Gå til innhold
Hundesonen.no

Tenker veldig på hund, men har noen spørsmål

Sju

Recommended Posts

Nå antar jeg vel at selv om det er noen trekk som sitter mer hos noen raser enn andre, kommer det jo også an på hunden. En hvilken som helst hund som blir skikkelig sosialisert blir vel mindre nervøs ovenfor andre folk og hunder enn de som blir holdt for seg selv? :D

Har også greid å finne frem til 9 oppdrettere av sheltie nå som bor innen en slik avstand at vi får kjørt dit og hjem igjen sånn på en dag, og som planlegger kull nå på høsten. Så nå som jeg har greid å finne oppdrettere er det neste på programmet å undersøke dem så godt jeg kan, kanskje ringe dem opp og spørre litt og slike ting :lol:

Så om noen vet noe om oppdrettere i Oslo og Akershus området (og sikkert Buskerud, Vestfold, Østfold osv :)) tar jeg imot all info jeg kan få med stor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå antar jeg vel at selv om det er noen trekk som sitter mer hos noen raser enn andre, kommer det jo også an på hunden. En hvilken som helst hund som blir skikkelig sosialisert blir vel mindre nervøs ovenfor andre folk og hunder enn de som blir holdt for seg selv? :lol:

Tja. En hund som er skikkelig sosialisert vil gjerne være tryggere enn en som ikke er det. Men to hunder som får oppleve nøyaktig det samme i løpet av valpetiden, kan likevel bli svært forskjellige på grunn av genetiske forskjeller. Noen hunder har mer medfødt anlegg for å bli nervøse enn andre. Hva de opplever hos oppdretter før de kommer til sine nye eiere har også mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Visst du ikke har sånn veldig ekstremt stort behov for å skaffe deg valp, så vil jeg anbefale omplasseringshund =) . (Finner sikkert omplasseringsvalper også.)

Har du veldig planer med valpen? Kan i alle fall være gøy å se litt etter. Dessuten vet du hva du får når du kjøper voksen hund også :whistle: .

Det er så mange flotte omplasseringseringshunder rundt omkring.

PS: Sheltie er en nydelig rase :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klart jeg har tenkt på omplasseringshund :D

Har jo mest lyst på valp da, så jeg får vært med på alt han oppdager og går gjennom, og med en omplasseringshund kan det jo være hunden er vant til ting jeg ikke kan gjøre med den eller har uvaner jeg ikke greier å gjøre noe med også videre. En valp kan man liksom forme i større grad enn mange voksne hunder (jeg sier mange, for jeg har hørt om flere voksne hunder som lærer veldig godt). Og en voksen omplasseringshund får man jo også gjerne mindre tid sammen med enn en valp (med mindre man tar til seg en omplasseringsvalp selvfølgelig...).

Men om noen vet om steder der man kan se på omplasseringshunder, gjerne på internett så man ikke må dra land og strand rundt (skulle gjerne gjort det jeg, men tviler på at jeg får noen til å kjøre meg rundt i hytt og gevær...) så skal jeg gjerne se til øya mine detter ut :ermm:

Det samme gjelder forresten fortsatt om noen vet om oppdrettere av sheltie i Oslo/Akershus og fylkene rundt som planlegger kull til høsten og som gjør ting skikkelig :whistle: Eller er det kanskje bedre å ta det spørsmålet under avl og oppdrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...