Gå til innhold
Hundesonen.no

"Vinter-flass"

Huldra

Recommended Posts

I denne tørre vinterlufta som blir når man fyrer som søren, begynner Tulla å flasse noe. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå det, sånn rent bortsett fra å ikke ha det så varmt som jeg vil? ;) Hun er til tider temmelig elektrisk også, men for tiden bruker jeg ikke en shampo for å redusere dette, fordi jeg heller vil bruke en annen. Jeg tror ikke noen av de shampoene hjelper mot sånn type flass dessverre. Kanskje finnes det noe å spraye i pelsen eller tilsette i maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det vil hjelpe, eller om det er aktuellt, men har du mulighet til å ha henne litt ute da? Ikke hele dagene, men vil tro det kanskje hjelper om hun får være litt mer ute enn "bare" underturer/trening osv. Da slipper hun hvertfall unna den tørre lufta innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det vil hjelpe, eller om det er aktuellt, men har du mulighet til å ha henne litt ute da? Ikke hele dagene, men vil tro det kanskje hjelper om hun får være litt mer ute enn "bare" underturer/trening osv. Da slipper hun hvertfall unna den tørre lufta innendørs.

Jeg tror nok det hadde hjulpet ja. Når hun er ute, og spesielt hvis det er fuktig i lufta (noe snø eller litt regn), så synes jeg å innbille meg at det blir mindre, og at det er bra for henne. Ikke det å være kliss våt liksom, men bare litt fuktighet. Men jeg kan dessverre ikke ha henne mer ute utenom turer/trening. Hagen pleier hun ikke å få være i til vanlig, fordi hun har en lei tendens til å bjeffe på hunder som går forbi, og nå er det helt håpløst! Til og med Aynï får ikke være ute alene, fordi det er så mye snø her at gjerdet i praksis bare er 20-30cm høyt på det laveste pga snø som ligger inntil. Ingen av de vil ha store problemer med å hoppe over der, hehe.. :P Å stå ute i bånd er ikke et alternativ, rett og slett. Jeg vil ikke ha noen nakkeskader fordi hun løper avgårde i bånd og får et rykk i nakken. I tillegg tror jeg hun raskt ville ha mast om å få inn, men det kunne jeg jo løst ved å gitt henne et bein forsåvidt.

Og skal hun være i hagen slik som været er nå, må hun ha på seg kondomdress, pga klabbesnø, og da er jeg usikker på om det virker som tiltenkt? Og blir det kaldere, sånn at snøen ikke klabber så fælt, må hun nok ha dekken på, for hun blir jo stående i ro da, og da må det være minst 10 minus før det ikke klabber så ille, og det er jo veldig kaldt.

Vil det hjelpe å bare spraye henne med vann, eller vil det tørke ut huden/pelsen i lengden? Hva med minkoljespray? Det har jeg også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Dina flasser også litt nå pga vinterluft. Gir du henne noe olje i maten? Jeg synes det hjelper på hud og pels. Dina får dog vitality med omega 3. Jeg er veldig fornøyd med den effekten det har hatt på hennes hud og pels. Det tar jo et par uker før du ser virkning da, men hvis hun ikke er plaget med det gjør det ikke noe at det tar noen dager før det virker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...