Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "straffe" hunden


MariaN

Recommended Posts

Eks:

Diesel vet han ikke får lov til å spise kattene sin mat som står borti et hjørne. Det holder med et lite "ah, ah" når han står å sikler over maten, så går han unna.

Er jeg på badet KAN han hyve seg over skåla. Jeg går på stua og han VET han har gjort noe galt, og "kryper sammen" mot meg.

Er han løs kan han springe etter eks en hund, og kommer ikke når jeg roper. Men når han først kommer, komme han krypende/hodet lavt.

Hvordan skal jeg da straffe han for det han har gjort, når jeg ikke får tatt han i gjerningsøyeblikket? ;)

Skal jeg ta late som ingenting?

(kremt. høres litt rart ut at han kommer krypende, og at jeg skal straffe han.men dere skjønner vel hva jeg mener).

Denne tråden er ikke bare hintet på meg, men generelt. Det er nok flere som lurer på hvor grensen mellom tid og straff går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks:

Diesel vet han ikke får lov til å spise kattene sin mat som står borti et hjørne. Det holder med et lite "ah, ah" når han står å sikler over maten, så går han unna.

Er jeg på badet KAN han hyve seg over skåla. Jeg går på stua og han VET han har gjort noe galt, og "kryper sammen" mot meg.

Er han løs kan han springe etter eks en hund, og kommer ikke når jeg roper. Men når han først kommer, komme han krypende/hodet lavt.

Hvordan skal jeg da straffe han for det han har gjort, når jeg ikke får tatt han i gjerningsøyeblikket? ;)

(kremt. høres litt rart ut at han kommer krypende, og at jeg skal straffe han.men dere skjønner vel hva jeg mener).

Da er det forsent. Helt og holdent. Skal du gå inn med fysisk straff, så er timingen alfa og omega. Så å straffe han når han kommer krypende er bare stygt. At han kommer krypende har ingenting med at han vet at han har gjort noe galt å gjøre, det har med at han forbinder en eventuell kjip reaksjon fra deg med situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjeldent tatt i bikkja mi gitt. Det holder med et NEI her i gården.

At han forbinder denne spisingen at kattmat som noe negativt er jo fordi det ikke er lov. Jeg sier NEI til han, og har tatt han på fersken et par ganger. Men noe kjip reaksjon fra min side er det nok ikke ;) Kommer an på hva du mener med kjipt da. Noen syns det er ok med å rive i hunden, andre behandler den som porselen.

Jeg har flere ganger sett folk som eier fyyyyy etter hunden har stukket av og kommer lykkelig/krypende mot eieren.

Når Diesel har vært litt kjip på innkalling er han verdens flinkeste gutt når jeg ser han kommer imot meg. = Ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en film som viser deg hvordan du kan trene på at hunden ikke skal røre fristende mat uten at du trenger å straffe den:

Når det er sagt så synes jeg personlig at det er for mye å forlange av en hund at det alltid står en matskål framme med mat som den ser på som gourmet og aldri får lov å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg ikke at jeg skjønner hva du spør etter. ;)

Ble litt merkeli dette. Viste ikke helt hvordan jeg skulle skrive tråden ;)

Og den har vel kanskje ikke så stort poeng.. bare lurte på hva deres tanker om straff i ettertid er.

Snakker ikke om fem minutter, men feks når hunden spiser opp kattmaten på to sekund han vet han ikke får lov til å røre, og kommer da ydmyk gående mot deg når du er på vei for å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så synes jeg personlig at det er for mye å forlange av en hund at det alltid står en matskål framme med mat som den ser på som gourmet og aldri får lov å spise.

Det er jeg som er sjefen, og bestemmer hva han skal røre og ikke. Og det går faktisk ganske bra nå. Kan ta meg en dusj uten at han rører den. men klart.. den frister jo når jeg snur ryggen til. (men som oftes er denne skåla tom)

Så hvis jeg har en biff til tining på kjøkkenbenken betyr det at han kan få ta den -fordi han syns den ser fristende ut ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks:

Diesel vet han ikke får lov til å spise kattene sin mat som står borti et hjørne. Det holder med et lite "ah, ah" når han står å sikler over maten, så går han unna.

Er jeg på badet KAN han hyve seg over skåla. Jeg går på stua og han VET han har gjort noe galt, og "kryper sammen" mot meg.

