Gå til innhold
Hundesonen.no

Sammensetning av fisker til 110liters akvarium?


m-k-berr

Recommended Posts

Har kjøpt meg et 110liters akvarium. Jeg har ikke mye peiling på fisk, så jeg trenger litt hjelp til valg av fisk og riktig sammensetning av fisk i hele akvariet.

Kom gjerne med flere forslag :fisk_01: :fisk_01:

Gratulerer med nytt akvarie! :lol:

Før jeg kan komme opp med forslag til sammensetning må jeg vite om du har tenkt til å ha...

- et biotopakvarium: "Et akvarium som skal etterlikne mest mulig en naturlig habitat for fiskene basert på hva som finnes av stein/røtter/planter/andre arter/bundforhold/vann der arten(e) hører hjemme." - fra akvaforum.no

eller...

- et selskapsakvarium: "Et akvarium hvor en gjerne blander fisk og planter ifra forskjellige verdensdeler. De aller fleste private akvarier er selskapsakvarier." - fra akvaforum.no

Jeg personlig synes at det å etterligne et biotop er mye mer spennende enn å mikse både asiatiske og sør-amerikanske fisker. Det blir også mer "riktig" - nesten som å se ned i en virkelig elv i f.eks Amazonas :)

Hvilke krav stiller du til fiskene? Farger? Gruppe/stimfisk? Kan jo komme med en sammensetning jeg selv har vurdert:

Biotop: Rio Meta basin - Colombia - Sør-Amerika

Et par apistogramma hongsloi - rød dvergciklide

6-8 stk. corydoras melini

10 stk. hemigrammus bleheri - rødmunntetra

Finkornet sand, masse røtter, få planter (f.eks vanlig sverdplante), eikeløv på bunnen og en kokosnøtt-hule hvis du ønsker at dverciklidene skal leke og legge egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biotopakvarium høres veldig spennende ut! Hadde egentlig tenkt selskapsakvarium, men jeg liker egentlig ting som ser "naturlig" ut (rette element), så jeg tror jeg velger biotopakakvarium :lol:

Men det høres ganske vansklig ut... Da er jeg nok helt avhengig å få hjelp fra noen som kan det, kanskje du..?

Jeg liker best fisker med mye/skarpe farger. Synes f.eks. at den fredlige kampfisken er helt nydelig!

Jeg vil gjerne ha stimfisk i akvariet, og gjerne noe "mor,far,barn"-opplegg! Virker veldig spennende!

Hadde også vært greit med noen fiske-"hjelpere" som kan hjelpe å gjøre akvariet bra.

Er det vanskelig å få tak i mange av fiskeartene som gjerne er beskrevet i bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biotopakvarium høres veldig spennende ut! Hadde egentlig tenkt selskapsakvarium, men jeg liker egentlig ting som ser "naturlig" ut (rette element), så jeg tror jeg velger biotopakakvarium :lol:

Men det høres ganske vansklig ut... Da er jeg nok helt avhengig å få hjelp fra noen som kan det, kanskje du..?

Jeg liker best fisker med mye/skarpe farger. Synes f.eks. at den fredlige kampfisken er helt nydelig!

Jeg vil gjerne ha stimfisk i akvariet, og gjerne noe "mor,far,barn"-opplegg! Virker veldig spennende!

Hadde også vært greit med noen fiske-"hjelpere" som kan hjelpe å gjøre akvariet bra.

Er det vanskelig å få tak i mange av fiskeartene som gjerne er beskrevet i bøker?

Nå har jeg ikke så god tid, er på farten ut døren. Men senere i kveld skal jeg se om ikke jeg kan finne et passende oppsett med fredelig kampfisk som utgangspunkt ;)

De fleste akvariefisker, i alle fall de som det står "vanlig" på inne på akvaforums fiskedatabase, er lette å få tak i, da leverandøren selvfølgelig har mange forskjellige arter "på lager" :) Skal du ha noen fisker litt utenom det vanlige er det ikke alltid dyrebutikkene har de inne, men da kan de bestille til deg. Tropehagen Zoo får fisk fra Imazo i Sverige, og disse har svært godt utvalg. Men listene forandrer seg daglig, så du er klar over det :P Bare spør på en Tropehagen-butikk så kan de lete opp fisken(e) du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...