Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler oppdrettere


Silje

Recommended Posts

Har en god venn som nå endelig (ja etter LANG tid på leting etter rette rasen) har bestemt seg for at Rottweiler er den rette rasen for han. Og jeg må si meg rungende enig med han!

Jeg har en del erfaring med rasen fra "gamledager" og alt jeg har erfart i den tid sier meg at vennen min absolutt er en egnet Rottiseier.

Hunden trenger ikke være fra de heftigste arbeidslinjer, men likevel ha en litt motor. Hunden vil bli brukt til lydighet uten ambisjoner om å nå eliten. Hunden vil nok også bli stilt da jeg har meldt meg frivillig til dette.

MEN, jeg er ikke kjent innen Rottismiljøet og trenger derfor litt hjelp til å finne en god oppdretter med gode linjer!

Hva bør man være obs på helsemessig og gemyttsmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei

Jeg har hatt rottis jupp, men jeg må innrømme at jeg ikke har sånn enorm kjennskap til linjer osv. - det er jo tusenvis av oppdrettere.

Men jeg har tre oppdrettere som jeg uten tvil vil anbefale både fordi de generelt sett har friske hunder, og fordi de er svært hyggelig å ha med å gjøre på alle måter.

Kennel Ambolt - har supertrivelige hunder, motor, arbeidskapasitet og ett godt eksteriør er alle prioriterte ting. De er også aktive med sine hunder og de er veldig veldig trivelige.

Kennel Knertebo - veldig seriøse, stiller krav til valpekjøperne og har veldig trivelige hunder

Kennel Bittebitt - begge de to forannevnte har startet med hunder fra denne kennelen, veldig trivelige hunder.

Det er på en måte de tre jeg kjenner godt, og derfor aldri ville nøle med å anbefale hund derfra. Alle tre har enorm kunnskap om hund, og de stiller opp for valpekjøperne med råd og veiledning hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mange rottweiler oppdrettere her i landet og det er jammen ikke lett å finne en god oppdretter.

Jeg vil anbefale deg å ta en titt inne på Rottweilerklubben sine sider, der driver de med valpeformidling og har en liste over valpekull som følger klubbens alvskriterier. Der er det også en hannhundliste.. Jeg har selv en fantastisk tispe etter Xato Van Der Polderbos - hun har et helt utrolig bra gemytt og bra nok motor (men ikke for mye).

I tillegg til å velge etter alvskriteriene ville jeg undersøkt linjene nøyere etter sykdommer osv.. Forøvrig syns jeg det kullet som ligger øverst på sidene til klubben nå virker veldig interessant men der er det jo bare 1 hanne ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så veldig mye om de forskjellige oppdretterne, men det jeg kan si er at Knertebo Kennel er utrolig flinke. De tar veldig godt vare på alle valpekjøperne. De har også en del krav til valpekjøperne, både at de må møte personen før du får kjøpe valp og blir "godkjent", og at man må MH-teste hunden og ta hunden med på funksjonsanalyse+++. De gjør alt de kan for at rasen skal bli forbedret til det positive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Første feil var av oppdretter å selge valpen til deg når du har sagt at du vil ha en hund til utstilling. En annen feil var av deg å faktisk ta med deg valpen når du fikk en valp med underbitt og veterinærattest med dette påpekt. Jeg forstår at det er vanskelig når man står der, har betalt på forhånd og reist langt. Men det gjør såklart problemet vanskeligere nå. Når det er sagt må hunder med feil og mangler også ha hjem, og det er mange som ikke synes det er viktig. Vi ville gjerne ha en ridgeback uten ridge for eksempel (men endte av ulike grunner ikke opp med det). Men såklart ikke til folk som skal stille ut for eksempel. Og noen oppdrettere er uærlige og utnytter uerfarne kjøpere, men det er nok ikke vanlig som sådan. Det som er viktig, og som alle som spør her på forumet om råd blir anbefalt, er å gjøre gode undersøkelser på forhånd om helse både hos rasen de skal ha, linjene de skal ha fra, og oppdretter. I forhold til kjøpsloven er valpen en ting, en vare, og følger de reglene som gjelder kjøpt og salg mellom privatpersoner. Om du har fått en vare med feil så har du rett til å levere den tilbake eller få en prisreduksjon. Ellers er det dessverre ikke så mye å gjøre. Du kan jo fortsatt stille ut hunden, men du kan kanskje ikke forvente å få championat eller førstepremier.  
    • Er det flere her som også har blitt lurt av dette til dere som kjøpte valp som var ca. 4 måneder? Hadde skjønt det mere om valpen var 2 måneder men valpen fikk også kommentert underbitt da fra vetrinæren. Bare spør fordi er redd det er vanlig praksis å gjøre sånn.
    • Tennene til valpen står hulter til bulter så lurer på hvordan dette skal gå fremover. Men hun er skikkelig underbitt. Er bare så lei meg for at oppdretteren lurte meg helt siden får ikke stilt hun ut.
    • Min hund er overbitt og det står ingen steder. I én av kritikkene står det "bite is not correct", de andre nevner det ikke med et ord.
    • Er der ved 6 måneder bittet og tennene er helt utvokste?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...