Gå til innhold
Hundesonen.no

Å fly med valp som er for stor for kabinen

Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Hvor ille er det egentlig å fly med en valp i bagasjen på fly? Det er snakk om en generelt trygg grei valp som er vandt med bur og sover greit når den er alene. Vil den blir traumatisert av å måtte fly? Jeg har egentlig ikke noe valg, jeg er fullstendig avhengig av å kunne fly med han noen ganger i året. Det er ikke tvingende nødvendig før han er 6 mnd gammel, men jeg skulle helst kunnet dratt når han bare er 3 1/2 mnd også. Noen som har erfaring med å fly med så unge valper? Skal jeg kjøre er det snakk om omtrent 17 timer effektiv kjøring. Pluss all stopping selvsakt.

Skrevet

Har reist med hunder fra de er nokså unge, det samme med kaniner. Jeg synes ikke det virker som de blir nevneverdig stresset av flygingen og jeg hadde iallefall ikke hatt noe problem med å fly med en ellers trygg valp på 6 mnd.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe problem i det hele tatt å fly med lille gutten din, han er jo en tøff kar!:) Så lenge du ikke gjør det til en stor deal så blir det nok ikke stor deal for tervtotten heller:)

Her i huset fløy Lyng for første gang når han var 6-7mnd, da ble han sendt av sted med ei veninne han ikke hadde noe særlig forholdt til og hentet på flyplassen av en slektning han heller ikke hadde noe forhold til. Jeg kom kjørene et par dager etterpå. Gutten tok ikke skade av det, og ikke av de ørtogførti turene i ettertid til Oslo 1-8ganger i året;)

Med Zima var vi kjempe slem, hun var 10uker (eller noe sånt) når hun fløy første gang, og da var hun for stor til å ta med i cabien så hun lå i cargo. 12uker var hun på returen. Kom svinsende ut av kassa og lurte på om vi skulle vekke henne allerede? Hun som lå så godt på dyna i buret;)

Skrevet

Har også fløyet med valp på 6 mnd i bagasjen. Var helt forferdelig, fordi vi hadde blitt forespeilet at han skulle få være i kabinen, så vi var helt uforberedt på at han måtte i bagasjen. Hadde kun et pittelite bur å ha han i (ikke godkjent for fly), men han fikk være i det av en eller annen grunn. Mellomlandet i Oslo på vei til Bergen/Trondheim, og fikk hilse på han da. Han kom ut og var strålende fornøyd for å se oss. Hadde heller ingen problemer med å smyge seg inn i buret igjen da vi skulle fly videre. Det hører med til historien at han ble avlivet noen år senere pga dårlige nerver, men flytur på den alderen taklet han altså veldig bra uansett. Så det går nok fint med din lille også! :)

Skrevet

X'en var på vingene nøyaktig seks måneder gammel, og syntes hele turen var kjempespennende - så masse rart å se på. Vel inne på flyet er jeg overbevist om at hun sov, for det var ikke gnagd på beinet da hun spratt ut ved ankomst. Ganske tissetrengt, men ellers i fin form. Og ingen reservasjon mot å gå inn i buret igjen etterpå. Og hun var ikke vant til å være i bur daglig.

Det er jo mange oppdrettere som må sette relativt små valper (fra åtte uker allerede) på fly, fordi de skal eksporteres langt avgårde, og disse valpene overlever da fint det også.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Det var godt å høre. Han er jo en ganske trygg fyr som takler nye ting bra, men allikevel syns jeg det er litt ekkelt med situasjoner hvor jeg ikke har kontrollen siden jeg ikke er der. Noen stor deal skal jeg nok uansett ikke lage ut av det Mailin. Når jeg bor i Tromsø med hele familien på østlandet har jeg vel egentlig ikke noe valg uansett. Det må bare gå greit.

• 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk
Skrevet

Et lite oppfølgingsspørsmål. Hvor nøye er det vanelig at de er på størrelsen på buret? Og gjør det noe for hunden om buret er alt for stort? Det blir jo bare når det tar av og lander at det blir bevegelse, ikke som bil hvor den trenger støtte hele tida pga svinger osv. Saken er den at snille dama på flyplassen sa at det var helt greit med et alt for stort bur. Hun syntes til og med at det var kjempebra. Det eneste som betydde noe var at det ikke var for lite. Buret jeg har er str L til en liten tervvalp. Altså ballsal. Det andre buret er blitt alt for lite. Dama på flyplassen så valpen og vet hvor stort buret er og syntes det bare var bra. Men kan jeg risikere at de begynner å krangle på det på vei hjem igjen fra annen flyplass?

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som har kranglet for at burene er for store, så fremt de ikke er for store til selve flyet da ;) I alle fall fikk ikke vi noen kommentar på det i Kirkenes når vi skulle derfra:)

Skrevet

Spike flyr også med penthouselielighet/ballsal om han flyr i kasse (innenlands er han i kabinen). Aldri fått noen kommentarer på det. Tror den lille rakkern din fint overlever en flytur ;)

Skrevet

Det største problemet med stort bur er at det i verste fall kanskje ikke er plass til buret på det flyet du hadde tenkt deg på. Men det er meget sjeldent at dette er noe problem. Dersom dette problemet skulle oppstå så er det viktig at både din billett og hundens er kjøpt sammen slik at de kan flytte dere begge til et fly hvor det er plass til begge.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Da blir det flytur! Hihi bestill først og spør etterpå ;) Jeg har allerede kjøpt billet. Eller bestilt da. Det måtte skjekkes om det var plass til buret først og begge deler ble bestilt samtidig. Så jeg regner med dette går fint.

Skrevet

Lykke til! Vi skal ut å fly på onsdag, må si jeg gruer meg litt. Tipper snuppa takler det med knusendes ro, mens jeg kommer til å sitte oppi flyet og være rimelig frynsete.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...