Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasseringshund


FRIGG

Recommended Posts

Vi hadde ei schæfer tispe på 5 år på prøve her forr litt siden.Hadde hatt henne i 2uker. da vi skulle på hyttta å vise henne frem til mamma og pappa. Pappa strakk hånden frem til henne, slik at hun kunne lokte på han, da det var gjort klappet han henne litt på siden på magen. Da sank tispa i sammen og reiste bust over hele ryggen og knurret. Pappa gikk da unna og tispa fulgte etter han og knurret og flekket litt tenner. Dette var litt avgjørende for at vi da sendte henne tilbake til eier. Ble litt skremt og tispa var jo 5 år. Og prisen vi skulle betale for henne var 5000;. Noe vi syntes var nok for en såpass gammel huns, selv om sikkert kunne hatt igjen mange år av livet sitt.. Etter det jeg kunne se var det mulig hun var redd/skremt. vanskelig å si, men det var ikke noe som så ut som agresjon. Nå er hun vel solgt til noen andre, så en annonse på henne på finn og Dyrenett.

Hva hadde dere gjort?

Hvi er jo glade for at i ga henne tilbake, ikke no rart når vi har søte Frigg nå:console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Jeg hadde aldri betalt får mye for en så voksen hund, og særlig ikke en som er så utrygg at den knurrer/glefser.

Men hva mener du med tråden? Om du gjorde en rett avgjørelse, eller hva som fikk den til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om jeg tok rett avgjørelse eller om vi skulle ha prøvd å hatt henne lenger for å sett det ann?

Vi tok ikke sjangsen på det vi da, siden det er så mange barn rundt oss.... Hjalp ikke hvor fin hun var mot oss, når andre føler seg utrygg på henne... Og ja 5000; er jo en del for ei 5 år gammel tispe synes vi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skulle vel egentlig være en avelstispe, men fikk ikke valper. Og da er vel ikke det hunden å ha for en oppdretter... Er for mange oppdretter bare en ekstra hund å fore. Hun hadde jo bra stamtavle osv... Bodde sine 2 første år i Tysklad og hadde ett kull der,men da hun kom til Norge hos opdrettter fikk hun ingen valper, hadde vel blitt parret 5 ganger tror jeg og gått tom hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun fikk liten tid på seg jeg! Er ikke enkelt med så lite nytt rundt seg.

Luktet det alkohol kanskje?

Var det mange barn der?

Var det andre hunder?

Kanskje hun ikke var i form?

mye det kunne vært, men dere skulle gitt henne mer tid til å kjenne!

Om 5000 er mye eller ikke er jo ikke en del av det, for dere visste vel hva dere skulle betale FØR dere tok henne på prøve.

Mener hun har hatt nok hjem jeg da men, det er jo bare og sende ett "problem" vidre uten å prøve og finne løsning på det istedet i mine øyne. Nei, en skal være seriøs før en "prøver" en hund, ikke gi opp pga noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hadde drukket, var ingen bar der, var ingen andre hunder der......

Joa kunne kanskje ha gitt henne mer tid, men skulle vi ha gitt henne så mye tid att hun muligens hadde bitt noen da?

Og vi fikk så gode og lovende ord om henne og hvor stabil osv vidre hun var... At hun skulle tåle det meste, det som å var her var at hun hadde hilst på faren min en gang før og ikke gitt noen tegn til noe. En ktest eller funsjons analyse krever ganske mye mer av enn hund enn å hilse på ett menneske...Noe hun hadde vært igjenom. Vi skulle først ha henne på prøve en uke, Opdretter syntes det var nok. Men vi ville ha henne ihvertfall to for å se hvordan hun var. Og det er en risk å ta med enn hund på 5 år, ja vi viste hvor mye vi skulle betale ja!! Og det hadde vært greit å det. Men var ikke det som var problemet her. Problemet var om hun var usikker elle hva...? Hun var en helt topp hund ellers, kjempe lydig og alt. Men VI turde ikke ta sjangsen på å ha en usikker hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde vel møtt andre mennesker mens hun var hos dere???

Ganske tynt grunnlag pga 1 pers, hun gav kun uttrykk for at hun ikke var trygg i nærheten av han, hun gav ihvertfall advarsler!!

Dette er MIN mening og hva JEG ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere gjorde det eneste rette jeg!

Hundehold skal være morro og hyggelig, og da kjøper man ikke en såpas gammel hund, som man er usikker på!

Jeg ville i hverfall aldri gjort det!

