Gå til innhold
Hundesonen.no

Annonser

Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini

Hva synes dere om at utenlandske oppdrettere annonserer kull til salgs i Norge, hvor hundene som brukes (avlsdyrene) har alvorlige sykdommer på linjene?

Jeg har surfet litt rundt på diverse norske nettsteder, og har funnet annonser hvor kull ikke er godkjente av respektive lands raseklubber pga alvorlig syke søsken av foreldredyrene (avlssperret ifølge raseklubbenes regler). Slike kull annonseres i Norge som "fra sunne og friske linjer".

Hva synes dere om at slike oppdrettere kun annonserer sine kull i andre land og utelar annonsering i sitt eget hjemland?

Hvorfor utelate at linjene slettes ikke er friske (gjelder vel for såvidt både norske og utenlandske oppdrettere)?

Hva synes dere om oppdrettere som ikke setter seg skikkelig inn i hvilke sykdommer som finnes på linjene til de avlsdyr som blir brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om at utenlandske oppdrettere annonserer kull til salgs i Norge, hvor hundene som brukes (avlsdyrene) har alvorlige sykdommer på linjene?

Jeg har surfet litt rundt på diverse norske nettsteder, og har funnet annonser hvor kull ikke er godkjente av respektive lands raseklubber pga alvorlig syke søsken av foreldredyrene (avlssperret ifølge raseklubbenes regler). Slike kull annonseres i Norge som "fra sunne og friske linjer".

Hva synes dere om at slike oppdrettere kun annonserer sine kull i andre land og utelar annonsering i sitt eget hjemland?

Hvorfor utelate at linjene slettes ikke er friske (gjelder vel for såvidt både norske og utenlandske oppdrettere)?

Hva synes dere om oppdrettere som ikke setter seg skikkelig inn i hvilke sykdommer som finnes på linjene til de avlsdyr som blir brukt?

Det er vel ikke så vanskelig å svare på det spørsmålet egentlig. Ingen hunder med alvorlig syke søsken/foreldre/linjer bør gå i avl.

At dem annonserer i Norge er jo rett og slett en måte å "hindre" folk i å kontakte landet til kullet sin valpeformidler og sjekke opp mot deres register. Og jeg tror nok det lurer endel nye i gamet med utenlandske linjer som er helt fantastisk! Det blir jo import må vite!

Men genrellt å annonsere i utlandet ser jeg ikke noe problem med, jeg har selv gjort det pga lav interesse på min egen rase i Norge. Men da har jeg også reklamert i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Det er vel ikke så vanskelig å svare på det spørsmålet egentlig. Ingen hunder med alvorlig syke søsken/foreldre/linjer bør gå i avl.

At dem annonserer i Norge er jo rett og slett en måte å "hindre" folk i å kontakte landet til kullet sin valpeformidler og sjekke opp mot deres register. Og jeg tror nok det lurer endel nye i gamet med utenlandske linjer som er helt fantastisk! Det blir jo import må vite!

Men genrellt å annonsere i utlandet ser jeg ikke noe problem med, jeg har selv gjort det pga lav interesse på min egen rase i Norge. Men da har jeg også reklamert i Norge.

Heldigvis gjelder dette en rase hvor det er stort samarbeid over landegrensene når det gjelder akkurat den sykdommen som ligger bak disse hundene. Og alle kullsøsken samt begge foreldredyrene blir sperret for avl (for det ene foreldredyret i denne annonsen). Likevel blir slike søsken brukt videre i avl...

Vurderte selv å annonsere i utlandet vedrørende våre to første kull, men dette viste seg å være unødvendig. Vi hadde interesserte fra flere av de nordiske landene samt fra andre land i Europa, uten slik annonsering. :D

Skal nevnes (når det gjelder mine valg av avlsdyr) så bruker jeg lang tid på å finne de riktige partnerne. På det første kullet tror jeg at jeg startet med ca 150 hanner. Og etter å ha plukket bort de som ikke egnet seg (pga sykdommer og linjer) satt jeg igjen med 3 hunder. Den ene ville jeg ikke bruke da han hadde knekt penisbenet (au!) og dette var det første kullet til tispa. Så da sto jeg igjen med 2 hannhunder, hvorav jeg brukte den ene og den andre ved neste kull. Skal vel nevnes at det ikke er mange av de som er norskeide som jeg i det heletatt kan bruke, være det seg at de er for nært beslektet eller er bærere av sykdommer jeg ikke vil krysse inn i mine linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...