Gå til innhold
Hundesonen.no

jakten på "drømmehunden", ønsker meg stor hund.


Sissi

Recommended Posts

Samojeden stinker som andre polarhunder. Særlig når den er våt. Men skjønn er den jo. Det har vel ikke noe med feil fôr å gjøre. Snarere pelsens kvalitet. Dette er jo hunder som skal klare store påkjenninger i ekstremt vær og har en feit og tett pels.

Samojeden stinker da ikke mer en andre hunder. Jo kanskje om de ikke blir flidd, men hunder skal stelles. Min er bare ung enda, men jeg har da møtt en god del av de, og de stinker ikke. Noen samojeds har mye jakt i seg, andre har lite. Du KAN få en med MYE jakt, i værste fall. Samojeden jeg passa for noen år siden kunne fint benytte ei åpen dør til å stikke av etter fugl. Han jeg har nå har enda ikke vist noe jakt, men jeg er forberedt på at det kommer.

Hovawarten min har en del jakt i seg, hvor vanlig det er på rasen skal jeg ikke si. Tispa jeg hadde viste også noe jakt, men ikke så mye som han jeg har nå. Veldig god av/på knapp på alle 3 (/4) hoffene jeg har hatt i hus. Skal du ha hoffe må du være forberedt på at det er en brukshund du har, de kan være krevende nok. Hvis du synes en riesen, rottis ect høres for krevende ut så dropp hoffen. Hoffen er en vakt hund, du kan få en med mye vakt i seg, eller en som min, som ikke har vakt overhodet. Hoffen er en drøm å omgås, både for unger og andre så lenge de får brukt seg. Vår er med en del på jobb, og sortrives med det (jobber innen barnevern). Altså, det finnes hoffer som er mye mindre krevende en de jeg har/har hatt, mange lever jo som helt vanlige familiehunder. Men de kan være en håndfull, som med andre brukshundraser.

Både samojeds og hoffer er med ut på tur i al slags vær, og begge har sikkert mer pels en du ønsker deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :D

Ser jeg har ikke vært så flink og formulere meg riktig...

Ang hund som trives ute om vinteren feks, så har jeg ingen planer om noen Lars monsen ekspedisjoner. Jeg har bare nå i mange år hatt hunder som fryser og blir gjennomsiktige når gradestokken kryper litt nedover. De trives ute og herje en liten stund så blir det røde,såre poter og mage og alt som er.. ikke rart da de nesten er nakne pga den tynnepelsen.. Men nå er vel de fleste raser ( iallefall innen dem jeg har sett på som mulige kandidater)utstyrt med mer pels enn whippeten da , så er heller kasnje ikke riktig at man tenker så mye over dette ved evt valg av ny rase...

Og dette med hundelukt, jeg er ikke en prippent menneske som mener at ingen hunder skal lukte når dem er våte osv.. mange og de fleste hunder lukter jo da. Men jeg er desverre veldig var for enkelte lukter, tåler verken parfyme eller sterke såper, det ender med hodepine,sviende nese osv.. og vet husverten hadde skjæfer feks. innehund også.. men han fikk jeg veldig reaksjon fra når jeg hadde klappet han, stakk i hele ansiktet.. så er kanskje litt var for enkelte pelstyper.. og har kjent det på vise andre pels typer også, men skjæferen er den jeg har ragert mest på.

Ellers må jeg si av de nevnte raser er det nok Bullmastiffen som er den jeg får mest lyst og undersøke videre.. har sittet og lest litt om dem og kikket på masse videoer på youtube og dem virker iallefall veldig herlige :D var innom bullmastiff klubben og ser vi har en oppdretter ikke så langt herfra.. kanskje man skulle spurt etterhvert om man kunne hilse på deres hunder. Nå er jeg veldig begeistret for malossere... så klarer ikke helt og løsrive meg fra den gruppen med hunder når jeg ser for meg hva slags hund jeg vil ha neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er intr i bullmastiff anbefaler jeg deg å ta en titt innom her:

http://www.bullmastiff.no/

De har VIRKELIG gode buller. De bor her i byen og jeg har snakket mye med Rune. Mere nøye og pirkete hundemennesker skal man lete lenge etter.. De strever virkelig for å gjøre hundeholdet sitt 100% perfekt. og det vises! de har gjort det MEGET bra i ringen :D(ble BIS på NKK Kristiansand :D ) Trude er forøvrig veterinær med egen praksis, så alle hundene er nok testet og sjekket i alle bauer og kanter :D hehe..

Bare et lite tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...