Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kjøper man..javamose andre planter?

SiriEveline

Recommended Posts

Ja, nå har jeg endelig "pusset opp" akvariet. Fått inn litt sand og en ny stubbe, men alle plantene måtte ut, bortsett fra noen tuster her og der.

Så nå er det tid for å shoppe litt planter. Syntes jo den lille javamosen (heter det det?) er veldig kul da, men har ikke sett den i noen akvariebutikk enda! Ellers så leter jeg etter et par planter til, men jeg har lyst på noen skikkelige fine og syntes ikke de stedene jeg har vært innom har ordentlig fine morsomme planter.

I tillegg ser jeg etter en fin plante som levendefødende fiskers babyer kan gjemme seg i..evt. en flyteplante?

Så..hvor får jeg tak i dette? I Bærum Oslo evt. Asker området??

Gjerne henvend meg til andre akvarieforumer med mer informasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå inn på akvaforum.no eller nettakvariet.no og kjøpe privat.

Akvarimagasinet har jo mange forskjellige planter og mose det er en rein akvaributikk men er stiv på prisene. Tam alna har en god del planter til en grei pris. Aquamanis på Kløfta er skit billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst ikke javamose jeg ønsket, men algeball (eller noe sånt heter det visst). Men fikk tak i det via akvaforum. Så var jeg innom Dyrego på Sandvika, og de hadde en fin sånn siv/gress plante som passet veldig bra inn i akvariet + en høy grønn/rosa plante til å ha litt i bakgrunnen. Det ble selvfølgelig to fisker til på meg, to guramier! Og 6 stimfisker som var litt grønnaktige, de i butikken visste visst ikke hva det var. Skal prøve å få til noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke beregnet på babyfisk nei! (tror de hadde hatt litt problemer må å gjemme seg inne den ballen).

Men det er vel det eneste jeg mangler nå, en slags flyteplante. Det kan godt være en plante som sitter fast i bunn, men som vokser seg opp og dekker overflaten bra.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andemat er jo en ekstremt enkel flyteplante, du kan få litt av meg om du vil. :P Den vokser som ugress, men det er jo bare å ta bort når det blir for mye. Det er en ren flyteplante..

Ellers er det jo bare å titte litt, hva du syns er fint, og hvor stort kar du har. Det er jo mange fine sverdplanter, men mange av de blir jo store.

Anubias og javabregne er fine til å feste på røtter og steiner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andemat er jo en ekstremt enkel flyteplante, du kan få litt av meg om du vil. :P Den vokser som ugress, men det er jo bare å ta bort når det blir for mye. Det er en ren flyteplante..

Ellers er det jo bare å titte litt, hva du syns er fint, og hvor stort kar du har. Det er jo mange fine sverdplanter, men mange av de blir jo store.

Anubias og javabregne er fine til å feste på røtter og steiner :P

Tja har en 60l.. men kjøpte en 110l idag da! Måtte bare! Så imorgen skal jeg begynne å fylle det med litt vann og sånn. Bare synd at sanden jeg skal bruke ikke kommer før slutten av neste uke men men.

Men den planten andemat så jo veldig fin ut, men hvordan er den med røtter og sånn... altså, fungerer den bra for yngel å gjemme seg i? Hvis ja, så er jeg veldig interessert i litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Velkommen i klubben! Dessverre er Litersyken uhelbredelig og dyr, men ganske så artig! :P

Andemat får ikke så mye røtter, så den er ikke så god på å gjemme bebiser sånn sett, da er javamose bedre. En tett anubias kan og funke på samme måte. Det kan du forresten og få kjøpe av meg om du vil *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Velkommen i klubben! Dessverre er Litersyken uhelbredelig og dyr, men ganske så artig! :D

Andemat får ikke så mye røtter, så den er ikke så god på å gjemme bebiser sånn sett, da er javamose bedre. En tett anubias kan og funke på samme måte. Det kan du forresten og få kjøpe av meg om du vil *flirer*

Ja det hadde vært supert. Skal vel egentlig bare få opp temperaturen i karet, og overføre litt vann fra det andre akvariet. Men hvor mye skal du ha for litt anubias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... En 50 lapp så får du med litt andemat og en god dott med anubias?

Har kirsebærreker til salgs hvis du er intressert i det og :D

Tja, de er jo litt kule.. men de er vel ikke noe å ha oppi det store akvariet. Hvor jeg har to guramier, en elefantfisk, noen platyer, sebrafisker, molly og en stimfisk med latinsk navn. For man har vel de som regel for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per def har du fredelige fisk så jeg tipper det kan gå fint :whistle: Mulig guramiene kan ta de, men så lenge du har nok planter de kan gjemme seg i så går det nok bra :)

Vet om en som har kirsebærreker sammen med Scalarer og det går helt fint, kun pga masse planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare meddele at på www.akvaforum.no kan man få tak i masse nyttig og unyttig til akvarie;)

Man kan også legge ut egne ting til salgs og man kan legge ut en "ønskes kjøpt" annonse hvor en kan etterlyse alt mulig;)

Ja det har jeg sett, allerede kjøpt noen planter og snegler derifra! Det er bare helt supert system!

Ang. rekene.. så kan jeg vel forsåvidt ha dem i 60litern. Hvis jeg bestemmer meg for å beholde den, er ikke helt sikker enda. Men hvor mye tar du for rekene da? Og hvordan er det egentlig å holde dem, i forhold til vanlig fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekene er ekstremt enkle å holde. De spiser alt, er fine ryddere, spiser alger og formerer seg helt av seg selv :) Egentlig er de enklere å holde enn fisk, de ornder seg selv liksom hehe. Jeg har mine i en 60 liter, der har de fått lov til å formere seg fritt, noe som syns *flirer* I tillegg har jeg L-144 maller og har hatt coryer oppi der, skal ha det igjen, skal bare osv :P

Jeg pleier å ta 150 kr for 10 stk. Du får sende meg en pm når du har bestemt deg, så kan vi avtale litt nærmere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fiskene må jo flyttes over i 110litern, og siden jeg foreløpig ikke har en NO2 test så får jeg ikke sjekket hvordan verdiene ligger an uansett. Men fikk flyttet over noen snegler idag da så kanskje de hjelper litt på. Men det er så absolutt en spennende idé å ha reker i det andre karet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...