Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund begjært avlivet etter slåsskamp

Marianne

Recommended Posts

Oki, hunden til søsteren min, Junior er en litt usikker fyr i møte med andre hunder, spes andre hannhunder, som veldig mange andre hanner er..

Ihvertfall.. På søndag var en kompis av min "svoger" ute å gikk med Junior, hadde han løs hvor det smalt med han og en staff. Mannen med staffene (han hadde to, men bare den ene som sloss) kastet seg inn i kampen for å skille de. Dette var i en slalombakke, så det er jo litt bratt, ergo de trillet litt nedover.

Eieren ble naturlig nok ganske forbanna og skulle ha navn og adr på eierene til Junior, for han skulle anmelde til politiet. Han ble med kompisen tilbake til der hvor søster og svoger bor. Svoger stod ute å pratet med noen naboer da de kom tilbake. Eieren var fortsatt forbannet, og var ikke veldig imøtekommen til å prøve å finne en løsning.

På spørsmål fra min svoger om hvordan det gikk med hundene fikk han til svar at det skulle han bare drite i..

Nå i kveld får min søster en telefon fra en journalist fra Budstikka, som er lokalavisen der de bor, som kan fortelle at eieren av staffene har politianmeldt det hele, og begjæret Junior avlivet. I tillegg kommer det sansynligvis en annonse om dette i avisen imorgen. Dette er måten de får vite om dette på.

Han påstår at hunden hans ble skadet og at han selv ble bitt i tommelen. Ingen av de 4 menneskene som så mannen kunne se at han hadde noen skade noen steder, han var møkkete på ryggen, som er ganske naturlig etter å rulle rundt i en slalombakke... Han påstår at det var Junior som bet. (Jeg undres jo litt over hvordan han vet det med sikkerhet. Alle som har skillt hunder som sloss vet da at det går ganske fort i svingene og tennene der..) Han nevnte heller ingenting om noen bittskader da han kom for å få navn og adresse.

Junior haltet veldig på det ene frambeinet i går, ville ikke gå opp trapper og har blodutredelser på øyet. Idag er han fin i labben men fortsatt rød i øyet.

Så er spørsmålet: Hvordan forholde seg til dette? Har han noen rett til å kreve Junior avlivet?

Håper på noen vettuge svar ganske kjapt, vi er ganske fortivlete over situasjonen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Kan virke som han med staffene var gira på å putte en hund annet enn sine egne i avisa...??Bare en sprø tanke..Jeg vet jo ikke noe,men det bare slo meg som en hevngjerrig fyr liksom...heh..

Ikke at det er av betydning..sånn for meg,men hvilken type hund er junior?Er det en sånn ikke typisk kranglehund?

Denne mannen hørtes ikke videre hyggelig ut hvertfall,og man kan jo spekulere i hva han har for tanker med dette oppstyret han nå ruller igang...Skulle tro hundene hans var halvdøde.

Det er klart man som staffe eier kanskje ønsker andre raser som angriper hunder også kommer frem i media(istedenfor å bare se "sine egne" få dårlig omtale),men dette var litt ekstremt uansett?!Neste gang kan det faktisk være hans tur.

Ikke fordi han har staffer ,men fordi han har hund.Noen ganger sloss hunder om de får mulighet,eller føler de må liksom.SUPRISE!

Det er jo også veldig trist at noen som ikke eier en hund tar seg friheter med den,eller eventuelt ikke får restriksjoner på løsslipp osv fra eier.Det er så mye lettere å holde de "godene" til dem som kjenner hunden og vet hva den kan eller ikke kan.*

Så jeg forsvarer altså ikke at Junior angrep,men det får være grenser for surskap og overdrivelse(Slik jeg oppfatter det)

Håper ikke dette blir noe surskap videre..Det må da kunne gå an og ordne opp i dette?