Er han løs kan han springe etter eks en hund, og kommer ikke når jeg roper. Men når han først kommer, komme han krypende/hodet lavt.

Hvordan skal jeg da straffe han for det han har gjort, når jeg ikke får tatt han i gjerningsøyeblikket? ;)

(kremt. høres litt rart ut at han kommer krypende, og at jeg skal straffe han.men dere skjønner vel hva jeg mener).

Tror du bare får tenke at spist er spist og løpt er løpt - og tenke mer forebyggende neste gang. Sett vekk kattematen så hunden ikke får tak i det når du er ute av rommet. Og bruk langline når du vil han skal få bevege seg litt mer fritt. Og lag treningssituasjon ut av det, med langline på. Da har du i hvertfall en mulighet til å gå inn å korrigere (nei, ikke banke bikkja, stoppe den fra å komme seg videre) og rettlede og belønne. Straff i ettertid gjør bare at hunden får mistillit til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lært han at han ikke har lov til å ta kattematen når du ikke er der. Han vet at det ikke lønner seg å ta kattematen så lenge du er der, for du stopper han, men han vet også veldig godt at når du ikke er der til å stoppe han, så er det fritt frem å jafse det i seg. Straff i ettertid har ingen hensikt whatsoever, da han kun forbinder DEG med den straffen, ikke det han nettopp har gjort.

Nå er stjeling noe av det vanskeligste å avlære en hund, siden det er ekstremt selforsterkende, han får jo belønnet seg selv hver eneste gang han får tak i maten. Skal du bruke straff for å prøve å avlære stjeling så må du eventuelt stille deg på lur og så få stoppa han i handlingen. Men likevel har du ingen garantier for at det funker når du ikke er der. (Forøvrig ikke en metode jeg støtter heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La til en ting i starttråden min. Det gikk det til å høres ut som jeg var en slem person som straffer hunden min i ettertid.

Skal jeg late som ingenting når han gjør rampestreker som å spise opp maten til kattene.

(skåla blir satt bort når jeg er ute av rommet i lengre tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er sjefen, og bestemmer hva han skal røre og ikke. Og det går faktisk ganske bra nå. Kan ta meg en dusj uten at han rører den.

Så hvis jeg har en biff til tining på kjøkkenbenken betyr det at han kan få ta den -fordi han syns den ser fristende ut ??

Anser meg som sjef i heimen jeg også, men hva vet vel jeg, hihi. Ligger det en biff på kjøkkenbenken eller et annet tilgjengelig sted, så forsvinner den biffen i belgerkjeften om jeg ikke følger med hele tiden, gitt, det samme gjelder kattematen og alt annet som kan smake for en "utsultet" malleballe. Så akkurat den delen har jeg sluttet å gidde og trene bort. Nå klasker jeg meg selv hardt i panna om jeg skulle glemme å gjemme bort all "gourmetmaten". Bikkja er uhelbredelig matfrik og jeg er glemsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser meg som sjef i heimen jeg også, men hva vet vel jeg, hihi. Ligger det en biff på kjøkkenbenken eller et annet tilgjengelig sted, så forsvinner den biffen i belgerkjeften om jeg ikke følger med hele tiden, gitt, det samme gjelder kattematen og alt annet som kan smake for en "utsultet" malleballe. Så akkurat den delen har jeg sluttet å gidde og trene bort. Nå klasker jeg meg selv hardt i panna om jeg skulle glemme å gjemme bort all "gourmetmaten". Bikkja er uhelbredelig matfrik og jeg er glemsk.

Sammenrullet avis er genialt. Man slipper å både få vondt i hånda og panna. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenrullet avis er genialt. Man slipper å både få vondt i hånda og panna. ;)

Hehe, er ikke så forbanna på meg selv at jeg har begynt å bruke knyteneven ennå i hvertfall. Blir ikke samme "skjerp deg-oppkvikkeren" med en avis som med flathånd. Men det kan jo være et alternativ rundt juletider!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er jeg på badet KAN han hyve seg over skåla. Jeg går på stua og han VET han har gjort noe galt, og "kryper sammen" mot meg.

Er han løs kan han springe etter eks en hund, og kommer ikke når jeg roper. Men når han først kommer, komme han krypende/hodet lavt.

Hvordan skal jeg da straffe han for det han har gjort, når jeg ikke får tatt han i gjerningsøyeblikket? ;)

Skal jeg ta late som ingenting?

