Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan vi komme å se valpene hos en oppdretter?


dropsen88

Recommended Posts

Vi betalte også et depositum på vår tipse når vi bestemte oss. det var 1/4 av prisen, og vi fikk besøke kullet 2 ganger før vi skulle hente henne :) Nå var det så at "oppdretter" bodde en liten time unna, så vi hadde mulighet til å reise å besøke de.

Fikk både hilse på mor, og bestemor til kullet :)

Vi fikk velge valpen selv, men hører at det ikke er unormalt at oppdretter velger ut den valpen h*n mener er best til deres bruk.

Bare ring du, så får du nok svar, sms er ikke den beste måten å holde kontakt på i sånne viktige tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er betryggende at oppdretter velger valp.

Begge mine raser var helt nye for meg da vi kjøpte hundene, så jeg hadde ingen forutsetninger for å finne den rette valpen til mitt bruk.

Men det synes jeg begge mine oppdrettere har klart meget bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre her, så synes jeg dette høres en smule useriøst ut... Ring dem du, og prøv å huske en del av tingene som er nevnt her.

Sånn ellers: jeg har betalt depositum på begge mine hunder. Førstehunden ble plukket ut av oppdretter, mens hund nr to ble plukket ut av oppdretteren og meg sammen. Jeg var der såpass ofte at jeg ble kjent med valpene (2, 4, 5 og 7 uker), og vi var enige om hvilken som ville passe best til meg og mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå pratet med dem :) Det gikk veldig fint, pratet rundt en time.. Og hun sa jeg bare skulle ringt før nå som jeg satt me alle disse spørsmålene.. Ting hadde skjedd hos dem og ting hadde blitt litt travelt. De andre som kjøper valp fra henne har ikke vært intressert i å komme å se og mange bestiller fra andre deler av landet. Så vi var vist de eneste så hadde "mast".

når jeg spurte en del av disse spørsmålene følte hun at jeg var litt på "hogget" etter henne, og om jeg var usikker om jeg ville ha valp derifra.. Så det var jo litt dumt at hun følte det sånn. Men fikk ordna opp i det underveis i samtalen. Så nå har jeg fått svar på det meste :)

De var medlem av NKK, og skulle til vetrinær nå neste uke. De drev ikke med utstilling, men synes jo det var veldig positivt om jeg valgte å gjøre det. De hadde ingen sykdom i familien men fikk med alle viktige papirer.

Så håper dette blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå pratet med dem :) Det gikk veldig fint, pratet rundt en time.. Og hun sa jeg bare skulle ringt før nå som jeg satt me alle disse spørsmålene.. Ting hadde skjedd hos dem og ting hadde blitt litt travelt. De andre som kjøper valp fra henne har ikke vært intressert i å komme å se og mange bestiller fra andre deler av landet. Så vi var vist de eneste så hadde "mast".

når jeg spurte en del av disse spørsmålene følte hun at jeg var litt på "hogget" etter henne, og om jeg var usikker om jeg ville ha valp derifra.. Så det var jo litt dumt at hun følte det sånn. Men fikk ordna opp i det underveis i samtalen. Så nå har jeg fått svar på det meste :)

De var medlem av NKK, og skulle til vetrinær nå neste uke. De drev ikke med utstilling, men synes jo det var veldig positivt om jeg valgte å gjøre det. De hadde ingen sykdom i familien men fikk med alle viktige papirer.

Så håper dette blir bra :)

Bra at det ordna seg da! Men ho bør ikke føle at du er "på hogget" etter henne fordi du stilte dei spørsmåla..... Det er noe en oppdretter bør være klar over at valpekjøpere stiller spørsmål.

Du skriver at dei er medlem i NKK, er kullet og godkjent og registrert der og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja...

om de ikke driver med utstilling, er vel ikke foreldrene premiert heller?

mener jeg leste på en side at man skulle ha den og den premiegraden for at det skal bli godkjent av raseklubben

?