Jeg ville ringt mannen,og prøvd å ha en rolig og saklig samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren så kjipt. Vi har vært i en lignende situasjon, familiehunden bet en som truet mamma. Han ble begjært avlivet, men lever i beste velgående :ahappy:. Her er det snakk om en fyr som ble bitt fordi han gikk inn i en slosskamp, hvilket sier seg selv at er risikofylt. Om jeg stikker hånden min inn i en hai sin munn og blir bitt kan jeg ikke begjære haien for avlivet :P Hvis du ser i hundelovens § 18, fjerde ledd, bokstav c så står det at hunden skal avlives med mindre vilkårene der er oppfylt. Junior antas vel ikke å være en større risiko enn andre hunder, og han fryktes vel heller ikke å angripe staffemannen og hans hunder igjen. Dersom forholdet faktisk er anmeldt kan det ta lang tid før dere bli kontaktet av politiet og tatt inn til avhør, og da prøver de å belyse saken så godt de kan. Anbefaler å ta bilder av skadene, og gjerne skrive ned det man husker av hendelsen nå. Junior blir nok ikke krevet avlivet, men det kan hende eierne får en bot eller et forenklet forelegg og må betale evt legeregninger hos staffemannen.

§ 18. Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt.

Dersom det anses praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en hund fremfor å avlive den.

Hvis hundeholdet ikke anses sikkerhetsmessig forsvarlig, kan vedtak om avliving eller omplassering omfatte alle andre hunder som hundeholderen har hånd om.

Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd: a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives.

b) En hund som har angrepet eller vesentlig skadet dyr i landbruket eller tamrein, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det.

c) En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt.

En hund som har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, etter at politiet har gitt hundeholderen mer enn én skriftlig advarsel i løpet av de siste tre år, kan avlives eller omplasseres av politiet. Dette gjelder uten hensyn til om advarselen gjelder samme hund. Vedtaket kan omfatte alle de hunder som hundeholderen har hånd om. Advarselen regnes ikke som enkeltvedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en Hoffe. Glemte å si at Junior var løs og staffene var i bånd.

Men ja jeg er helt enig i at det er sånn som skjer, når man har hund... Håper det ikke skjer noe videre, lille gullet til tante. Han er jo bare en liten usikker gutt i en stor kropp, snill som dagen er lang og har en engels tålmodighet med nevøen min på 1,5 år.. *sukk*

Edit: Takk Tone :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Anette :ahappy:

Nå viser det seg at saken står litt sterkere på vår/Junior sin side. Staffe-eieren slo Junior gjentatte ganger i hodet, etter at Junior hadde sluppet staffen og gitt seg i kampen. Staffen hang da i pelsen på halsen til Junior.. Det kan jo fint være at Junior fikk blodutredelsene i øyet fra de slagene...

Søs og svoger har sendt mailer fram og tilbake nå i kveld, og han som gikk med Junior når det skjedde har snakket med journalisten på telefon. Så det er bare å fortsette å krysse fingrene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanksje noe med at ENDELIG var det en såkalt "kamphund" som ble angrepet av en "vanlig" hundrase, så han vil vel gjerne ha litt PR om at det en av 100 ganger skjer det motsatte.

Dette var interessant statistikk... Hvor har du den fra?

Slik jeg ser det så har faktisk vedkommende som luftet "Junior" faktisk brutt loven.

Klippet fra "Lov om hundehold (hundeloven)";

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller *klipp*

Noe han åpenbart ikke har klart...

Men like fullt synes jeg vedkommende med staffene kommer med et urimelig krav. Hadde dette vært noe som skjedde flere ganger, så skjønner jeg at folk kanskje ville reagert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde saken stillt seg anderledes om Junior hadde gått i bånd og staffene løs? Hadde da ikke blitt ett hylekor av tanter om hvor uansvarlig staffeeieren var og stakkars lille junior??? Jeg syns i utgangspunktet at juniors lufter har opptrådd uansvarlig som lar en usikker hannhund som kan utagere mot andre hunder gå løs tydeligvis uten kontroll- Om det er dermed sagt at junior bør bøte med livet vet jeg ikke, men jeg er vel bare generellt snerpete.