(kremt. høres litt rart ut at han kommer krypende, og at jeg skal straffe han.men dere skjønner vel hva jeg mener).

Denne tråden er ikke bare hintet på meg, men generelt. Det er nok flere som lurer på hvor grensen mellom tid og straff går.

Det første du bør lære deg er at hunder IKKE angrer og ikke VET de har gjort noe galt - Diesels reaksjon når du kommer i fra badet handler ikke om at han VET han har gjort noe galt eller er ydmyk, det handler om en eneste ting og det er ditt kroppspråk.

DU vet at Diesel mest sannsynlig har tømt kattematen når du kommer ut fra badet, dermed er du forutinntatt - og litt ergelig fordi det irriterer deg at han gjør det - din kroppsholdning er dermed lik som den er når du blir litt sint på han ellers - ergo går han automatisk i "dempemodus" - det handler ikke om at han skjønner han har gjort noe galt - han aner ikke det - men han ser at DU vet eller regner med at han har gjort noe galt.

Tror du skal lese ganske mye mer om hunder, adferd, dempende signaler og hvorfor og hvordan før du begynner å tenke på hvordan du skal få straffet han i ettertid.

Punkt en er alltid å forstå hunden.

Jeg har sjeldent tatt i bikkja mi gitt. Det holder med et NEI her i gården.

At han forbinder denne spisingen at kattmat som noe negativt er jo fordi det ikke er lov. Jeg sier NEI til han, og har tatt han på fersken et par ganger. Men noe kjip reaksjon fra min side er det nok ikke ;) Kommer an på hva du mener med kjipt da. Noen syns det er ok med å rive i hunden, andre behandler den som porselen.

Kjip reaksjon for Diesel er her at du kommer ut fra badet og FORVENTER at han har gjort noe galt og dermed sender du samme signaler som eller når du har vært irritert eller noe og korrigert han for ting.

Ble litt merkeli dette. Viste ikke helt hvordan jeg skulle skrive tråden :D

Og den har vel kanskje ikke så stort poeng.. bare lurte på hva deres tanker om straff i ettertid er.

Snakker ikke om fem minutter, men feks når hunden spiser opp kattmaten på to sekund han vet han ikke får lov til å røre, og kommer da ydmyk gående mot deg når du er på vei for å stoppe det.

Igjen - han er ikke ydmyk - han forsøker å dempe din irritasjon - som han ikke skjønner bæret av fordi han ikke vet han har gjort noe galt.

Det er jeg som er sjefen, og bestemmer hva han skal røre og ikke. Og det går faktisk ganske bra nå. Kan ta meg en dusj uten at han rører den. men klart.. den frister jo når jeg snur ryggen til. (men som oftes er denne skåla tom)

Så hvis jeg har en biff til tining på kjøkkenbenken betyr det at han kan få ta den -fordi han syns den ser fristende ut ??

Om du er så dum å legger biffen til tining innenfor hundens rekkevidde og du ikke har lært hunden at benken er forbudt område - så er svaret ja.

Mitt råd er å flytte kattematen til ett sted Diesel ikke kan nå den. Det er det mest rettferdige ovenfor hunden - alternativt så får du bare akseptere at den spiser kattemat så fort den får sjansen.......

*humre* Min gamle terv var en kløpper på kattemat - han touchet den aldri sålenge jeg var i samme rom, han ble aldri korrigert for det - han visste at det ikke var hans mat - var jeg ute av rommet i to sekunder var imidlertid skålen tømt (den stod i høyden), rundt i stua gikk en plystrende terv og latet som ingenting - kun ett noe udiskret rap avslørte hvor kattematen hadde tatt veien........

Jeg lærte å leve med det, han spiste ganske mange kilo kattemat i sitt liv for å si det sånn - jeg klarte aldri å ferske han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinKr:

Takk, det er egentlig det jeg tenker også! Men jeg vet om folk som tar hunden i ettertid. "jeg hadde tatt han" får jeg høre av noen, etter han har spist kattemat.

Den magiske grensen går jo i det hunden gjør noe! Men når den kommer til meg med et blikk som sier jeg har vært slem. Hva skal jeg gjøre da? Kose med han, ignorere, kjefte(ikke et alternativ men), eller gi han mere liksom ?

igjen. det er ikke ofte han stjeler nå lengre. dette var i begynnelsen.

hehehehe, dessuten spiser han vom nå, og er kresen på alt av tørrfor.

edit:

Takk for svar Belgerpia. Kanskje jeg skal prøve en mindre irritert holdning når jeg hører Diesel fråtse i skåla.

