Gå til innhold
Hundesonen.no

Cavalier og agility

marve

Recommended Posts

Jeg har en sprek liten Cavalier jeg gjerne vil trene agility med etterhvert.

Nå er han bare litt over 2 mnd, så det blir jo ennå en GOD stund til før vi eventuelt starter treninga såvidt.

Det er vel rundt året de må være...

Jeg lurer på om flere med denne rasen har planer om å starte treninga omtrent samtidig som meg?

Vet noen hvor man finner gode agilitykus? Og hvem som holder dem?

Det er jo en stund til vi kan begynne, så jeg har ikke gjort noe særlig grundig research ennå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gå agilitykurs hos Trondheim hundeskole no snart, så kan gi deg tilbakemelding om korleis det kurset var når vi er ferdig med det.

Ja :lol:

Kjempeflott! Kjekt å få vite hvordan det var!

Ser Holly er snart 2 år. Nyydelig tispe :lol: Hvor kommer hun fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de fire agilitybanene i Trondheimsområdet finner du ute ved Klett (veldig kjekt å ha alle på et sted så langt utenfor byen, det gjør det veldig greit for oss som er avhengig av kollektivtrafikk liksom). I tillegg har Gauldal Hundeklubb en bane som man må oppenfor Ler til for å komme til (hvis jeg ikke husker helt feil).

Trondheim Hundeskole har både helgekurs og kveldskurs som strekker seg over fem kvelder i agility. Jeg har ikke gått agilitykurs hos dem selv, men etter det jeg har hørt fra andre så virker det som de fleste typiske klubbkurs - greit nok for de som vil prøve, dårlig for de som har mål og egne ønsker og planer. Nidaros Brukshundklubb har også helgekurs i agility, og det er samme greia der - alle hundene skal gjennom alle hindrene i løpet av en dag. Og greit nok, da får man se hva agility går ut på, men om man har planer om å konkurrere og gjøre det bra er det ikke sånn man bør gå fram - da bør man ta seg tid til å lære inn hindrene ordentlig. Går man kurs hos Nidaros (og melder seg inn i klubben) får man være med på trening på sitt nivå en gang i uka samt trene når man vil ellers (utenom de faste treningene). Trondheim Hundeskole har vel et system med at man betaler 300 i året for å trene på banen deres, hvis jeg ikke husker feil?

Beardisklubben og schäferhundklubben har også agilitybaner, men de tror jeg ikke arrangerer kurs (i alle fall ikke noen som er åpne for ikke-medlemmer).

I tillegg kan du reise lengre unna til Selbu Hundeklubb og Orkdal Hundeklubb.

Min anbefaling er egentlig at du finner ut litt hva du vil. Hvis du har lyst til å satse så anbefaler jeg deg å starte lage et godt grunnlag på alle hindrene i stedet for å dra og lokke hunden gjennom alle hindrene i løpet av et helgekurs og så begynne å sette opp tilfeldige kombinasjoner. Om du vil satse, kan det være verdt å spandere på seg et ordentlig og godt kurs litt lengre unna, i tillegg til å lese seg opp på ulike teknikker til å lære inn felt, slalåm osv. Om du derimot bare vil prøve agility og ha det litt gøy, kan et helgekurs være det du trenger for å komme i gang, bli litt kjent med folk og få litt mer innsikt i hva agility er. Og deretter er det jo bare å møte opp på treninger og få videre tips og råd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marve kommer fra Kyrkseterøra, kjempeflinke og seriøse oppdrettere, de har akkurat søkt om kennelnavn :lol:

Arrangeres disse møtene på bestemte dager? Jeg er gjerne med hvis jeg kan :)

Jeg var innom Cavalierforumet, men har litt trøbbel med å registrere meg der. Hvor på forumet gjør jeg det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffene er ikkje på bestemte dagar, vi brukar å planlegge det inn på cavalierforumet. Vi skal møtast ved Granåsen i kveld kl. 7.

Var eit godt spørmål om korleis ein registrerer seg, hehe. Såg det ikkje nokon plass, men kanskje eg ikkje leita godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt litt trøbbel med reg. på cavalierforumet, men det bir, det blir :wub:

Blir gjerne med på litt turer etterhvert, gleder meg. Marve må bare bli litt bedre kjent med nærmiljøet og bli noen uker eldre, litt tryggere, før vi slenger oss med. Blir fort trøtt en sånn liten tass vettu :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare info om Trondheim hundeklubb.

De har agility1-kurs som er over 5 kvelder, 1 teori og 4 på bane. På et nybegynnerkurs så må man lære det grunnleggende synes jeg og få innføring i hindrene. Viktig å bruke tid på det!

De har også agility2-kurs. Der går det opp noen hakk og lærer mer om føring. Da er det kun hopp, tunnell, pølse og slalom som gjelder. Synes de er flink til å jobbe mer individuelt om det trengs. Videre kan man gå instruktørkurs over 1 år eller gå kuirs andre plasser. Det gjør agilityinstruktører rundt om også ;)

ble litt rotete dette ser jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kabi, nå er vi ferdige på agilitykurset. Syns det var eit bra kurs :icon_confused: Kanskje det kunne ha vart litt lengre slik vi fekk trent litt meir, vi var gjerne ferdige kl. halv 8 når kurset skulle vare til kl.8. Men det kan kome av at det ikkje var så mange hundar med på kurset eller at ein ikkje burde trene lengre enn det vi gjor om gongen? Det var vertfall lærerikt og kjekt. Eg trur vi skal fortsette å trene agility :ahappy:

Dersom du vil kan du lese om korleis det gjekk og sånt i bloggen min: http://cavalierenholly.wordpress.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...