Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpisen hoster og hoster

Recommended Posts

Nå syntes jeg valpisen har hostet i hele kveld, med jevne mellomrom. Noen ganger ser det ut som om hun nesten får ut noe (altså oppkast).

Hun var også litt sånn igår kveld, og alt endte når hun fikk kastet opp en liten håndfull (med dritt).. men da virket det som om det var fordi hun hadde fått i seg en god del servelat, fra en pakke roommaten hadde glemt på gulvet sitt.

Men uansett, nå virker det som om hun ikke får noe ut liksom. Hun har drukket og spist normalt..

Hva kan dette være? Forkjølelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoster sier du - og snakker om ikke å få opp noe. Mener du brekke seg hoste ?

Sol hadde magesyke for en drøy uke siden, oppkast og diare. Tok han med til dyrlegen med en gang, og de sa at mest sannsynlig var det en av to ting. Enten hadde han fått i seg noe han ikke hadde helt godt av (valpemager er jo litt mindre robust enn andre...), ellers så kunne han ha svelget noe som hadde satt seg fast. Han sluttet nokså fort å kaste opp, så da mente dyrlegen at det ikke var noe som hadde satt seg fast :-)

Med andre ord : kan voffe ha fått i seg noe som har satt seg fast ? Vi skule tatt røntgen om han ikke sluttet så fort med oppkastingen...

Forkjølelse er sikkert også en mulighet, det har jo vært nokså varierte temperaturer i det siste... Kommer vel litt an på type hosting vil jeg tro...

God bedring !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når frøkna her hadde kennelhoste hørtes det ut som hun brakk seg hver gang hun hostet, så det tok en stund før vi koblet det til forkjølelse. (vi trodde at hun hadde satt noe i halsen som hun ikke fikk ut). Ved et par anledninger var hosten/brekningene såpass kraftige at det kom litt opp igjen.

Hoster hun hele tiden eller er det mest etter at hun har vært i aktivitet? (siden du har valp er hun dog kanskje i aktivitet hele tiden men.. :lol:)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå syntes jeg valpisen har hostet i hele kveld, med jevne mellomrom. Noen ganger ser det ut som om hun nesten får ut noe (altså oppkast).

Hun var også litt sånn igår kveld, og alt endte når hun fikk kastet opp en liten håndfull (med dritt).. men da virket det som om det var fordi hun hadde fått i seg en god del servelat, fra en pakke roommaten hadde glemt på gulvet sitt.

Men uansett, nå virker det som om hun ikke får noe ut liksom. Hun har drukket og spist normalt..

Hva kan dette være? Forkjølelse?

Om en VALP hoster så den BREKKER seg så foreslår ejg at du tar den med til veterinær. En hund hoster ikke av servelat liksom. Så kom deg til veterinær - det er mest sannsynlig bare kennelhoste - men valper kan bli skrekkelig syke av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er bare om kvelden hun hoster egentlig. Gjerne en liten stund etter å ha vært ute, men på morgenene er hun helt fin. Og den gangen hun faktisk kastet opp så hostet hun ikke noe mer etter det. Og hun hoster ikke noe som helst om natten.

Det virker liksom ikke som om hun har satt fast noe heller. Og ikke virker hun noe dårlig, tempen hennes er helt normal også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det hundene mine fikk ett NKK Hamar. De hostet når de var ute, lite når de var inne. Noen ganger med brekninger på slutten, eller rettere sagt harking.

Har du sjekket i svelget hennes om noe sitter fast? Blir hun verre av å være i aktivitet, eller av å være ute? Gjør hun fra seg som normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk hund hoster ikke i det hele tatt. Ville tatt en tur til dyrlegen, jeg. Kennelhoste trenger vel ikke medføre feber, eller tar jeg feil?

Jeg har fortstått det slik som deg, altså at kennelhoste ikke nødvendigvis fører til verken feber eller nedsatt allmenntilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er som en forkjølelse, og kan medføre både nedsatt almenntilstand og feber, jo. I fjor vinter hadde begge mine kennelhoste, Em ble så dårlig at hun måtte ha antibiotika, Dina ble bare snørrete (jepp, snørra hang fra nesa hennes..).

Om det er nedsatt almenntilstand og/eller feber, så bør hunden sjekkes av veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er som en forkjølelse, og kan medføre både nedsatt almenntilstand og feber, jo. I fjor vinter hadde begge mine kennelhoste, Em ble så dårlig at hun måtte ha antibiotika, Dina ble bare snørrete (jepp, snørra hang fra nesa hennes..).

Om det er nedsatt almenntilstand og/eller feber, så bør hunden sjekkes av veterinær.

Mulig du ikke siktet til mitt innlegg i det hele tatt, men jeg ville poengtere til trådstarter at kennelhoste ikke nødvendigvis fører til nedsatt allmenntilstand eller feber. Klart man kan være uheldig å få hele pakka, men man skal likevel ikke avskrive kennelhoste på grunn av manglende feber o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du ikke siktet til mitt innlegg i det hele tatt, men jeg ville poengtere til trådstarter at kennelhoste ikke nødvendigvis fører til nedsatt allmenntilstand eller feber. Klart man kan være uheldig å få hele pakka, men man skal likevel ikke avskrive kennelhoste på grunn av manglende feber o.l.

Nei, jeg sikta egentlig ikke til noen spesielt. Jeg tenkte mer på at JEG ikke ville gått til veterinær for bare kennelhoste så sant det ikke var nedsatt almenntilstand og/eller feber, men så er jo sånt ofte litt farlig å skrive på et forum, fordi at en eller annen gjerne tar det som et råd om å ikke gå til veterinær med en hund som hoster. Da ble innlegget litt amputert, rett og slett :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sikta egentlig ikke til noen spesielt. Jeg tenkte mer på at JEG ikke ville gått til veterinær for bare kennelhoste så sant det ikke var nedsatt almenntilstand og/eller feber, men så er jo sånt ofte litt farlig å skrive på et forum, fordi at en eller annen gjerne tar det som et råd om å ikke gå til veterinær med en hund som hoster. Da ble innlegget litt amputert, rett og slett :)

Ah, men da er vi jo enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å ikke ha svart tidligere, men var en tur på Skeikampen i helgen. Og sørget bare for at valpis alltid var varm og god.. spesielt når hun var ute. Og hun har ikke hostet noe idag, hostet litt på fredag (da spesielt under lek med storebrorvofsen) og lørdagen var det bare litte bitte grann. Men som sagt har jeg ikke hørt noe nå, så hun har bare blitt bedre.

Så jeg tror ikke det var noe å bekymre seg over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...