Edit: HVorfor skal eieren av en staff bli mindre redd enn eieren av andre raser, når hunden hans blir angrepet av en annen hund? Det er jo faktisk ikke anderledes enn de ørten diskusjonene som har vært tidligere hvor eiere blir redde og fortvilte når hunden deres blir angrepet og man gjør det man må for å forsvare sin egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde saken stillt seg anderledes om Junior hadde gått i bånd og staffene løs? Hadde da ikke blitt ett hylekor av tanter om hvor uansvarlig staffeeieren var og stakkars lille junior??? Jeg syns i utgangspunktet at juniors lufter har opptrådd uansvarlig som lar en usikker hannhund som kan utagere mot andre hunder gå løs tydeligvis uten kontroll- Om det er dermed sagt at junior bør bøte med livet vet jeg ikke, men jeg er vel bare generellt snerpete.

Veldig enig i denne.

Å begjære Junior avlivet synes jeg er en overdrivelse, da han vel strengt tatt ikke har angrepet et menneske.

Men jeg ville blitt rimelig forbanna om jeg lufta hundene mine i bånd, og de ble angrepet av løs hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, jeg holder helt og holdent med staffe-eieren.

Hadde jeg gått tur med mine hunder i bånd og de hadde blitt angrepet av en annen hund så hadde jeg anmeldt saken umiddelbart og ja - jeg tror jeg hadde forlangt den angripende hund avlivet også - i alle fall om den var over knehøyde i størrelse.

Sorry liksom.

Her har man en am.staff eier som har hunden sin i bånd - de hundene blir angrepet av en uttaggerende Hoffe som tross at man vet den er uttaggerende får gå løs på tur med en person den sikkert ikke omgås daglig. Og så forsøker dere å fremstille eierne av den ANSVARSBEVISSTE eieren som den store stygge ulven?

Jeg synes det er direkte ufint av dere jeg! Som Gråtass sier - hadde det vært omvendt så hadde dere antagelig tatt helt av.

Nei - her har eieren av staffene min fulle sympati - og igjen - hadde det vært mine hunder han angrep så hadde han hatt langt mer enn en blodutredelse på øyet uten at jeg hadde hatt dårlgi samvittighet av den grunn.

Jeg synes det er så hårreisende jeg at dere begynner å legge ut om hvilke skader stakkars Junior fikk fordi mannen slo han i hodet ........... hårreisende - hva om det hadde vært Tequila som ble angrepet Marianne - ville du bare stått å sett på du da eller? Av frykt for å skade bikkja som fløy på din?

Åååå himmel jeg kjenner jeg er opprørt........ hvorvidt Junior bør avlives eller ikke skal jeg ikke si noe om, hadde jeg vært eier av hunden som ble angrepet så hadde jeg forlangt det - rett og slett fordi jeg mener det er en menneskerett å kunne gå tur med mine hunder uten at de skal bli angrepet av dustebikkjer ute av kontroll - men mest sannsynlig så får de en smekk på fingeren og beskjed om å ha kjøteren i bånd for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen tvil om at han ikke burde sluppet Junior. I følge han så løp Jr bort, for han virket det som han ville bare hilse og så smalt det fra staffen.

Edit: HVorfor skal eieren av en staff bli mindre redd enn eieren av andre raser, når hunden hans blir angrepet av en annen hund? Det er jo faktisk ikke anderledes enn de ørten diskusjonene som har vært tidligere hvor eiere blir redde og fortvilte når hunden deres blir angrepet og man gjør det man må for å forsvare sin egen hund.

Selvfølgelig blir eiere redde når hunden deres sloss, uavhengig rase. Det er vel ikke helt poenget vel. Poenget er vel at hunder sloss innimellom, sånt skjer. Ja det er utrolig ubehagelig, men det er vel og mer vanlig at man ordner opp seg i mellom, betaler vet regninger osv.

Jeg syns nå det er voldsomt å blande inn politiet. Og det handler ikke om at det er hunden til søsteren min, det hadde jeg synes uansett. De største skadene er ikke skjedd, ergo man ordner opp seg i mellom.

Jane: Om det er derfor eller derfor han velger å gjøre dette, det vet jeg ingenting om..

Inustaff: Jeg får ikke tak i søsteren min nå, så jeg vet ikke noe mer om saken idag.

Vel, jeg holder helt og holdent med staffe-eieren.

Hadde jeg gått tur med mine hunder i bånd og de hadde blitt angrepet av en annen hund så hadde jeg anmeldt saken umiddelbart og ja - jeg tror jeg hadde forlangt den angripende hund avlivet også - i alle fall om den var over knehøyde i størrelse.

