Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstilling av sheltie


Ganzie

Recommended Posts

Hei, ny her på forumet, og trenger hjelp fra dere drevne utstillingsfolk :P

Jeg skal stille en 5 års sheltietispe (som er litt sky, dessverre)

Det er fem år siden sist jeg var på utstilling, og alt jeg hadde lært har visst forsvunnet fra mitt hode :lol:

Så jeg spør, hvordan i alle dager stiller man opp en sheltie? (skal poste noen bilder i løpet av ettermiddagen)

Og hvordan får jeg fram ørene på henne? for jeg har skjønt at det er viktig med ørene opp?

Hun legger dem helt flatt straks hun ser godbit... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien stilles helst fritt, uten at man rører noen av beina. Det ser mest ryddig ut om man står foran hunden. Pass på at den ikke får fokuset på ansiktet ditt, men på hånda, så ikke hodet kommer for høyt opp. Det er hverken heldig for silhuetten eller ørene.

Her er noen bilder av hvordan jeg stiller mine hunder.

For å få fram ørene kan du prøve å smatte litt lavt til henne e.l.- Dersom hun ikke tar fram ørene når du gjør dette eller vifter med en godbit kan du prøve å slippe noe på bakken, så hun hvertfall tar ørene fram akkurat når dommeren ser på henne. Stiller en hannhund innimellom som er fryktelig vanskelig med ørene sine, og da må jeg kaste noe på bakken hver gang han skal ha ørene fram (plukker det selvsagt opp igjen også, og det er ikke mat, det reagerer han ikke på).

Er det nå til helga du skal stille forresten? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte hunder du har :lol:

Stiller ikke nå til helgen nei. Det blir for stort for meg :P

Her er et bilde hvor hun stilte seg opp heelt selv. (for å boffe på noen valper :lol: )

Men når jeg stiller henne opp blir det mer som dette:

ser stillingen grei ut? (beina, altså) hun får iblant litt "karperygg" når hun settes på bordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser litt anspent ut på bordet ja. Ville trent masse på bordet fram til utstillingen. Veldig korte økter, så hun ikke blir usikker eller lei. Kose og klø og belonne masse på bordet, og ikke kreve så mye i starten. Så kan du se om hun stiller seg på bordet naturlig etterhvert, uten å måtte ta så mye på henne.

På utstillingen bør du passe godt på å holde henne i båndet, såm bør ligge helt under haka, så hun ikke får sjans til å sprette og dermed stå i fare for å dette av bordet. Jeg holder fast alle unge hunder eller hunder som ikke er mine på bordet, for å sikre at de ikke skal bli skremt. Mens f.eks. Villa (tricolouren på linken min) kan fristilles også på bordet, hun blir bare stående mens dommeren tar på henne.

Når hun stilles på bakken så pass bare på at beina står omtrent i "hvert sitt hjørne", altså at forbeina står rett ned i bakken og bakbeina hverken er for langt innunder hunden eller for mye utstrukket. Er du medlem av NSSK forresten, eller kjenner noen som er det? Jeg skrev nemlig en artikkel om bl.a. dette med plasseringen av beina i siste nummer av medlemsbladet, hvis ikke kan jeg lete fram noen bilder og vise deg her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og vink :)

Etter veldig mye trening så står hun nå ganske ok, og jeg er faktisk imponert over snuppa mi :) men ørene er flate, og hun stiller ikke opp selv. må pirke og flytte på bein...

jeg er medlem i Nssk, men det bladet du snakker om hadde en traumatisk opplevelse med det våte element, og er dessverre ikke blant oss mer...

Så jeg blir kjempeglad om du tar deg tid til å legge ut noen bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...