Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør jeg det rett?


Gjest

Recommended Posts

Vi har store utvendige persienner på verandaen. Det er et stålfeste rett ved verandadøra som "stikker ut" og er unormal i forhold til treplankene. Luna elsker det unormale. Og elsker å tygge på det.

Dermed vil jeg selvfølgelig ha dette stoppet. Eller, jeg har ville hatt dette stoppet lenge. Og det var ganske greit å stoppe når vi hadde døra åpen hele tiden. Men nå er det jo vind, snø og regn, og jeg kan ikke ha døra åpen. I ny og ne hører jeg den distinkte lyden av tenner mot stål, dette er en ganske skarp ting og jeg bekymrer meg for både tenner og munnens generelle helse.

Det jeg gjør: er å gå bort og åpne døra. Litt "brått" så hun går unna. Deretter står jeg helt normalt, ser ikke på henne, og venter til hun går til lekene sine. Da lukker jeg døra igjen og setter meg i soffaen. Er dette korrekt? Hvilken type avledning er dette? Bedre ideer til å stoppe ståltyggingen? Hun storkoser seg ellers på verandaen, leker med seg selv og har noe for en hver smak (vedpinner, kong, tauleker og plastballer) som hun får å leke med. Men det virker som hun plutselig ser den spennende tingen ved døra. Så vi går og legger leken UNDER ståltingen, så det ser ut som jeg holder på med leke, men EGENTLIG gnager jeg jo på ståltingen. :whistle:

Utspekulerte bikkjer.

(PS: forøvrig sier hun i fra om at "nå vil jeg inn" ved å hoppe opp med to poter på vinduet så vi lager dunk => setter seg pent foran døra og venter. Ikke verdens mest ideelle måte, men den er grei. Ikke bjeffer hun og ikke skraper / biter hun på noe. ) Om det kulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør: er å gå bort og åpne døra. Litt "brått" så hun går unna. Deretter står jeg helt normalt, ser ikke på henne, og venter til hun går til lekene sine. Da lukker jeg døra igjen og setter meg i soffaen.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du mener hunden lærer noe av dette? Hun får jo ingen konsekvens av atferden, hun blir bare avbrutt. I beste fall kommer du så brått på at du skremmer henne, og da vil hun muligens lære noe. Om hun kobler det til gnaging på dingsen altså.

I verste fall bruker du negativ straff (overse) når hun faktisk utøver atferden du ønsker (ikke tygge på dings).

Hvilken type avledning er dette?

Jeg vil ikke kalle det avledning, men heller avbrytning. Avledning bør gjøres i forkant av atferden, og det funker nok ganske dårlig på atferd som dette.

Bedre ideer til å stoppe ståltyggingen?

Hva med å konsekvent ta henne inn hver gang hun tygger? Om hun synes det er stas å stå på verandaen vil hun etterhvert koble det å tygge med å bli fratatt den ressursen.

Hva med å smøre inn dingsen med noe som smaker noe skikkelig høgg? Om det finnes noe sånt i en Labrador verden da... Sånn hotsauce som er 1000 ganger sterkere enn Tabasco kanskje. Eller Bitter Apple eller hva det nå heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mari, hun lærer i beste fall å skjule bedre det hun gjør galt.

Vi smurte på eddik på noen ting X'en yndet å gnage på. Det stinket høgg for oss med en gang, men det var effektivt på dyret også. Pensle eddik (eller annen egnet væske) på stanga med en tannbørste eller noe (anbefales ikke å bruke tannbørsten til noe annet etterpå...), hos oss varte det et par dager før hun "orket" å gnage igjen, og etter en repetisjon eller to var det uaktuelt å spise på disse tingene - det smakte jo dritt.

I den grad en berner kan krølle snutepartiet sitt, gjorde X'en det da hun smakte på eddiken, og en berner er rimelig matglad og lite kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å smøre inn. Gjorde den hyperinteressant i et par dager før regnet og snøen tok vekk smaken / hun ble vant til det. Har ikke prøvd hypersterke greier, kanskje det er neste hakk. Skal la tvilen min gagne ståldingsen, til tross for at jeg ikke tror det finnes noe som er ekkelt i Lunas verden.

Har faktisk tenkt på den der med å ta henne inn, men hun får jo en glede i at jeg jakter på henne da. Har prøvd med halsbånd, men jeg får ikke tak i henne. Det tror jeg heller er positiv forsterkning, fordi hun ELSKER å bli jaktet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å smøre inn. Gjorde den hyperinteressant i et par dager før regnet og snøen tok vekk smaken / hun ble vant til det. Har ikke prøvd hypersterke greier, kanskje det er neste hakk. Skal la tvilen min gagne ståldingsen, til tross for at jeg ikke tror det finnes noe som er ekkelt i Lunas verden.

Har faktisk tenkt på den der med å ta henne inn, men hun får jo en glede i at jeg jakter på henne da. Har prøvd med halsbånd, men jeg får ikke tak i henne. Det tror jeg heller er positiv forsterkning, fordi hun ELSKER å bli jaktet på.

Valpetrening er ikke latmannsarbeid. Da får du smøre håndtaket inn før du slepper henne ut, hver gang, så ikke regn og snø kan fjerne smaken mellom hvert besøk. Jeg ville smurt inn/penslet uten at hun så det, for at ikke du skal gjøre håndtaket til noe spennende hun også må undersøke. Ignorer det, og sørg for at det smaker høgg.

Og du må jo prøve forskjellige ting, det er tull at en hund liker absolutt alle smaker som finnes, men det er klart at noen liker det andre ikke liker, og noen er mindre kresne. For alt du vet, kanskje hun ikke liker smaken av kaffe? Eller ketchup? Så prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal la tvilen min gagne ståldingsen, til tross for at jeg ikke tror det finnes noe som er ekkelt i Lunas verden.

Emma har helt rett. Du finenr garantert noe hun ikke liker. Bacon drakk whiskey og geipet i seg Tabasco. Men hun gikk en stor ring rundt oliven. De er snåle.

Har faktisk tenkt på den der med å ta henne inn, men hun får jo en glede i at jeg jakter på henne da. Har prøvd med halsbånd, men jeg får ikke tak i henne. Det tror jeg heller er positiv forsterkning, fordi hun ELSKER å bli jaktet på.

Hun står vel ikke der ute uten at du har oppsyn med henne regner jeg med. Så hva med å ha et kobbel hengende løst etter henne? Evt lære henne noe så enkelt som en "gå inn"-kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...