Sorry liksom.

Deg om det :P

Her har man en am.staff eier som har hunden sin i bånd - de hundene blir angrepet av en uttaggerende Hoffe som tross at man vet den er uttaggerende får gå løs på tur med en person den sikkert ikke omgås daglig. Og så forsøker dere å fremstille eierne av den ANSVARSBEVISSTE eieren som den store stygge ulven?

Jeg synes det er direkte ufint av dere jeg! Som Gråtass sier - hadde det vært omvendt så hadde dere antagelig tatt helt av.

Det var ikke amstaffer.

Og puste litt med magen nå Merete. Nå har ikke jeg prøvd å framstille noen som den store stygge ulven, jeg har bare forklart hva og hvordan.

Som jeg svarte Gråtass litt høyere opp her, uavhengig av rase: Slosskamper er IKKE moro.. Jr løp ikke bort å angrep direkte heller, så vær så vennlig å ikke skap historier som ikke er sanne.

Nei - her har eieren av staffene min fulle sympati - og igjen - hadde det vært mine hunder han angrep så hadde han hatt langt mer enn en blodutredelse på øyet uten at jeg hadde hatt dårlgi samvittighet av den grunn.

:rolleyes: Poenget der var at Jr hadde gitt seg, mannen fortsatte å delje løs på han, mens hans hund hang i halsen hans, ja det er drit rettferdig...

Ja helt greit å prøve å stoppe en slosskamp, men når den ene parten gir seg så fortsetter man ikke å slå, sånn er det bare!

Jeg synes det er så hårreisende jeg at dere begynner å legge ut om hvilke skader stakkars Junior fikk fordi mannen slo han i hodet ........... hårreisende - hva om det hadde vært Tequila som ble angrepet Marianne - ville du bare stått å sett på du da eller? Av frykt for å skade bikkja som fløy på din?

Nei men i all verden da...! hehe

Selvfølgelig hadde jeg og reagert! Jeg har flere ganger gått inn og brukket hunder løs fra hverandre, som ikke alltid har vært mine, men jeg går da ikke å anmelder noen for at jeg ikke kunne flytte fingrene mine i tide...

Åååå himmel jeg kjenner jeg er opprørt........ hvorvidt Junior bør avlives eller ikke skal jeg ikke si noe om, hadde jeg vært eier av hunden som ble angrepet så hadde jeg forlangt det - rett og slett fordi jeg mener det er en menneskerett å kunne gå tur med mine hunder uten at de skal bli angrepet av dustebikkjer ute av kontroll - men mest sannsynlig så får de en smekk på fingeren og beskjed om å ha kjøteren i bånd for fremtiden.

Ja jeg kjenner jeg og blir opprørt når jeg starter en tråd hvor jeg spør om råd og ikke din mening om saken... Må være fantastisk deilig å ha perfekte hunder :rolleyes:

Og i fare for å gjenta meg selv, hvis noen har noen konstruktive ting å komme med, kom veldig gjerne med det! :P Ja, han skulle ikke gått løs, men han gjorde nå en gang det, get over it og la oss nå diskutere ting som har med saken å gjøre, ikke synsing fra alle og enhver.

*Dobbelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen tvil om at han ikke burde sluppet Junior. I følge han så løp Jr bort, for han virket det som han ville bare hilse og så smalt det fra staffen.

Det er en dårlig unnskyldning og det vet du også..

Selvfølgelig blir eiere redde når hunden deres sloss, uavhengig rase. Det er vel ikke helt poenget vel. Poenget er vel at hunder sloss innimellom, sånt skjer. Ja det er utrolig ubehagelig, men det er vel og mer vanlig at man ordner opp seg i mellom, betaler vet regninger osv.

Jeg syns nå det er voldsomt å blande inn politiet. Og det handler ikke om at det er hunden til søsteren min, det hadde jeg synes uansett. De største skadene er ikke skjedd, ergo man ordner opp seg i mellom.

Nei, det er ikke normalt at hunder slåss, nei det er ikke sånne ting som skjer, om man er litt på nett.

