Gå til innhold
Hundesonen.no

Prøver/konkurranser med blanding/rase uten godkjent farge?

eple

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen prøver eller konkurranser (sett bort i fra utstilling) man ikke kan delta på med en blandingshund eller en rase hund som ikke har godkjent farge feks? Tenker da litt i baner av jakthundprøver/apportprøver/ (uten at jeg vet noe om slike prøver, eller vet om de heter dette en gang..), eller andre konkkuranser som agility, spor, rundering osv?

Skrevet

Okei, men blandinger kan vel ikke registreres? Hva med rasehunder med ikke godkjent farge, kan de registreres? Er det i NKK du mener forresten? :rolleyes2:

Guest Belgerpia
Skrevet
Okei, men blandinger kan vel ikke registreres? Hva med rasehunder med ikke godkjent farge, kan de registreres? Er det i NKK du mener forresten? :rolleyes2:

En blandingshund kan delte i både lydighet og agility - i tillegg så finnes det både freestyle og rally lydighet hvor også blandingshunder er tillatt.

En blandingshund kan ikke delta på utstilling, mentaltester eller prøver arrangert av NBF (bruks)

En feilfarget rasehund kan registreres i NKK, men mange oppdrettere velger å ikke gjøre dette - og det tror jeg skyldes at de ønsker å forhindre videre avl.

Noen oppdrettere registrerer dem, og disse kan da delta på alle typer aktiviteter - inkludert bruks og utstilling. Den vil jo selvsagt få dårlig betalt på en utstilling, men den har rett til å være med.

Skrevet

Takk for alle svar, da tror jeg at jeg skjønner tegningen. Er jo litt dumt om man har en feilfarget bruks hund (jakt/apport el) uten å kunne delta på prøver. For meg som ikke er interessert i utstilling ville jo en feilfarget hund vært helt topp, men hadde vært kjekt å hatt mulighet til å delta om man med tid og stunder ønsker et overordnet mål med treningen. Eller kanskje man deltar mest på slike prøver for å finne ut hvilke hunder man skal avle videre på? Slik at det egentlig har med avl/utstilling å gjøre allikevel?

Guest Snusmumrikk
Skrevet
*klippet* Eller kanskje man deltar mest på slike prøver for å finne ut hvilke hunder man skal avle videre på? Slik at det egentlig har med avl/utstilling å gjøre allikevel?

Bruks og utstillinger brukes som bedømming av avlshunder, men de fleste som trener og konkurrerer i bruks gjør nok det fordi de har lyst, konkurranseinstingt, ha noe å trene mot, drøm om ære og berømmelse eller hva du vil kalle det :huh:

Så det er ingen ting i veien for å konkurrere i bruks med en rasehund med feil farge (så lenge den er registrert). Vil du nå så langt som brukschampion bør du tenke på at hunden ihvertfall trenger en blå sløyfe på utstilling.

Skrevet

Uregistrerte og blandingshunder kan delta på følgende aktiviteter:

* Agility

* Lydighet

* Blodspor

* Ferskspor

* Freestyle

* Rallylydighet

* Brukshundprøve - nordisk program (lydighetsprogram, samt en søksøvelse i skog: spor, rundering eller rapport)

Les hva NKK skriver:

Skrevet
Uregistrerte og blandingshunder kan delta på følgende aktiviteter:

* Agility

* Lydighet

* Blodspor

* Ferskspor

* Freestyle

* Rallylydighet

* Brukshundprøve - nordisk program (lydighetsprogram, samt en søksøvelse i skog: spor, rundering eller rapport)

Les hva NKK skriver:

Det stemmer at NKK jobber med et register for blandingshunder, men det er enda ikke i orden. Det er imidlertid en hindring når det gjelder brukshundprøvene. For å delta på disse står det i reglementet at hunden må ha kjent mentalstatus, dvs den må enten ha gjennomgått en MH, en FA eller en karaktertest. For å få delta på disse testene så MÅ hunden ha original stamtavle. Har snakket med flere dommere innenfor NBF som sier at de heretter kommer til å bli meget strenge på dokumentert mentaltest. De hevder også at et NOX-register ikke er å regne som en stamtavle. Det betyr at dersom NKK skal få til å åpne for at blandingshunder skal få delta på brukshundprøver så må de enten endre hva som kreves for å å delta på mentaltestene eller de må endre NBF sine regler. (Vil vel regne med at motstanden blir merkbar...)

Skrevet

Men er det ikke forskjell på konkurranser arangert etter NBF sitt program og nordisk program? Men arangeres det konkurranser etter nordisk program? Jeg kjenner bare til NBF sitt program...

Skrevet
Men er det ikke forskjell på konkurranser arangert etter NBF sitt program og nordisk program? Men arangeres det konkurranser etter nordisk program? Jeg kjenner bare til NBF sitt program...

NB-programmet er det samme som nordisk program :lol:.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...