Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære henne å dra


MetteOgBeatrix

Recommended Posts

Nå har endelig baggen-beltet mitt kommet i posten og i dag var vi ute for å tørrtrene litt for første gang.. Matmor satt i gang med godt mot men ble etter hvert temmelig rådvill angående hvordan dette skal gjøres.

Jeg har nemlig et luksusproblem - jeg har en hund som går kronisk bra i bånd.. hvor det eneste negative hun gjør er at hun stopper og snuser inni mellom.. Går hun for langt fram kommer hun automagisk inn på plass igjen når båndet blir stramt.

Dette er jo vel og bra til vanlig, er tross alt jeg som har lært henne det.. Heh..

Meeen.. hvordan skal jeg lære henne at når hun har selen på så kan hun trekke som hun lyster og slepe matmor med seg?

Målet er jo at hun etter hvert skal kunne dra meg på ski..

Tips mottas med stor takk og masse godbiter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk hare!

Pappa er Lunas største idol i hele verden. Hun sitter som støpt inntil han (han har bedre innkalling enn meg på bikkja...) - dermed trenger han å gå en ... 5-10 meter foran oss, så dro hun som det sto etter :) La på kommando og belønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk hare!

Pappa er Lunas største idol i hele verden. Hun sitter som støpt inntil han (han har bedre innkalling enn meg på bikkja...) - dermed trenger han å gå en ... 5-10 meter foran oss, så dro hun som det sto etter :) La på kommando og belønnet.

Hmm.. det skal jeg prøve! Kan prøve med sambo, men hun er egentlig mer interessert i snusing, men verdt forsøket. Han får klovne seg litt til så blir han vel interessant.

Hvordan gjorde du belønningen? Da jeg forsøkte tidligere i dag var jeg alene og prøvde da med å kaste en pinne framover.. lite vellykket egentlig for hun kommer jo tilbake med den :) Og når jeg skryter av henne snur hun på femøringen i håp om godbit, matvraket mitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønnet med at hun fikk dra fram til pappa og leke. Håper det er nok belønning for henne, visste ikke helt hvordan jeg skulle bruke mat i denne sammenheng... :blush:

Nei, det er ikke akkurat lett med mat i denne sammenhengen, enig der..

Får prøve med lek, det går som regel hos oss det også.. selv om mat er best, hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lærer henne å gå med stramt bånd i sele på gåturer så er det mye lettere å overføre det til trekking etter hvert. Når hundene skjønner at de skal gå forran og holde båndet stramt, så går ting ofte litt mer av seg selv. Øk kriteriene og belønn for stram line og trekking (og minst mulig snusing og surring). Du kan fint bruke godbiter og kaste de fram slik at hunden må jobbe litt ekstra (trekke deg) for å få tak i de. Kast i såfall bare godbitene når hunden går bra. Min erfaring er at det er dumt å si "bra" eller klikke når man kaster, for da blir de litt opphengt i trening og vil ofte være nært..

Å bruke minst mulig hare kan være greit, for da slipper du en hund som kun trekker når noen er framfor. Kan jo fint kombinere begge. Og ikke slit ut unge uerfarne hunder, de burde ikke gå tomme, da mister de ofte motivasjonen. Dette skal være gøy!

Minstefrøkna i huset har gått i strikkbånd på turer når hun må være fast fra hun var liten. Når hun var liten fikk hun bestemme selv hvor hun ville gå (når hun ble litt sliten gikk hun ved sidenav sambo). Når hun bikket ett år fikk hun mer krav og må nå holde seg framme hele tiden og gå med stram line når hun er fast. Vi hadde en gjevn overgang, og det kom ganske så av seg selv. Gjennom hele livet hennes til nå har vi byttet på å ha hver av hundene framst eller ved sidenav hverandre på tur, så hun er vandt til alt. Når vi nå drar på skiturer så får hun gå fast i starten, ikke lenge siden hun er så ung og uferdig, hun trekker som et uvær endten hun er fremst eller bak meg og Lyng. Så får hun løpe løs størsteparten av turen før hun er fast igjen på slutten om det er enkelt terreng den siste lille biten. Har henne fast igjen da for at hun skal "lære" seg å trekke når hun er sliten også, uten at det blir for tungt for henne. Det gjelder å holde motivasjonen oppe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Var usikker på om jeg kunne kaste godbiter framover.. men det høres jo ut som en god idè..

Problemet mitt er jo at hun aldri noensinne går med stramt bånd framover.. hva skal jeg gjøre, korte inn båndet kanskje?

Ja, ville bygget opp det å gå framme alene, ved å evt starte nært også øke lengden på båndet opp til en 2,5m ca. Det vil nok kreve litt tid, og kanskje bruk av "hare" da kan være greit i starten så hun skjønner at det er ok at hun går framfor deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville bygget opp det å gå framme alene, ved å evt starte nært også øke lengden på båndet opp til en 2,5m ca. Det vil nok kreve litt tid, og kanskje bruk av "hare" da kan være greit i starten så hun skjønner at det er ok at hun går framfor deg:)

Da har vi vært ute og forsøkt litt med sambo som hare.. Det gikk forholdsvis greit.. Hun forstod at hun kan gå foran meg men hun drar ikke ordentlig, med en gang det kommer skikkelig stramt bånd slakker hun farten bortsett fra når hun nærmer seg haren for belønning da trekker hun skikkelig den siste meteren..

Nå er dette uten ski da, mulig det blir bedre etter hvert som ski kommer på? Problemet er jo at skiene mine er i Stavanger, heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- en ide å kombinere med å bruke sele som også har tilkoblings-ring på undersiden f.eks ?,- eller et annet tilkoblingspunkt som er "nytt/ubrukt" - sånn at hunden blir fristilt ifht "gåpent"- og kan assosierer den nye koblingen med "fri /trekk". Bare en tanke - hunder er jo ofte utrolig gode på slike små distinksjoner. Min skiller for eks etterhvert mellom Halsbånd=gåpent - sele/ryggfeste=trekk - og sele/underside = langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...