Skal jeg minne deg på hvor opprørt du var når en person syklet på hunden din?

Ikke kom å si at dette ikke er personlig for det er bare tull. Det er ikke normalt at man ordner opp seg i mellom når en person uavhengig av rase opptrer uansvarlig. Det er ikke normalt at folk som blir redde og opprørt setter seg ned og diskuterer hva som er rett og rimelig. Da handler man i affekt og selvrettferdighet, ergo blir din søster anmeldt og hunden begjært avlivet.

Det er fortsatt ingen sympati fra min side. Jeg stiller meg helt bak BP sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dårlig unnskyldning og det vet du også..

Nei, det er ikke normalt at hunder slåss, nei det er ikke sånne ting som skjer, om man er litt på nett.

Skal jeg minne deg på hvor opprørt du var når en person syklet på hunden din?

Ikke kom å si at dette ikke er personlig for det er bare tull. Det er ikke normalt at man ordner opp seg i mellom når en person uavhengig av rase opptrer uansvarlig. Det er ikke normalt at folk som blir redde og opprørt setter seg ned og diskuterer hva som er rett og rimelig. Da handler man i affekt og selvrettferdighet, ergo blir din søster anmeldt og hunden begjært avlivet.

Det er fortsatt ingen sympati fra min side. Jeg stiller meg helt bak BP sitt innlegg.

Dette har fortsatt ikke noe med saken og gjøre! Selvfølgelig blir man opprørt, men man roer seg ned etter hvert...

Nå, tilbake til saken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Rådet er skrekkelig enkelt Marianne - når sånt skjer så legger man seg paddeflat ned og ber om unnskyldning som man aldri har gjort før i i sitt liv - og sier ja, jaha og selvfølgelig til alt motparten kommer med - og så håper man det går over.

Man forsøker i alle fall ikke å jobbe på spreng for å fornærme den fornærmede enda mer.........

Greit nok at du ikke vil ha min personlige mening, og at du vil ha råd - men jeg har faktisk lov til å mene at jeg synes det er hårreisende at folk her faktisk mener at eieren av staffene er den "gale" her.

Kanskje ville det vært fint om saken kom i Budstikka - da ville vi i alle fall fått begge parters historie.

Men igjen - man behøver ikke å være proaktiv i en sak som denne, om saken er anmeldt blir det bare smekk på fingeren og punktum. Politiet kommer ikke til å forlange Junior avlivd med mindre de har mange slike saker på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- men jeg har faktisk lov til å mene at jeg synes det er hårreisende at folk her faktisk mener at eieren av staffene er den "gale" her.

Næ.... Sånn er det være staffeeier, serru. Vi får skylda uansett. Hehe!

Jeg har jo både AmStaff og Staff, så jeg må jo ihvertfall være gal... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ei tispe som ikke liker at ukjente hunder kommer busende bort til henne når hun er i bånd, og om det skjer så er sjansen der for at det kan smelle. Hadde det skjedd så hadde jeg blitt rimelig forbannet selv hvis eieren av den andre hunden ikke hadde lagt seg paddeflat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ville det vært fint om saken kom i Budstikka - da ville vi i alle fall fått begge parters historie.

Mhm, for Budstikka er jo kjent for å sitere folk riktig og skildre saken fra begge sider på en objektiv måte, ikke slik at det skaper reaskjoner...

Det som har skjedd har skjedd, det var dumt og unødvendig, men det Marianne lurte på var hvilke rettigheter man har. Kan jo feks fortelle om en schäfer som forsøkte å dele en papillon i mange deler (papillonen måtte opereres og lappes heftig sammen igjen), men der ble ikke hunden avlivet, dels fordi schäferen var en redningshund. Mao så skal det mye til før politiet går inn og krever hunden avlivet. Og det er forskjell på et slagsmål som beskrevet over, og når hunden faktisk går inn for å herpe den andre hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kunne gå an og oppføre seg skikkelig,uansett hvilken rase man har..

Jeg er sikker på at eieren av disse hundene føler fordommer på kroppen jevnlig,og da går det faktisk an å holde seg for god for å eksplodere helt på noen andres tabber.Sålenge det ikke førte til blodbad.

