Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan jeg gjøre?


Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass

Siden vi kjøpte "godset" vårt har vi prøvd å selge vårt andre hus, som mange har fått med seg så er jo ikke dette den rette tiden for salg av hus i gokk for å si det mildt. Vi bestemte oss derfor for å leie det ut på en korttids kontrakt. Så greia er det at huset er fortsatt til salg og vi har nettopp fått inn en leieboer. Avtalen var at husleia skulle betales forskuddsvis den 20. pr mnd. Leieboer overtok huset 15. Juli og skulle da betale halv husleie for juli OG hele husleia for august 20. juli. Vi hadde ikke fått inn noen penger 20. Juli, så jeg ringte til leieboeren (som har kommunal garanti). Leieboer hadde da veldig forståelse for at dette var ett problem og skulle da ordne opp i dette med engang. Jeg ringte kommunen for å høre hvordan jeg skulle forholde meg til dette. Det ble masse styr, men i utgangspunktet var leietager selv ansvarlig for å betale sin leie. Jeg ringer tilbake til leietager, sier at h*n får betale for halve juli umiddelbart også for august så snart h*n fikk penger, ellers så fikk de ikke flytte inn. Leietager var helt enig og skulle ordne med leie med engang.

Bare for å sagt det, jeg er ganske grei å ha med å gjøre, for jeg har vært j...lig blakk til tider selv, så hvis man bare sier ifra så er det ikke noe problem, men når jeg føler meg lurt eller utnyttet så blir jeg argsint.

Neste som skjer er jo at vi ikke har fått inn noen penger på konto over helga, så jeg sender en sms i hyggelig tone om betalingen er i orden, får da til svar at h*n skal sette inn penger på nettbank med en gang. På onsdag sender leietager en sms og sier at h*n nå overfører pengene for juli og at august "kommer til uka". På søndag ringer jeg leietager ang noe annet og nevner samtididg at vi ikke har mottatt noen penger, men de er satt inn mener leietager. Ingen penger har kommet inn på konto i dag, så enten så lyver leietager eller så har alle banker tatt fellesferie i overføringer, noe jeg regner som lite sannsynlig.

Så blir spørsmålet; Hva gjør man?

Jeg vurderer å ringe å si at jeg vil se kvittering for betalt husleie og om h*n ikke har det så får de se seg om etter ett annet sted å bo umiddelbart. I kontrakten har vi 1 mnd oppsigelsestid. Kan jeg si opp på dette grunnlaget eller er det urimelig? Det er jo kontraktsbrudd..

Vedkommende har jo ikke flyttet inn enda, kan jeg reise opp skifte lås og sette tingene på gata? Jeg har jo ikke lyst til det, men jeg har enda mindre lyst til å ha en leieboer som ikke gjør opp for seg. Jeg har ikke ork og overskudd til å krangle med folk om penger.

Eller skal jeg vente og se OM det kommer penger i løpet av denne uka for både juli og august som ble avtalt? I tilfelle det IKKE gjør det, hva da?

Eller skal jeg ringe kommunen, men i den kommunale garantien står det at jeg plikter å gi kommunen beskjed om det ikke blir betalt husleie utover to mnd. Dette er jo egentlig ikke innenfor mine plikter, men er det mine rettigheter?

Dette ble en kjempeteit situasjon.. Vi har vært utsatt for så kjipe utleiere selv, så vi har ikke lyst til å bli oppfattet sånn, når vi sitter på andre siden av gjerdet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil råde deg til å si fra til leietakerne at du rydder ut tingene deres og skifter lås, hvis pengene f.eks ikke er inne på konto til onsdag. Hvis de har kommunal garanti, har de vel fått penger for husleien både i juli og august, allerede. Det må da også gå an å få pengene direkte fra kommunen, hvis dette er mennesker som ikke klarer å disponere midlene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Vil råde deg til å si fra til leietakerne at du rydder ut tingene deres og skifter lås, hvis pengene f.eks ikke er inne på konto til onsdag. Hvis de har kommunal garanti, har de vel fått penger for husleien både i juli og august, allerede. Det må da også gå an å få pengene direkte fra kommunen, hvis dette er mennesker som ikke klarer å disponere midlene selv.

Er enig i ida's vurdering. Samtidig bør vel kommunen informeres om at leietakerne ikke har overholdt kontrakten og hvilke tiltak du kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig situasjon, det lover etter min erfaring ikke godt når misligholdet kommer allerede nå, sånn sett ville jeg nok vurdert å si opp selv om det skulle komme penger denne uken.

Jeg er ikke jurist, men her er min vurdering av dine muligheter etter husleieloven:

For å si opp leieavtalen kreves det etter §9-5 kreves det bare mislighold av leieavtalen, noe som ikke er et spesielt sterkt krav. Jeg vil tro at mislighold av første og delvis andre husleie oppfyller dette. Pass bare på at oppsigelsen oppfyller formkravene (begrunnelse og opplysning om klagemulighet).

Man har videre en hevingsrett etter §9-9, men der kreves det vesentlig mislighold, noe som er et mye sterkere krav og som nok definitivt ikke foreligger. Da kreves det nok mislighold over lengre tid.

Bytte låser osv. tror jeg ikke du kan gjøre. At de ikke har flyttet inn er irrelevant så lenge de har overtatt boligen.

Jeg ville nok definitivt ringt kommunen om det ikke kommer inn penger. De vil sikkert sette pris på så tidlig beskjed som mulig. Hvorvidt du har rettigheter før det har gått to måneder, kommer an på ordlyden i den aktuelle garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk begge to!

Edit: Alle tre!

Edit 2: Har ringt leieboer og sagt at de innen fredag må fremvise kvittering på betalt husleie for Juli og august, ellers ville leiekontrakten bli sagt opp og de har 14 dager på å komme seg ut og sette huset i den stand det var ved overtagelse (ikke at det er noe anderledes, men syns det var greit å poengtere). Kommunen vil bli innkrevet for manglende husleie gjenom den kommunale garantien. Jeg var veldig saklig og hyggelig og forklarte hvorfor det var slik og hvordan dette fungerte. Jeg var veldig stolt av meg selv som ikke bikket over.

Da ble det fart i sakene gitt! Så da regner jeg med at alt er i orden og er det ikke det til fredag så får dere nok høre det her..

Edit 3: Kommunen ble informert mot sin vilje, hvis man kan si det sånn. De var vel ikke spesielt engasjert for å si det mildt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at kommunen utbetaler husleie til leietaker jeg, og ikke direkte til utleier. Det gjorde de i den perioden jeg trengte hjelp til sånn.

Men, for å få med det... be om kvittering på overførsel.. Bankene ER trege i sommer!! Noe som tidligere har tatt maks 1 time å få over fra en konto til en annen (innad i en og samme bank) har i sommer tatt 1 uke!! Dette gjelder overføring mellom to konto i DNB nor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vurderingssak hvem man betaler ut til, ingen standardregler der. Det er vel gjerne både ferieavvikling i bank og kommune for tiden? :rolleyes: Kjipt med vanskelige leietakere da, er jo ikke alltid like lett å kaste folk ut selv om man har hatt problemer med dem i aldri så lang tid. Men jeg tviler egentlig på at du har lov til å skifte nøkkel og sette tingene på gaten dersom dere har skrevet kontrakt (og det går jeg ut i fra siden dere har fått kommunal garanti for depositum). Håper det ordner seg og at dere nå får inn husleien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...