Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig kontakt


Recommended Posts

Har en liten valp på nå nesten 14uker.

Utrolig lett lært og har alt kommet veldig lankt innen hva hun gjør.

Probleme mitt er bare det at hun ignorerer meg på innkalling...

Ikke noe problem og få fatt i henne eller noe sånn, eneste jeg trenger gjøre er og gå så er hun rett ved foten min me en gang.

Har samme probleme inne og.

Jeg høres kanskje ut som en av di som forventer alt av hunden min men de er jeg lankt ifra!

Flere har komentert dette på henne så jeg har forsonet meg med at det ikke bare er noe jeg tror da hehe.

Til nå har jeg prøvd alt fra kos, leker, gobit og har alltid me klikker når vi trener.

Kan aport og slik kommer til meg og gir meg leken pent så skjønner ikke helt hva jeg gjør galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å hoppe rundt, rulle på bakken og leke "tulling"? Dette gjør eieren meget intressant og er ofte en måte å trene innkalling på. Hunden syntes du er for kjedelig i forhold til hva han/hun driver på med - derfor ignorer hun deg når du sier kom.

En annen ting, ikke ta på bånd, ta henne inn eller avslutt turen etter du sier kom - da blir det automatisk en negativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min fikk en periode hvor han ignorerte meg, gjorde jeg meg selv veldig tiltrekkende ved å:

løpe(ikke fort), klappe i hendene og ropte kom kom kom kom med en lys stemme :D Da snudde han på flekken og sprang mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok gjøre deg selv veldig spennende og klovnete. Og husk (som en annen over meg sa) aldri ta på hunden båndet med en gang, når den kommer på innkalling. Når hunden kommer skal dere ha det knall gøy, for da forbinder hunden innkallingen med noe gøy! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal bytte på det, jeg. Noen ganger tar du på båndet og tar det av med en gang igjen, og andre ganger lar du valpen bare komme innom for en godbit. Øke forventningene, liksom.

Har du betinget hva friheten hennes betyr i det hele tatt, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten valp på nå nesten 14uker.

Utrolig lett lært og har alt kommet veldig lankt innen hva hun gjør.

Probleme mitt er bare det at hun ignorerer meg på innkalling...

Du må lære hunden din å holde kontakt med deg. Det er en læreprossess. Den fremste årsaken til at hunder er uoppmerskomme er at eieren har vært for ivrig til å påkalle hundens oppmerskomhet i tide og utide. Dette er dessverre noe de ofte lærer på kurs: "Vær aktiv, ros hunden og spill klovn"!

Det som i virkligheten skjer er at hunden lærer å bli uoppmerskom på den måten og at den kan sulle med sitt eget fordi den har lært at far/mor påkaller allikevel om noe annet skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

*ler* dette er ett gjennomgående problem hos mange "Valpen min ser meg ikke"

Faktum er at valpen ser deg for godt, det tar ikke en valp lange tiden å lære at den bare kan sulle som den vil hele tiden fordi du som eier løper etter og gjeter den. Den har full kontroll på hvor du er til enhver tid og valpen "mister" behovet for å være kontaktsøkende. Den trenger jo ikke det når eier hele tiden er på.

En valp velger ikke å "ignorere" eier, men en valp - eller hund - gjør ikke ting når den ikke må. Så så lenge eier gjeter valpen så har ikke valpen noe behov for å holde kontroll og kontakt med eier, for de jobben gjør eier selv.

En valp er heller ikke sta, egen og vrang. (ikke voksne hunder heller) Om en hund velger å la være å gjøre en ting som eier ønsker så er det ene og alene fordi den rett og slett ikke forstår hva som er forventet av den, eller betalingen for å gjøre det er for dårlig.

Jeg har valp selv for tiden, en cool kar med mye selvtillit, utforskertrang og selvstendighet. Han har en liten periode nå slett ikke vært sikker på om han behøver å bry seg om hvor jeg er eller hva jeg gjør, og jeg ser helt klart at jeg har gått i den klassiske fellen og hele tiden passet på at han vet jeg er der.

Måtte snu litt på det, og begynte å være beinhard - om han sullet avgårde hjemme og forsvant rundt hushjørnet så ventet jeg litt, så kalte jeg på han i normalt/lavt toneleie uten fiksfakserier - kom han ikke umiddelbart gikk jeg bare inn og lukket døren og lot han være alene ute mens jeg og dobørsten var inne. Første gangen var døren stengt i fem minutter - da var det en liten kar som elget inn så fort han bare kunne - andre gangen drøyde jeg faktisk litt lenger - og igjen kom han inn som ett olja lyn.

Nå er han svært oppmerksom på hva jeg sier, når jeg sier Noah kom så er han der umiddelbart og det har han faktisk overført i alle settinger. Man bør skynddte seg å komme når mor roper.

Nei, jeg har ikke rost han eller noe de to gangene jeg stengte han ute, jeg åpnet bare døren og slapp han inn - når han nå velger å komme ulende i vill fart når jeg kaller på han får han selvsagt mye skryt og ros.

Når vi går i skogen har han en tendens til å jogge avgårde på egen hånd, jeg kaller ALDRI på han når jeg vet han er i det moduset - istedet går jeg ofte en annen vei og lar det bli opp til han å følge med på hvor jeg er i verden heller enn at jeg skal måtte følge med på han. Og han har blitt svært dyktig på å holde øye med meg, og svinger jeg av stien er han der umiddelbart selv om han tilsynelatende er opptatt med andre ting lenger fremme på stien. Han får selvsagt ros og godbit hver gang han tar kontakt, og siden han er så glad i mat og kos så gjør han det veldig ofte faktisk..

Så mitt råd til deg, gjør deg litt mer kostbar - tenk litt før du roper "Kommer han nå eller kommer han ikke" - om du ser at han ikke kommer itl å komme så lar du være å rope. Sørg for at innkallingen virker hver gang, det kan være at du må være litt tøff dvs. bli borte for han osv. - men da sørger du bare for å være på ett sted der han allikevel vil være trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar masse hjelp og gode råd og finne her!

Vi har prøvd oss litt frem nå me alle råd og tips og di fleste funker bra=)

Føler meg utrolig heldig me denne hunden for hun er ikke sånn som "stikker" hun dilter i beina på meg om jeg snur hæla om og bare går.

Blir gøy å se fremover hvordan hun utvikler seg på innkalling=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...