FÅr du med stamtavle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at hun følte at du var "på hogget", men jeg skjønner at det lett kunne bli sånn. Man har, som valpekjøper, sittet hjemme og ventet på svar og ikke fått noe, begynt å bli nervøs og opparbeidet seg mange spørsmål. Så skal man plutselig være hyggelig og spørre oppdretter om alt dette, og så blir tonen kanskje en litt annen enn man hadde tenkt, og mange spørsmål kommer på en gang, og noen ting blir kanskje også feil formulert. Men det er flott at hun ville svare, og at dere fikk ordnet opp i det i løpet av samtalen!

Ang at hundene ikke er stilt ut; da ville jeg absolutt møtt foreldrene før jeg bestemte meg helt. Møtte en gang noen eksemplar av en annen liten rase, og moren var ikke stilt ut fordi hun "ikke likte utstillinger". Da jeg møtte denne tispa viste det seg at hun var pisseredd folk, og hadde aldri taklet en utstilling. Så bare pass på at det ikke er slike mentale brister som gjør at de ikke stiller ut. Jeg er heller ikke noe glad i utstilling, men skal man først drive med avl og oppdrett så bør man stille ut minst en gang. Man skal ha en veldig, veldig god grunn for ikke å stille ut. Det er forresten noe du kan spørre om! Hvorfor de ikke er stilt ut, hvordan de da kan si om hunden er rasetypisk, hvordan de får objektive syn på deres egen hund, osv. Jeg ville vært veldig nysgjerrig på hvorfor hunden ikke er stilt ut, men det kan jo være så enkelt at oppdretter har drevet med rasen i 20 år, avler familiehunder, og avler stort sett på gemytt og god helse. Hun kan jo ha stilt ut masse før og vet ganske bra hva hun skal se etter, og siden det ikke er noen utstillingshund hun er ute etter å avle, så trenger hun på sett og vis ikke en utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå pratet med dem :) Det gikk veldig fint, pratet rundt en time.. Og hun sa jeg bare skulle ringt før nå som jeg satt me alle disse spørsmålene.. Ting hadde skjedd hos dem og ting hadde blitt litt travelt. De andre som kjøper valp fra henne har ikke vært intressert i å komme å se og mange bestiller fra andre deler av landet. Så vi var vist de eneste så hadde "mast".

når jeg spurte en del av disse spørsmålene følte hun at jeg var litt på "hogget" etter henne, og om jeg var usikker om jeg ville ha valp derifra.. Så det var jo litt dumt at hun følte det sånn. Men fikk ordna opp i det underveis i samtalen. Så nå har jeg fått svar på det meste :)

De var medlem av NKK, og skulle til vetrinær nå neste uke. De drev ikke med utstilling, men synes jo det var veldig positivt om jeg valgte å gjøre det. De hadde ingen sykdom i familien men fikk med alle viktige papirer.

Så håper dette blir bra :)

Hei!

Synd hun opplevde det som "hugg", men bra dere fikk skværet opp - det er viktig med god kommunikasjon, og selv over telefon er det vanskelig. Dumt å bli uvenner.

Det er ikke lenger mulig å være direktemedlem av NKK, så hvor er de egentlig medlem? Altså, du blir medlem i NKK gjennom medlemskap i en annen klubb, men før gikk det an å være medlem kun i NKK - det er ikke lenger mulig.

Ønsker du å drive med utstilling? For om du da kjøper hund etter to hunder som ikke er premiert, kan det meget vel bety at du får en hund som ikke egner seg til utstilling - du har jo ingen forklaring på hvilke feil og fortrinn foreldredyrene har.

Og hvorfor stiller de ikke?

Og pardon my french, men pisspreik. Ingen oppdretter kan med hånden på hjertet og god kunnskap om sine linjer si at de ikke har sykdom i rasen. Det finnes ingen sykdomsfri rase. Noe må de ha. Familien er mer enn foreldredyrene, det er deres tidligere avkom, det er deres søsken, det er deres foreldre, tanter og onkler, også videre bakover i leddene - gå både bredt og dypt. Jeg vil heller ha en oppdretter som er ærlig om at på hennes linjer finnes den og den svakhet, enn en som ikke ser "flisa i egne øyne".