Jeg holder ikke med noen av partene slik som denne saken ser ut.Men har likevel meninger om saken.

Fremmede folk har ingenting med å slippe andres hunder løse,og eiere skal holde sone ukontrollerbare hunder i bånd.

Folk som eier staffer,amstaffer,Pitbulls,og andre buller bør faktisk ha like mye forståelse for at andre raser kan slå klikk som deres egne.Som ALLE hunder.

De som eier slike raser har jo hatt og har vel fortsatt en evig kamp mot fordommer,og vi vet alle her at de rasene er syrlig omtalt overalt.

Da mener jeg at de bør godta at andre raser/individer har sine feil,og at uhell skjer.Ellers kan de jo slutte å forsvare egne raser,fordi de selv faktisk er uten nåde til andre.

Må legge til at jeg ser ofte folk med bullehunder i bånd som klikker på folk som har løse hunder,ganske enkelt fordi de selv er redde for å stå med skylden pga rasen de har.Er ukult om det kommer en skamtøff kongepuddel og prøver seg på 2 amstaffer liksom.

Så det er faktisk ikke lett å ha noen side her,men sunn fornuft kommer man langt med.Jeg forstår begge sider til en viss grad.

Synes det er dumt å sitte å si at Junior må dø pga det.Det er litt vel hard dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som eier slike raser har jo hatt og har vel fortsatt en evig kamp mot fordommer,og vi vet alle her at de rasene er syrlig omtalt overalt.

Akkurat som i denne tråden...

Da mener jeg at de bør godta at andre raser/individer har sine feil,og at uhell skjer.Ellers kan de jo slutte å forsvare egne raser,fordi de selv faktisk er uten nåde til andre.

En hund er en hund. Shit happens, og folk må lære seg å ta mer ansvar...

Hvis du har inntrykk av at jeg har ment noe annet, så er det i tilfelle feil.

Må legge til at jeg ser ofte folk med bullehunder i bånd som klikker på folk som har løse hunder,ganske enkelt fordi de selv er redde for å stå med skylden pga rasen de har.Er ukult om det kommer en skamtøff kongepuddel og prøver seg på 2 amstaffer liksom.

Nå har jeg to staffer som jeg ikke bekymrer meg så mye for. Men amstaffen min er jeg nok noe mer var på...

Hun finnes ikke aggressiv, og går overens med alt og alle. MEN... Om en løs hund skulle fly på henne, så vil hun helt sikekr forsvare seg. Problemet er at siden hun er en ulovlig rase, så er hun rettsløs. Derfor er jeg redd for å møte løshunder, med idioteiere med null kontroll.

Synes det er dumt å sitte å si at Junior må dø pga det.Det er litt vel hard dom.

Jeg synes heller ikke at han burde dø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg håper ikke du amstaff tror jeg er imot staffe eieren,men jeg syns han overreagerer..som sagt.

Jeg håper han eieren snart forstår at slikt kan skje...Selv om det ikke er ønskelig i det hele tatt.

Jeg har selv opplevd angrep på tur.

Det var en amstaff som trodde han var smart og skulle angripe 2 akitaer og en amstaff.

Har sagt det før et sted,men den amstaffen endte opp med å ligge som en fisk på land fordi han hoppet rett inn i en flokk og begynte å rive løst.Mine var i bånd..

Jeg ble helt klart irritert.Ikke fordi det var amstaff,for det hadde jeg jo selv,men fordi den hunden var rabiat og hoppet og vrengte seg 10 ganger verre en "Pitbullen Emily" for å komme tilbake og sloss mer,og de glapp nesten den lille sprøingen i forsøket hans.De ga blanke i at jeg kunne vært en gammel dame med en Golden.Og de hadde null kontroll etter at de hadde fått tak i hunden.Den så ut til å ville rive stykker bilen etter at den ble kasta inn der.

Jeg sa at det var flaks for dem at det var meg/oss den møtte.

Ellers hadde nok den hunden blitt avlivet tvert.

Kan legge til at hele hunden strålte RABIAT og at det kanskje hadde vært lurt av meg og anmelde for å forsøke å få den ut av verden.Eierne var type "mafia wannabes" og skulle ikke hatt den hunden.

