Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpisen hoster og hoster

Recommended Posts

Nå syntes jeg valpisen har hostet i hele kveld, med jevne mellomrom. Noen ganger ser det ut som om hun nesten får ut noe (altså oppkast).

Hun var også litt sånn igår kveld, og alt endte når hun fikk kastet opp en liten håndfull (med dritt).. men da virket det som om det var fordi hun hadde fått i seg en god del servelat, fra en pakke roommaten hadde glemt på gulvet sitt.

Men uansett, nå virker det som om hun ikke får noe ut liksom. Hun har drukket og spist normalt..

Hva kan dette være? Forkjølelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoster sier du - og snakker om ikke å få opp noe. Mener du brekke seg hoste ?

Sol hadde magesyke for en drøy uke siden, oppkast og diare. Tok han med til dyrlegen med en gang, og de sa at mest sannsynlig var det en av to ting. Enten hadde han fått i seg noe han ikke hadde helt godt av (valpemager er jo litt mindre robust enn andre...), ellers så kunne han ha svelget noe som hadde satt seg fast. Han sluttet nokså fort å kaste opp, så da mente dyrlegen at det ikke var noe som hadde satt seg fast :-)

Med andre ord : kan voffe ha fått i seg noe som har satt seg fast ? Vi skule tatt røntgen om han ikke sluttet så fort med oppkastingen...

Forkjølelse er sikkert også en mulighet, det har jo vært nokså varierte temperaturer i det siste... Kommer vel litt an på type hosting vil jeg tro...

God bedring !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når frøkna her hadde kennelhoste hørtes det ut som hun brakk seg hver gang hun hostet, så det tok en stund før vi koblet det til forkjølelse. (vi trodde at hun hadde satt noe i halsen som hun ikke fikk ut). Ved et par anledninger var hosten/brekningene såpass kraftige at det kom litt opp igjen.

Hoster hun hele tiden eller er det mest etter at hun har vært i aktivitet? (siden du har valp er hun dog kanskje i aktivitet hele tiden men.. :lol:)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå syntes jeg valpisen har hostet i hele kveld, med jevne mellomrom. Noen ganger ser det ut som om hun nesten får ut noe (altså oppkast).

Hun var også litt sånn igår kveld, og alt endte når hun fikk kastet opp en liten håndfull (med dritt).. men da virket det som om det var fordi hun hadde fått i seg en god del servelat, fra en pakke roommaten hadde glemt på gulvet sitt.

Men uansett, nå virker det som om hun ikke får noe ut liksom. Hun har drukket og spist normalt..

Hva kan dette være? Forkjølelse?

Om en VALP hoster så den BREKKER seg så foreslår ejg at du tar den med til veterinær. En hund hoster ikke av servelat liksom. Så kom deg til veterinær - det er mest sannsynlig bare kennelhoste - men valper kan bli skrekkelig syke av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er bare om kvelden hun hoster egentlig. Gjerne en liten stund etter å ha vært ute, men på morgenene er hun helt fin. Og den gangen hun faktisk kastet opp så hostet hun ikke noe mer etter det. Og hun hoster ikke noe som helst om natten.

Det virker liksom ikke som om hun har satt fast noe heller. Og ikke virker hun noe dårlig, tempen hennes er helt normal også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det hundene mine fikk ett NKK Hamar. De hostet når de var ute, lite når de var inne. Noen ganger med brekninger på slutten, eller rettere sagt harking.

Har du sjekket i svelget hennes om noe sitter fast? Blir hun verre av å være i aktivitet, eller av å være ute? Gjør hun fra seg som normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk hund hoster ikke i det hele tatt. Ville tatt en tur til dyrlegen, jeg. Kennelhoste trenger vel ikke medføre feber, eller tar jeg feil?

Jeg har fortstått det slik som deg, altså at kennelhoste ikke nødvendigvis fører til verken feber eller nedsatt allmenntilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er som en forkjølelse, og kan medføre både nedsatt almenntilstand og feber, jo. I fjor vinter hadde begge mine kennelhoste, Em ble så dårlig at hun måtte ha antibiotika, Dina ble bare snørrete (jepp, snørra hang fra nesa hennes..).

Om det er nedsatt almenntilstand og/eller feber, så bør hunden sjekkes av veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er som en forkjølelse, og kan medføre både nedsatt almenntilstand og feber, jo. I fjor vinter hadde begge mine kennelhoste, Em ble så dårlig at hun måtte ha antibiotika, Dina ble bare snørrete (jepp, snørra hang fra nesa hennes..).

Om det er nedsatt almenntilstand og/eller feber, så bør hunden sjekkes av veterinær.

Mulig du ikke siktet til mitt innlegg i det hele tatt, men jeg ville poengtere til trådstarter at kennelhoste ikke nødvendigvis fører til nedsatt allmenntilstand eller feber. Klart man kan være uheldig å få hele pakka, men man skal likevel ikke avskrive kennelhoste på grunn av manglende feber o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du ikke siktet til mitt innlegg i det hele tatt, men jeg ville poengtere til trådstarter at kennelhoste ikke nødvendigvis fører til nedsatt allmenntilstand eller feber. Klart man kan være uheldig å få hele pakka, men man skal likevel ikke avskrive kennelhoste på grunn av manglende feber o.l.

Nei, jeg sikta egentlig ikke til noen spesielt. Jeg tenkte mer på at JEG ikke ville gått til veterinær for bare kennelhoste så sant det ikke var nedsatt almenntilstand og/eller feber, men så er jo sånt ofte litt farlig å skrive på et forum, fordi at en eller annen gjerne tar det som et råd om å ikke gå til veterinær med en hund som hoster. Da ble innlegget litt amputert, rett og slett :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sikta egentlig ikke til noen spesielt. Jeg tenkte mer på at JEG ikke ville gått til veterinær for bare kennelhoste så sant det ikke var nedsatt almenntilstand og/eller feber, men så er jo sånt ofte litt farlig å skrive på et forum, fordi at en eller annen gjerne tar det som et råd om å ikke gå til veterinær med en hund som hoster. Da ble innlegget litt amputert, rett og slett :)

Ah, men da er vi jo enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å ikke ha svart tidligere, men var en tur på Skeikampen i helgen. Og sørget bare for at valpis alltid var varm og god.. spesielt når hun var ute. Og hun har ikke hostet noe idag, hostet litt på fredag (da spesielt under lek med storebrorvofsen) og lørdagen var det bare litte bitte grann. Men som sagt har jeg ikke hørt noe nå, så hun har bare blitt bedre.

Så jeg tror ikke det var noe å bekymre seg over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...