Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan jeg gjøre?

Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass
Skrevet

Siden vi kjøpte "godset" vårt har vi prøvd å selge vårt andre hus, som mange har fått med seg så er jo ikke dette den rette tiden for salg av hus i gokk for å si det mildt. Vi bestemte oss derfor for å leie det ut på en korttids kontrakt. Så greia er det at huset er fortsatt til salg og vi har nettopp fått inn en leieboer. Avtalen var at husleia skulle betales forskuddsvis den 20. pr mnd. Leieboer overtok huset 15. Juli og skulle da betale halv husleie for juli OG hele husleia for august 20. juli. Vi hadde ikke fått inn noen penger 20. Juli, så jeg ringte til leieboeren (som har kommunal garanti). Leieboer hadde da veldig forståelse for at dette var ett problem og skulle da ordne opp i dette med engang. Jeg ringte kommunen for å høre hvordan jeg skulle forholde meg til dette. Det ble masse styr, men i utgangspunktet var leietager selv ansvarlig for å betale sin leie. Jeg ringer tilbake til leietager, sier at h*n får betale for halve juli umiddelbart også for august så snart h*n fikk penger, ellers så fikk de ikke flytte inn. Leietager var helt enig og skulle ordne med leie med engang.

Bare for å sagt det, jeg er ganske grei å ha med å gjøre, for jeg har vært j...lig blakk til tider selv, så hvis man bare sier ifra så er det ikke noe problem, men når jeg føler meg lurt eller utnyttet så blir jeg argsint.

Neste som skjer er jo at vi ikke har fått inn noen penger på konto over helga, så jeg sender en sms i hyggelig tone om betalingen er i orden, får da til svar at h*n skal sette inn penger på nettbank med en gang. På onsdag sender leietager en sms og sier at h*n nå overfører pengene for juli og at august "kommer til uka". På søndag ringer jeg leietager ang noe annet og nevner samtididg at vi ikke har mottatt noen penger, men de er satt inn mener leietager. Ingen penger har kommet inn på konto i dag, så enten så lyver leietager eller så har alle banker tatt fellesferie i overføringer, noe jeg regner som lite sannsynlig.

Så blir spørsmålet; Hva gjør man?

Jeg vurderer å ringe å si at jeg vil se kvittering for betalt husleie og om h*n ikke har det så får de se seg om etter ett annet sted å bo umiddelbart. I kontrakten har vi 1 mnd oppsigelsestid. Kan jeg si opp på dette grunnlaget eller er det urimelig? Det er jo kontraktsbrudd..

Vedkommende har jo ikke flyttet inn enda, kan jeg reise opp skifte lås og sette tingene på gata? Jeg har jo ikke lyst til det, men jeg har enda mindre lyst til å ha en leieboer som ikke gjør opp for seg. Jeg har ikke ork og overskudd til å krangle med folk om penger.

Eller skal jeg vente og se OM det kommer penger i løpet av denne uka for både juli og august som ble avtalt? I tilfelle det IKKE gjør det, hva da?

Eller skal jeg ringe kommunen, men i den kommunale garantien står det at jeg plikter å gi kommunen beskjed om det ikke blir betalt husleie utover to mnd. Dette er jo egentlig ikke innenfor mine plikter, men er det mine rettigheter?

Dette ble en kjempeteit situasjon.. Vi har vært utsatt for så kjipe utleiere selv, så vi har ikke lyst til å bli oppfattet sånn, når vi sitter på andre siden av gjerdet..

Skrevet

Vil råde deg til å si fra til leietakerne at du rydder ut tingene deres og skifter lås, hvis pengene f.eks ikke er inne på konto til onsdag. Hvis de har kommunal garanti, har de vel fått penger for husleien både i juli og august, allerede. Det må da også gå an å få pengene direkte fra kommunen, hvis dette er mennesker som ikke klarer å disponere midlene selv.

