Gå til innhold
Hundesonen.no

- Bryr seg mer om kjæledyrs helse enn sin egen

Marthe

Recommended Posts

"Avhengighet

Har lest at mens 1 av 10 blir avhengig av alkohol, blir hele 8,5 av 10 avhengig av tobakk. Er det nikotinen man blir avhengig av eller er det andre stoffer som produsentene (trolig) tilsetter tobakken for å skape større avhengighet (les: øke profitten?)?

Det trenger ikke bety at nikotin er mer avhengighetsskapende enn alkohol. Greien er vel at når man røyker, så røyker man kanskje mellom 2 og 20 røyk for dagen, mens de fleste som drikker alkohol gjør det fra kanskje hver helg til en gang hver 2-3 måned f.eks.

Men av de som faktisk blir avhengige, så er jeg ganske sikker på at alkohol er mer ødeleggende både fysisk og psykisk (for ikke å snakke om sosialt) enn røyken er..

Gidder ikke finne kilder, men jeg kjenner mange som er avhengig av nikotin (i alderen 17 til 60) og har også delvis kontakt med en tidligere alkoholiker, som er enig med meg her. Dessuten tror jeg det er vanskeligere for en tørrlagt alkoholiker å holde seg unna et glass vin eller en øl resten av livet (som gjerne fører til stort tilbakefall), enn det er for en tidligere nikotin-avhengig å holde seg unna røyk. Min mor som sluttet å røyke etter 30 år har f.eks sagt at hun oftere reagerer negativt på røykelukt fra andre, enn at hun får lyst på en selv.

Edit: Jeg har selv røykt mellom 5 og 20 røyk daglig i nesten 2 år nå, men har ikke hatt noe problem med å holde meg til 0-2 røyk om dagen nå når jeg har vært i Bergen. Hadde jeg derimot drukket en øl eller to hver dag i 2 år, hadde jeg nok slitt en god del mer. En venninne av meg drakk alkohol hver dag i halvannen måned en sommer for et par år siden, (alt fra 1 til 10 halvlitere for dagen) og det var IKKE lett å plutselig bare skulle drikke i helgene. Hun kjente antydning til ganske kjipe abstinenser, og slet ellers med litt forskjellige ting grunnet dette. Hun har også røykt i ca 5 år, men klarte seg fint uten en eneste røyk den måneden hun var med familien på lang-ferie.

(Pinlig dårlig formulert her, er litt på lokern i dag merker jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...