Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest i året

Guest Maritus

Recommended Posts

Guest Maritus

Hei :D

Jeg har blitt bedt om å sette opp en liste over kostnader på hest i året. Ja, det er ikke noe fasitsvar på dette, men det jeg lurer på er cirka. Grunnen til dette er at jeg kanskje skal gå til anskaffelse av hest om ett par år, og vi starter så tidlig som nå med og finne ut kostnadene.

Det jeg hadde likt å vite er hvor mye gjennomsnitllig hovlagere i norge tar for jobben, også hvor mye ca, en vetrinær tar for vaksinering og ormekur. Nå har vi kommet til at det blir alt fra 48.000-60.000 i året pluss minus med hest. Alt spørs jo også på ekstra, utstyr og sykdommer og slikt. Men vil dere si jeg er helt på bærtur nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er store forskjeller på om man har hesten oppstallet som privathest på en rideskole eller om man har den hjemme på egen gård.. men uansett ikke billig å ha hest :D Hatt to stykker selv, men begynner å bli noen år siden, så mine tall er nok ikke relevante lenger.. Gleder meg til å se regnestykke.. Lyst på hest selv, men det får bli når barna har blitt store, og jeg har blitt rik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Ja, jeg gleder meg også en god del til regnestykket er ferdig. Selvom det kommer til å ta tid, må sjekke opp med folk. Men heldigvis kjenner vi en god del hestefolk her i området, som vi kan ta kontakt med, og som kan hjelpe oss med en del av regnestykket. De folkene vi kjenner er mest i travsportmiljøet, men også en del utenfor dette også. Men til nå har vi utgangspunket i 48.000-60.000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
    • Er det noen som har kompetanse når det gjelder forvask av spisebestikk og servise før man setter det inn i maskin med kort vaskesyklus (steamer). Skal man vaske med håndoppvaskmiddel først, eller bare bruke rent vann? Finner ingen spesifikk beskrivelse hos mattilsynet. Har bare hørt at det kan ødelegge maskinen. Hvis noen har en link å vise til, helst fra produsent (Miele, Hobart el.lign.) hadde det vært fint.  
    • Huken multisele eller Troll nomesele. 
    • Avstand? Om hun kjefter, ta henne bort fra ham. Eller ham bort fra henne.  Dette er en prosess som tar mye tid, så jeg tenker at det kan være hun har større behov for rom og avstand en god stund til. Å ta igjen et par år med sosialisering som skulle skjedd fra valpestadiet vil ta lang tid og mye tålmodighet tror jeg.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...