Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppgitt! "Morro kull!"

Isabel

Recommended Posts

Det er jo nettopp derfor en seriøs oppdretter aldri parrer to hunder, den parrer linjer. En seriøs og dyktig oppdretter vet hva som ligger bak avlsdyrene, og velger avlsdyr fordi en ønsker å forene bakgrunnen, og tror det vil gi noe som er bedre enn foreldredyrene. Skal du parre en hund, må du se på avlsdyrene, deres søsken, deres tidligere avkom, deres foreldre, deres tanter og onkler, halvsøsken, besteforeldre, også videre.

Jeg er veldig spent på hvordan rottmann-bevegelsen tenker å holde oversikt over alle dyrene, for å kunne få denne granskningen av linjer i sitt oppdrett. Vi som driver med renrasede hunder bruker veldig mye DogWeb for å sjekke HD og AD, for eksempel - jeg formoder det er to faktorer som inngår i helse på rottmann også. Hvordan skal en klare å få en oversikt over hvilke hunder som har hvilken diagnose, når det ikke registreres i noe registrer? For det skal vel ikke være renraset dobermann som parres med renraset rottweiler hver gang - er målet å få en egen rase, er det blant annet krav til å kunne dokumentere en rekke generasjoner av samme "prosent". For rottmann er ikke den første "rasen" noen ønsker å konstruere, og det vil ta mer enn 30-40 år - det er raser som er eldre, og enda ikke anerkjent.

Jeg ser ikke helt forskjellen, jeg, hvis vi tar utgangspunkt i at det er oppdrettere som vet hva de holder på med - og er målet å skape en ny rase, bør det være dyktige genetikere og kynologer som holder på med det, og ikke slumpoppdrettere.

Hvis noen ønsker å lage en rase med kombinerte egenskaper, hvorfor er det verre enn å blande to raser som har så mye felles som rottweiler og dobermann?

Og du, overraskelser i valpekassa får en også i renraset oppdrett. Ring fem-seks store oppdrettere på rottweiler, så er jeg sikker på at de kan fortelle deg at ikke alle kull blir homogene verken mentalt, fysisk, psykisk, eksteriørt eller på sunnhet.

Ta en prat med de her inne som har zwetsana bolonka, så kan de fortelle deg at det ikke er så enkelt, og at det nok tar mer enn 30-40 år å få anerkjent en rase.

Snakk med de som har dansk-svensk gårdshund, som først i sommer fikk lov til å motta CACIB på internasjonale utstillinger - altså var blitt anerkjent av FCI, enda rasen er gammel som bare det.

Jeg mener ikke å være en downer, men det kan være greit med en reality check av og til.

Men hvem skal bestemme, hvem skal avgjøre at det er seriøst og kontrollert? Hvem skal få definere målet for raseutviklingen? Når en innenfor renrasede miljøer er uenig om hvordan rasen skal se ut, hvordan skal dere klare det på vei mot en ny rase? Hvem skal få si at det er seriøst og det er avl i hytt og pine?

Hvorfor det?

Hvis noen ønsker en slik rase, hvis det er et marked, hva er da galt med dette? Hvis jeg parrer min shih tzu med min berner, fordi jeg ønsker å få fram en liten, bamsete rase, hvorfor er det galere enn for eksempel rottmann?

Så må jeg vel avslutte med å si at jeg synes det er mange utopier ute og går, når folk vil skape nye raser. Denne Gude-/Frankenstein-leken, hvor en tror en ny rase kan skapes på noen tiår, gjør meg litt trist. Det er allerede så mye dårlig oppdrett på renrasede hunder, hvorfor ikke fokusere på å forbedre og videreføre de 400+ rasene som allerede finnes? For jeg tror ikke noen av de av oss her på Doggis innehar den kompetansen det kreves for å skape en helt ny rase (jeg tror ikke den samlede kunnskapen her inne er nok en gang), og strengt tatt ser jeg ikke behovet heller.

Ta deg en titt på EURAISER...en rase som stammer fra tyskland fra 1950 ca. BLANDET med SAMOJED, CHOW CHOW og TYSK SPITZ...å ble godkjent som ren rase i 1973..hmmmmm......kan du telle der???? hvor mange år er det?? Oy...det var vist 23 år det!! Snakker om å ta en reality sjekk fra tid til annen du..

For å få fram en rase så er NOEN nødt til å ta initiativ, det jeg mener er at det skal ikke være hvem som helst. Selvfølgelig skal det være folk med avls og oppdrettserfaring gjennom mange år samt at det skal fokuseres på blod og gemytt, å dette er i samarbeid med ett avlsråd som da kanskje fatter interesse for denne nye arten..

