Gå til innhold
Hundesonen.no

Sitronhalsbånd


Minda

Recommended Posts

Hei,

Noen fortalte meg det finnes sitronhalsbånd som virker slik at når hunden åpner munnen for å bjeffe, så får den en sprut sitron i fjeset. Er dette riktig - og er det en effektiv bjeffebremser?

Min hund er lite vant til andre hunder og bjeffer hysterisk når han ser noen.

Minda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tatt opp noe lignendeher, hvis ikke så kan jeg svare at de har ofte dette på dyreforretninger, at de koster et par tusen kroner, man må være veldig nøye på når det sprutes med mindre du har en sånn som gjør det automatisk, og hvis du vil ha den automatiske, så kan den kun være på når du er hjemme med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spruter i alle fall ikke når hunden åpner munnen; det må nok mer til! Hvis ikke ville det jo ha sprutet når hunden åpnet munnen for å gjespe også, og det ville jo vært dumt. Ikke at det ikke er dumt fra før av også, for det er det jammen. Og det er slett ikke en ting å sette på hunden sin fordi den bjeffer på andre hunder. Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hei,

Noen fortalte meg det finnes sitronhalsbånd som virker slik at når hunden åpner munnen for å bjeffe, så får den en sprut sitron i fjeset. Er dette riktig - og er det en effektiv bjeffebremser?

Min hund er lite vant til andre hunder og bjeffer hysterisk når han ser noen.

Minda

Mest sannsynlig bjeffer hunden din hysterisk fordi den er usikker på andre hunder. Hunder blir ofte usikkere på ting de ikke har blitt sosialisert nok på. Derfor er det så viktig å introdusere valpen for alt man ikke vil den skal bli redd for seinere i livet mens den ennå er valp. Et sitronhalsbånd vil her ikke ha mye for seg tror jeg, og vil kanskje heller gjøre det værre? det vil uansett kun gjøre noe med symptomet hunden viser, og ikke med årsaken eller følelsen hunden har(grunnen til at hunden bjeffer), og det er årsaken man må jobbe med når hunden har et problem. Dermed vil hunden kanskje slutte å bjeffe etter en del repitisjoner( og kanskje bare når den har halsbåndet på, de er flinke til å lære seg sammenhenger), mens hunden alikevel er like redd. og da har du egentlig ikke gjort noe med problemet, for hunden er like redd den! og du vil da heller få en hund som ikke tørr å gi uttrykk for hva den føler, noe som ikke er å anbefale. Du vil nok bare forsterke ubehaget den føler ved synet av en annen hund-> hunden er redd, den får et ubehag når den ser på det den er redd for, og den blir da bare enda mer redd. Den vil mest sannsynlig ikke forbinde ubehaget med at den bjeffer engang, men med den andre hunden, i og med at det er den andre hunden er grunnen til at hunden din bjeffer. Det er du som har gjort en for dårlig jobb med hunden nå det kommer til sosialisering med andre hunder,å la hunden svi for dette med enkle løsninger, som bare gjør vondt værre for hunden er ikke riktig!

vil du gjøre noe med problemet så må du tilnærme deg andre hunder gradvis over en lang periode og med masse belønning, for å snu måten hunden ser på andre hunder på. Fra noe skremmende og uvant, til noe positivt som den ikke trenger å frykte. Ikke sprute sitron i ansiktet på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vennine som prøvde dette. Hunden deres sluttet å bjeffe mens det var på, men uten det så bjeffet den som bare det. Bedre å oppsøke problemet vil jeg tro, istedenfor å bruke et hjelpemiddel som bare virker midlertidig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også et bjeffebånd som gir støt. Disse er mer effektive og utrolig nok snillere, grunnet at sitronen sitter lenger og forlenger derfor straffen til når hunden har blitt stille, den blir altså også straffet for å ti still. Mens et raskt støt får den til å ti still og når den gjør det så er det ikke mer støt.

Men prøvde det på hunden vår, og for å være helt ærlig så merket han ikke noe til det. Kanskje ikke kraftig nok støt, men vi ga ihvertfall opp. Rasen er uansett kjent for å være bjeffete, og å bjeffe når det kommer besøk det må da være lov!

Men tilbake til problemet ditt, så tror jeg ikke noe bånd av denne typen vil hjelpe. Bjeffing skal stoppes når hunden er valp, og sosialisering gjøres også i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen.... jeg er helt rystet!! Hvorfor i guds navn har dere hund? Som leketøy? Hunden er ikke vant med andre hunder, så skal dere beynne med sitronhalsbånd og elektrisitet!!!!

