Gå til innhold
Hundesonen.no

Overivrig når folk kommer


Car00line

Recommended Posts

Keela er nå 4 mnd. Når noen kommer så er hun så overivrig og glad for å se noen at hun hopper på dem, da sier vi bestemt ner. Da pleier hun å gå ned, men så skal hun absolutt bite så mye. Og det gir hun seg ikke med uansett..Jeg har prøvd å ignorere henne når hun er slik, og jeg har prøvd å gi henne andre ting å bite på.

Har noen noen andre forslag?

Takker for alle svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha ignorert hoppinga også, jeg. Instruer folk i å ikke gi henne noen som helst oppmerksomhet før hun sitter, eller er rolig. Kanskje ikke da heller. Den derre overdrevne hilsingen på hunder og særlig valper er nok ofte det som danner grunnlaget for slik atferd. Altså lager man ris til egen bak ved å være overhyper vennlig mot disse søte små. Når de svarer med samme mynt, er det plutselig ikke så trivelig lenger. Fortsett å bytt bort det hun gnager på, med det hun får lov til å gnage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret kan enkelt og greit være å kontrollere miljøet hennes. Skal hun ikke hoppe på folk når de kommer, så skal hun heller ikke får sjangsen til det. Du lar ikke hunden få være i en posisjon der den kan komme unna med hopping.. Du kan f.eks binde et bånd i beltet ditt el.l slik at du raskt kan komme til hunden, for å vise og lære den hvordan den skal oppføre seg i forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde det samme problemet med Buddy før.. Han er en 40 kg tung blanding av rottweiler, husky+++ så det merkes godt når han kommer springende å hopper på folk. Grunnen til dette var at når han var liten hilset bestandig folk på han når de kom på besøk. Noe som gjorde det ekstra spennende hver gang det ringte på døra. Så da sa jeg til alle at de måtte overse han når de kom på besøk helt til han hadde roet seg å glemte av besøket...da kunne de hilse.

Men i begynnelsen måtte jeg stenge han inne på et annet rom når folk kom siden han ble såå glad at han ikke klarte å kontrollere seg. Etterhvert roet han seg, og da fikk han komme ut for å legge seg på plassen sin. Fikk ikke hilse før jeg sa det var greit. Han blir fortsatt like glad hver gang det kommer folk, men kan nå sitte i ro å vente ved siden av meg til jeg sier han får lov å hilse. Hopping har han helt sluttet med:) I hvertfall inne:)

Men vi trener fortsatt på dette med å hilse på folk da han er en overivrig hund som elsker mennesker. Siden han er så stor må han lære seg å være roligere, men det går bedre og bedre :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også dette problemet med min hund, og fikk tips om at i tillegg til å overse ham (det funket liksom ikke å bare overse ham) så skulle jeg komme ham "i forkjøpet" og skryte veeeldig av ham de få gangene han hilste "normalt" (akseptabelt), altså bare stilte seg rolig ved siden av personen og ventet på å bli klappet.. Med en gang han begynte å hoppe opp og tulle skulle vi bare overse ham fullstendig, slik at han skjønte at kos fikk han bare når han oppførte seg slik vi ønsket.. Funket iallfall for oss, men tok litt tid da.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...