Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kjøper man..javamose andre planter?

SiriEveline

Recommended Posts

Skrevet

Ja, nå har jeg endelig "pusset opp" akvariet. Fått inn litt sand og en ny stubbe, men alle plantene måtte ut, bortsett fra noen tuster her og der.

Så nå er det tid for å shoppe litt planter. Syntes jo den lille javamosen (heter det det?) er veldig kul da, men har ikke sett den i noen akvariebutikk enda! Ellers så leter jeg etter et par planter til, men jeg har lyst på noen skikkelige fine og syntes ikke de stedene jeg har vært innom har ordentlig fine morsomme planter.

I tillegg ser jeg etter en fin plante som levendefødende fiskers babyer kan gjemme seg i..evt. en flyteplante?

Så..hvor får jeg tak i dette? I Bærum Oslo evt. Asker området??

Gjerne henvend meg til andre akvarieforumer med mer informasjon..

Skrevet

Du kan gå inn på akvaforum.no eller nettakvariet.no og kjøpe privat.

Akvarimagasinet har jo mange forskjellige planter og mose det er en rein akvaributikk men er stiv på prisene. Tam alna har en god del planter til en grei pris. Aquamanis på Kløfta er skit billig.

Skrevet

Javabregner har de jo på de fleste dyrebutikker. Monica pleier å ha det (på cc vest)

Mose pleier de å ha på Oslo city, ellers så kan du kjøpe på akvaforum eller nettakvariet som ritus foreslår :huh:

Skrevet

Akvarimagasinet er som nevnt ren akvariebutikk, og der er kunnskapen hos de ansatte og kvalitet på fisk/planter ofte høyere enn mange andre butikker. I tillegg har de stort utvalg.

Skrevet
Akvarimagasinet er som nevnt ren akvariebutikk, og der er kunnskapen hos de ansatte og kvalitet på fisk/planter ofte høyere enn mange andre butikker. I tillegg har de stort utvalg.

Jepp, men ganske så stive priser.... ;)

Skrevet

Det var visst ikke javamose jeg ønsket, men algeball (eller noe sånt heter det visst). Men fikk tak i det via akvaforum. Så var jeg innom Dyrego på Sandvika, og de hadde en fin sånn siv/gress plante som passet veldig bra inn i akvariet + en høy grønn/rosa plante til å ha litt i bakgrunnen. Det ble selvfølgelig to fisker til på meg, to guramier! Og 6 stimfisker som var litt grønnaktige, de i butikken visste visst ikke hva det var. Skal prøve å få til noen bilder.

Skrevet

Algeballer er fine de ja, har noen av de jeg og. Men hvis du skulle ha sånn at bebisfisk kan gjemme seg inni så er ikke algeballen best egnet men ;)

Jepp, bilder må til :P

Skrevet

Nei det var ikke beregnet på babyfisk nei! (tror de hadde hatt litt problemer må å gjemme seg inne den ballen).

Men det er vel det eneste jeg mangler nå, en slags flyteplante. Det kan godt være en plante som sitter fast i bunn, men som vokser seg opp og dekker overflaten bra.

Noen forslag?

Skrevet

Andemat er jo en ekstremt enkel flyteplante, du kan få litt av meg om du vil. :P Den vokser som ugress, men det er jo bare å ta bort når det blir for mye. Det er en ren flyteplante..

Ellers er det jo bare å titte litt, hva du syns er fint, og hvor stort kar du har. Det er jo mange fine sverdplanter, men mange av de blir jo store.

Anubias og javabregne er fine til å feste på røtter og steiner :P

Skrevet
Andemat er jo en ekstremt enkel flyteplante, du kan få litt av meg om du vil. :P Den vokser som ugress, men det er jo bare å ta bort når det blir for mye. Det er en ren flyteplante..

Ellers er det jo bare å titte litt, hva du syns er fint, og hvor stort kar du har. Det er jo mange fine sverdplanter, men mange av de blir jo store.

