Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i bil

Snute

Recommended Posts

Jeg slenger inn et lite spørsmål her om henting av valp, så lenge trådstarter ikke har noe imot det.

Trådstarter har ikke noe i mot det !

Trådstarter ønsker at alle hunder, også valper som hentes første gang - skal ha en best og trygges mulig kjøretur :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! Vi er vel alle hundeelskere her!

Og huldra, kan ikke du sende meg noen bilder av det buret? Får låne mamma's bilbur imellomtiden, men det er litt stort da det er til en Kleiner Münsterländer. Så jeg er jo forsåvidt litt ute etter et bur da! Gjerne legg ved mål av den også.. og kanskje for ikke å ødelegge tråden med reklame kan du jo bare sende det på PM eller noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Til dere med personbiler: Hvor har dere burene plassert? (personbiler har som oftest ikke bagasjerom kombinert med passasjerrommet) Står det på gulvet eller oppi setene?

Hvis du ikke har mulighet til å ha det i bagasjerommet (var det det du mente?) er det nok tryggest å ha det på gulvet og setet dratt så langt bak at buret ikke kan bevege seg. Buret mitt er aaalt for stort for det, så jeg har det oppi baksetene med forsetet dratt helt bak. Så buret sitter kilt fast mellom ryggen på forsetet og baksetet og har ingen mulighet til å fly fremover i en bråstopp eller kollisjon. Ideelt er det kanskje ikke, men det er det beste alternativet jeg har klart å finne.

Jeg slenger inn et lite spørsmål her om henting av valp, så lenge trådstarter ikke har noe imot det.

Skal hente babyen om 3 uker og planlegger hvordan. Sjansen for at jeg må kjøre opp alene er stor. Jeg har da fått låne et plastikk kattebur (som burde være veldig passende til en 8 uker gammel Phalene). Hvor bør jeg da plassere dette buret? Bak i bagasjerommet, eller ved gulvet til passasjer setet foran?

Greit å nevne at dette er en Sköda Octavia stasjonsvogn, så det er god plass bak, men skal buret stå der bør det kanskje bindes/festes på en måte?

Eller er det andre metoder for å hente valp som anbefales?

Jeg hadde som sakt over 18 timers kjøring alene da jeg henta min valp. Jeg hadde den i bur fremme så jeg kunne følge litt med på den og se når den vokna, for da måtte han gjerne fort ut (nå viste det seg jo at det ikke var noe problem å høre uansett da :icon_confused: ). Skal buret stå baki må det stroppes fast eller festes på annen måte. Jeg kjørte med Ekko i lånt bil og lånt bur en liten tur i går og da klarte han å velte plastburet over på sida og opp igjen fordi det ikke var stroppa fast. Nå er riktignok han ganske mye større, men se for deg et ikke festa lite bur i stort bagasjerom ved en kollisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! Vi er vel alle hundeelskere her!

Og huldra, kan ikke du sende meg noen bilder av det buret? Får låne mamma's bilbur imellomtiden, men det er litt stort da det er til en Kleiner Münsterländer. Så jeg er jo forsåvidt litt ute etter et bur da! Gjerne legg ved mål av den også.. og kanskje for ikke å ødelegge tråden med reklame kan du jo bare sende det på PM eller noe!

Reklame?

Ligger bilde og mål i linken. Fargen på buret er som på bildet, men døren/sprinklene på sidene er ikke svarte, men i metall-farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et stødig og trygt hundebur først som sist. Dere vet jo ca hvor store hundene blir, og hva dere får plass til i bilen. Tøybur er ikke til bruk i bil. Vanlige metallbur holder ikke mål, da de klapper sammen under kollisjon. Sprinklene kan også knekke og skade hunden. Da er det bedre med et plastbur som evt sprekker (eller forhåpentligvis ikke), et helsveiset metallbur (noe a la trønderburene) eller spesiallagde bilbur for hund som skal tåle kollisjoner. De sistnevnte er ganske dyre, plastbur (godkjent for fly) er litt dyrt, og metallbur er billigst. Hvis dere kjøper metallbur, så stripse i alle fall "skjøtene" (hjørnene) i buret, sånn at det ikke klapper sammen så lett. Det er også viktig at buret står stødig, uansett type bur. Fest det med tau eller tilsvarende, eller sørg for at det ikke kan flytte på seg ved en evt kollisjon.

Men duuuuuh.. jeg selger et solid bur som vil være passelig til valpen din, også når den blir voksen.. :D 400 spenn. :rolleyes2:

Jeg ser vel egentlig etter et fullt metall-bur.