Les en bok og gå kurs, hvis dere virkelig ikke vet hvordan man skal få en veloppdragen hund. Og gidder du ikke, så får du heller bare omplassere den til noen som gidder å ta seg tia til å trene hunden, og som har kompetanse til å eie hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen.... jeg er helt rystet! Hvorfor i guds navn har dere hund? Som leketøy? Hunden er ikke vant med andre hunder, så skal dere beynne med sitronhalsbånd og elektrisitet!!

Les en bok og gå kurs, hvis dere virkelig ikke vet hvordan man skal få en veloppdragen hund. Og gidder du ikke, så får du heller bare omplassere den til noen som gidder å ta seg tia til å trene hunden, og som har kompetanse til å eie hund!

Beklager hvis jeg er kvass.. men jeg blir rett og slett provosert. For jeg mener at det florerer alt for mye kynisme når det kommer til hundehold, men det gjelder forsåvidt alt dyrehold i dag. Det er liksom bare å få seg et dyr. Nå i disse dager er det jo unektelig veldig "in" å ha hund. Og resultatet kan man se overalt.

Her inne på forumet, snakkes det om strup, sitron, elektrisitet, bur osv... som om at det var den største selvfølge, som om at det er slik man oppdrar en hund!!

Har man fått ett promblem med bissevovven, som man ikke vet hvordan man skal håndtere, så vil jeg kjærebe dere om å oppsøke kompetent hjelp. Istedet for å sitte på nettet å prøve å løse problemene. Bruk heller tia på bikkja.

Noen av overnevnte midler fjerner kanskje problemene. Men jeg kan love dere, at dere får ikke en fornøyd hund.

Men ikke vet jeg noe om hva som er det viktigste for dere hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da min mors hund og hun som gjorde det. Hva jeg mener har ikke så mye å si da.

Selv er jeg imot alt som ikke er godvilje med hund, bortsett fra et dypt nei iblant når den gjør noe gærnt. Og resultatet til min mor var jo akkurat som ventet, det virket ikke. Men nå kan det jo sies at han er oppdratt helt feil, tiltross for at jeg har prøvd å omtrene han.. eller trene han da i det hele tatt.

For å si det mildt, fra min side blir det bare god oppdragelse fra starten og mye kurs. For å unngå problemer, og dukker de opp noen jeg ikke kan løse selv vil jeg nok kontakte en spesialist på området.

Men tenkte jeg skulle nevne at familiehunden hadde blitt prøvd med elektrisk halsbånd, nå skal det jo også sies at dette ble brukt på han med tanke på sauetrening. Noe som dessverre er obligatorisk for jakthund, har jeg forstatt ihvertfall, correct me if I'm wrong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne på forumet, snakkes det om strup, sitron, elektrisitet, bur osv... som om at det var den største selvfølge, som om at det er slik man oppdrar en hund!

Det er vel ingen her som sier at det er en selvfølge? Du prøver vel heller å hinte at du mener det er totalt uakseptabelt?

Har man fått ett promblem med bissevovven, som man ikke vet hvordan man skal håndtere, så vil jeg kjærebe dere om å oppsøke kompetent hjelp. Istedet for å sitte på nettet å prøve å løse problemene.

Nå er faktisk dette forumet til for å spørre om nettopp råd og tips.

Minda: jeg ville heller belønnet hunden ved passering av hunder dersom den er skeptisk til andre hunder, slik at han forbinder hunder med noe positivt, i stedet for negativt, slik det blir med et sitronbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også et bjeffebånd som gir støt. Disse er mer effektive og utrolig nok snillere, grunnet at sitronen sitter lenger og forlenger derfor straffen til når hunden har blitt stille, den blir altså også straffet for å ti still. Mens et raskt støt får den til å ti still og når den gjør det så er det ikke mer støt.

Jeg blir litt oppgitt jeg, når uerfarne "anbefaler" STRØM :rolleyes:

Det er noe som bør KUN bruke til trening(gjeting osv) med erfarne instruktører som kan å bruke det rett.

Jeg kjenner ei som brukte sitronhalsbånd til en som bjeffet, mye. Det virket ikke såå bra.. Dessuten ble beholderen fort tom. Den måtte fylles på hele tiden.

Jeg syns det er bedre å spørre etter tips på hvordan å få bort bjeffingen jeg, enn å ty til hjelpemiddel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt jeg, når uerfarne "anbefaler" STRØM :rolleyes:

Det er noe som bør KUN bruke til trening(gjeting osv) med erfarne instruktører som kan å bruke det rett.

