Gå til innhold
Hundesonen.no

jakten på "drømmehunden", ønsker meg stor hund.

Sissi

Recommended Posts

Samojeden stinker som andre polarhunder. Særlig når den er våt. Men skjønn er den jo. Det har vel ikke noe med feil fôr å gjøre. Snarere pelsens kvalitet. Dette er jo hunder som skal klare store påkjenninger i ekstremt vær og har en feit og tett pels.

Samojeden stinker da ikke mer en andre hunder. Jo kanskje om de ikke blir flidd, men hunder skal stelles. Min er bare ung enda, men jeg har da møtt en god del av de, og de stinker ikke. Noen samojeds har mye jakt i seg, andre har lite. Du KAN få en med MYE jakt, i værste fall. Samojeden jeg passa for noen år siden kunne fint benytte ei åpen dør til å stikke av etter fugl. Han jeg har nå har enda ikke vist noe jakt, men jeg er forberedt på at det kommer.

Hovawarten min har en del jakt i seg, hvor vanlig det er på rasen skal jeg ikke si. Tispa jeg hadde viste også noe jakt, men ikke så mye som han jeg har nå. Veldig god av/på knapp på alle 3 (/4) hoffene jeg har hatt i hus. Skal du ha hoffe må du være forberedt på at det er en brukshund du har, de kan være krevende nok. Hvis du synes en riesen, rottis ect høres for krevende ut så dropp hoffen. Hoffen er en vakt hund, du kan få en med mye vakt i seg, eller en som min, som ikke har vakt overhodet. Hoffen er en drøm å omgås, både for unger og andre så lenge de får brukt seg. Vår er med en del på jobb, og sortrives med det (jobber innen barnevern). Altså, det finnes hoffer som er mye mindre krevende en de jeg har/har hatt, mange lever jo som helt vanlige familiehunder. Men de kan være en håndfull, som med andre brukshundraser.

Både samojeds og hoffer er med ut på tur i al slags vær, og begge har sikkert mer pels en du ønsker deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :D

Ser jeg har ikke vært så flink og formulere meg riktig...

Ang hund som trives ute om vinteren feks, så har jeg ingen planer om noen Lars monsen ekspedisjoner. Jeg har bare nå i mange år hatt hunder som fryser og blir gjennomsiktige når gradestokken kryper litt nedover. De trives ute og herje en liten stund så blir det røde,såre poter og mage og alt som er.. ikke rart da de nesten er nakne pga den tynnepelsen.. Men nå er vel de fleste raser ( iallefall innen dem jeg har sett på som mulige kandidater)utstyrt med mer pels enn whippeten da , så er heller kasnje ikke riktig at man tenker så mye over dette ved evt valg av ny rase...

Og dette med hundelukt, jeg er ikke en prippent menneske som mener at ingen hunder skal lukte når dem er våte osv.. mange og de fleste hunder lukter jo da. Men jeg er desverre veldig var for enkelte lukter, tåler verken parfyme eller sterke såper, det ender med hodepine,sviende nese osv.. og vet husverten hadde skjæfer feks. innehund også.. men han fikk jeg veldig reaksjon fra når jeg hadde klappet han, stakk i hele ansiktet.. så er kanskje litt var for enkelte pelstyper.. og har kjent det på vise andre pels typer også, men skjæferen er den jeg har ragert mest på.

Ellers må jeg si av de nevnte raser er det nok Bullmastiffen som er den jeg får mest lyst og undersøke videre.. har sittet og lest litt om dem og kikket på masse videoer på youtube og dem virker iallefall veldig herlige :D var innom bullmastiff klubben og ser vi har en oppdretter ikke så langt herfra.. kanskje man skulle spurt etterhvert om man kunne hilse på deres hunder. Nå er jeg veldig begeistret for malossere... så klarer ikke helt og løsrive meg fra den gruppen med hunder når jeg ser for meg hva slags hund jeg vil ha neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er intr i bullmastiff anbefaler jeg deg å ta en titt innom her:

http://www.bullmastiff.no/

De har VIRKELIG gode buller. De bor her i byen og jeg har snakket mye med Rune. Mere nøye og pirkete hundemennesker skal man lete lenge etter.. De strever virkelig for å gjøre hundeholdet sitt 100% perfekt. og det vises! de har gjort det MEGET bra i ringen :D(ble BIS på NKK Kristiansand :D ) Trude er forøvrig veterinær med egen praksis, så alle hundene er nok testet og sjekket i alle bauer og kanter :D hehe..

Bare et lite tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...