Gå til innhold
Hundesonen.no

Amerikansk Bulldog


Zoey

Recommended Posts

Jeg driver å funderer hvilke rase som skal bli min neste, og jeg må si at jeg er utrolig fasinert av den Amerikanske bulldogen.

MEN: jeg vet jo alt for lite om de! Har lest det jeg kommer over på nettet ol, Og lest en del på hjemmesia til klubben, men føler ikke dette er nok.. :)

Derfor henvender jeg meg til dere som har amerikans bulldogg, og ber dere fortelle meg det dere vet om rasen, erfaringer ol (Mari, jeg vil ha laaaaaangt foredrag ;) )

*Hvilke linjer som er best

*De forskjellige typene

*Helse

*hvordan de er å trene

*Aktivitetsnivå

*Aggresjon

*Seriøse oppdrettere

* Osv osv

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lest en del på hjemmesia til klubben, men føler ikke dette er nok.. :)

Prøvd forumet til raseklubben da? Bra aktivitet der, og mye info... ;)

Og Mari har vel noe å komme med uansett, tenker jeg... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest stickyene på raseklubbens forum? Det er mye informasjon der. Er ikke inne der selv lengre så jeg kommer ikke til å svare på spørsmål der inne, bare sånn at det er sagt.

*Hvilke linjer som er best

Det spørs jo helt hva du er ute etter.

*De forskjellige typene

Du kan lese litt mer om hva jeg har skrevet om typene i dette innlegget. :)

*Helse

HD, AA, NCL (en rasespesifikk nevrologisk lidelse som enkel recessiv nedarving. En enkel DNA-test sier om hunden er fri, bærer eller affisert) og hudproblemer/allergier. Det er ikke så mange som er villige til å innrømme det, men rasen er nok ikke av de friskeste.

*hvordan de er å trene

Det er en takknemlig rase å trene. De er opprinnelig arbeidende hunder, og på tross av at de er selvstendige dyr, så er de svært opptatt av sin(e) eier(e). De har mye kamplyst, og er som regel glade i mat, så de er lett å belønne i treningen. Action er gøy gøy gøy, og de er hunder som egner seg i de fleste hundesporter selv om de kanskje ikke når helt i toppen. ABer blir brukt i alt fra lydighet og skyddsarbeide til lure coursing og agility.

*Aktivitetsnivå

Veldig individuelt. Noen er sofagriser, andre krever en veldig aktiv livsstil. Personlig mener jeg bestemt at en Amerikansk Bulldog skal være i god fysisk form, noe som betyr rikelig med mosjon. Variert sådan.

I min erfaring er de mer takknemlige for fysisk trening enn mental. Sånn sett står de vel stikk i strid med det meste man hører. Men det har vært mine hunder.

*Aggresjon

Jeg har skrevet en laaang sticky inne på raseforumet om hundeaggresjon på Amerikansk Bulldog, jeg mener det er et must å sette seg inn i før man skaffer seg en. Samme kjønn aggresjon på et eller annet nivå er ganske vanlig på rasen. Ikke sånn utagerende gærne beist, men de er ikke hundejordet hunder! De kan ha lav toleranse for provokasjon, og om det smeller kan det smelle skikkelig. Da er det viktig å ha kunnskapen om hvordan man fikser opp i det raskt og effektivt, slik at man klarer å holde hodet kaldt og ordner opp uten at det blir skader.

Siden du har tispe fra før så anbefaler jeg hannhund, men vær bevisst på at hannene er mer utsatt for samme kjønn aggresjon enn tispene. Jeg kjenner kun én Amerikansk Bulldog hannhund som går overens med de fleste andre hanner. Sosialisering er selvsagt veldig viktig, men det går kun til en viss grad. Vær realistisk rundt det du kan få til, og vær forberedt på å akseptere enn viss grad av hundeaggresjon.

Moshi kunne være en mobber mot enkelte hunder, og da var hun ufin men aldri aggressiv. Töddel svarte opp om noen prøvde noe dritt, det gjaldt også tisper. De er med andre ord ikke spesielt høflige. Hehe! :P Bare så det er sagt så trenger man ikke gøre det til et større problem enn det det er. Men ønsker du en typisk løsslippshund, så velger du ikke en AB.

Mot folk er de fantastiske. Men kan finne på å vokte om de opplever trussel, dette varierer også veldig.. Men de er tolmodige som pokker med folk og er svært glad i barn. Det er hunder med høy smerteterskel, så de kimser ikke av unger som henger i ører og hale. Sånn er bare koselig. De tolerer det meste av selv smertefull behandling, det er virkelig beundringsverdig noen ganger.

Mentalt skal de være veldig sterke. Dette er på godt og vondt, da (kanskje spesielt hannhundene) de kan være litt pushy og mene at de vet best i de riktige aldrene. Tydelige og konsekvente rutiner i hverdagen hører med. Trening, enten hverdag eller hundesportslig, bør være postitiv. Til gjengjeld er de trygge, uredde og generelt veldig miljøsterke.

