Gå til innhold
Hundesonen.no

17liter akvarie

HippiPippi

Recommended Posts

Jeg har nå kjøpt meg ett veggakvarie som bare rommer 17 liter. Jeg vet dette er veldig lite, men det skal mest være som pynt. Og lett og holde. (men jeg ønsker selvfølgelig at det som lever oppi der skal ha det bra)

Jeg har varmekolbe, rensefilter og pumpe.

Men det jeg lurer på er, hva kan egentlig leve i dette akvarie?

Jeg vet at sånne slørhalefisk (aner ikke artsnavn) kan leve i ganske små karr.

Noen som har noen råd?

(jeg vil ikke ha reker eller snegler)

Jeg syns servicen er ganske dårlig i dyrebutikker, og jeg har blitt lurt flere ganger før, når det gjelder akvarie relaterteting

derfor er den greit å få litt hjelp fra dere, som muligens har litt kunnskap til dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjøpt meg ett veggakvarie som bare rommer 17 liter. Jeg vet dette er veldig lite, men det skal mest være som pynt. Og lett og holde. (men jeg ønsker selvfølgelig at det som lever oppi der skal ha det bra)

Jeg har varmekolbe, rensefilter og pumpe.

Men det jeg lurer på er, hva kan egentlig leve i dette akvarie?

Jeg vet at sånne slørhalefisk (aner ikke artsnavn) kan leve i ganske små karr.

Noen som har noen råd?

(jeg vil ikke ha reker eller snegler)

Jeg syns servicen er ganske dårlig i dyrebutikker, og jeg har blitt lurt flere ganger før, når det gjelder akvarie relaterteting

derfor er den greit å få litt hjelp fra dere, som muligens har litt kunnskap til dette :lol:

Velkommen inn i akvaristikkens verden! :) Først vil jeg bare avklare en ting: det er IKKE lettere å holde et så lite kar i forhold til et på rundt 100 l. eller mer. Grunnen til det er at vannverdiene svinger mye mer i et lite kar, og avfallsstoffer samler seg fortere opp. Du må derfor rengjøre oftere, og følge nøye med vannverdiene (i allefall i innkjøringsfasen).

Slørhale er det mange som har i gullfiskboller og mindre akvarier, men det er ikke å anbefale - fisken krever større plass!

Hva med 3-4 stk. killi? Her er to andre killiarter som også kan passe:

- Nigeriakilli

- Klovnkilli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, ja de var jo kjempe spreke :lol: og lekre farger.

Jeg vet at lite karr er vanskeligere med vannverdier osv, Målet er og kjøpe minst ett 200l karr når jeg flytter for meg selv, rundt om ett år. tar ikke sjansen på å kjøpe ett nå også må det snart flyttes på :)

Det er jo bare så morsomt med akvarie, har hatt det flere ganger før også, og jeg har da gjort en del nybegynner feil. Men nå tror jeg det meste er inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...