Gå til innhold
Hundesonen.no

Når naboen får en valp

Moondance

Recommended Posts

Er det noe nordmenn hater så er det når andre folk "blander seg". På hundesonen finner vi sikkert mange tråder der noen klager på at "alle" skal komme med såkalte gode råd når de har kjøpt seg en valp.

Selv var jeg på besøk hos ett vennepar i går. Naboen der har fått seg en valp på 3 måneder. Visstnok en blanding av border collie og diverse. Hunden skal visstnok være veldig snill, men rundt barna blir det fort litt bråk. Mens vi satt bak i hagen fikk vi også se hundeoppdragelsen i praksis.

Barna leker og herjer med hunden, intensiteten øker og til slutt blir det for voldsomt for ett av barna som stopper opp og sier NEI! FY! før leken fortsetter i ett halvminutt til før det skjærer seg. Valpen er igjen for ilter og da barnas Nei, Fy og forsøk på å roe hunden med henene ikke fungerer så kommer faren til. Han tar tak i halsbånd eller linen rett ved halsbåndet og med litt verbal hjelp samt ett truende kroppsspråk får han kjapt den lille valpen til å gjøre seg så liten den kan. Typisk far som er irritert for at valpen ikke lystrer barna tenkte jeg.

Faren velger så å si til barna at leken er over. Barna går inn mens faren velger å rydde litt hageredskap før også han går inn. Ute sitter valpen, i bånd og etter 10-15 minutt (jeg synes den holdt ut lenge jeg!) så begynner den å hyle litt. Typisk "jeg er forlatt av flokken min"-hyl. Etter å ha ignorert bråket en stund kommer igjen en sinna far ut, men han roer seg nå heldigvis og finner ut at man bare får ta valpen inn.

Venneparet jeg var på besøk hos mener at naboen gjør alle klassiske nybegynnerfeila. Skal de øve på innkalling er det "kom, kom nå. Kom igjen da" mens de vifter med armene og prøver å lokke. Noen ganger går det, da får hunden ros, av og til kommer ikke valpen og da blir det skjenn å få. Joda, hunden kan nok lære innkalling ok, men effektivt og god innlæring vil få kalle det.

Naboforholdet er ikke er veldig tett. De hilser og veksler noen ord "når man må", men ikke noe mer. Typisk norsk altså. Mine venner brenner selvsagt etter å rettlede naboen slik at hunden kan få en mer rettferdig oppdragelse, men hvilken rett har de til å være bedrevitere? Så her må det brennende ønske om å rettlede ferskingene veies opp mot det å ikke blande seg for mye.

Løsningen ble forøvrig at de bestemte seg for å gi en klikker i gave samtidig som de gir ett tilbud om å låne litt litteratur (nærmere bestemt "klikkertrening for din hund" og "ikke skyt hunden" tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror man bør føle seg frem jeg. Selvfølgelig ikke gå bort til naboen og si sånn og sånn skal du gjøre, men hilse på valpen og slå av en prat, tilby dem å låne et par gode hundebøker om grunnleggende oppdragelse av valpen (kom gjerne bort til dem med bøkene) osv. Man kan også etterhvert spørre om de har lyst til å bli med å trene litt hund en dag (med fokus på hverdagslydighet). Er det noen valpekurs i nærheten så kan man tipse om det og fortelle hvor god nytte man selv hadde av å gå et valpekurs. Poenget er vel heller at man ikke skal komme å si sånn og sånn skal du gjøre det. Jeg ser ikke noe galt i at man er interessert i hverandre og kommer med tips og anbefallinger. Det er situasjonen og måten man sier det på som avgjør om naboen føler han må gå i forsvar. Det er ikke noe poeng i å nevne hva dere har sett i hagen f.eks. Snakk sammen med dem, ikke til dem. Og det er jo ikke alltid bare ens egen metode som er rett... så ta i mot også.

Også lurer jeg litt på hvor lurt det er å prøve å få "ola nordmann med familiehunden" til å begynne med klikkertrening jeg. Klikkertrening krever at du setter deg ganske godt inn i metoden og trener systematisk. Folk som ikke er spesielt interessert i hundetrening, men bare vil ha en trivelig familiehund gjør sjelden det. Jeg vil tro at det er bedre å la dem låne en bok om klassisk positiv hundeoppdragelse. F.eks. "din hund" (Järverud) eller andre i den sjangeren. Vokser interessen og innsikten kan man gjerne pushe på og tipse om klikker osv, men i utgangspunktet tror jeg ikke sånne metoder når helt inn. Det blir litt for avansert hvis man ikke er over middels interessert i hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...