*Seriøse oppdrettere

Igjen, det spørs helt hva det er du er ute etter. ;)

* Osv osv

:rolleyes:

De kan ha mye jaktinstinkt. De går ofte ikke overens med katter om du har en slik en. Altså, det går ofte helt fint med katter de er vokst opp med, men det er ikke alltid slik. Lydighet er ekstra viktig med en hund som er såpass stor og sterk, og ikke minst oppfattes som farlig av omverden. Det ligger et større ansvar på en bulldog-eier enn det gjør på en Whippet-eier sånn når det kommer til hundens oppførsel. Om du skjønner hva jeg mener?

Også må du regne med å få endel dritt om hunden din uansett hvor drømmeeksempel den måtte være. :rolleyes:

De forresten er helt herlige! Skøyere med vanvittig personlighet som du ler deg ihjel av hver eneste dag. De er opportunistiske som bare det, må alltid sjekke om moro ting kanskje er tillatt akkurat i dag selv om det aldri har vært det tidligere. De er impulsive, kjærlige, hengivne, kosegriser og teite hunder med mye futt og fart. ;)

En negativ utviklig jeg ser er at det dukker opp litt dårlige nerver på noen individer. Vær obs på det. Bruk god tid på å finne hund om du bestemmer deg for rasen. Ikke hopp på første og beste, og vær kritisk.

Si ifra om det er noe mer du lurer på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ;)

Ang hva jeg ønsker, så ønsker jeg en av den litt "lettere" mer atletiske typen, Men har ikke fått satt meg helt inn i typene ennå.. (men synes Töddel typen er den som virker mest atletisk)

Skal lese det du har skrevet om de :rolleyes:

Ang ansvar, så er jeg veldig klar over at det er en hund som man må passe mer på enn en whippet, hvis du skjønner hva jeg mener.. (hørtes kanskje litt ut som om jeg ikke er så nøye med whippeten :) )

Men hvordan er det med dette å ha de løse, skjønner jo at man ikke slipper hvor som helst, Men liker å gå i skogen med løs hund, Er dette mulig? Kommer jo selvsagt ann på trening og innkalling, men litt sånn generelt liksom?

Raseforum var kjempesmart:D har ikke streifa hodet mitt engang :blush:

Er jo også veldig klar over at dette er ganske mye "mer hund" enn en whippet, og jeg tenker jo hvertfall to år frem i tid, og er veldig bevist på at det krever mye! Om jeg ikke føler jeg har erfaringen til en sånn hund da, så vil det bli en annen rase, men AB'en vil fremdeles stå høyt på ønskelista ;)

Synes bare det er så utrolig viktig at man har kometanse til å klare en sånn type hund, så de ikke får dårligere rykte enn nødvendig..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hva jeg ønsker, så ønsker jeg en av den litt "lettere" mer atletiske typen, Men har ikke fått satt meg helt inn i typene ennå.. (men synes Töddel typen er den som virker mest atletisk)

Skal lese det du har skrevet om de :rolleyes:

Da er det nok en standard hund du tenker på. De er også min preferanse.

Men hvordan er det med dette å ha de løse, skjønner jo at man ikke slipper hvor som helst, Men liker å gå i skogen med løs hund, Er dette mulig? Kommer jo selvsagt ann på trening og innkalling, men litt sånn generelt liksom?

Standarden kan ha mye jaktlyst, så det er ikke sikkert at de bør gå løse i skog og mark. Jeg skal innrømme at jeg har gjort det med begge mine, men jeg har jobbet ekstremt mye med innkalling på de også. En langline er jo uansett ikke så skjemmende å slenge på. I min erfaring så streifer de ikke på tur, de går ikke langt og de følger alltid med på eieren. Men kommer det vilt (noen går også på overvær!) så er de så impulsive at de ikke spør før de stikker etter. ;)

Er jo også veldig klar over at dette er ganske mye "mer hund" enn en whippet, og jeg tenker jo hvertfall to år frem i tid, og er veldig bevist på at det krever mye!

Bruk de to årene på å møte masse hunder og å sette deg inn i rasen så godt du kan. Det vil du ha veldig mye igjen for! Da er man så mye bedre rustet når man får hund i hus, og du har funnet oppdrettere som avler hunder etter din preferanse. De er ikke en rase for alle, absolutt ikke. Men jeg tror ikke det finnes en ABeier som angrer på sitt kjøp uansett hvor uforbredte de var. Man får mye igjen med disse teite dyra. :P

Om jeg ikke føler jeg har erfaringen til en sånn hund da, så vil det bli en annen rase, men AB'en vil fremdeles stå høyt på ønskelista :)

Det synes jeg høres ut som en god filosofi. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...