nope, da blir ikke utstilling gøy lenger..for meg.

Enig med deg Siri, jeg tror heller ikke de forandrer seg sånn veldig mye utover året, så at det er klassen som blir bedømt er det vel, desverre, ingen tvil om :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Men heldigvis, fremdeles for rasedommere har det vist seg at de vet hva de bedømmer, men all-roundere, nope, da blir ikke utstilling gøy lenger..for meg.

Har flere gode eksempler på akkurat dette. Hunden får gult av allrounddommer mens helgen etterpå blir blassert i BHK av spesialdommer. Hund som stiller i BK og blir BIS for rasedommer en helg, blir "kastet" ut med blått av allrounddommer (denne hunden sto for nuch og intuch og fikk blått, den har bruksresultater (brukschampion og lydighetschampion) så å stille i BK blir visst ikke aktuelt for eieren neste gang de kommer til Norge...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg skulle skrevet det selv...

Jeg er seff av den drittsære typen som stiller konsekvent i BK selvom jeg VET jeg taper et evt cert på det, men jeg NEKTER å godta at hunden skal klasse-bedømmes og ikke individ-bedømmes (hilsen frk snurtesen).

Min vakreste fikk en gang en knallende kritikk som nok hadde gitt han både cert og plassering om den hadde vært fra AK, men helt på slutten av kritikken sto det at han var "less to elegant to be a showsaluki"!

DA meldte jeg meg ut, jeg har en SALUKI, hverken show eller working, men rett og slett en SALUKI.

Men heldigvis, fremdeles for rasedommere har det vist seg at de vet hva de bedømmer, men all-roundere, nope, da blir ikke utstilling gøy lenger..for meg.

Enig med deg Siri, jeg tror heller ikke de forandrer seg sånn veldig mye utover året, så at det er klassen som blir bedømt er det vel, desverre, ingen tvil om :icon_redface:

Jeg har jo sagt at jeg skal ta bruksmerittene slik at min nye hund kan stille i bruksklassen så snart han kan, men jeg begynner jo å lure på om det kanskje ikke er så smart likevel, ja :rolleyes2:. Jeg husker at den italienske dommeren som mente Babs var "good for a working" egentlig mest himlet med øynene da jeg kom inn i bruksklassen også - da han ble gjort oppmerksom på at dette var bruksklasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey - da misforsto jeg. Beklager!

Men er det egentlig så farlig om regelverket blir likt over hele Europa (innen FCI i alle fall), da?

Vil ikke en oppdretter greie å se forskjell på titlene så de blir "lurt" til å bruke rene utstillingshunder?

I så fall kommer jo problemet fra resten av FCI helt uavhengig av hva vi her oppe på bjerget ønsker å tildele av titler.

Men er brukskravene på de forskjellige rasene virkelig så "alfa/omega" at de avgjør om en hund har så gode medfødte instinkter og av den grunn er en bedre avlshund?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sagt at jeg skal ta bruksmerittene slik at min nye hund kan stille i bruksklassen så snart han kan, men jeg begynner jo å lure på om det kanskje ikke er så smart likevel, ja :rolleyes2:. Jeg husker at den italienske dommeren som mente Babs var "good for a working" egentlig mest himlet med øynene da jeg kom inn i bruksklassen også - da han ble gjort oppmerksom på at dette var bruksklasse...

Jeg har lurt innmari på om det lønner seg (for Slevedyret) å stille i bruksklassen. Han er en lett og elegant type, og når jeg har stilt ham på store utstillinger, ser han innmari liten ut mellom de svære kara i championklassen, selv om han slettes ikke er FOR liten, så er det fort gjort at han dømmes ut.

Sånn som dette, liksom (minstemann i midten):icon_redface:

i249896593_66302_7.jpg

Jeg lurer på å ta en tur til Danmark eller Finland til sommeren, i jakten på Int. og Nordisk Champ, og funderer fælt på om det kan lønne seg å stille i bruksklassen??? Der vil han jo i hvert fall en stund være alene, liksom... Eller er det vanskelig å bli vurdert som en "showhund" når man stiller i bruksklassen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sagt at jeg skal ta bruksmerittene slik at min nye hund kan stille i bruksklassen så snart han kan, men jeg begynner jo å lure på om det kanskje ikke er så smart likevel, ja :D. Jeg husker at den italienske dommeren som mente Babs var "good for a working" egentlig mest himlet med øynene da jeg kom inn i bruksklassen også - da han ble gjort oppmerksom på at dette var bruksklasse...

Ja nettopp, og dette er jo egentlig helt "forferdelig"! At man skal bli himlet til og at det ikke er smart å stille i BK! Det er jo liksom i den klassen man viser at hunden er god for mer, i tillegg til å være vakker! Særlig hvis man har en rase som er ment for også en "jobb". Grrr...dette er noe som prov meg ut av en annen verden og så lenge det er slik skjønner man jo at folk heller stiller i AK etc for det er der man oppnår noe.

Min rase har ganske strenge krav for i det hele tatt få lov å delta i BK, den kan ha blitt UCH opptil flere ganger før den har kval til BK. Og så skal den bli sett ned på når den kommer dit, knurr...

Men en liten triumf har jeg da hatt fra BK, på fjorårets rase-spesial, 2BH med certet fra BK, juhuuuuu :) Og slikt gir meg piffen til å stampe videre i BK...

Siri, jeg heier på deg når du kommer i BK. Si når og hvor og jeg skal stå ringside og klappe deg frem :P

Men er det egentlig så farlig om regelverket blir likt over hele Europa (innen FCI i alle fall), da?

