Gå til innhold
Hundesonen.no

Portugisisk Vannhund

TollerRetriver

Recommended Posts

Jeg har så smått begynt å lese om raser. Prøver å finne ut hvilken hund jeg skal ha om ca. 3 år.

Jeg leser litt om portisen, men nå er jeg skikkelig forvirra.

Finnes det to raseklubber for portis?

Norsk Portugisisk Vannhund Klubb og Raseklubben for portugisisk vannhund?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioioi... Dette er en lang historie. Jeg kjenner til bakgrunnen for at det er to klubber, men jeg går ikke inn på det her nå. Det kan jeg eventuelt ta på PM.. :)

Det er to raseklubber - en "offisiell" og en "ikke-offisiell". De har veldig ulike formål som klubber. NPVHK er mer en klubb for portiseiere som ønsker å bli kjent med andre og som ønsker å gjøre sosiale ting (f.eks. ha bildekonkurranser, dra på treff etc.). Denne klubben er ikke den som står registrert i NKK, og kan kalles en slags "hubby/brukshundklubb".

RPVH er den offisielle raseklubben kan du si. Den som står registrert som medlemsklubb innenfor NKK. Det blir vel egentlig litt feil å kalle den offisiell framfor den andre også, da NKK ikke er den eneste hundeorganisasjonen i Norge, men du skjønner nok hva jeg mener her. RPVH er klubben som setter avlskrav, jobber med utstillinger etc (det som "vanlige" raseklubber gjør). Det er disse som kan arrangere rasespesial med stort CERT f.eks.

Hvis du ønsker videre utdyping, PM... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...