Som jeg sier, det er en brøkdel av de som prøver som seirer, men takket være de som seiret sitter du med de to du har i dag.

Ja, det tar en god del år før en rase blir godkjent, noen bruker flere hundre år, mens noen ikke bruker så mye. Men for å si det sånn, en rase som har vært ren i mange ti år å ikke har blitt godkjent i dag, den rasen er det en GRUNN til ikke har blitt godkjent! Da er det noe som e galt med blodlinjene som ikke blir godtatt.

Dette tok jeg som ett personlig angrep, noen her inne er virkelig ute etter å sverte andre å synes sitt hundehold og sine meninger er det som er riktig, DET provoserer meg!

Siden du har nerven til å påstå at ingen som er her inne på doggis har kompetansen til å drive med avl og oppdrett så håper jeg du ser på deg selv på samme vis, for du er selv her inne. Du er tydeligvis ikke kompitabel nok til å drive du heller sånn som du angriper andre for å ha egne meninger. Ta deg en reality check selv før du kritiserer andre!

Jeg er IKKE enig i at folk skal drive avl bare for å drive avl, å ikke ha peil på hva de driver med, de MÅ ha fakta å god kjennskap til hva de går inn i. Det er alt for mange av sånne der ute som "vil ha ett kull fordi valpene er søte" å jeg er sterk motstander av det! En avler for å videreføre GODE blodlinjer.

Å, ja, jeg angriper tilbake når jeg føler at jeg blir personlig angrepet for mine egne meninger å folk prøver å fortelle meg at det jeg mener er feil! Jeg har mine meninger, respekter det eller la være å svare på det. Jeg har stor respekt for hva andre mener om saker å ting, å alle må ha sine meninger, men jeg kritiserer ikke andre for hva de mener! Personangrep har ingenting på en slik side å gjøre.

Beklager, jeg pleier ikke å reagere slik, men dette gjorde meg fly forbanna :)

Jeg kommer bare med EKSEMPLER på hvordan de flaste rene hunderaser i dag er blitt til, å dette er faktisk dokumentert, å folk har viten om dette. "Rottmann" har ikke jeg hørt om tidligere, men jeg bruker det som ett EKSEMPEL. Om det er en heldig blanding eller ikke er det ingen som vet noe om. Den kan bli bra, den kan bli uheldig, men det vet ingen noe om enda.

Det er ALLTID positive og negative sider ved avl, å en oppdretter en mer seriøs enn en annen, men det jeg prøver å få frem er at folk avler bare for at "de vil ha", å da er det snakk om penger og valper. Folk i dag er bortskjemte og pengegriske. Useriøsitet står det ingen respekt for, men det er MIN mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en titt på EURAISER...en rase som stammer fra tyskland fra 1950 ca. BLANDET med SAMOJED, CHOW CHOW og TYSK SPITZ...å ble godkjent som ren rase i 1973..hmmmmm......kan du telle der???? hvor mange år er det?? Oy...det var vist 23 år det! Snakker om å ta en reality sjekk fra tid til annen du..

Fint, da finnes det et eksempel på at det kan ta kortere tid. Men jeg ga også eksempel på raser hvor det har tatt lang tid. Rottmann (eller labradoodle og andre -doodler) er ikke funnet opp i dag, det er blandinger som har eksistert med et eget navn en stund, og det ser ikke ut til at det skal ta bare et par tiår å få det til. Ingen regel uten unntak.

For å få fram en rase så er NOEN nødt til å ta initiativ, det jeg mener er at det skal ikke være hvem som helst. Selvfølgelig skal det være folk med avls og oppdrettserfaring gjennom mange år samt at det skal fokuseres på blod og gemytt, å dette er i samarbeid med ett avlsråd som da kanskje fatter interesse for denne nye arten..

Ja, men jeg prøver å si at det er mange rundt om som leker seg med rottmann'en. Det er ingen som nevner noe om nasjonalt - eller endog internasjonalt - samarbeid! Og igjen spør jeg, hvem er det som skal bestemme hvem det er som har rett i hva en rottmann er, og derfor skal få bestemme denne blandingens utvikling? Når du velger å bruke rottmann som eksempel, må jeg få lov til å gå ut fra at du vet noe mer om "rasen" enn at det er noe som heter det?