Siden det var en amstaff i den settingen,så tror jeg neppe jeg hadde fått noe stress om mine hunder skadet den hunden grovt,noe de ikke gjorde,selv om den lå å sprellet på rygg.

Men om det var en illsint Golden hanne,så hadde nok saken blitt snudd...eller?

Møtte nemlig mange av dem som så ut til å mene at de eide verden med sine hunder.

Man får nemlig streng beskjed om å ha kontroll på hunden sin dersom feks Frøken Hadeland kommer løs med puddelen sin eller noe sånt.(Puddel er liksom klisje sammen med Golden,haha)

At puddelen feks er et monster i krøllet forkledning er det ingen som bryr seg om.

Nei,Man skal aller helst løfte sin farlige muskuløse hund med kort hår over hodet på tur,slik at alle disse med de løse "snille og vanlige" rasene kan få ha dem løse og løpe rundt å gneldre og angripe hunder av et helt annet kaliber,så de selv ikke er i direkte livsfare.

Satt på spissen her,men likevel er det noe man faktisk opplever.

Derfor må man vel være såpass at man kan se det fra begge sider...?

En Hoffe er vel en Howavart,og disse er ikke svake hunder de heller.Jeg kan forstå at staffeeieren var redd for hundene,og hvorvidt han er skadet eller ikke har vi ingenting med å spekulere i.Man blir nok skadet av å rulle rundt i en slalombakke?

Hvorfor i alle dager var dette i en slalombakke forresten?Sprø plass liksom.

Det kunne jo endt med alvorlige skader på eier av staffene faktisk,om settingen er slik jeg ser det for meg.

Det er klart at man skal ha det i bakhodet.

Kan en ikke bare betale legen,veterinæren og sørge for å holde hoffen i bånd?

Må det være så fullt av intriger,og overdrivelse?

Ei venninne sin amstaff ble angrepet daglig av en hissig Labrador og Schæfermix.Og den hunden gjorde mye skade på amstaffen i unghund tiden.En dag tok amstaffen igjen,og da var det stakkars labramix og slemme kamphund.

Hva feiler et folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg håper ikke du amstaff tror jeg er imot staffe eieren,men jeg syns han overreagerer..som sagt.

Da er vi to...

Jeg sa at det var flaks for dem at det var meg/oss den møtte.

Ellers hadde nok den hunden blitt avlivet tvert.

Kan legge til at hele hunden strålte RABIAT og at det kanskje hadde vært lurt av meg og anmelde for å forsøke å få den ut av verden.Eierne var type "mafia wannabes" og skulle ikke hatt den hunden.

Ikke umulig at den hunden hadde hatt det bedre på de evige jaktmarker ja...

Satt på spissen her,men likevel er det noe man faktisk opplever.

Det verste er at det er ikke så veldig på spissen heller...

Jeg kjenner igjen problemet etter å hatt rottiser og buller opp gjennom årene.

Kan en ikke bare betale legen,veterinæren og sørge for å holde hoffen i bånd?

Må det være så fullt av intriger,og overdrivelse?

Signerer denne. Å gå med en hund løs, som atpåtil ikke er ens egen...

Ei venninne sin amstaff ble angrepet daglig av en hissig Labrador og Schæfermix.Og den hunden gjorde mye skade på amstaffen i unghund tiden.En dag tok amstaffen igjen,og da var det stakkars labramix og slemme kamphund.

Kjenner igjen denne ja.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase/blanding er Junior?

Hadde hunden min angrepet en annen i bånd hadde jeg lagt meg laaaangflat, og bedt om unnskylning. Ikke minst: sagt jeg skulle betale alle utgifter ved en evt dyrelegetime.

Bikkja mi ble angrepet av en Ridge mens vi stod fredlig å så på andre hunder. Hun glapp båndet. Ingen skade, men han ble ganske fort mye mer bøllete etter de episoden. Om det har med pubertet eller kampen å gjøre vet jeg ikke.

Jeg angrer på at jeg ikke anmeldte kjerringa når hun var så frekk at hun ikke sa et kløyva ord etterpå!

Jeg hadde sett ann hunden som angrep, og eieren før jeg hadde anmeldt noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...