Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


Wicked Sister

Recommended Posts

I det siste har jeg surfet litt på nettet etter mindre raser, og fått øynene opp for noen raser. Lhasa Apso, bichon frise, b. havanais, pomerianian, sheltie og yorkshire terrier, jeg aner virkelig ingen ting om noen av disse rasene! Hvis noen kan fortelle meg litt om en eller flere av disse rasene hadde det vært supert! :lol:

Er det noen av disse rasene som dere tror kunne passet hos et aktivt ektepar i begynnelsen av 60 årene? Som trenger en turkamerat og selskap? Og som har endel barnebarn hos seg fra 6 år og oppover. Ev. andre raser som kunne passet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bichon frise og ei venninne av meg har Pomeranian.. Bichon er virkelig en rase jeg er veldig glad i :lol: Hadde hannhunden min i 10,5 år. Det er en blid, munter og lettlært rase, men den kan fort bli gneldrete hvis man ikke passer på. Alle hunder, små som store trenger en fast hånd! Bichon trenger masse pelsstell, og selv om man velger å barbere de ned så krever de at de blir børstet gjennom noen ganger i uka for å forhindre floker. Grunnen til at jeg ikke har bichon i dag er fordi jeg vil ha en hund jeg kan ha som familiehund, gå turer i skog og mark med OG gå på utstilling med. Det viste seg å være vanskelig da jeg hadde hannhunden min. Pelsen ble rett og slett for slitt av all turgåingen til at pelsen ble en fin utstillingspels :P Venninden min har pomeranian. Det er ei søt lita tispe. men selv om hun er streng og konsekvent mot henne, så bjeffer hun veldig mye for det. Så det virker for meg som at gneldring ligger mye mere for denne rasen en feks bichonen (min bjeffet meget skjelden) Disse hundene krever også endel pelsstell, og jeg vet at flere av hannhundene (hun har passet endel pomhanner også) har hatt problemer med markering og at flere av disse hannhundene må gå med hannhundbukse på seg for ikke å skvette på alt mulig inne (om dette er en treningssak eller ikke vet jeg ikke)

En venninne jeg hadde i barndommen hadde en nedklippet Lhasa apso. Det var en søt og trivelig hund. og når han var nedklippet var det heller ikke så altfor mye jobb med pelsen..

Lykke til i valget deres. Håper dere finner den rette hunden for dere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del erfaring med Shih Tzu (stor likhet med Lhasa Apso) og kan iallefall annbefale en nedlikippet Shih til et eldre ektepar! Liten, händterlig, nett og koselig hund, lite bräk med den jeg kjenner, og enda kjempeleken i höy alder! Minimalt av pelsstell, og har et godt lynne. Absolutt ä annbefale! Ellers kjenner jeg til flere Yorkier, ogsä en eldre dame som har, men iallefall de hun har hatt (godt mulig det finnes helt andre eksemplarer innen rasen!) Har värt temmelig bjeffete, og litt smäsäre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lhasa apso da jeg var liten. Han som individ var nok ikke representabel for rasen. Han var både agressiv mot andre hunder og barn. Han var på en måte født gammel, for han var aldri leken eller valpete. Jeg husker han bjeffet en del, men usikkert om det gjelder for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Her er jeg da med Pomeranian:)

Ville bare si at det er riktig det at min Pomeranian bjeffer en del. Jeg fikk hun for 4mnd siden og hun er 3 år så etter det jeg har hørt med oppdretter så har ikke forje eier trent henne og hun var veldig bortskjemt, så det er viktig uasett små raser å trene de og sette grenser ved valpestadiet så man kan få "vekk" mye av bjeffingen.. Pluss sosialsering er også veldig viktig.

Det med markering tror jeg ikke gjelder kun pommer, akkurat passet en Dachs og han markerte en del før men etter at man "snakker/tar" hundene akkurat når de markerer så forstår de at det ikke er lov inne så det har hjulpet.

Det beste er å få en valp uansett rase og være flink til å lære de hva som er lov og ikke så tror jeg at man kan spare seg for en del "problemer" i fremtiden:)

Pommer er veldig snille og kosete. Jeg er fornøyd med min og vil ha flere pommer senere og da en valp:)

Synes Shetland sheepdog er en veldig fin familiehund, spesielt hvis man har små barn på besøk, de tåler en del mer enn en pom og synes det er fin str på de, vakre også lettlærte.. http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=34

Her kan du lese litt om Pomeranian, lykke til med valget:)

"Til vårt land kom pomeranian allerede før den andre verdenskrig, og den har faktisk vært her siden. De siste årene har rasen økt i popularitet, men fortsatt er den relativt fåtallig. Kullene er små, en til fire valper er normalt. For øvrig er rasen svært så sunn. At en pomeranian når en såpass høy alder som 14-15 år er ikke uvanlig.

En pomeranian er en utrolig vakker liten hund. Den er intelligent og lettlært. Lydighet og agility er aktiviteter som kan passe for pomeranian, hvis man ønsker å gi den utfordringer. Rasen er ikke spesielt krevende, den sier seg godt fornøyd med å få sine daglige lufteturer, men blir gjerne med ut i skog og mark, hvis den får tilbud om det

Pelsen er dobbel med lange, rette og utstående dekkhår, og kort, tykk vattlignende underull. På hodet, ørene, forsiden av beina og poter er pelsen kort og fløyelsaktig. Resten av kroppen er dekket av rikelig lang pels. Pelsen er kraftig og stri, og krever en del stell for å holde den i orden. Den bør børstes skikkelig minst en gang i uken. Den skal ikke bades for ofte, det kan ødelegge pelskvaliteten. Et bad hver tredje måned, og når hunden røyter, er tilstrekkelig.

"

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=162

http://www.minipommen.com/stell.html (Litt info om stell.)

http://www.123hjemmeside.no/Japansk-spisshund/13721544

post-4291-1217936102_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...