Til MiraMAika: Det er jo en grunn for at man har en hund på prøve, det er jo for å se om man liker hunden, og om man synes den er fin, bl.a i gemyttet. DENNE familien likte ikke adferden til DENNE hunden, så hvorfor skal de da legge ned masse til OG penger på en hund de ikke føler seg trygge på?? Det er jo virkelig bare dumt i mine øyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til MiraMAika: Det er jo en grunn for at man har en hund på prøve, det er jo for å se om man liker hunden, og om man synes den er fin, bl.a i gemyttet. DENNE familien likte ikke adferden til DENNE hunden, så hvorfor skal de da legge ned masse til OG penger på en hund de ikke føler seg trygge på?? Det er jo virkelig bare dumt i mine øyne!

Det er helt klart, men når hunden gjør sånt til 1 person som advarsel, og ellers ikke har gjort det synes JEG ikke det er god nok grunn! Når hun var så snill osv ellers og mot andre...

Hun spør om noen her mener hun gjorde det rette eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hr jo sagt min mening før, men jeg mener dere gjorde det rette.... Siden dere ikke hadde mulighet til å ha henne på prøve lenger, og måtte tatt et valg kort tid etter dette om dere ville kjøpe henne, så er jeg ikke i tvil om at valget dere gjorde var rett!.

Hva om dere sku betalt 5000 kr for henne, og hun to uker etterpå hadde oppført seg på samme måte? Og igjen? da hadde dere bare angret dere.

Også har du jo Frigg nå da :devil:

Men jeg lurer på åssen hu er hos ny familie nå jeg, og om oppdretter har fortalt om denne epiosden til ny eier. Jeg hadde iallefall likt å få vite om sånn før jeg overtok en hund.

Også er jeg ikke minst glad for at vi fikk 1 mnd prøvetid på Bridie før vi måtte bestemme oss... Jeg mener vel dette er noe man bør ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan hunhar det hos ny eier eller om hun har fått noe nytt hjem enda. DEt virket ikke som om hun som hadde henne ville snakke med meg etterpå. Vi møtte henne på en trenings plass og da var det bare så vidt hun hilste. Mulig det har emd at vi nå å har val i fra en annen oppdretter. Er jo ofte konkuranse mellom disse og det å ha di beste hundene. Ikke vet jeg... Vi er ihvertfall veldig fornøyd med det valget vi tok og at vi nå har Frigg og en valp som en kan venne til det vi selv mener er viktig og at vi har han da fra starten av. Vi ga henne ikke bare tilbake pga den ene opplevelsen ,men også fordi vi ønsket valp. Ikke rart siden vi akkurat måttte la den andre valpen vår slippe pga epilepsi...Men jeg håper jo selvsagt at hunden har det bra nå og det kun var ett engangs tilfelle det hun hadde med oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du gjorde det rette. En normal hund bør tåle å bli klappet på normal måte, til tross for nye omgivelser og nye mennesker rundt seg. Selv om det bare skjedde én gang, så viser jo denne ene gangen nettopp at denne hunden faktisk reagerer på den måten i enkelte situasjoner. Kanskje det er jeg som er bortskjemt eller kravstor når det gjelder gemytt, men det syns jeg faktisk at man skal være i valg av familiehund. Hvorfor pådra seg potensielle problemer hvis det ikke er en hund man er knyttet til fra før eller man har et spesifikt ønske om å ha akkurat den hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville latt det gå noe lenger, i og med at det var såpass nær familie av deg. Altså pappa'n din. Som vil si at schæferen ville sett/møtt han ganske så ofte. Men de kunne også blitt tryggere på hverandre med tiden da, siden det var kun 1 person hunden var sånn mot?

Men jeg synes du gjorde det rette. En hund skal man kunne være trygg på, og i hvertfall skal kunnes klappe på normal måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle egentlig ikke ha skaffet deg denne hunden i utgangspunktet! Og du skulle definitivt ikke ha betalt 5000 kr. for henne!

Etter min mening ga du opp for lett! :)

Har selv overtatt Schæfertisper på 7 1/2 år, 2 1/2 år og tilslutt 5 år, men da visste jeg godt hva jeg gjorde, i motsetning til deg.

Ville ikke unvært disse tispene for alt i verden! Og til deg som skrev avliving..håper det bare var fleip! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnneM: Så du mener at hvis man først vurderer å overta en hund, så MÅ man ta den, uansett hva som skjer? Og at "det å ha en hund på prøve" er en helt feil ting å gjøre? Eller misforstår jeg deg her nå?

Og at man ikke har lov til å finne ut at "nei, beklager... den hunden der er ikke noe for meg?"

Marit, som selv har overtatt omplasseringshund, men først etter å ha hatt den på prøve i 1 mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnneM: Så du mener at hvis man først vurderer å overta en hund, så MÅ man ta den, uansett hva som skjer? Og at "det å ha en hund på prøve" er en helt feil ting å gjøre? Eller misforstår jeg deg her nå?

Og at man ikke har lov til å finne ut at "nei, beklager... den hunden der er ikke noe for meg?"

Marit, som selv har overtatt omplasseringshund, men først etter å ha hatt den på prøve i 1 mnd...

