Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av hest fra Amerika


ToneS

Recommended Posts

Har nettopp kommet hjem fra statene der jeg fikk ri ei herlig pinto hoppe! Hun var 11 og helt skjønn! OG hun var for salg... til en billig pris. Fikk selvfølgelig lyst på henne, men tenkte mye på import, dyrlege, papirer osv osv... Fant jo ut til slutt at det hadde kommet til å bli for mye stress både for meg, og ikke minst hesten. Og jeg tenkte veldig mye på om det var verdt det... (siden hun er 11, jeg vet ikke noe om bakrunnen hennes eller treningen hun har fått, ikke vet jeg noe om dyrlegene der, er de gode.. osv osv)

Er det noen som har importert hest fra Amerika (eller andre land) og som har erfaringer med dette? Alle svar taes imot med stor takk :D

be8533ad.jpg

(ja, jeg ser helt fjern ut, men her er det hesten som skal være i fokus.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At importere en billig hest fra USA på 11 år bare fordi man har redet lidt på den og synes at den er sød, er ikke værd det, det er for dyrt i forhold til hvad hesten er værd, hvis den havde avls værdi pga. stamtavle/resultater så ja.

Men pt. så synes jeg det er for dyrt på det her grundlag, så kan du helt sikkert finde en anden hest her i scandinavia du synes er lige så sød, og få den til lidt billigere penge, end hvad du ville have endt ud med for den fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var derfor jeg ikke importerte den.. Det var forresten ikke fordi den var søt, men fordi jeg likte hesten, at jeg i det hele tatt vurderte den. Jeg lekte bare med tanken en liten stund. Jeg er veldig kritisk til å kjøpe hest. Har hatt lyst på en i mange år, men har aldri funnet en jeg liker. Eller så har jeg funnet noen jeg liker, men godt inn i meg selv og tenkt på om jeg har tid, penger, kunnskap osv. Jeg syns ikke noe om de som kjøper seg hest bare fordi de syns den er søt.

Lurte bare fordi jeg vil vite, ikke fordi jeg hadde tenkt å kjøpe den... :lol: Vet du sånn ca hvor mye det hadde kommet til å koste for en hest (hvilken som helst) med import og karantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi importerte fra Belga, og da måtte hesten ha pass: FEI,Og man måtte betale moms og omregistrering da den kom til Norge.. Det er ikke noe karantene på hest, Men den MÅ ha pass..

Det var noe jeg ikke viste...

Kan jeg spørre sånn ca hvor mye det kostet med omregistrering og slikt? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har hørt at man regner med noe mellom 50 og 100.000,- i ekstrautgifter for å importere en travhest fra USA i alle fall.

De skal visst stå i en form for "karantene" der i et par uker før de får reise (vet.undersøkes, vaksineres etc), transporten er dyr også får man moms på hele summen (kjøpesum, transport, osv) når man kommer hit til Norge.

Omreg.avgiften er i alle fall bare "peanuts" i forhold til transportkostnadene...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe jeg ikke viste...

Kan jeg spørre sånn ca hvor mye det kostet med omregistrering og slikt? :P

Omregistreringen er ikke så dyr, det er jo bare s hesten skal stå på ditt navn i rytterforbundets systm..

Momsen er en del prosent av hestens verdi.. Husker ikke kesakt hvor mange prosent, men er litt.. Men det skal sies at tollerne ikke ser forskjell på en ponni til 5000, og er galopphest fra arabia til 40 milioner, så er nok ikke mange hestene som koster det som blir opgitt i tolla..

Har vært med på å transportere 6 VM hester til tyskland, og samtlige var verdifulle hester.. Men i tolla kosta hele gjenger 50.000 til sammen, og det var helt greit det :D

(var noen som kom over grensa engang med en "rimelig" hest .. ca 150.000.. Og de oppga korrekt pris, Og skulle betale toll.. Tolleren ble først stående og kikke dumt på de, for så å begynne å gapskratte, mens han hiksta ut no sånn som "Dere må ha blitt lurt, her er det mangfoldige hester i stooore hestebiler som kommer innom hver dag, og INGEN av de har noensinne kosta så mye!!")

Det at de ikke må i karantene må jeg kanskje bite meg litt i tunga på så lenge de ikke har pass fra før av.. Om de ikke har pass må de i karantene til alle vet-sjekker er ferdig, og passet er registrert..

For deg ville nok transporten blitt det dyreste.. Fra USA bør en hest flys, og det koster grisen.. vet ikke eksakt hvor mye, men vet at det er DYRT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge :D

Wow, transport og slikt hadde jo kostet nesten tre ganger så mye som hesten jo.! :P Var klar over at det er dyrt, men ikke at det var så dyrt!

Skal man importere hest fra et annet land må man virkelig tenke seg godt om. For det kan tydeligvis bli veldig dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...