Og hva er disse viktige papirene du skal få med? Be om å få se disse på forhånd, ikke når du er der for å hente valpen - det er vanskeligere å være tøff og takke nei til valpen hvis noe skurrer, når du er der for å hente.

Har du ringt raseklubben, for å høre om minstekrav for at kullet skal være godkjent hos dem? Hvis det er et punkt kullet ikke er godkjent på, konfronter oppdretter med det og få en begrunnelse. Det skal være lov for oppdrettere å ta en sjanse, bryte en regel, hvis de har en god grunn for det, hvis de kan motivere avlprogrammet sitt. Det er dritt både i og utenfor raseklubber, men en kombinasjon skal være gjennomtenkt og begrunnet. Det er det jeg er ute etter.

Det kan også være greit å sjekke ut foreldredyrene i raseklubben. Det finnes dessverre oppdrettere som rovavler, for eksempel. Vet du om tispa har hatt kull før? Eller hannhunden?

Jeg beklager å virke negativ, og det er du som skal avgjøre om du vil ha denne valpen, og jeg har dårlig kunnskapsgrunnlag for å si noe her fordi oppdretter sier så lite, men magefølelsen min slår seg vrang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får med stamtavle. Og de skulle være registrert å alt sa hun. Vi fikk papirer på det.

Fikk ikke et helt klart svar på hvorfor de ikke hadde utstilt, men det virket som de ikke hadde

den store interessen for det.. Men hun ble bare glad viss vi valgte å gjøre det. Var vist en valp i ett tidligere

kull som vi får av som hadde fått første plass. Og det hadde aldri vært utstillingsfeil på noen av dem. Hun sa hun

avlet ikke på mopser som hadde veldig utstikkende øyer, ofte de som får problemer med øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet hun at det ikke har vært utstillingsfeil på de hvis de ikke er stilt ut? Jeg savner et objektivt syn på hundene. Altså en uttalelse om de som ikke kommer fra oppdretteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte også et depositum da jeg kjøpte min Dansk / Svenske gårdshund.

Betalte inn 2000 kr for å reservere en valp etter at kullet var født og oppdretter bekreftet at vi fikk valp etter våre ønsker.

Jeg hadde i grunnen ingen betenkeligheter da jeg hadde god kontakt med oppdretter og fikk meget god oppfølging.

Oppdretter hadde depositum for å forhindre useriøse valpekjøpere.

Er jo en del som bestiller valper de egentlig aldri har tenkt å kjøpe / setter seg på flere valpelister osv.

Kan egentlig skjønne at oppdrettere ikke orker legge ned masse energi og tid på å bli kjent med og følge opp valpekjøpere som kanskje ikke er seriøse.

For så å måtte begynne på nytt igjen når de melder frafall.

På hund nr 2, annen rase og oppdretter var det ikke depositum.

Så hvorvidt dette er vanlig er jeg ikke sikker på.

Denne signerer jeg som oppdretter:)

Syns det er fryktelig merkelig at de avfeier deg sånn.. Jeg prøver å holde valpekjøperne tilbake til valpene er 14 dager og så ser jeg jo an tispa og kullet om alt er greit.. I mellomtiden sender jeg mailer og oppdateringer med bilder om valpene så de føler at de er med på oppveksten på en måte. Og de får ringe så mye som de vill, for det gjør det også enklere for meg å gi fra meg en valp hos en som er svært intrisert i valpene.. Og det er utrolig viktig at valpekjøper føler en trygghet med at de kan spørre om hva de vil og at ingen spørsmål er dumme. Dette fører til at også valpekjøper blir sikkrere og valpen vil få et trygt hjem når de får masse informasjon av oppdretter. Du skal bare "mase" på oppdretteren din, han skal ha tid til deg om han ikke har tid til deg akkurat når du ringer så skal han kontakte deg tilbake , Mener jeg.

