Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kjøper man..javamose andre planter?

SiriEveline

Recommended Posts

Skrevet

Ja, nå har jeg endelig "pusset opp" akvariet. Fått inn litt sand og en ny stubbe, men alle plantene måtte ut, bortsett fra noen tuster her og der.

Så nå er det tid for å shoppe litt planter. Syntes jo den lille javamosen (heter det det?) er veldig kul da, men har ikke sett den i noen akvariebutikk enda! Ellers så leter jeg etter et par planter til, men jeg har lyst på noen skikkelige fine og syntes ikke de stedene jeg har vært innom har ordentlig fine morsomme planter.

I tillegg ser jeg etter en fin plante som levendefødende fiskers babyer kan gjemme seg i..evt. en flyteplante?

Så..hvor får jeg tak i dette? I Bærum Oslo evt. Asker området??

Gjerne henvend meg til andre akvarieforumer med mer informasjon..

Skrevet

Du kan gå inn på akvaforum.no eller nettakvariet.no og kjøpe privat.

Akvarimagasinet har jo mange forskjellige planter og mose det er en rein akvaributikk men er stiv på prisene. Tam alna har en god del planter til en grei pris. Aquamanis på Kløfta er skit billig.

Skrevet

Javabregner har de jo på de fleste dyrebutikker. Monica pleier å ha det (på cc vest)

Mose pleier de å ha på Oslo city, ellers så kan du kjøpe på akvaforum eller nettakvariet som ritus foreslår :huh:

Skrevet

Akvarimagasinet er som nevnt ren akvariebutikk, og der er kunnskapen hos de ansatte og kvalitet på fisk/planter ofte høyere enn mange andre butikker. I tillegg har de stort utvalg.

Skrevet
Akvarimagasinet er som nevnt ren akvariebutikk, og der er kunnskapen hos de ansatte og kvalitet på fisk/planter ofte høyere enn mange andre butikker. I tillegg har de stort utvalg.

Jepp, men ganske så stive priser.... ;)

Skrevet

Det var visst ikke javamose jeg ønsket, men algeball (eller noe sånt heter det visst). Men fikk tak i det via akvaforum. Så var jeg innom Dyrego på Sandvika, og de hadde en fin sånn siv/gress plante som passet veldig bra inn i akvariet + en høy grønn/rosa plante til å ha litt i bakgrunnen. Det ble selvfølgelig to fisker til på meg, to guramier! Og 6 stimfisker som var litt grønnaktige, de i butikken visste visst ikke hva det var. Skal prøve å få til noen bilder.

Skrevet

Algeballer er fine de ja, har noen av de jeg og. Men hvis du skulle ha sånn at bebisfisk kan gjemme seg inni så er ikke algeballen best egnet men ;)

Jepp, bilder må til :P

Skrevet

Nei det var ikke beregnet på babyfisk nei! (tror de hadde hatt litt problemer må å gjemme seg inne den ballen).

Men det er vel det eneste jeg mangler nå, en slags flyteplante. Det kan godt være en plante som sitter fast i bunn, men som vokser seg opp og dekker overflaten bra.

Noen forslag?

Skrevet

Andemat er jo en ekstremt enkel flyteplante, du kan få litt av meg om du vil. :P Den vokser som ugress, men det er jo bare å ta bort når det blir for mye. Det er en ren flyteplante..

Ellers er det jo bare å titte litt, hva du syns er fint, og hvor stort kar du har. Det er jo mange fine sverdplanter, men mange av de blir jo store.

Anubias og javabregne er fine til å feste på røtter og steiner :P

Skrevet
Andemat er jo en ekstremt enkel flyteplante, du kan få litt av meg om du vil. :P Den vokser som ugress, men det er jo bare å ta bort når det blir for mye. Det er en ren flyteplante..

Ellers er det jo bare å titte litt, hva du syns er fint, og hvor stort kar du har. Det er jo mange fine sverdplanter, men mange av de blir jo store.

