Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser, hopping, bånd

kaninelsker

Recommended Posts

Hei ! :)

1. Hvilke rase er det du har ? Hvor fikk du kaninen din fra , og har du en morsom historie i din tid med kaninen din ? Skriv det her, jeg vil veldig gjerne høre ! :blink:

2. Jeg skal starte med hopping.. Har en annen " hjelp meg " link ute her, men ingen har svart. Så til spørsmål - Jeg og kaninen min skal begynne med hopping. Til nå har hun hoppet frivillig over ting som ligger på bakken, bøker osv.. Jeg vil ha hindre og øve på, men er det greit og gjøre det inne, fks, i stuen ? Har også mulighet på en terrasse. Jeg vet at Libra Artic har kjempe fine hindre , og vil gjerne ha dem.. Finnes det andre steder og kjøpe hindre , og hvor mange bør man ha ? Hvor gammel bør kaninen være før den begynner å hoppe over hindre.. Hun hopper over alt som sagt, og det ligger jo i kaninens natur og hoppe..

3. Jeg har bånd til kaninen min, men har ikke lært henne og gå med det ennå.. Jeg har hatt det på henne og hun har fått hoppe litt rundt med det, men om man skal hoppe , så må man jo kunne styre kaninen og få den til å gå\stoppe når du sier ifra. Hvordan skal jeg klare dette..? Kaninen min er en glad og livlig kanin som helst vil løpe rundt.. Noen tips til meg hvordan jeg skal få henne til å gå og stoppe på kommando ? jeg vil ikke ødlegge hennes store glede og livlighet, men hvordan kan jeg få henne til konsentrert ?

På forhånd, tusen takk for alle råd \ tips dere gir meg, jeg prøver alt..:P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Skal prøve å svare på hoppe spørsmålene dine så godt jeg kan!

Du burde gjøre det inne, på et sted kaninen IKKE glir. Ute er det mye å snuse på, spise på og lukte på og da er det kanskje litt vanskelig å få den til å hoppe ^^,

Jeg har kjøpt hindre fra Libra Artic, de er veldig fine. Men det blir dyrt og det er like greit å lage selv! På http://kaninhopping.no/laghinder.html finnes en bra oppskrift. Jeg lagde sånne "søtter" bare med spikere på siden. De må ikke være mot kaninen der den tar sats, men på "landings siden" så legger du på pinnen der : )

Kaninen skal helst ikke gå med sele før den er 3 mnd. Og aldersgrense for å delta på konkurane er 4 mnd. Så jeg ville førdt brukt litt tid på å venne den til sele, så den føler seg trygg i selen, deretter starte med hopping =) Du kan starte med 2 hindre, da lærer kaninen å ikke stoppe etter hvert hinder men fortsetter og hoppe fremover. Holde farten oppe rett og slett.

Det med at hun skal stoppe og sånn på komando er ikke noe så enkelt som å gjøre det med en hund. Men da vil jeg foreslå at du bruker klikkertrening! Det kan du lese litt mere om her http://www.kanin.org/?q=klikkertrening evt. melde deg på kanin.org/forum :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du fikk beskjed om så skal ikke kaninen hoppe før den er 4 mnd. Du må ha en godkjent sele så ikke kaninen din skader seg. Enten brystsele eller H-sele, og der skal ringen til å feste båndet i sitte festet lengst bak på rygge/magebåndet. Ikke i nakken eller på mellomdelen på ryggen. Leiereima bør være 2 til 2,5 meter.

Det løner seg å ta knontakt med en hoppeklubb og bli med disse å trene. Der vil du få opplæring, slik at både du og kaninene lærer alt rett fra første trening. Det finnes ganske mange kaninhoppeklubber i norge. Du finner samtlige klubber på denne linken her Kaninhoppeklubber i Norge

Like så finenr du linken til NKHF ( Norges kanin hoppe forening) der også.

Så få tak i en egenet sele, med minst 2 meter line. (minste tilatte lengde er 1,5 meter, men det er i korteste laget)

Ta med kaninen din ut med bånd på , og la den bare gå dit den vil selv. Det er beste måten og la den bli vant til bånd på. Du skal ikke prøve å styre den, men bare følge etter til å begynne med.