Blod og gemytt - hva med helse? Hvilke helseplager finnes på rottmann, hva må en ta hensyn til? Hvilke bruksegenskaper ønsker en å forvalte og videreføre - det er jo en blanding av to raser, jeg formoder en ønsker det beste fra begge, hva er dette? Og hvis en rase skal anerkjennes, må den ha en rasestandard - hvordan skal denne utformes? Skal ETT avlsråd gjøre dette? Et i Norge? Eller i Tyskland, som er rasenes hjemland? Eller i USA, som har større tradisjon på å navngi blandinger og markedsføre det som rase, og har egne klubber for blandinger og andre ikke-anerkjente raser? Eller et internasjonalt fora?

Og dette gjelder alle raser - derfor er jeg så inderlig sikker på at det kreves mer enn et par tiår på å få fram nye raser.

Som jeg sier, det er en brøkdel av de som prøver som seirer, men takket være de som seiret sitter du med de to du har i dag.

Takk, jeg kjenner mine rasers historie. Den ene har vokst fram gjennom hundre år, den andre gjennom tusen år, før de ble anerkjente som raser og en bevisst raseavl ble startet. Rasene vokste fram uten annen bevisst avl enn at de dugde til sine oppgaver, det var ingen raseforedling - det er en moderne hundefilosofi.

Ja, det tar en god del år før en rase blir godkjent, noen bruker flere hundre år, mens noen ikke bruker så mye. Men for å si det sånn, en rase som har vært ren i mange ti år å ikke har blitt godkjent i dag, den rasen er det en GRUNN til ikke har blitt godkjent! Da er det noe som e galt med blodlinjene som ikke blir godtatt.

Noe galt med blodlinjene? Litt usikker på hva du mener med det? Vil ikke en rase bli godkjent hvis det er for mye sykdom på de linjene som finnes? Eller hva mener du? *oppriktig usikker, ikke sarkastisk eller slem*

Jeg vet for eksempel bolonka og tajganeren ikke har fått internasjonal anerkjennelse, fordi FCI mener det er for få individ i verden til at rasen vil overleve (røft beskrevet). Andre raser har ikke fått internasjonal anerkjennelse, fordi det ikke har vært enighet om rasestandarden. Andre raser sliter med å bli godkjent pga interne splider. Eller det kan være vanskelig å dokumentere stamtavlene, når mye av avl'en er gjort av mennesker som er opptatt av brukandes hunder, og ikke papirarbeid.

FCI er generelt veldig strenge med å anerkjenne nye raser, siden det er en god del allerede.

Dette tok jeg som ett personlig angrep, noen her inne er virkelig ute etter å sverte andre å synes sitt hundehold og sine meninger er det som er riktig, DET provoserer meg!

Vel, jeg beklager at du oppfattet det slik, men når en velger å legge ut om hvordan noe skjer/kan skje - burde en tåle at andre forteller at det nok ikke er så lett. I stedet for å se på det som et angrep, kan du jo lese noen av spørsmålene mine om igjen, hvor jeg lurer på hva dere har tenkt til å gjøre for å få til rottmann'en. Hva vil du bidra med? Og om ikke du kan/vil/skal bidra med noe, hvordan arbeides det ellers? Det er ikke bare å parre et par dobbis med rottis, og få rottmann.

Og ja, jeg ser at du sier du ikke visste om rottmann'en før nå, men du virker jo positiv til å utvikle nye raser, hvis det gjøres riktig. Så hvordan gjøres det riktig?

Siden du har nerven til å påstå at ingen som er her inne på doggis har kompetansen til å drive med avl og oppdrett så håper jeg du ser på deg selv på samme vis, for du er selv her inne. Du er tydeligvis ikke kompitabel nok til å drive du heller sånn som du angriper andre for å ha egne meninger. Ta deg en reality check selv før du kritiserer andre!

Men kjære deg, les det jeg skriver, og les en gang til.

Jeg skriver at det å konstruere en ny rase krever veldig mye, og det er DET arbeidet jeg ikke tror Doggis-folket har kompetanse til. Jeg vet det er flere dyktige oppdrettere her, og det er sikkert flere enn de jeg kjenner/vet om - men disse driver med en renraset rase, og det er brått enklere enn å skulle konstruere en helt ny rase. De har allerede en standard å forholde seg til, de har anledning til å delta i offisielle konkurranser hvor en kan vurdere og kvalifisere/diskvalifisere avlsdyr, de har rasehistorie og helsestatistikk å lære av, de har andre oppdrettere på samme rase å lene seg til. Mens en som skal drive med rottmann må trå en del upløyd mark - trolig parallelt med at andre gjør det samme på andre jorder, for det er jo ingen som snakker om eller viser til et flernasjonalt samarbeid for å få dette til en rase, det er enkeltstående rottmannentusiaster som drømmer om dette som en rase. Og DEN veien er meget mye tyngre å gå, enn å avle på en "ferdig" rase. Det er lettere å lage pizza med ferdigdeig, enn med ferskt korn som utgangspunkt.