En må tenke seg godt om før en skaffer seg hunden i utganganspunktet, og i allfall ikke la seg besnære av "fin" stamtavle som jeg forsto var ganske viktig i dette tilfellet! Og jeg står for det jeg skrev, at vedkommende ga seg for lett! :)

Ingen av mine Schæfere har jeg hatt bytterett på, og har ikke trengt det heller. Men jeg skjønner jo at du føler deg litt provosert her! Godt du bestemte deg for å beholde hunden da! ;)

Hundene må jo bli forvirret til tusen dersom de blir utplassert på prøve, og så levert tilbake igjen til gudvethvormange folk!

Vår andre Schæfer var en slik omplaseringshund, 2 1/2 år gammel var vi de sjette eiere, det innkluderte en tur tilbake til oppdretter, da de som kjøpte henne ikke visste hva de gikk til! Helt utrolig hvor grei den hunden var med folk, men p.g.a. at hun var kranglete med andre tisper, (hun gikk aldri på små hunder og valper) så irriterte hun eiere som ikke likte at hundene deres fikk "rip i lakken". Tiltross for at de la opp til det selv, skulle bevise at hunden deres var så tøff, og så viste det seg at den ikke var det i det hele tatt. Men vi fant jo fort ut at hun ikke likte andre store tisper da, så det var siden lett å unngå slike situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun fikk liten tid på seg jeg! Er ikke enkelt med så lite nytt rundt seg.

Luktet det alkohol kanskje?

Var det mange barn der?

Var det andre hunder?

Kanskje hun ikke var i form?

mye det kunne vært, men dere skulle gitt henne mer tid til å kjenne!

Om 5000 er mye eller ikke er jo ikke en del av det, for dere visste vel hva dere skulle betale FØR dere tok henne på prøve.

Mener hun har hatt nok hjem jeg da men, det er jo bare og sende ett "problem" vidre uten å prøve og finne løsning på det istedet i mine øyne. Nei, en skal være seriøs før en "prøver" en hund, ikke gi opp pga noe sånt.

Glem det! Å prøve lengre? Jeg ble nettopp brent på det. Og hvorfor vente lengre uansett? Hvis en ønsker en rolig og grei omplasseringshund, uten problemer, så ønsker en faktisk ikke å måtte jobbe med aggresjon/usikkerhet på hunden. Da får hunden heller komme til noen som ønsker å jobbe med den type adferd.

En hund skal ikke reagere negativt på alkohol-lukt, mange barn, andre hunder! Hvis den gjør det, så skal den nye eieren blitt informert av tidligere eier om at det kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må tenke seg godt om før en skaffer seg hunden i utganganspunktet, og i allfall ikke la seg besnære av "fin" stamtavle som jeg forsto var ganske viktig i dette tilfellet! Og jeg står for det jeg skrev, at vedkommende ga seg for lett! :o

Nei, "fin stamtavle" hadde ingenting å si for den som overtok hunden her... den fine stamtavlen var det tidligere eier av hunden som ville ha, for å bruke henne i avl :o Også ble det vel sagt at tidligere eier sku ha et kull på hunden i det nye hjemmet, OM hunden tok seg :P Bare for å rette opp den saken :o

Ingen av mine Schæfere har jeg hatt bytterett på, og har ikke trengt det heller. Men jeg skjønner jo at du føler deg litt provosert her! Godt du bestemte deg for å beholde hunden da! :P

Egentlig ikke så veldig provosert, men heller litt nysgjerrig på andre sine meninger :P Jeg for min del er veldig glad for muligheten med "på prøve", og tror nok ikke jeg hadde overtatt en hund uten å hatt muligheten til å "prøvd" den først :P

Hundene må jo bli forvirret til tusen dersom de blir utplassert på prøve, og så levert tilbake igjen til gudvethvormange folk!

Vår andre Schæfer var en slik omplaseringshund, 2 1/2 år gammel var vi de sjette eiere, det innkluderte en tur tilbake til oppdretter, da de som kjøpte henne ikke visste hva de gikk til! Helt utrolig hvor grei den hunden var med folk, men p.g.a. at hun var kranglete med andre tisper, (hun gikk aldri på små hunder og valper) så irriterte hun eiere som ikke likte at hundene deres fikk "rip i lakken". Tiltross for at de la opp til det selv, skulle bevise at hunden deres var så tøff, og så viste det seg at den ikke var det i det hele tatt. Men vi fant jo fort ut at hun ikke likte andre store tisper da, så det var siden lett å unngå slike situasjoner!

Vil det egentlig være noen forskjell for en hund om den blir satt ut på prøve i en periode, kontra feks å bli satt vekk til venner (eller ukjente for den del, kennel eller annet) mens eier er på ferie? Vil en hund bli "ustabil" av den grunn?

