Gå til innhold
Hundesonen.no

Uten hundetekke, eller?

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har nettopp kommet ut av dusjen, hvor jeg var 10-15 minutter.

I mens var min mor som jeg og hunden framdeles bor sammens med - oppe i stua med valpen. Valpen er rett under 4 måneder, en liten tispe - og av rase Labrador Retriever. Hun ser veldig opp til meg, hører på meg, jeg kan gi kommandoer som "slipp" og "nei" - hvorpå hun faktisk hører på meg og viser meg at hun ønsker å gjøre meg "til lags".

Men min mor virker det som denne valpen bare nekter å høre på. I løpet av de 10-15 minuttene hadde valpen tissa på gulv, pute til å ha i utestolene og tissa på sitt eget teppe. Hun hadde ødelagt en pute og lekebitt min mor litt hardt i foten. Hun hørte ikke på min mors "slipp" eller "nei" - og var generelt bare utilgjengelig (i følge min mor).

Hva kan dette bety? Er det bare generell valpefaenskap, eller prøver valpen å vise min mor at hun er lavere på rangsstigen? Hun ødelegger ikke ting på samme måte hvis jeg lar henne være alene (selv om noe blir ødelagt). Jeg tenker spesielt på tissinga inne - det har skjedd flere gang at valpen har tissa inne mens min mor har hatt henne. Hun er ellers ganske flink å si i fra!

Skrevet

Hunder prøver ikke å gjøre mennesker "til lags". Hunder er egoistiske dyr og gjør det som lønner seg. Kanskje hunden har lært at den lønner seg å høre på din "slipp" for så å få belønning? Mennesker som ikke kan noe særlig om hunder har lett for å si "nei" ørten ganger om dagen til hunden, men roser den aldri eller gir den noe belønning når den er flink. Da viskes ut hele effekten med å avlyde kommandoer.

Eller som den mer tradisjonelle ville sagt: la moren din gi mat til hunden for å øke lederskapet til hunden.

Your call.

Skrevet

Hun gir mat til henne, typen "se på meg og vent på værsegod". :ahappy: Jeg lærte det inn med hunden, så tok muttern over...

Skrevet

Det at den tisset inne kom vel av at den ble gira og mistet kontrollen over blæra. Hun tisser ikke inne for å terge din mor :ahappy:

Du kan be moren din gå rundt med litt godbiter i lomma. Jeg synes man alltid bør ha med seg litt godbiter når man er i nærheten av valp, for man trenger å forsterke god adferd oftere enn med en voksen hund. Dersom moren din belønner hunden når den har sluttet å bite så forsterker hun at det ikke lønner seg å bite. Pass bare på at det ikke blir en kjedehandling.

Valper har ofte mye energi og er veldig lekne. Avse noe tid hver dag til å leke med hunden din, så vil kanskje bitingen avta.

Skrevet

Jaja tro meg jeg ville ikke spurt hvis det ikke var stor forskjell mellom oppførsel med meg i nærheten (både mot min mor og mot meg). Med en gang jeg forsvinner at hun blir "rampete".

Eller er det bare min mor som lyver til meg og egentlig overdriver alt? :ahappy:

Skrevet

Hunder som blir straffet for en adferd lar seg ikke hindre i å gjøre adferden når den som straffer ikke er tilstede. Jeg vet ikke om du straffer hunden, men om du straffer den og moren din ikke gjør det kan det være årsaken.

Skrevet

"Straffer" henne ikke noe værre enn at jeg legger henne på rygg mellom fotene/holder henne i ro på fanget når hun blir for "oppskaket"/"intens". For meg fungerer hverken noe pinglete valpegrind eller båndknyting - men det vet sikkert du med newfoundlender litt om? body-slams til tusen. Har tenkt litt på det at muttern aldri tør å ta i hunden på den måten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...