Jeg kjenner ei som brukte sitronhalsbånd til en som bjeffet, mye. Det virket ikke såå bra.. Dessuten ble beholderen fort tom. Den måtte fylles på hele tiden.

Jeg syns det er bedre å spørre etter tips på hvordan å få bort bjeffingen jeg, enn å ty til hjelpemiddel :)

Som sagt, båndet ble brukt til trening av gjeting i første omgang. Men jeg er helt enig i at mot bjeffing skal det ikke brukes så selv støtter jeg det ikke. Men det er ikke mye jeg kan gjøre når hundeeieren (selvom det er min mor) ønsker å prøve det. Heldigvis skjønte hun at det ikke var en god idé og det ble bare brukt 1 eller 2 ganger (uten strøm).

Dessuten, hva er vitsen i å stoppe en hund som har lært at det er greit å bjeffe når det ikke er noe problem for verken eiere eller naboer. Men når man får valp bør man passe på at man ikke lar den gjøre noe man ikke har tenkt å tillate som voksen. Så hvis man ikke liker bjeffing, så stopper man det fra starten av.

Hvis noen hadde prøvd støthalsbånd på meg fordi jeg skrek for mye, så hadde det nok ikke blitt så akseptert av verken meg eller samfunnet.. så hvorfor skal da en hund ha det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg er kvass.. men jeg blir rett og slett provosert. For jeg mener at det florerer alt for mye kynisme når det kommer til hundehold, men det gjelder forsåvidt alt dyrehold i dag. Det er liksom bare å få seg et dyr. Nå i disse dager er det jo unektelig veldig "in" å ha hund. Og resultatet kan man se overalt.

Her inne på forumet, snakkes det om strup, sitron, elektrisitet, bur osv... som om at det var den største selvfølge, som om at det er slik man oppdrar en hund!

Har man fått ett promblem med bissevovven, som man ikke vet hvordan man skal håndtere, så vil jeg kjærebe dere om å oppsøke kompetent hjelp. Istedet for å sitte på nettet å prøve å løse problemene. Bruk heller tia på bikkja.

Noen av overnevnte midler fjerner kanskje problemene. Men jeg kan love dere, at dere får ikke en fornøyd hund.

Men ikke vet jeg noe om hva som er det viktigste for dere hundeeiere.

Vil bare si at skal du diskutere på et slikt forum må du tåle at folk har ulike treningsmetoder. Kom heller med forslag om hvordan du ville gjort det, eller har lært hvordan det skal gjøres:) Da får du det frem på en bedre måte hva du står for, og at du ikke syns strøm/sitron er noen god måte. (Selv er jeg enig med deg, men det betyr ikke at alle er det).

Følte bare jeg måtte si det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Mest sannsynlig bjeffer hunden din hysterisk fordi den er usikker på andre hunder. Hunder blir ofte usikkere på ting de ikke har blitt sosialisert nok på. Derfor er det så viktig å introdusere valpen for alt man ikke vil den skal bli redd for seinere i livet mens den ennå er valp. Et sitronhalsbånd vil her ikke ha mye for seg tror jeg, og vil kanskje heller gjøre det værre? det vil uansett kun gjøre noe med symptomet hunden viser, og ikke med årsaken eller følelsen hunden har(grunnen til at hunden bjeffer), og det er årsaken man må jobbe med når hunden har et problem. Dermed vil hunden kanskje slutte å bjeffe etter en del repitisjoner( og kanskje bare når den har halsbåndet på, de er flinke til å lære seg sammenhenger), mens hunden alikevel er like redd. og da har du egentlig ikke gjort noe med problemet, for hunden er like redd den! og du vil da heller få en hund som ikke tørr å gi uttrykk for hva den føler, noe som ikke er å anbefale. Du vil nok bare forsterke ubehaget den føler ved synet av en annen hund-> hunden er redd, den får et ubehag når den ser på det den er redd for, og den blir da bare enda mer redd. Den vil mest sannsynlig ikke forbinde ubehaget med at den bjeffer engang, men med den andre hunden, i og med at det er den andre hunden er grunnen til at hunden din bjeffer. Det er du som har gjort en for dårlig jobb med hunden nå det kommer til sosialisering med andre hunder,å la hunden svi for dette med enkle løsninger, som bare gjør vondt værre for hunden er ikke riktig!

vil du gjøre noe med problemet så må du tilnærme deg andre hunder gradvis over en lang periode og med masse belønning, for å snu måten hunden ser på andre hunder på. Fra noe skremmende og uvant, til noe positivt som den ikke trenger å frykte. Ikke sprute sitron i ansiktet på den..

Skriver under :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...