Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Vi skal få valp!

Eldbjørg

Recommended Posts

Heihei!

Da var det gjort. Endelig har familien min (mamma, pappa, brutter'n , 14, og meg, 16) bestemt seg for å få oss valp <3

Fordi vi aldri har hatt en hund før, og har relativt lite erfaring med hund hadde det vært utrolig kjekt hvis det gikk an å få noen gode tips! Lurer spesielt på hva som er viktig å tenke på den første tiden, utenom det hadde det vært supert med alle slags forskjellige råd og tips =)

Hilsen Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: les bøker. søk litt. fiks dere kurs, kanskje dere kan dra på teorikvelden til valpekursene (de bruker å være gratis). Det er sikkert noen som orker å gjenta en del tips (ikke jeg hihi), men i korte drag: det er mye slit og mye som kommer av seg selv. :lol: Finn dere en rase i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Wretch, bli med på en teori kveld, les masse bøker (gå på biblioteket). Søk på internett. på NKK's sider er det masse artikler som har vært i hundesport før :icon_confused:

Lykke til!

Forresten, den første tiden må valpen ha det rolig rundt seg. Den må få en egen seng eller et bur på et fast sted den kommer til å føle seg trygg. Etter noen dager kan du begynne å lære valpen husholdsregler : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvilken rase dere skal ha, men om dere ikke vet det, kan dere gå inn her og finne ut hvilken rase som passer for dere; http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger...mid=126&s=9 =)

Den er ikke særlig spesifikk den der da. Man bør heller lese rasebeskrivelser, om gemyttet osv. Skrive opp pluss og minus sider med de forskjellige rasene man kan tenke seg og finne en som er "perfekt" for eiers livstil og miljø osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dere tenker på rase bør dere tenke på hvilke egenskaper dere ser etter. Hvor mye tid til mosjon? Mental trening? Pelsstell? Enkelte raser har sterke instinkter innen forskjellige kategorier, og derfor være lurt å unngå.

Hvis du setter opp en liste over hvor mye tid dere ser for dere å bruke på de forskjellige tingene samt hvilken størrelse dere kan tenke dere vil du kunne få flere forslag til raser her :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...