Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg begynner å skjønne hvorfor folk med fuglehunder blir ved det gamle


Guest lijenta

Recommended Posts

Guest lijenta

Det ble en lang overskrift. Men det har seg sann at jeg har en strihåret vorstehhund og får noen kommentarer som ikke lingner grisen noenganger. Vi kan stå pent stille det spiller da ingen rolle for jeg har da fuglehund og da må jeg ha kadaverdisiplin og både slå og sparke hunden noe voldsomt virker det som folk mener. Dem har da ikke sett at jeg har gitt noen form for komando eller straffet. Ja det hender at jeg bruker strup til hunden så vi er forhondsdømt med både blikk og kjeft i mange former desverre. Og hvis jeg er så uheldig har det desverre blitt at jeg forteller at min sønn venter på en border collie valp ja da kommer det så mange formaninger at det er utrolig. Phu det var godt å få det ut og jeg håper at fuglehunder kan taes litt mere åpent i mot så vi kan lære av hverandre. Jeg har begynt å skjønne hvorfor mange fuglehund eiere holder seg for seg selv og ikke lærer nye ting. For det er ingen som gidder å bli utskjelt før dem har gjort noe galt san i tilfelle dem gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å heve seg over det.... Folk er veldig flink til å sette seg selv på en pidestall, uten å feie for sin egen dør først. Om det så måtte være at folk tror at man må banke bikkjen, bare fordi det er en fuglehund (ikke det at jeg skjønner den), så kan man enten opplyse dem om at dette ikke er tilfelle, eller bare ignorere dem.

Jeg får mange formaninger selv av folk, siden jeg har belger. Alle vet visst best hvordan man skal oppdra og sosialisere en belger.... Selv de som bare har hørt om rasen og aldri egentlig befattet seg med noen som har eller har hatt rasen. Når jeg sier selv at jeg har hatt rasen nå i 13 år, hører de rett og slett ikke på det øret, og fortsetter pratet sitt. Bedrevitere finnes det alle veier... Det er bare å ikke bry seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja jeg har da ikke tenkt å gi meg :happy:, det var bare godt å få det ut. Jeg har jo tidligere hatt flatcouted retriever og han levdeetter prinsippet det er lettere å få tilgivelse en tilatelse og han ble undskylt av dem han "overfalt" eller gjorde andre ting med hehe ja det stemmer. Det spiller ingen rolle hva han gjorde han ble altid tilgitt og da jeg hadde begge sammen så slapp jeg kjeft for fuglehunden, nå har han tuslet av alderdom og nå er bare fuglehunden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er kjedelig å føle seg uglesett pga rasen man har valgt, det vet vi schäfereiere alt om..

Vet du, min erfaring er at det er de med fuglehund selv som er "de værste". Det er de som sier at fuglehunder er så harde og ikke kan trenes uten straff, ikke alle andre som tror eller mener noe om hund.. Det beste man kan gjøre er å bare heve seg over det og jatte med. Jeg sier alltid "jada, mm sier du det ja, akkurat, jasså så det er sånn de er ja.." i en likegyldig tone mens jeg planlegger hva jeg skal lage til middag eller lurer på når jeg vasket badet sist og andre like spennende ting som nødvendigheten av å trene hunder med straff i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ironisk nok fikk jeg kjeft av en med Voerster fordi jeg IKKE er tøff mot Peico. (TERRIER) Han mener terrier må tas med strupe, legges i bakken og brøle kommandoer til hunden siden den er stokk døv, eller noe...

Jeg ble rystet! hunden hans er lydig med halen mellom beina, Peico kan de samme tingene, men da logrende...

Så nei, en kan trene alle typer hunder med sunn fornuft, rolig stemme og kroppsholdning. Denne mannen her var den av den gamle skolen og gjør ting på den dumme måten, for hunden er det synd på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hadde det jeg skrev om vært snak om en gang så hadde jeg ikke giddet å tenke mere på det men det er faktisk snak om er over ti episoder i løpet av to måneder og disse månedene så trente vi ikke fordi jeg har vært syk. Og i alle situasjonene så var hund rolig og under full kontroll og jeg snakket til henen med lav stemme alikevell så fikk jeg den salven og dette var av forskjellige mennesker. Og jeg har da en Vorsteh som gladelig logrer men ikke altid når hun står stille. Vi får satse på at det var turister som ikke viste bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...