Som nevnt i min første post, så er ikke metallbur noe særlig. Jeg sier ikke dette bare fordi jeg vil selge buret mitt (du skal få kjøpe hvilket som helst bur du ønsker :closedeyes: ), men plastbur er definitivt mye tryggere enn vanlig sprinkel-metallbur. Og det gjelder selv om du stripser hjørnene sånn at de ikke klapper sammen. Sprinklene bøyer seg lett under en kollisjon, hvor et plastbur heller vil sprekke hvis det ikke tåler belastningen. Du kan jo tenke deg hva som skjer med hunden da; hvis sprinklene trykker seg sammen, kanskje knekker på midten og spidder hunden. Eller med et plastbur, som bare sprekker, og da sprekker de gjerne utover (se filmen i linken tidligere i tråden), da kan hunden kanskje tråkke på en plastspiss når den prøver å komme seg ut, men sammenlignet med metall er det jo ikke så farlig.

Snakker du derimot om å kjøpe et helsveiset metallbur, eller et metallbur godkjent for bil og testet i kollisjoner, er det selvsagt det beste. Disse er da gjerne svindyre (flere tusen kroner, har sett de opp i mot 8000 for de større modellene, de billigste har jeg sett til ca 3000, brukt har jeg sett fra ca 2000), men helt klart det beste alternativet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting angående å ha hunden på gulvet bak setene.

Når bilen kolliderer, trekker den seg sammen som et trekkspill. Hunden blir jo presset i hjel... Ville satset på å ha den i et bur bakerst i bilen (til de som har stasjonsvogn)

Det er fronten og bakdelen som er laget sånn at den skal trekke seg sammen (så vidt jeg ihvertfall). Hvis ikke ville jo menneskebein blitt klemt ihjel. Den "firkantete boksen" vi mennesker sitter i i en bil er veldig beskyttet, det er derfor de ytre delene trekker seg så utrolig bra sammen, for ikke å skade denne "firkanten".

Du kan se det her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fronten og bakdelen som er laget sånn at den skal trekke seg sammen (så vidt jeg ihvertfall). Hvis ikke ville jo menneskebein blitt klemt ihjel. Den "firkantete boksen" vi mennesker sitter i i en bil er veldig beskyttet, det er derfor de ytre delene trekker seg så utrolig bra sammen, for ikke å skade denne "firkanten".

Du kan se det her:

Hmm...Men folk pleier jo å bli klemt i vrakene... Men jeg tror jeg er overbevist, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Men folk pleier jo å bli klemt i vrakene... Men jeg tror jeg er overbevist, ja.

Du må ikke glemme at dette var en film av en ganske ny bil. Ikke alle som har så nye biler, og jo eldre de er, jo mer trekkspill blir de nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme at dette var en film av en ganske ny bil. Ikke alle som har så nye biler, og jo eldre de er, jo mer trekkspill blir de nok.

Ja, det er nok noe som er mer vanlig med nyere biler. Så eldre biler blir nok enda mer most (inne denne "firkanten" også).

Bilen jeg skal hente hunden min i er en 2007 Sköda Octavia stasjonsvogn. Men siden buret jeg skal frakte i er så lite, og det kan bli vanskelig og få festet bak, tror jeg kanskje at jeg skal feste henne mellom baksetene og forsetene. Spesielt også fordi jeg ønsker å kunne ha et øye på henne. Men til vanlig pleier vi å ha et stort skråbilbur bak.

Men jeg skal faktisk på et møte i kveld for det bl.a. skal holdes et foredrag om Sikring av Hund i Bil! Så jeg kan jo komme med et lite kort sammendrag av hva jeg får vite der.

Kanskje det er noen som har noe spørsmål jeg kan spørre (hvis det blir mulighet for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal hente min valp i Gøteborg i februar/mars, er et stykke å kjøre derfra til skiptvet (indre østfold). det er en grand danois valp. skal ikke hente den aleine, så tenkte å ha den på fanget på turen hjem. hvor ofte bør vi stoppe?? når den våkner bare? og nå det er lenge siden den har vært ute.

har stor bil (caravelle, lang utgave) så plass bør ikke være no problem:P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal hente min valp i Gøteborg i februar/mars, er et stykke å kjøre derfra til skiptvet (indre østfold). det er en grand danois valp. skal ikke hente den aleine, så tenkte å ha den på fanget på turen hjem. hvor ofte bør vi stoppe?? når den våkner bare? og nå det er lenge siden den har vært ute.

har stor bil (caravelle, lang utgave) så plass bør ikke være no problem:P hehe

Først må jeg gratulere med "snart" nå valp :icon_redface:

Vi hentet Cesar i Uddevalla. På vei hjem stoppet i ca 4 ganger fra Uddevalla til Askim. Han tisset ikke noe særlig og gjorde ikke annet heller så det var mer fordi vi var nærvøse, men uansett prøvde vi..hehe..

Så lykke til med valpekjøp. Hvem vet, kanskje vi møtes engang. Alltid moro med hundetreff og valpesosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...