Jeg er IKKE enig i at folk skal drive avl bare for å drive avl, å ikke ha peil på hva de driver med, de MÅ ha fakta å god kjennskap til hva de går inn i. Det er alt for mange av sånne der ute som "vil ha ett kull fordi valpene er søte" å jeg er sterk motstander av det! En avler for å videreføre GODE blodlinjer.

Supert, her er vi helt på nett.

Men jeg lurer fremdeles på hva som er en god rottmann, hva som vil gjøre en god rottmann, hvilken vei en skal, og hvordan en kommer dit. Og jeg lurer på hvem som har god nok kunnskap til å utvikle en ny rase, hvilke personer (eller skal det være en enkeltperson) som skal få æren og ansvaret.

Når en innenfor godt etablerte raser er uenig om veien og målet - hvordan skal en da gå fram når en starter helt fra begynnelsen av?

Å, ja, jeg angriper tilbake når jeg føler at jeg blir personlig angrepet for mine egne meninger å folk prøver å fortelle meg at det jeg mener er feil! Jeg har mine meninger, respekter det eller la være å svare på det. Jeg har stor respekt for hva andre mener om saker å ting, å alle må ha sine meninger, men jeg kritiserer ikke andre for hva de mener! Personangrep har ingenting på en slik side å gjøre.

Igjen, det er ikke ment som et personlig angrep, det er ment som et innlegg i en diskusjon om bevisst blandingsavl generelt og om rottmann konkret - du valgte selv å være med i en diskusjon og si at det var en bra hund, jeg lurer bare på hvordan rasen skal etableres.

Kritiske spørsmål er ikke det samme som kritikk.

For øvrig føler jeg meg ikke angrepet.

Beklager, jeg pleier ikke å reagere slik, men dette gjorde meg fly forbanna :)

Jeg kommer bare med EKSEMPLER på hvordan de flaste rene hunderaser i dag er blitt til, å dette er faktisk dokumentert, å folk har viten om dette. "Rottmann" har ikke jeg hørt om tidligere, men jeg bruker det som ett EKSEMPEL. Om det er en heldig blanding eller ikke er det ingen som vet noe om. Den kan bli bra, den kan bli uheldig, men det vet ingen noe om enda.

Det er ALLTID positive og negative sider ved avl, å en oppdretter en mer seriøs enn en annen, men det jeg prøver å få frem er at folk avler bare for at "de vil ha", å da er det snakk om penger og valper. Folk i dag er bortskjemte og pengegriske. Useriøsitet står det ingen respekt for, men det er MIN mening.

Jeg skjønner du er sint. Og noen ganger er det litt uheldig å svare når en er så sint.

Kom gjerne med flere eksempler på raser som har oppstått på 30-40 år, for de rasene jeg kjenner historien til har brukt vesentlig lengre tid. Så er det rart at jeg setter spørsmålstegn ved det?

Og hva du snakker om sist må du få utdype, for jeg skjønner ikke hva du mener - sier du at alle oppdrettere er pengegriske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ART...D=1098466523890

Ta deg en titt på dette. Her står det ingen verdens ting om at det må være (bare ett eksempel på en rase) Engelsk setter parret med Engelsksetter, men det er lover og regler som følger. Dette er ordentlig oppdrett. Det er det jeg mener med kontrollert og seriøs avl på hund. De skal vite hva de holder på med.

Når det gjelder "Rottmann" så har jeg ingen ringeste anelse om hvordan denne blir avlet på, men det er mange som etterspør denne type hund. Hvorfor? Jeg vet ikke. Jeg brukte bare eksempler på hvordan en rase blir til og hvordan raser en gang har blitt til. Så egentlig så kan du bare se bort fra navnet "Rottmann" sånn sett.

Når jeg snakker om blodlinjer til en rase så mener jeg gener rett og slett (ikke sikkert det er alle som sier "blodlinjer"? Bare gammel vane :P .) En rase kan være aldri så ren, men ikke å bli godkjent p.g.a f.eks for mye "skavanker" om du skjønner? Eller sykdommer som f.eks viser seg å komme tilbake i hver tredje generasjon hund, som ansees for å være alvorlig å ikke avlsverdig, men det trenger ikke være mer enn at det finnes for få av en rase som du sier.

