Gå til innhold
Hundesonen.no

Mye Alaska Huskey på Finn


thomas84

Recommended Posts

Jo der er mange, men om der er så mange fler enn f eks schæfer el rottweiler o.l. vet jeg ¨nå ikke.

De fleste AH.valper blir født hos større kenneler som avler for å beholde 1 eller 2 selv og selge resten. Hunder blir ofte målt når de begynner komme i trekkalder, og det er ofte da de faller fra. Kravene og standarden er streng hos mange og holder ikke hunden mål som trekkhund, så blir dem solgt eller omplassert.

Dette er også ei problemstilling i forhold til hvor hundene da havner hen. Som regel er ikke de som overtar en AH helt klar over hvilke målestokk hunden ble avlet frem for, og at det den dermed ofte blir en stadig omplasseringshund fordi den ikke holder de strenge krav som oppdretter stiller i forhold til sitt spann (kanskje for tung, for lett, ikke holder høy nok fart, utsatt for skader osv), og da blir for kravstor igjen med tanke på aktivitetsbehov en "vanlig" hundeier kan dekke.

Ofte er dette en av årsakene til at der er mange AH'er.

Mang en gang har jeg hørt uttalelsen - kunne tenke meg en Siberian eller en Alaskan Husky. Blir litt frustrert over det, for det virker for meg som at mange tror Ah er en ren-rase (sidestillt med Siberian) med rasestandard, som gjør at man vet høvelig hva man kan forvente.

Fakta er at en AH er en trekkhund avlet for å springe fortest mulig over lange distanser. Den kan bestå av alt fra pointer, Vorsteher, settere, mynder, Sh, retrievere u name it!

Mange pleier skille mellom AH av polar type og av fuglehundtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...