I mine øyne blir dette det samme, om man ikke da bruker hundepass som kjenner hunden godt da... :P

Veldig bra at dere har hatt hell med hundene dere har tatt over! ingenting er bedre enn det :o Men det er ikke dermed sagt at andre vil dette?

Hmmm, tror jeg starter en ny tråd ang dette temaet jeg.. For å høre hva andre som ikke er her inne mener om saken. bare for å være nysgjerrig. Har liksom aldri tenkt noe spes på dette temaet før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må tenke seg godt om før en skaffer seg hunden i utganganspunktet, og i allfall ikke la seg besnære av "fin" stamtavle som jeg forsto var ganske viktig i dette tilfellet! Og jeg står for det jeg skrev, at vedkommende ga seg for lett! :o

Ingen av mine Schæfere har jeg hatt bytterett på, og har ikke trengt det heller. Men jeg skjønner jo at du føler deg litt provosert her! Godt du bestemte deg for å beholde hunden da! :o

Hundene må jo bli forvirret til tusen dersom de blir utplassert på prøve, og så levert tilbake igjen til gudvethvormange folk!

Vår andre Schæfer var en slik omplaseringshund, 2 1/2 år gammel var vi de sjette eiere, det innkluderte en tur tilbake til oppdretter, da de som kjøpte henne ikke visste hva de gikk til! Helt utrolig hvor grei den hunden var med folk, men p.g.a. at hun var kranglete med andre tisper, (hun gikk aldri på små hunder og valper) så irriterte hun eiere som ikke likte at hundene deres fikk "rip i lakken". Tiltross for at de la opp til det selv, skulle bevise at hunden deres var så tøff, og så viste det seg at den ikke var det i det hele tatt. Men vi fant jo fort ut at hun ikke likte andre store tisper da, så det var siden lett å unngå slike situasjoner!

For oss så spiller det ingen rolle hvilken stamtavle hun hadde, hvor fin/bra den var. Men det oppdretter sa til oss var at hun skulle være mentalt sterk og ikke ha noe problemer med noe. Og oppdretter ville uansett att vi bare skulle ha henne på prøve en uke, for så å ta valget,men vi fikk heldigvis ha henne i en uke mer. Virket litt for meg som att oppdretter ville bli "kvitt" henne så fort som mulig. Hu hadde kunn avelstisper og hadde ikke tid bare til å ha en hund som hun ikke fikk brukt til noe, bare fore henne og gå tur med henne...

Vi ønket oss en tur venn, fam medlem og en hund å jobbe med. Ikke da vente på at hun event skulle bite noen fordi hun var usikker. Og pappa han er vandt med hund han, har hund selv. Men han syntes det ikke var koselig det som skjedde...

Men jeg håper selvsagt hunden har det bra nå hos en event ny eier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, "fin stamtavle" hadde ingenting å si for den som overtok hunden her... den fine stamtavlen var det tidligere eier av hunden som ville ha, for å bruke henne i avl :P Også ble det vel sagt at tidligere eier sku ha et kull på hunden i det nye hjemmet, OM hunden tok seg :P Bare for å rette opp den saken :P

Sorry, det gikk vel litt fort her da jeg skulle til byen! :o

Egentlig ikke så veldig provosert, men heller litt nysgjerrig på andre sine meninger :o Jeg for min del er veldig glad for muligheten med "på prøve", og tror nok ikke jeg hadde overtatt en hund uten å hatt muligheten til å "prøvd" den først :o

Vel, deg om det, jeg foretrekker å sjekke før jeg skaffer meg hund, og dermeg slipper jeg det med prøvetid..

Vil det egentlig være noen forskjell for en hund om den blir satt ut på prøve i en periode, kontra feks å bli satt vekk til venner (eller ukjente for den del, kennel eller annet) mens eier er på ferie? Vil en hund bli "ustabil" av den grunn?

Blir det for mye av det er det klart skadelig, se innlegget mitt om den andre Schæferen vår...

I mine øyne blir dette det samme, om man ikke da bruker hundepass som kjenner hunden godt da... :P

Veldig bra at dere har hatt hell med hundene dere har tatt over! ingenting er bedre enn det :o Men det er ikke dermed sagt at andre vil dette?

Hmmm, tror jeg starter en ny tråd ang dette temaet jeg.. For å høre hva andre som ikke er her inne mener om saken. bare for å være nysgjerrig. Har liksom aldri tenkt noe spes på dette temaet før :P

Gjør det du! :P

Men du har i allfall oppnådd at jeg har blitt en smule noskalisk her! ;-) Fått meg til å tenke på de kjekke "jentene" som forlengst er borte, men gleden over å ha hatt de er fortsatt større enn sorgen over å ha mistet de!:P

Tror nok sikkert det blir Schæfer neste gang også gitt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...