Ang. pengegriskhet så sier jeg ikke at alt folk er pengegriske, absolutt ikke. Jeg blir bare oppgitt av folk som "leker" seg med avl og oppdrett, parrer bikkjene sine bare for at det er en lettvint måte å tjene penger på. Så lenge folk er villig til å betale så er det alltid en luring rundt hjørnet som ser å tjene penger på det. Det gjør meg trist :) , for noen er mer opptatt av penger enn av hundens beste. Utviklingen når det gjelder hundehold å oppdrett har tatt helt av de siste 5-10 årene, å av de som driver med oppdrett så er det nok en god del som kaller seg oppdrettere som over hode ikke vet hva de holder på med.

Du ber om ett eksempel til i henhold til at det ikke tar lang tid å få godkjent raser som rene, da her jeg ett par eksempler på dette, bare for å få frem at det er faktisk er noen raser som ikke har tatt så lang tid.

1. Tjekkoslovakisk ulvehund. Planmessig kryssing av Schæferhund og karpatisk ulv fra 1951. Godkjent i 1980.

2. Mudi. En kryssning mellom ungarske gjeterhunder på slutten av 1800 tallet. Godkjent i 1930 som egen rase.

Som du sikkert ser så er det faktisk en del raser som ikke har brukt så mange år på å bli godkjent.

Så har vi jo da de hunderasene som er så gamle at ingen vet hvordan det oppstod med sikkerhet, men de som har forsket mest på det har en "anelse".

Gråhunden (Norsk elghund Grå) f.eks. blir sett på som en "urhund". Det er funnet levninger av denne rasen som er omtrent 5000 år gamle. Dette er den rasen jeg har mest "erfaring" med. (min far er da en ivrig jeger, å min mor drev oppdrett på disse)

Berner sennen er også en hund som er utrolig gammel som er kjent helt tilbake til antikken (700 f.kr og til 500 e.kr), men den fikk ikke navnet BS før i 1908. (En rase med ett helt usedvanlig herlig gemytt, å ble fort en av mine favoritter i oppveksten)

Dette er raser som ikke er utviklet bare på få år, men som har vært her siden "tidenes morgen".

Jeg personlig har med meg hjemmefra at en ikke skal avle på blandingshunder, eller blande to raser. Skal en drive seriøs avl så skal en drive avl med rene raser. Videreføre de beste egenskapene i de rene rasene. JEG hadde ikke kommet til å avle på to forskjellige raser. Det hadde jeg absolutt ikke tatt sjansen på. Jeg har ikke erfaring nok til å drive avl på rene raser heller, selv om jeg kanskje sitter inne med en del kunnskap og erfaring med hund, og er oppvokst med avl så ser jeg ikke på meg selv som "ferdig utdannet" om du skjønner. Men det er faktisk folk som avler på hundene sine som ikke vet forskjellen på en underdannig å en dominant hund, eller ser hva som er gode egenskaper eller dårlige egenskaper. Triste greier...

Føler det blir mye plapper her, å mener ikke å dømme noen med det jeg sier, så jeg beklager at jeg kanskje var krass tidligere.

Dette er vel ett tema jeg har blitt litt opptatt av, for utviklingen innen avl og oppdrett er etter min mening ikke bra. Jeg svartmaler ikke alle, men en skal være yderst forsiktig for ikke å bli lurt, å gjøre grundige undersøkelser før en går til innkjøp av valp. Ikke alle som kjøper hund å skal ha ren rase vet de skal be om dokumenter og stamtavler.

Men men, de om det.

Jeg er vel litt for gammeldags når det gjelder avl sikkert, men har ingen planer om å endre mitt synspunkt på det. Sånn som det er i dag bærer det i gal retning...som jeg har sagt tidligere, jeg er kritisk, men ikke sneversynt. Å finne ut hvor å hva en rase kommer fra er en interesse jeg har. Hvor de oppstår, hvorfor de oppstår å hva som var årsaken til at noen begynte å avle frem "denne rasen".

En lærer masse om rasene ikke minst! :P

En ting til sist. Dobermann rasen er skapt og avlet frem av en mann ved navn Louis Dobermann i tyskland rundt 1870 eller 80. Dobermann er en kryssing av Rottweiler, mellompincher, weimaraner, engelsk greyhound og manchester terrier.

Der har du en mann som "tar æren" av å skape en rase ved å gi den sitt navn. Han var en som tok en sjans, å som var heldig. Etter hans eksperiment kom Dobermann rasen. En rase som i dag betegnes for å være en meget elegant, hengiven, barnekjær og trofast hund, men som trenger en bestemt og erfaren hundeeier. Jeg har snakket med enkelte som hadde dette som førstegangshund, å har ikke hatt noe problem med det, men det skal vist være mye jobb, å for en som ikke har hatt hund før kan det bli mye vist nok :) Er avlet frem for å være vakthund, men blir i dag brukt for det meste som tjenestehund og familiehund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...