Guest Per Olav
Skrevet
Vil råde deg til å si fra til leietakerne at du rydder ut tingene deres og skifter lås, hvis pengene f.eks ikke er inne på konto til onsdag. Hvis de har kommunal garanti, har de vel fått penger for husleien både i juli og august, allerede. Det må da også gå an å få pengene direkte fra kommunen, hvis dette er mennesker som ikke klarer å disponere midlene selv.

Er enig i ida's vurdering. Samtidig bør vel kommunen informeres om at leietakerne ikke har overholdt kontrakten og hvilke tiltak du kommer til å gjøre.

Skrevet

Kjedelig situasjon, det lover etter min erfaring ikke godt når misligholdet kommer allerede nå, sånn sett ville jeg nok vurdert å si opp selv om det skulle komme penger denne uken.

Jeg er ikke jurist, men her er min vurdering av dine muligheter etter husleieloven:

For å si opp leieavtalen kreves det etter §9-5 kreves det bare mislighold av leieavtalen, noe som ikke er et spesielt sterkt krav. Jeg vil tro at mislighold av første og delvis andre husleie oppfyller dette. Pass bare på at oppsigelsen oppfyller formkravene (begrunnelse og opplysning om klagemulighet).

Man har videre en hevingsrett etter §9-9, men der kreves det vesentlig mislighold, noe som er et mye sterkere krav og som nok definitivt ikke foreligger. Da kreves det nok mislighold over lengre tid.

Bytte låser osv. tror jeg ikke du kan gjøre. At de ikke har flyttet inn er irrelevant så lenge de har overtatt boligen.

Jeg ville nok definitivt ringt kommunen om det ikke kommer inn penger. De vil sikkert sette pris på så tidlig beskjed som mulig. Hvorvidt du har rettigheter før det har gått to måneder, kommer an på ordlyden i den aktuelle garantien.

Guest Gråtass
Skrevet

Takk begge to!

Edit: Alle tre!

Edit 2: Har ringt leieboer og sagt at de innen fredag må fremvise kvittering på betalt husleie for Juli og august, ellers ville leiekontrakten bli sagt opp og de har 14 dager på å komme seg ut og sette huset i den stand det var ved overtagelse (ikke at det er noe anderledes, men syns det var greit å poengtere). Kommunen vil bli innkrevet for manglende husleie gjenom den kommunale garantien. Jeg var veldig saklig og hyggelig og forklarte hvorfor det var slik og hvordan dette fungerte. Jeg var veldig stolt av meg selv som ikke bikket over.

Da ble det fart i sakene gitt! Så da regner jeg med at alt er i orden og er det ikke det til fredag så får dere nok høre det her..

Edit 3: Kommunen ble informert mot sin vilje, hvis man kan si det sånn. De var vel ikke spesielt engasjert for å si det mildt..

Skrevet

Jeg syns det er rart at kommunen utbetaler husleie til leietaker jeg, og ikke direkte til utleier. Det gjorde de i den perioden jeg trengte hjelp til sånn.

Men, for å få med det... be om kvittering på overførsel.. Bankene ER trege i sommer!! Noe som tidligere har tatt maks 1 time å få over fra en konto til en annen (innad i en og samme bank) har i sommer tatt 1 uke!! Dette gjelder overføring mellom to konto i DNB nor...

Skrevet

Det er en vurderingssak hvem man betaler ut til, ingen standardregler der. Det er vel gjerne både ferieavvikling i bank og kommune for tiden? :rolleyes: Kjipt med vanskelige leietakere da, er jo ikke alltid like lett å kaste folk ut selv om man har hatt problemer med dem i aldri så lang tid. Men jeg tviler egentlig på at du har lov til å skifte nøkkel og sette tingene på gaten dersom dere har skrevet kontrakt (og det går jeg ut i fra siden dere har fått kommunal garanti for depositum). Håper det ordner seg og at dere nå får inn husleien!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...