Badet er fem meter unna skåla, så det er ikke slik at jeg må løpe opp ei trapp og styrte igjennom rommet for å stoppet han.

Det holder med et nei fra badet -og da kommer han. Hva skal jeg gjøre når han kommer imot meg?? ignorere? eller kose? belønner jeg da ikke at han har vært rampete?

;) jeg syns jeg hører det rapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den magiske grensen går jo i det hunden gjør noe! Men når den kommer til meg med et blikk som sier jeg har vært slem. Hva skal jeg gjøre da? Kose med han, ignorere, kjefte(ikke et alternativ men), eller gi han mere liksom ?

Du skal ikke gjøre noen verdens ting - det har absolutt ingen hensikt, rett og slett. Du får enten leve med stjelingen eller fjerne det han kan finne på å stjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Hunter beskriver det genialt:

"Klart vi skal bruke straff! Jeg foretrekker å bruke en sammenrullet avis. Du bør helst ha en liggende flere steder i huset slik at du raskt kan nå en når hunden gjør noe galt. Så neste gang hunden din gjør noe galt eller ikke hører etter, tar du raskt en sammenrullet avis og slår deg selv gjentatte ganger i hodet mens du roper "elendige trener, elendige trener!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er så dum å legger biffen til tining innenfor hundens rekkevidde og du ikke har lært hunden at benken er forbudt område - så er svaret ja.

Men hva er forskjellen på gulvet, kjøkkenbenken, bordet eller senga for den saks skyld hvis hunden har lært at den sonen er fyfy å stjele mat på?

Og jeg håper ikke noen legger biffen innen rekkevidde. Stol aldri på en svart ulv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit:

Takk for svar Belgerpia. Kanskje jeg skal prøve en mindre irritert holdning når jeg hører Diesel fråtse i skåla.

Badet er fem meter unna skåla, så det er ikke slik at jeg må løpe opp ei trapp og styrte igjennom rommet for å stoppet han.

Det holder med et nei fra badet -og da kommer han. Hva skal jeg gjøre når han kommer imot meg?? ignorere? eller kose? belønner jeg da ikke at han har vært rampete?

;) jeg syns jeg hører det rapet.

Det er ingenting galt i å rope Nei idet du hører ham i skåla og så løpe ut og fullføre straffen umiddelbart. Hvertfall ikke belønn ham fordi han smisker i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
edit:

Takk for svar Belgerpia. Kanskje jeg skal prøve en mindre irritert holdning når jeg hører Diesel fråtse i skåla.

Badet er fem meter unna skåla, så det er ikke slik at jeg må løpe opp ei trapp og styrte igjennom rommet for å stoppet han.

Det holder med et nei fra badet -og da kommer han. Hva skal jeg gjøre når han kommer imot meg?? ignorere? eller kose? belønner jeg da ikke at han har vært rampete?

;) jeg syns jeg hører det rapet.

Om han responderer med å komme løpende til badet når du roper nei så skal du faktisk bare si "Bra, flink hund" med lys og trivelig stemme for da har han jo respondert på korreksen på helt korrekt måte.

Det er ingenting galt i å rope Nei idet du hører ham i skåla og så løpe ut og fullføre straffen umiddelbart. Hvertfall ikke belønn ham fordi han smisker i etterkant.

...igjen, ett kurs i språk, signaler og adferd er aldri feil.... Hvorfor skal man fortsette å straffe en hund som responderer korrekt på ett nei fra badet i utgangspunktet?

Reagerer han på nei fra badet så skal hunden ha positiv tilbakemelding for det - ikke mer straff faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tydeligvis har kursene Belgerpia mangler du kanskje erfaringen?

Du kommer med en veldig politisk korrekt fremgangsmåte, men jeg tviler desverre på at Diesel vil stoppe å spise kattematen om MariaN nøyer seg med ett lite nei. Da vil han kjapt lære å først spise kattematen og så dempe for å få ros.

Ved å vise mer voldsomt at kattematen er forbudt vil korreksjonen fungere langt bedre. Akkurat som belønninger kan også straffen differensieres. Om du vil kan du se på Nei'et som ett klikk med klikkeren, bare for straff istede for forsterkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...