Anubias og javabregne er fine til å feste på røtter og steiner :P

Tja har en 60l.. men kjøpte en 110l idag da! Måtte bare! Så imorgen skal jeg begynne å fylle det med litt vann og sånn. Bare synd at sanden jeg skal bruke ikke kommer før slutten av neste uke men men.

Men den planten andemat så jo veldig fin ut, men hvordan er den med røtter og sånn... altså, fungerer den bra for yngel å gjemme seg i? Hvis ja, så er jeg veldig interessert i litt.

Skrevet

*Ler* Velkommen i klubben! Dessverre er Litersyken uhelbredelig og dyr, men ganske så artig! :P

Andemat får ikke så mye røtter, så den er ikke så god på å gjemme bebiser sånn sett, da er javamose bedre. En tett anubias kan og funke på samme måte. Det kan du forresten og få kjøpe av meg om du vil *flirer*

Skrevet
*Ler* Velkommen i klubben! Dessverre er Litersyken uhelbredelig og dyr, men ganske så artig! :D

Andemat får ikke så mye røtter, så den er ikke så god på å gjemme bebiser sånn sett, da er javamose bedre. En tett anubias kan og funke på samme måte. Det kan du forresten og få kjøpe av meg om du vil *flirer*

Ja det hadde vært supert. Skal vel egentlig bare få opp temperaturen i karet, og overføre litt vann fra det andre akvariet. Men hvor mye skal du ha for litt anubias?

Skrevet

Tja... En 50 lapp så får du med litt andemat og en god dott med anubias?

Har kirsebærreker til salgs hvis du er intressert i det og :D

Skrevet
Tja... En 50 lapp så får du med litt andemat og en god dott med anubias?

Har kirsebærreker til salgs hvis du er intressert i det og :D

Tja, de er jo litt kule.. men de er vel ikke noe å ha oppi det store akvariet. Hvor jeg har to guramier, en elefantfisk, noen platyer, sebrafisker, molly og en stimfisk med latinsk navn. For man har vel de som regel for seg selv?

Skrevet

Per def har du fredelige fisk så jeg tipper det kan gå fint :whistle: Mulig guramiene kan ta de, men så lenge du har nok planter de kan gjemme seg i så går det nok bra :)

Vet om en som har kirsebærreker sammen med Scalarer og det går helt fint, kun pga masse planter.

Skrevet

Vil bare meddele at på www.akvaforum.no kan man få tak i masse nyttig og unyttig til akvarie;)

Man kan også legge ut egne ting til salgs og man kan legge ut en "ønskes kjøpt" annonse hvor en kan etterlyse alt mulig;)

Skrevet
Vil bare meddele at på www.akvaforum.no kan man få tak i masse nyttig og unyttig til akvarie;)

Man kan også legge ut egne ting til salgs og man kan legge ut en "ønskes kjøpt" annonse hvor en kan etterlyse alt mulig;)

Ja det har jeg sett, allerede kjøpt noen planter og snegler derifra! Det er bare helt supert system!

Ang. rekene.. så kan jeg vel forsåvidt ha dem i 60litern. Hvis jeg bestemmer meg for å beholde den, er ikke helt sikker enda. Men hvor mye tar du for rekene da? Og hvordan er det egentlig å holde dem, i forhold til vanlig fisk?

Skrevet

Rekene er ekstremt enkle å holde. De spiser alt, er fine ryddere, spiser alger og formerer seg helt av seg selv :) Egentlig er de enklere å holde enn fisk, de ornder seg selv liksom hehe. Jeg har mine i en 60 liter, der har de fått lov til å formere seg fritt, noe som syns *flirer* I tillegg har jeg L-144 maller og har hatt coryer oppi der, skal ha det igjen, skal bare osv :P

Jeg pleier å ta 150 kr for 10 stk. Du får sende meg en pm når du har bestemt deg, så kan vi avtale litt nærmere :P

Skrevet

Ja fiskene må jo flyttes over i 110litern, og siden jeg foreløpig ikke har en NO2 test så får jeg ikke sjekket hvordan verdiene ligger an uansett. Men fikk flyttet over noen snegler idag da så kanskje de hjelper litt på. Men det er så absolutt en spennende idé å ha reker i det andre karet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...