Vil ikke en oppdretter greie å se forskjell på titlene så de blir "lurt" til å bruke rene utstillingshunder?

Jo, egentlig er det vel bare bra at regelverket er "likt" over hele fjøla så slipper man å måtte forklare både ringsekretær og dommere hva de forskjellige klassene er for noe (noe jeg har gjort uttallige ganger da jeg har stilt i BK med mynder), og alle vet hva de har å forholde seg til uansett hvor og når man stiller. Men kanskje kunne dette regelverket vært litt mer/bedre "tilpasset" fx ved bedømmelse/premiering av brukshunder?

Og en "god" oppdretter bør kunne klare se forbi titlene og inn på individet, ikke bruke titlene som retningslinje liksom. Tross alt, en god avlshund må ikke være UCH, bøttevis med fx CK "beviser" jo at den er god nok for et UCH.

Men er brukskravene på de forskjellige rasene virkelig så "alfa/omega" at de avgjør om en hund har så gode medfødte instinkter og av den grunn er en bedre avlshund?

Susanne

Når jeg velger avlshund er definitivt bruksegenskapene hakket viktigere enn utst.meritter, helt klart. En kombinasjon er seff mer optimalt, men siden min rase klarer sine bruksmeritter helt selv, uten påvirkning av fører, mens den i ringen kan få rød/gul den ene dagen og bare en ren gul neste, gjør at for meg "teller" bruksbiten mer. Der viser den noe, er ikke bare avhengig av hva andre syntes om den.

For å trekke litt paralleller til en annen tråd: oppdrett med hodet under armen. Med bedre og strengere krav til også bruks-biten på rasen OG aksept for denne klassen kunne kanskje avlen blitt en smule sunnere også? Man kan iaf håpe... "hei, se den i BK, den gjør jobben sin også liksom, den er ikke bare vidunderlig vakker :P"

*klippet*

Jeg lurer på å ta en tur til Danmark eller Finland til sommeren, i jakten på Int. og Nordisk Champ, og funderer fælt på om det kan lønne seg å stille i bruksklassen??? Der vil han jo i hvert fall en stund være alene, liksom... Eller er det vanskelig å bli vurdert som en "showhund" når man stiller i bruksklassen??

Tja si det du. Det opplever jeg for ofte for all-roundere med mine salukier. Men for rasedommere vanker det stort sett både CK og plassering. Så det er vel bare å følge intuisjonen sin og se hva man kan oppnå best resultat på?

Uansett, lykke til :P

---

Mulig dette ble litt OT ifht det opprinnelige emnet, men frk.Sutresen har overtatt PC'n min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som dette, liksom (minstemann i midten):)

i249896593_66302_7.jpg

Jeg lurer på å ta en tur til Danmark eller Finland til sommeren, i jakten på Int. og Nordisk Champ, og funderer fælt på om det kan lønne seg å stille i bruksklassen??? Der vil han jo i hvert fall en stund være alene, liksom... Eller er det vanskelig å bli vurdert som en "showhund" når man stiller i bruksklassen??

Det er jammen ikke så godt å vite hva man skal gjøre nei - men det vil vel kanskje kunne være en fordel å stille i en klasse alene i første runde om han virker annerledes enn de fleste andre - men til syvende og sist må han jo uansett slå de andre om han skal få CACIB'et... Det er vel også litt avhengig av hvilken dommer man stiller for - noe vil jo se positivt på en hund i bruksklasse, mens andre ikke verdsetter det - mens atter andre ikke aner hva en bruksklasse er og bare dømmer det de ser der og da (hvilket jo er det riktigste kanskje... hehehe).

Ja nettopp, og dette er jo egentlig helt "forferdelig"! At man skal bli himlet til og at det ikke er smart å stille i BK! Det er jo liksom i den klassen man viser at hunden er god for mer, i tillegg til å være vakker! Særlig hvis man har en rase som er ment for også en "jobb". Grrr...dette er noe som prov meg ut av en annen verden og så lenge det er slik skjønner man jo at folk heller stiller i AK etc for det er der man oppnår noe.

Ja, jeg var jo stolt over at min hund kvalifiserte til å gå i BK (iallefall da, siden kravene til å stille i BK var de samme som oppnåelse av INT CH - nå er kravet til deltakelse senket, dessverre..). Nå skal jo ikke jeg skryte på min hund å være en slik dugelig brukshund da, men vi hadde iallefall greid kravene :D.

Min rase har ganske strenge krav for i det hele tatt få lov å delta i BK, den kan ha blitt UCH opptil flere ganger før den har kval til BK. Og så skal den bli sett ned på når den kommer dit, knurr.... Men en liten triumf har jeg da hatt fra BK, på fjorårets rase-spesial, 2BH med certet fra BK, juhuuuuu :D Og slikt gir meg piffen til å stampe videre i BK...

Siri, jeg heier på deg når du kommer i BK. Si når og hvor og jeg skal stå ringside og klappe deg frem :P

Jeg holder tomlene for at dommerne etterhvert vil bedømme hunder som går i brukshundklassen på lik linje med dem som går i andre klasser. For min rases vedkommende er det vel en utopi å tro at man skal se særlig mange i bruksklassen - da må de jo ut i skogen og trene, må vite... :P.

Første forsøk på å kvalifisere til bruksklassen blir i juni, men det skal vel holde hardt å greie et opprykk allerede da, men vi skal gi det et ærlig forsøk!! Jeg skal nok rope ut den dagen vi får gå i BK *yeyyy*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...