Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivitet


maja80

Recommended Posts

Jeg lurer veldig på hvor mange turer hunden deres får hver dag, og hvor lenge?

Og hvor mye trener dere? Vi går selv 2,3 turer på tilsammen 2, 3 t hver dag. Og ca 5 ganger i uka får han løpe fritt en halvtime til en time, og da blir det selvsagt ikke like mange turer. Han har operert begge knærne så vi må ta det litt rolig med løping. Buddy er en blanding av rottweiler+vorsthe, pointer og husky på 40 kg så han trenger mye aktivitet. Vi trener også en del lydighet, triks og apport osv når vi er ute i skogen og hjemme. Alikevel er han veldig energisk, og til tider masete. Så jeg lurer derfor på om han får for lite mosjon, el for mye? Eller kan jeg gjøre ting annerledes?

Turene skjer på så og si samme tidspunkt hver dag så det er kanskje derfor han maser på de tidene.. :ahappy:

Takk for alle tips! :)

post-2240-1228122071_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener han iallefall ikke får for lite fysisk mosjon etter det du skriver. Har du hatt han siden han var valp? I så fall brukte du en del tid på ro-trening? Det er viktig å lære hunden at inne skal man være rolig og masing aksepteres ikke. Om du har en aktiv hund og du tar han med ut for å aktivisere han hver gang du ser han begynner å bli masete og stressa inne, så forsterker du adferden så til de grader og ender opp med en hund som aldri blir fornøyd.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kutta ned til 1-2 timer fysisk mosjon og heller gi han 1 time med skikkelig hjernetrim, det være lydighet, spor, agility eller noe annet. Dem blir slitne på en helt annen måte når dem er psykisk slitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kutta ned til 1-2 timer fysisk mosjon og heller gi han 1 time med skikkelig hjernetrim, det være lydighet, spor, agility eller noe annet. Dem blir slitne på en helt annen måte når dem er psykisk slitne.

Det var det jeg også ville skrive. Du har en blanding av svært aktive raser, og jeg vet at feks vorsteher ofte kan bli sånn at de blir rastløse dersom de bare får utfoldet seg fysisk og ikke nok psykisk. Så jeg ville brukt mer tid på rolige aktiviteter som krever at den bruker hodet og mindre tid på å gå tur. Har du prøvd feks spor?

Edit: Og aldri gi etter for 'maset' og krev at den skal være rolig inne. Dersom du går ut når hunden maser vil du bare forsterke masingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine får 45 min på morningen..... så får de etpar timer på dagen med mosjon. på ettermiddag el kveld er det lp trening , og tur etter dette :wub: noen ganger blir morgenturen kortere, men de er jo med på tur på dagen stort sett, og er de ikke det kompanserer jeg det senere på dagen. er viktig at de får løpt fra seg hver dag, og strukket på bena :o sykler med dem når det er vær til det. da er de løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Buddy når han var 11 uker, og siden det er min første hund har jeg gjort endel feil. Som f.eks å aktivisere han med engang han begynner å mase. Noe som sikkert er grunnen til masinga. Siden han har vært syk ca 1,5 år i strekk syns jeg så synd på han så han er både blitt bortskjemt, og vant til mye oppmerksomhet. Buddy har vært veldig uheldig og det ene uhellet har avløst det andre, og et avrevet korsbånd tar ca et år å trene opp etter operasjonen. Og når det ble bra bra røk det andre, og dagen vi skulle ta stingene kuttet han seg så opp på poten at det var på med den j.... skjermen igjen. Og så mistet han en klo, i tillegg til mye mageproblematikk. :P

Jeg skal prøve å ikke mosjonere han så mye, men heller gi han hjernetrim. Og overse masinga og pipinga, selv om det er vanskelig :P

Vi begynner på agility etter nyttår for da er det et år siden siste operasjon. Er også livredd for at han skal skade knærne igjen, for han kan ikke opereres mer... Og jeg elsker det dyret overalt på jord :P:P

Noen som har noen tips til hjernetrim som vi kan gjøre hjemme?

Glemte å si det men vi trener lydighet, og har gått sporkurs.. Merker at lydighetstreninga sliter han max ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...