Lykke til med din lille mops og mops er jo bare så nydelige.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får med stamtavle. Og de skulle være registrert å alt sa hun. Vi fikk papirer på det.

Fikk ikke et helt klart svar på hvorfor de ikke hadde utstilt, men det virket som de ikke hadde

den store interessen for det.. Men hun ble bare glad viss vi valgte å gjøre det. Var vist en valp i ett tidligere

kull som vi får av som hadde fått første plass. Og det hadde aldri vært utstillingsfeil på noen av dem. Hun sa hun

avlet ikke på mopser som hadde veldig utstikkende øyer, ofte de som får problemer med øynene.

Hva slags papirer får du?

Jeg maser nå, men jeg blir så lei meg for alle nybegynnere og uerfarne som blir lurt, og får varseltrekanten midt i fleisen i dette tilfellet, derfor blir jeg litt masete.

Stamtavle skal stå med hundens eier, og det er fire-fem ukers behandlingstid i NKK - noen ganger mer. Så enten må valpen være registrert allerede (har du fortalt hva den skal hete, eller gir de selv navn?), så du kan få med papirene - eller så må du be om annen dokumentasjon på at valpene blir registrert. Det er flere enn én som har kjøpt hund hvor det i kontrakten står at den selges registrert, men så skjer det aldri.

Andre papirer du skal ha er også en veterinærattest på at valpen er klinisk sunn og frisk, og attesten bør være nyest mulig (ikke mer enn en uke gammel). Har oppdretter vaksinert valpene, skal du ha vaksinasjonsattest. Er hunden ID-merket, skal du ha nødvendige papir for dette. Hvis ikke standard NKK-kjøpekontrakt brukes, les den som brukes nøye..

Igjen, har en hundeeier interesse for å drive seriøst avl, må en også vise interesse for utstilling - for å få objektive beskrivelser av ens hund, hjelp til å finne ut hva som er fortrinn og feil.

De sier de ikke har sykdom i linjene, og nå arver de heller ikke på utstillingsfeil? Det var jammen en unik oppdretter, for ingen av mine venner kan med hånden på hjertet si det samme. Alle hunder har utstillingsfeil, den perfekte hund finnes ikke. Jeg kan ramse opp flere feil på min hund, og jeg planlegger å avle på henne (hvis alt som skal klaffe, klaffer, osv) - og vil jo da sørge for å bruke en hannhund som kan veie opp hennes feil, og motsatt. Vi har hatt tisper vi ikke har avlet på, fordi vi ikke syntes de var bra nok, men summen av fortrinn og feil på min hund (og grad av feil og fortrinn) gjør at jeg ser på henne som en potensiell avlstispe. Det er seriøst oppdrett; å være bevisst på hva slags materiale en har, og stadig forsøke å forbedre det - og til og med av og til velge bort dyr en har, legge lista stadig høyere for hva som er bra nok. Ingen helseproblem og ingen utstillingsfeil? Enten er de dumme, eller så er de kennelblinde, eller så snakker vi seriøse kommunikasjonsproblemer her.

Og en valp som har kommet på førsteplass - hvis det er på valpeshow, så er det ingenting verdt. Beklager, men valpeshow er uoffisielt, dommer må ikke være autorisert, for alt vi vet var den alene i klassen - og da vinner den automatisk klassen.

Jeg håper du skjønner hvorfor jeg er skeptisk til dette, og at jeg bare vil hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at det ser ut som tingene ordner seg.

Dog er jeg litt betenkt på dette med besøk ennå da. Husk at det er viktig med sosialisering fra uke 6-12. Syns oppdretter bør legge forholdene til rett for alle kull, for en seriøs oppdretter bør jo ikke ha kull som ikke er planlagt uansett, så dette er fortsatt litt merkelig i så måte syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...