Anubias og javabregne er fine til å feste på røtter og steiner :P

Tja har en 60l.. men kjøpte en 110l idag da! Måtte bare! Så imorgen skal jeg begynne å fylle det med litt vann og sånn. Bare synd at sanden jeg skal bruke ikke kommer før slutten av neste uke men men.

Men den planten andemat så jo veldig fin ut, men hvordan er den med røtter og sånn... altså, fungerer den bra for yngel å gjemme seg i? Hvis ja, så er jeg veldig interessert i litt.

Skrevet

*Ler* Velkommen i klubben! Dessverre er Litersyken uhelbredelig og dyr, men ganske så artig! :P

Andemat får ikke så mye røtter, så den er ikke så god på å gjemme bebiser sånn sett, da er javamose bedre. En tett anubias kan og funke på samme måte. Det kan du forresten og få kjøpe av meg om du vil *flirer*

Skrevet
*Ler* Velkommen i klubben! Dessverre er Litersyken uhelbredelig og dyr, men ganske så artig! :D

Andemat får ikke så mye røtter, så den er ikke så god på å gjemme bebiser sånn sett, da er javamose bedre. En tett anubias kan og funke på samme måte. Det kan du forresten og få kjøpe av meg om du vil *flirer*

Ja det hadde vært supert. Skal vel egentlig bare få opp temperaturen i karet, og overføre litt vann fra det andre akvariet. Men hvor mye skal du ha for litt anubias?

Skrevet

Tja... En 50 lapp så får du med litt andemat og en god dott med anubias?

Har kirsebærreker til salgs hvis du er intressert i det og :D

Skrevet
Tja... En 50 lapp så får du med litt andemat og en god dott med anubias?

Har kirsebærreker til salgs hvis du er intressert i det og :D

Tja, de er jo litt kule.. men de er vel ikke noe å ha oppi det store akvariet. Hvor jeg har to guramier, en elefantfisk, noen platyer, sebrafisker, molly og en stimfisk med latinsk navn. For man har vel de som regel for seg selv?

Skrevet

Per def har du fredelige fisk så jeg tipper det kan gå fint :whistle: Mulig guramiene kan ta de, men så lenge du har nok planter de kan gjemme seg i så går det nok bra :)

Vet om en som har kirsebærreker sammen med Scalarer og det går helt fint, kun pga masse planter.

Skrevet

Vil bare meddele at på www.akvaforum.no kan man få tak i masse nyttig og unyttig til akvarie;)

Man kan også legge ut egne ting til salgs og man kan legge ut en "ønskes kjøpt" annonse hvor en kan etterlyse alt mulig;)

Skrevet
Vil bare meddele at på www.akvaforum.no kan man få tak i masse nyttig og unyttig til akvarie;)

Man kan også legge ut egne ting til salgs og man kan legge ut en "ønskes kjøpt" annonse hvor en kan etterlyse alt mulig;)

Ja det har jeg sett, allerede kjøpt noen planter og snegler derifra! Det er bare helt supert system!

Ang. rekene.. så kan jeg vel forsåvidt ha dem i 60litern. Hvis jeg bestemmer meg for å beholde den, er ikke helt sikker enda. Men hvor mye tar du for rekene da? Og hvordan er det egentlig å holde dem, i forhold til vanlig fisk?

Skrevet

Rekene er ekstremt enkle å holde. De spiser alt, er fine ryddere, spiser alger og formerer seg helt av seg selv :) Egentlig er de enklere å holde enn fisk, de ornder seg selv liksom hehe. Jeg har mine i en 60 liter, der har de fått lov til å formere seg fritt, noe som syns *flirer* I tillegg har jeg L-144 maller og har hatt coryer oppi der, skal ha det igjen, skal bare osv :P

Jeg pleier å ta 150 kr for 10 stk. Du får sende meg en pm når du har bestemt deg, så kan vi avtale litt nærmere :P

Skrevet

Ja fiskene må jo flyttes over i 110litern, og siden jeg foreløpig ikke har en NO2 test så får jeg ikke sjekket hvordan verdiene ligger an uansett. Men fikk flyttet over noen snegler idag da så kanskje de hjelper litt på. Men det er så absolutt en spennende idé å ha reker i det andre karet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...