Det er bedre for en kanin og hoppe ute på grus eller gress, enn det er inne på et gulv. Skal man hoppe på gulv, så MÅ man bruke matter under. Det er heller ikke lov og la kaninen hoppe på asfalt, da dette sliter unødig hart på sener , knokler og ledd til dyret.

Alle kaniner skal begynne lavest ned på et hinder når de skal læres opp, 5-10 cm er mer enn nok, til de forstår hva du vil ha de til å gjøre. En kanin skal ikke hoppe mer enn 25-27 (er lett klasse) før den har klassa seg opp til neste klasse som er middels. Vi sier den tar pinner og den må ha 3 i hver høyde for å komme til neste høyde.

Les litt på NKHF sin side, der finner du reglemanget for kaninhoppiung i Norge. Det kan skrives ut, noe det løner seg åp gjøre og så lære reglene sikkelig.

Høyde og lengde får ingen kaniner lov og hoppe før de er minimum 8 mnd, da dette sliter mye på bein/muskler/ledd, så da skal kaninen være utvokst og ha ei viss trening før den begynner med dette.

Håper du fikk en del svar her. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

1. Hvilke rase er det du har ? Hvor fikk du kaninen din fra , og har du en morsom historie i din tid med kaninen din ? Skriv det her, jeg vil veldig gjerne høre ! :lol:

jeg har to blandings-kaniner fra dyrebutikken. jeg har faktisk ikke noen spesielle morsomme historier. men jeg kan si en som var med tornerose. jeg hadde nytt utebur med luftegård under og på sidene. men den var ikke helt ferdig.. jeg hadde tornerose i luftegården, med kompostbingevegg som dør. jeg hadde besøk og det var veldig varmt ute. vi gikk ut og spiste is på trappa. plutselig kom det en liten kanin opp bakken (rett ved trappa). jeg tenkte "tornerose! hva gjør hun her ?!" og kastet fra meg isen til hun jeg hadde besøk av. jeg løøp etter henne, og fikk tak i henne! flaks at henne alltid løper opp bakken og opp trappa, hun pleier å gå inn selv. jeg er veldig glad for at jeg så henne akkurat da, hvis ikke hadde henne kanskje ikke levd nå..

2. Jeg skal starte med hopping.. Har en annen " hjelp meg " link ute her, men ingen har svart. Så til spørsmål - Jeg og kaninen min skal begynne med hopping. Til nå har hun hoppet frivillig over ting som ligger på bakken, bøker osv.. Jeg vil ha hindre og øve på, men er det greit og gjøre det inne, fks, i stuen ? Har også mulighet på en terrasse. Jeg vet at Libra Artic har kjempe fine hindre , og vil gjerne ha dem.. Finnes det andre steder og kjøpe hindre , og hvor mange bør man ha ? Hvor gammel bør kaninen være før den begynner å hoppe over hindre.. Hun hopper over alt som sagt, og det ligger jo i kaninens natur og hoppe..

du burde gjøre det inne, der kaninen ikke kan gli. det er ikke smart å starte ute, da det er veldig masse som kan distrahere den. det finnes ingen fasit på hvor mange hindre du bør ha, men to til å begynne med synes nå jeg. da kan kaninen lære seg å ikke stoppe etter et hinder. jeg har ikke gode erfaringer med libraartic, da jeg bestilte der for snart 1 år siden.. det jeg bestilte skulle bli sendt i uke 4! kaninen skal være minst 4 mnd for å starte med å hoppe. øv gjerne med sele så hun blir vandt til det =) den skal du vende henne til når henne er minst 3 mnd.

3. Jeg har bånd til kaninen min, men har ikke lært henne og gå med det ennå.. Jeg har hatt det på henne og hun har fått hoppe litt rundt med det, men om man skal hoppe , så må man jo kunne styre kaninen og få den til å gå\stoppe når du sier ifra. Hvordan skal jeg klare dette..? Kaninen min er en glad og livlig kanin som helst vil løpe rundt.. Noen tips til meg hvordan jeg skal få henne til å gå og stoppe på kommando ? jeg vil ikke ødlegge hennes store glede og livlighet, men hvordan kan jeg få henne til konsentrert ?

beklager, men jeg kan ikke svare på dette spørsmålet. min ene kanin kan å gå til venstre når jeg drar forsiktig i båndet til venstre, av seg selv. men den andre kan ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...