Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kjøper man..javamose andre planter?


SiriEveline

Recommended Posts

Ja, nå har jeg endelig "pusset opp" akvariet. Fått inn litt sand og en ny stubbe, men alle plantene måtte ut, bortsett fra noen tuster her og der.

Så nå er det tid for å shoppe litt planter. Syntes jo den lille javamosen (heter det det?) er veldig kul da, men har ikke sett den i noen akvariebutikk enda! Ellers så leter jeg etter et par planter til, men jeg har lyst på noen skikkelige fine og syntes ikke de stedene jeg har vært innom har ordentlig fine morsomme planter.

I tillegg ser jeg etter en fin plante som levendefødende fiskers babyer kan gjemme seg i..evt. en flyteplante?

Så..hvor får jeg tak i dette? I Bærum Oslo evt. Asker området??

Gjerne henvend meg til andre akvarieforumer med mer informasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå inn på akvaforum.no eller nettakvariet.no og kjøpe privat.

Akvarimagasinet har jo mange forskjellige planter og mose det er en rein akvaributikk men er stiv på prisene. Tam alna har en god del planter til en grei pris. Aquamanis på Kløfta er skit billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst ikke javamose jeg ønsket, men algeball (eller noe sånt heter det visst). Men fikk tak i det via akvaforum. Så var jeg innom Dyrego på Sandvika, og de hadde en fin sånn siv/gress plante som passet veldig bra inn i akvariet + en høy grønn/rosa plante til å ha litt i bakgrunnen. Det ble selvfølgelig to fisker til på meg, to guramier! Og 6 stimfisker som var litt grønnaktige, de i butikken visste visst ikke hva det var. Skal prøve å få til noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke beregnet på babyfisk nei! (tror de hadde hatt litt problemer må å gjemme seg inne den ballen).

Men det er vel det eneste jeg mangler nå, en slags flyteplante. Det kan godt være en plante som sitter fast i bunn, men som vokser seg opp og dekker overflaten bra.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andemat er jo en ekstremt enkel flyteplante, du kan få litt av meg om du vil. :P Den vokser som ugress, men det er jo bare å ta bort når det blir for mye. Det er en ren flyteplante..

Ellers er det jo bare å titte litt, hva du syns er fint, og hvor stort kar du har. Det er jo mange fine sverdplanter, men mange av de blir jo store.

Anubias og javabregne er fine til å feste på røtter og steiner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andemat er jo en ekstremt enkel flyteplante, du kan få litt av meg om du vil. :P Den vokser som ugress, men det er jo bare å ta bort når det blir for mye. Det er en ren flyteplante..

Ellers er det jo bare å titte litt, hva du syns er fint, og hvor stort kar du har. Det er jo mange fine sverdplanter, men mange av de blir jo store.

Anubias og javabregne er fine til å feste på røtter og steiner :P

Tja har en 60l.. men kjøpte en 110l idag da! Måtte bare! Så imorgen skal jeg begynne å fylle det med litt vann og sånn. Bare synd at sanden jeg skal bruke ikke kommer før slutten av neste uke men men.

Men den planten andemat så jo veldig fin ut, men hvordan er den med røtter og sånn... altså, fungerer den bra for yngel å gjemme seg i? Hvis ja, så er jeg veldig interessert i litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Velkommen i klubben! Dessverre er Litersyken uhelbredelig og dyr, men ganske så artig! :P

Andemat får ikke så mye røtter, så den er ikke så god på å gjemme bebiser sånn sett, da er javamose bedre. En tett anubias kan og funke på samme måte. Det kan du forresten og få kjøpe av meg om du vil *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Velkommen i klubben! Dessverre er Litersyken uhelbredelig og dyr, men ganske så artig! :D

Andemat får ikke så mye røtter, så den er ikke så god på å gjemme bebiser sånn sett, da er javamose bedre. En tett anubias kan og funke på samme måte. Det kan du forresten og få kjøpe av meg om du vil *flirer*

Ja det hadde vært supert. Skal vel egentlig bare få opp temperaturen i karet, og overføre litt vann fra det andre akvariet. Men hvor mye skal du ha for litt anubias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... En 50 lapp så får du med litt andemat og en god dott med anubias?

Har kirsebærreker til salgs hvis du er intressert i det og :D

Tja, de er jo litt kule.. men de er vel ikke noe å ha oppi det store akvariet. Hvor jeg har to guramier, en elefantfisk, noen platyer, sebrafisker, molly og en stimfisk med latinsk navn. For man har vel de som regel for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per def har du fredelige fisk så jeg tipper det kan gå fint :whistle: Mulig guramiene kan ta de, men så lenge du har nok planter de kan gjemme seg i så går det nok bra :)

Vet om en som har kirsebærreker sammen med Scalarer og det går helt fint, kun pga masse planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare meddele at på www.akvaforum.no kan man få tak i masse nyttig og unyttig til akvarie;)

Man kan også legge ut egne ting til salgs og man kan legge ut en "ønskes kjøpt" annonse hvor en kan etterlyse alt mulig;)

Ja det har jeg sett, allerede kjøpt noen planter og snegler derifra! Det er bare helt supert system!

Ang. rekene.. så kan jeg vel forsåvidt ha dem i 60litern. Hvis jeg bestemmer meg for å beholde den, er ikke helt sikker enda. Men hvor mye tar du for rekene da? Og hvordan er det egentlig å holde dem, i forhold til vanlig fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekene er ekstremt enkle å holde. De spiser alt, er fine ryddere, spiser alger og formerer seg helt av seg selv :) Egentlig er de enklere å holde enn fisk, de ornder seg selv liksom hehe. Jeg har mine i en 60 liter, der har de fått lov til å formere seg fritt, noe som syns *flirer* I tillegg har jeg L-144 maller og har hatt coryer oppi der, skal ha det igjen, skal bare osv :P

Jeg pleier å ta 150 kr for 10 stk. Du får sende meg en pm når du har bestemt deg, så kan vi avtale litt nærmere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fiskene må jo flyttes over i 110litern, og siden jeg foreløpig ikke har en NO2 test så får jeg ikke sjekket hvordan verdiene ligger an uansett. Men fikk flyttet over noen snegler idag da så kanskje de hjelper litt på. Men det er så absolutt en spennende idé å ha reker i det andre karet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...