Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden retriever?

Ella8pv

Recommended Posts

ja, man kan ikke dra alle golden retrievere under samme kam, for det er helt utrolig hvor stor forskjell det er fra golden til golden retriever!

min er en stooor bamse som drar veldig i båndet, elsker å utforske ting på egenhånd, selvstendig, er glad i å lære nye ting, bruker nesa å jobber mye, liker iq leker, elsker å bade, elsker å leke med andre hunder, absolutt en kosegris, ganske aktiv til tider, men kan også ha sine rolige øyeblikk!

Det er med andre ord ikke en hund som er kjedelig..min blir med på ting så lenge jeg vil ut på ting :ahappy: Golden er en herlig rase..de er snille, lærervillige, villige til å jobbe for å glede eiern sin.

har så dusjer jeg odin kanskje 4 ganger årlig, å han lukter ikke så veldig mye, bare hvis det er veeeldig lenge siden han ble vasket. Og børsting holder hos oss rundt 2-3 ganger i uka, men jeg børster han litt hver dag fordi han elsker kosen med det:-)

Jeg hadde aldri villet være foruten min gutt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En golden er en fantastisk hund. Jeg kjenner flere. De er alle individene ulike som natt og dag, men noe har de til felles.

De er veldig glade og fornøyde hunder.

De er veldig snille hunder.

De er ikke kjedelige, de kan fint og bør helst jobbes med.

De er allsidige og kan brukes til det meste.

De passer fint som familiehunder, siden de elsker alt og alle.

Jeg trodde også at de er noen "daffehunder" men det er de ikke. Men likevel er de rolige, hvis jeg sammenligner med f.eks terrieren min eller collien til naboen. De er rolige inne men aktive ute. Men de kan daffe i band når de er slitne, mens min terrier aldri blir sliten, før den kommer hjem!

Men ja, de lukter litt mer enn andre raser, men man venner seg til det. Og selv om de har mye pels er det egentlig lite pelsstell, kontra andre raser. Og de har mot, tåler all slags vær.

Jeg har alltid ønsket meg en golden, men pga pelsallergi så tåler jeg den rasen ikke like godt som andre raser. Men jeg er så heldig å bli kjent med rasen, få besøk av en gylden kosebamse :)

En golden er sta, vil den ikke, nei da vil den ikke. Det er viktig å jobbe med motivasjon og kontakt og grensesetting fra dag 1. Ikke alle golden er glad i all mat, det finnes kresne goldenr også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil redigere nå at det vi har antatt som lukt i pelsen etter kastreringen har vært ørebetennelse, og nå lukter han ikke lengre!

Golden er en kjempe rolig og snill hund. Men vår er en liten ugangs kråke. Akkurat nå er sambo å henter han hos de vi leier hos fordi verandadøren stod på en ørliten gløtt så liten at tommelen min kan komme igjennom. Og der sniker han seg ut av! Luringen! Så vi fikk mld av huseierne om at Othello var der oppe! he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den goldentispen mine foreldre hadde da jeg var barn var så myk at mamma påstod hun måtte skrive brev til henne hvis hun hadde gjort noe galt :)

Hun var en herlig hund på alle måter, men veldig rolig. Jeg tror du legger mye av aktiviseringen selv. En hund som blir aktivisert vil forvente aktivitet, selvfølgelig innenfor grensen (det kan jo bli for mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden høres ut som herlige hunder altså. Synes det er morsomt at jeg vurderer en nå, for jeg syntes alltid de var så kjedelige og "gjennomsnittelige" da jeg var yngre. De har på en måte aldri vært et alternativ for meg. Nå står det mellom golden og boxer, to vidt forskjellige raser. Jeg har ikke bestemt meg enda, så jeg tror jeg skal se om jeg finner tak i noen goldenoppdrettere i nærheten jeg kan besøke, så jeg blir litt bedre kjent med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

jeg har ikke golden, men fetteren min har en. det er en tispe som er født lille julaften. hun er veldig godlynt og snill! om henne står i bånd ute, og man står og prater litt unna, bjeffer henne fordi henne vil være med. om noen går og slipper henne løs, da, så blir hun helt gæren! :) hun kan dra endel i båndet, og kommer ikke alltid når man roper på henne. men vet ikke om han har trent så mye på å komme. hun bor på gård da, men ingen andre dyr enn hunden :) jeg kjenner også mange flere golden, har bare positive ting å si om denne rasen! anbefaler den virkelig! men man må huske på at den kan være sterk - særlig hann hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...